PDA

Bekijk Volledige Versie : Saudische blogger ontvangt vandaag eerste zweepslagen



Eric de Blois
09-01-15, 17:21
Saudische blogger ontvangt vandaag eerste zweepslagen

Bron : Trouw - 9 januari 2015


http://static0.trouw.nl/static/photo/2015/6/15/2/20150109130858/media_xl_2701502.jpg
© anp. Tijdens een openbare geseling krijgt blogger Raif Badawi vijftig zweepslagen voor een moskee
in Jeddah.

De Saudische blogger Raif Badawi, die vorig jaar werd veroordeeld tot tien jaar cel en duizend zweepslagen wegens het beledigen van de islam, krijgt vandaag zijn eerste ronde zweepslagen.

Tijdens een openbare geseling krijgt Badawi vijftig zweepslagen voor een moskee in Jeddah. De overige slagen worden verdeeld over een periode van vijftig weken.

Badawi zette een aantal jaar geleden het online discussieforum 'Bevrijd Saudische liberalen' op. Via het forum konden Saudiërs zich kritisch uitlaten over verschillende onderwerpen. Het koningshuis en de islamitische autoriteiten zagen het forum als aanstootgevend en probeerden de website meerdere keren uit de lucht te halen, maar Badawi zette hem altijd opnieuw online.

Afvalligheid
Vorig jaar werd Badawi toch vervolgd en schuldig bevonden aan onder meer cybercrime, ongehoorzaamheid aan zijn vader en afvalligheid. Ook zijn advocaat werd vorig jaar juli veroordeeld. Hij kreeg vijftien jaar cel wegens het 'ondermijnen van het regime, opruiing en het beledigen van de rechterlijke macht'.

In eerste instantie werd de blogger tot zeven jaar en zeshonderd zweepslagen veroordeeld, maar het openbaar ministerie vond deze straf te mild. Een rechter verhoogde de straf uiteindelijk in hoger beroep. Behalve de celstraf en de zweepslagen werd Badawi ook een boete van omgerekend 224 duizend euro opgelegd.

'Brute straf'
In een brief aan minister Bert Koenders roept Amnesty de Nederlandse regering op 'om al het mogelijke in het werk te stellen om de Saudische autoriteiten te overtuigen deze lijfstraf niet daadwerkelijk uit te voeren.'

De Verenigde Staten hebben de autoriteiten in Saudi-Arabië opgeroepen de 'brute' straf te schrappen en de zaak van Badawi te herzien. Duizend zweepslagen zijn een 'onmenselijke' reactie op iemand die alleen maar zijn recht op vrijheid van meningsuiting en geloof uitoefende, zei een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-technologie/article/detail/3826318/2015/01/09/Saudische-blogger-ontvangt-vandaag-eerste-zweepslagen.dhtml

Eric de Blois
09-01-15, 17:37
Saudi-Arabië, de oorsprong van de Islam

Dat dit in het land plaatsvindt wat de bakermat is van de islam, zegt natuurlijk alles over de islam. Notabene één dag na de aanslag op een groep mensen die de profeet en de islam hebben beledigd. Dit is geen incidentent maar onlosmakelijk verbonden met de islamitische cultuur. Geweld hoort duidelijk bij de islam. Als Saudi-Arabië deze geweldadige straf oplegt gaat daar een voorbeeld vanuit. Moslims worden hiermee aangemoedigd om iedereen die de islam en de profeet beledigd te straffen. Precies zoals de profeet dat heeft gewild.

