PDA

Bekijk Volledige Versie : "Wij kotsen op al die mensen die plots onze vrienden zijn"



Marsipulami
10-01-15, 15:33
"Wij kotsen op al die mensen die plots onze vrienden zijn"

Tekenaar Willem maakt zich op voor de volgende redactievergadering van 'Charlie Hebdo'

ARIEJAN KORTEWEG
10-01-15, 09.11u

Bron: Volkskrant.nl

De Nederlandse cartoonist Bernard 'Willem' Holtrop (73) probeert in Le Café au Métro in Parijs de krant te lezen. Dat lukt niet erg. Zijn gsm valt hem onophoudelijk lastig. Dat krijg je ervan als je ineens de laatste overlevende bent van de generatie die in 1968 met Charlie Hebdo begon. De Nederlandse Volkskrant kon de man interviewen.

U gaat straks naar de eerste redactievergadering van wat er over is van Charlie Hebdo. Zal het blad overleven?
"Jazeker, dat volgende blad gaan we straks maken. Dat doen we met de overlevenden. Maar nieuwe mensen zijn welkom. We moeten de gaten een beetje opvullen hè. De komende aflevering zal ongetwijfeld gaan over wat gebeurd is. Maar niet alleen dat. Een krant moet niet over één onderwerp gaan.

"Maar dat we doorgaan staat vast, nog zeker twintig jaar."

Hoe voelt u zich onder het verlies van zoveel kompanen?
"Wat moet ik daar nu op zeggen? Ik ben er niet zo goed in daar woorden aan te geven. Ik ben meer van het tekenen."

Zoals die tekening van de gewapende zwarte man met tegenover zich een tekenaar die 'Charlie Akbar' roept.
"Ja, dat is mijn antwoord. Niet versagen nu!"

Willem hoorde over de moordpartij toen hij in de trein zat. Hij was op weg naar Parijs, overigens niet om naar de redactievergadering te gaan. "In de trein kreeg ik verschillende telefoontjes over een schietpartij bij Charlie Hebdo. Onzin, dacht ik. Toen ik hoorde over één dode, over tien doden, begreep ik dat het serieus was. Ik probeerde mensen te bellen, maar niemand nam op."

Charlie Hebdo schopt tegen heilige huisjes, maar het geviseerde establishment zegt nu massaal: 'Je suis Charlie'. Hoe voelt dat?
"We hebben veel nieuwe vrienden gekregen: de paus, koningin Elisabeth, Poetin. Daar moet ik om lachen. Marine Le Pen vindt het fantastisch als islamisten hier in het rond gaan schieten."

Ook Geert Wilders ontpopt zich als beschermer van Charlie Hebdo.
"Wij kotsen op al die mensen die nu ineens zeggen dat ze onze vrienden zijn."

En hoe voelt die wereldwijde steun, al die duizenden die de straat op gaan?
"Ze hebben Charlie Hebdo nooit gezien. Een paar jaar geleden gingen in Pakistan vele duizenden de straat op om tegen Charlie Hebdo te demonstreren. Die wisten niet wat het was. En nu zie je het omgekeerde. Maar als ze demonstreren voor het vrije woord, is dat wel goed natuurlijk."

Willem moet nu echt weg, naar het enige wat hem écht interesseert: de volgende Charlie Hebdo. De eerste redactievergadering wacht. Dit keer gaat hij wel.