PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Vijf doden ramp veerboot', alle passagiers van boord



SportFreak
29-12-14, 13:13
Bij het ongeluk met de veerboot Norman Atlantic zijn zeker vijf mensen om het leven gekomen. Dat hebben de Italiaanse premier Matteo Renzi en de Griekse minister voor de Koopvaardij, Miltiadis Varvitsiotis, gezegd. Alle andere passagiers zijn gered, zo heeft de Italiaanse kustwacht bekendgemaakt.

Een van de passagiers was de Nederlandse vrachtwagenchauffeur Joran de Vre. Hij is met een helikopter van de veerboot gehaald en is inmiddels veilig aan boord van een Italiaans marineschip. Dat heeft zijn werkgever, Verdijk Transport uit Boxmeer, vandaag gemeld.

Het was een tijd onduidelijk hoe het met De Vre was. Zijn werkgever had gisteren om 18.00 uur contact met de dertiger, maar daarna was geen communicatie mogelijk. Het lukte de chauffeur toch om zijn werkgever kort te bellen vanaf het marineschip, hoewel de verbinding snel weer verloren ging. De Vre had in Griekenland een lading afgeleverd. Hij was met de veerboot op de terugweg naar Italië.

In totaal zijn volgens premier Matteo Renzi van Italië 407 mensen van boord gehaald en zijn er alleen nog bemanningsleden op het rokende schip.


Eerde meldde een Turkse opvarende al dat hij vier doden had gezien. 'Met mijn eigen ogen, ik weet het zeker', zegt een Turkse opvarende van de gisteren in brand gevlogen veerboot Norman Atlantic. 'Het waren geloof ik twee mannen en twee vrouwen, maar in het donker kon ik het niet goed zien.'

De man vertelde zijn verhaal toen hij met 48 andere geredde opvarenden door een koopvaardijschip was overgebracht naar de Italiaanse havenstad Bari, bericht de Italiaanse krant la Repubblica.

'Ik heb ook een stuk of tien mensen vanuit een reddingsboot in het water zien vallen', vervolgde de man, 'maar ik weet niet wat er van hen geworden is.'

Passagiers spreken van een horrorscenario. 'We verbranden en verdrinken hier en niemand kan ons redden,' zei een Griek via de telefoon tegen de reddingsdienst. Een andere opvarende vertelde hoe zijn schoenen begonnen te smelten toen hij wachtte op redding.

Door de woelige zee en de slechte weersomstandigheden duurde het lang voordat reddingswerkers bij de boot konden komen. Een aantal passagiers stortte zich in paniek in het water, maar konden uit zee opgepikt worden. Anderen vluchtten naar het dek en stonden in de kou en de regen op hulp te wachten. Verschillende opvarenden zijn met onderkoelingsverschijnselen in het ziekenhuis opgenomen.

'Branddeuren werkten niet'
De vrachtwagens zaten in de garage samengepakt als sardines in een blikje en sommige zaten vol met olie

Vrachtwagenchauffeur aan boord van veerboot
De brand brak gisteren uit op het parkeerdek van de veerboot, toen die op weg was van de Griekse stad Patras naar de Italiaanse plaats Ancona. Tijdens een controle in Patras hadden inspecteurs ontdekt dat een aantal branddeuren aan boord van het schip niet goed werkten, berichten Italiaanse media. Verder was er niet genoeg reddingsmateriaal op de boot aanwezig, ontbraken nooduitgangen en evacuatiebordjes en werkte de noodverlichting niet goed.

De rederij kreeg van de inspecteurs opdracht de gebreken binnen twee maanden te verhelpen, maar de boot mocht in de tussentijd gewoon wegvaren. Volgens de directeur van de rederij, Carlo Visentini, zijn de problemen met de branddeuren nog voor vertrek naar tevredenheid van de inspectie opgelost.

Volgens een vrachtwagenchauffeur aan boord van de boot was de situatie bijzonder onveilig. 'De vrachtwagens zaten in de garage samengepakt als sardines in een blikje', vertelt een chauffeur aan la Repubblica, 'en sommige zaten vol met olie.' De bovenkant van de wagens schuurde tegen het plafond aan, aldus de chauffeur, terwijl het schip op de golven deinde. 'Daar komen vonken van.'

Het Openbaar Ministerie in Bari is een onderzoek begonnen naar de brand. Dat heeft aanklager Giuseppe Volpe volgens het Italiaanse persbureau ANSA na overleg binnen het OM meegedeeld. Uit het onderzoek moet blijken of de brand is aangestoken.


Bron: volkskrant

SportFreak
29-12-14, 13:46
Vreeslijk