Saudi-Arabië is een schatrijk land, dankzij de instroom van oliedollars. Voor dat geld wordt westerse luxe op grote schaal geïmporteerd (http://www.saudigazette.com.sa/index.cfm?method=home.regcon&contentid=20110611102734), schieten betonnen gebouwen uit de grond, daarmee de schijn wekkend van een ontwikkeld land. Niets is minder waar. Beschaving en ontwikkeling moeten van binnenuit komen. Saudi-Arabië, de bakermat van de islam, is barbaars en onbeschaafd.

http://www.saudigazette.com.sa/myfiles/Images/2011/06/11/bu01.jpg

super ick
09-01-15, 22:31
Saudi-Arabië, de oorsprong van de Islam

Dat dit in het land plaatsvindt wat de bakermat is van de islam, zegt natuurlijk alles over de islam. Notabene één dag na de aanslag op een groep mensen die de profeet en de islam hebben beledigd. Dit is geen incidentent maar onlosmakelijk verbonden met de islamitische cultuur. Geweld hoort duidelijk bij de islam. Als Saudi-Arabië deze geweldadige straf oplegt gaat daar een voorbeeld vanuit. Moslims worden hiermee aangemoedigd om iedereen die de islam en de profeet beledigd te straffen. Precies zoals de profeet dat heeft gewild.

Saudi-Arabië is een schatrijk land, dankzij de instroom van oliedollars. Voor dat geld wordt westerse luxe op grote schaal geïmporteerd (http://www.saudigazette.com.sa/index.cfm?method=home.regcon&contentid=20110611102734), schieten betonnen gebouwen uit de grond, daarmee de schijn wekkend van een ontwikkeld land. Niets is minder waar. Beschaving en ontwikkeling moeten van binnenuit komen. Saudi-Arabië, de bakermat van de islam, is barbaars en onbeschaafd.

http://www.saudigazette.com.sa/myfiles/Images/2011/06/11/bu01.jpg

Goed artikel. Denk dat er weinig reacties komen. Volgens mij zijn er hier niet veel fans van het Saoedische regime.

CONTRA
10-01-15, 00:25
De Saudische blogger Raif Badawi, die vorig jaar werd veroordeeld tot tien jaar cel en duizend zweepslagen wegens het beledigen van de islam, krijgt vandaag zijn eerste ronde zweepslagen.



inmiddels ben ik al zo cynisch geworden dat mn eerste reaktie was: goh slechts 1000 zweepslagen en slechts 10 jaar straf. maar het is natuurlyk te absurd voor woorden deze straf !

super ick
10-01-15, 09:37
inmiddels ben ik al zo cynisch geworden dat mn eerste reaktie was: goh slechts 1000 zweepslagen en slechts 10 jaar straf. maar het is natuurlyk te absurd voor woorden deze straf !

Jep, 500 was meer op zijn plaats geweest. Het was tenslotte de eerste keer.

mark61
10-01-15, 09:57
inmiddels ben ik al zo cynisch geworden dat mn eerste reaktie was: goh slechts 1000 zweepslagen en slechts 10 jaar straf. maar het is natuurlyk te absurd voor woorden deze straf !

Wat eigenlijk nog gekker is is dat zijn advocaat 15 jaar kreeg. Dat was omdat hij met de media had gepraat. Waar dat in de sjari`a staat...

knots71karel
10-01-15, 21:37
Wat eigenlijk nog gekker is is dat zijn advocaat 15 jaar kreeg. Dat was omdat hij met de media had gepraat. Waar dat in de sjari`a staat...

GELD DAT STOM IS MAAKT RECHT WAT KROM IS.
Dus ook dit ''modern ''land dat nog steeds de Middeleeuwse gedachten gang heft maar door geld wel wat luxe betreft met zijn tijd is mee gegaan

super ick
11-01-15, 10:03
Wat eigenlijk nog gekker is is dat zijn advocaat 15 jaar kreeg. Dat was omdat hij met de media had gepraat. Waar dat in de sjari`a staat...

Als de term afvalligheid is gevallen kan je beter uit de buurt blijven.

mark61
15-01-15, 22:33
Ik heb vandaag de eerste beurt stokslagen gezien. Pfioew, dat viel reuze mee. Ik verwachtte een bloedbad, maar het zijn symbolische tikken. Meer ter vernedering. Ergens op een plein, veel geïnteresseerden natuurlijk, hij staat daar gewoon met kleren aan, en een of andere geüniformeerde doet alsof ie een 19e eeuwse schoolmeester is.

Kan ik ophouden met die beelden die ik heb overgehouden aan gedetailleerde Turkse verslagen over hoe dat in de gevangenis ging. Denk niet dat het zo gaat. Ooit een boek vertaald dat alleen maar over martelen ging. Om het uur moest ik even weg, ademhalen.

knots71karel
15-01-15, 23:33
Ik heb vandaag de eerste beurt stokslagen gezien. Pfioew, dat viel reuze mee. Ik verwachtte een bloedbad, maar het zijn symbolische tikken. Meer ter vernedering. Ergens op een plein, veel geïnteresseerden natuurlijk, hij staat daar gewoon met kleren aan, en een of andere geüniformeerde doet alsof ie een 19e eeuwse schoolmeester is.

Kan ik ophouden met die beelden die ik heb overgehouden aan gedetailleerde Turkse verslagen over hoe dat in de gevangenis ging. Denk niet dat het zo gaat. Ooit een boek vertaald dat alleen maar over martelen ging. Om het uur moest ik even weg, ademhalen.

Daar hadden ze in de middeleeuwen de schandpaal voor !

super ick
16-01-15, 10:17
Ik heb vandaag de eerste beurt stokslagen gezien. Pfioew, dat viel reuze mee. Ik verwachtte een bloedbad, maar het zijn symbolische tikken. Meer ter vernedering. Ergens op een plein, veel geïnteresseerden natuurlijk, hij staat daar gewoon met kleren aan, en een of andere geüniformeerde doet alsof ie een 19e eeuwse schoolmeester is.

Kan ik ophouden met die beelden die ik heb overgehouden aan gedetailleerde Turkse verslagen over hoe dat in de gevangenis ging. Denk niet dat het zo gaat. Ooit een boek vertaald dat alleen maar over martelen ging. Om het uur moest ik even weg, ademhalen.

Ik heb de 'zweepslagen' ook gezien. Soft gedoe hoor. Een beetjes SM-er zou er nog opgewonden van worden.
Straks gaan ze nog onthoofden met een rubber zwaard.

mark61
16-01-15, 17:04
Tweede deel stokslagen Saoedische blogger uitgesteld

door Mirjam Remie
Buitenland

De straf van de Saoedische blogger Raif Badawi is uitgesteld om medische redenen. Badawi had vandaag het het tweede gedeelte van zijn straf van duizend stokslagen moeten ontvangen.

Badawi kreeg in Saoedi-Arabië een straf van duizend stokslagen opgelegd, een gevangenisstraf van tien jaar, een boete van 191.000 euro en een reisverbod van tien jaar, omdat zijn blog de islam zou beledigen en de openbare orde zou schaden. Vorige week kreeg hij de eerste vijftig stokslagen.

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International, die een felle campagne volgt voor Badawi, hoorde vanmorgen van twee bronnen dat de straf van de blogger wordt uitgesteld, laat woordvoerder Emile Affolter weten.

“Hij is nadat hij de eerste stokslagen heeft ontvangen naar de ziekenboeg in de gevangenis gestuurd. Daar heeft een dokter gezegd dat hij door de verwondingen fysiek niet in staat is om nu weer vijftig stokslagen te ontvangen. Het advies was dit uit te stellen naar volgende week. Dit geeft volgens ons aan hoe gruwelijk en barbaars deze straf is.”

Tweede deel stokslagen Saoedische blogger uitgesteld - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2015/01/16/tweede-deel-stokslagen-saoedische-blogger-uitgesteld/)

Misschien een uitweg om dat hele ding maar te vergeten.

Nooky
16-01-15, 17:06
Ik heb vandaag de eerste beurt stokslagen gezien. Pfioew, dat viel reuze mee. Ik verwachtte een bloedbad, maar het zijn symbolische tikken. Meer ter vernedering. Ergens op een plein, veel geïnteresseerden natuurlijk, hij staat daar gewoon met kleren aan, en een of andere geüniformeerde doet alsof ie een 19e eeuwse schoolmeester is.

Kan ik ophouden met die beelden die ik heb overgehouden aan gedetailleerde Turkse verslagen over hoe dat in de gevangenis ging. Denk niet dat het zo gaat. Ooit een boek vertaald dat alleen maar over martelen ging. Om het uur moest ik even weg, ademhalen.

Nou prima dan. Niks aan de hand dus...

Vandaag in het nieuws dat hij nog niet hersteld was van de marteling van vorige week, en dat daarom zijn nieuwe sessie is uitgesteld. Nog maar 19 x 50 stokslagen te gaan.

"Liberalisme betekent voor mij simpelweg: leven en laten leven", schreef Raif Badawi op zijn blog. "Dat is een uitstekend devies."
De Saudische blogger breekt een lans voor individuele vrijheid, maar zijn betoog wordt in de kiem gesmoord door de Saudische autoriteiten.

‹Deze teksten bezorgden Raif Badawi duizend stokslagen - Buitenland - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3831356/2015/01/16/Deze-teksten-bezorgden-Raif-Badawi-duizend-stokslagen.dhtml)

Deze man kan beter een standbeeld krijgen. Misschien over een jaar of 50 als de idioten bij zinnen zijn gekomen?

CONTRA
16-01-15, 19:21
Hoop voor Saoedische blogger die werd veroordeeld tot duizen... - Het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150116_01477841)

Hoop voor Saoedische blogger die werd veroordeeld tot duizend zweepslagen


Het dossier over de Saoedische blogger Raif Badawi, die veroordeeld werd tot duizend zweepslagen, wordt op aandringen van koning Abdullah opnieuw bekeken door het Hooggerechtshof van het land. Dat meldt de BBC.


Badawi werd door een rechter in hoger beroep veroordeeld tot tien jaar cel en duizend stokslagen, nadat hij in een blog kritiek had geleverd op de machtige Saoedische geestelijkheid. Vrijdag zou hij voor de tweede week op rij vijftig stokslagen krijgen, maar die werden uitgesteld omdat zijn wonden van de eerste ronde nog niet zouden zijn geheeld. Een beul had hem toen tentoongesteld op een plein, om hem daarna op zijn rug en zijn benen te slaan.
De blogger richtte in 2008 het Liberal Saudi Network op, een nu afgesloten online forum dat het debat over religieuze en politieke kwesties in Saoedi-Arabië wilde aanmoedigen. In 2012 werd hij opgepakt en aangeklaagd voor ‘het beledigen van de islam via elektronische weg’ en ‘het overschrijden van de grenzen van gehoorzaamheid’.

De voorbije weken werd meermaals actie gevoerd voor Badawi. In het buitenland, maar ook bij ons, voor de Saoedische ambassade. 'Niet alleen blijkt uit dit uitstel de totale wreedheid van deze straf, het onderstreept de stuitende onmenselijkheid. Het idee dat Badawi tijd moet krijgen om te helen zodat hij deze wrede straf opnieuw en opnieuw kan ondergaan, is ijzingwekkend en wreed', reageert onder meer mensenrechtenorganisatie Amnesty International.

Tegenstanders van de straf hekelen vooral de hypocriete houding van het regime in Riyad, dat wel de aanval op het satirische tijdschrift Charlie Hebdo vorige week in Parijs veroordeelde, maar in eigen land geen persvrijheid toestaat. Volgens zijn vrouw geeft het feit dat zijn zaak wordt herbekeken Badawi alvast 'hoop dat de autoriteiten zijn straf willen stopzetten'.