PDA

Bekijk Volledige Versie : Joodse wijk in Parijs 'onleefbaar' geworden



Eric de Blois
11-01-15, 17:46
Joodse wijk in Parijs 'onleefbaar' geworden

Bron : Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3827374/2015/01/11/Joodse-wijk-in-Parijs-onleefbaar-geworden.dhtml) - door : Sandra Becker - 11 januari 2015

http://static2.trouw.nl/static/photo/2015/5/6/13/20150111105846/media_xl_2704978.jpg

Deze sabbat, normaal gesproken een rustdag voor de joden, gonst de joodse wijk Saint-Mandé in Parijs van opwinding en verontwaardiging. Een dag na de aanslag op de koosjere supermarkt Hyper Cacher, waar een moslimextremist vrijdag vier joden doodschoot, klinkt overal de wens om het land te verlaten.

De joodse Léa Jaudel (18) is klaar met Frankrijk, zegt ze in een slagerij een paar straten achter de supermarkt. Het antisemitisme, de haat en het geweld maken de wijk voor haar 'onleefbaar'. "Ik ben ontzettend bang. Vannacht heb ik geen oog dichtgedaan. Volgend jaar, als ik de middelbare school af heb, wil ik met mijn familie vertrekken naar Canada of Israël." Haar vriendje Steven Alonso (19) gaat dan mee, knikt hij van onder zijn witte keppeltje.

Jaudel spreekt over de onrust die er soms rond de synagoge is, en over de haatdragende blikken waarmee moslims haar op straat van top tot teen opnemen. Slager Julien Vaury (31), zelf katholiek, hoort het begripvol aan. Toch adviseert hij Jaudel dringend om in Frankrijk te blijven. We moeten de schouders eronder zetten en dit kwaad samen bestrijden, betoogt hij, want alleen met eendracht kun je winnen. Maar er vált niet te winnen, werpt Jaudel bijna snikkend tegen. De jongste aanslag was volgens haar pas het begin.

'Had raad ingewonnen bij Israël!'
Ook vlak voor de supermarkt lopen de emoties hoog op. Terwijl sommige mensen in stilte bloemen leggen, stort Alexandrine Arzens (45) schreeuwend haar hart uit. "President Hollande had dit bloedbad moeten voorkomen", roept ze woedend. "De dader was bekend bij de opsporingsdiensten. Hoe kon dit dan gebeuren? Had Hollande maar raad ingewonnen bij Israël! Daar weten ze hoe je met dit soort figuren moet omgaan."

Arzens kende één slachtoffer persoonlijk. Ze is doodsbang dat ze een volgende keer zelf gepakt wordt door een van de vele jihadisten die nu uit oorlogsgebieden terugkeren. "Ze moeten die lui het land uit zetten", gilt ze over alle hoofden heen. "Nu vertrekken de joden massaal; dit is de omgekeerde wereld."

Uittocht
Steeds meer joden verlaten de republiek. In 2014 emigreerden ruim 7000 Franse joden naar Israël, een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Onveiligheid speelt een rol, maar ook de economische malaise. Ondanks de uittocht is de joodse gemeenschap in Frankrijk, geschat op een half miljoen mensen, nog altijd de grootste in Europa. De Franse moslimgroep, ook de omvangrijkste in Europa, is naar schatting tien maal zo groot.

Met zoveel moslims en joden in één land ontstaan er snel spanningen, bijvoorbeeld over de vele oorlogen tussen Israël en de Gazastrook. Het resultaat is een sterke haat tegen joden, zegt de 68-jarige Rachel Bellaiche, en dat kan ze niet meer verdragen. Hevig geëmotioneerd geeft ze 'de moslims' de schuld. "Waarom doden ze ons vanwege ons keppeltje? Wij doden hen toch ook niet vanwege hun hoofddoek? Dan zeggen ze dat de Koran vrede predikt. Nee! De Thora, díe predikt vrede."

'Meer overeenkomsten dan verschillen'
Niet iedereen is zo somber over de verhouding tussen religieuze groepen in Frankrijk. Voorzitter François Lecordix van de lokale voetbalclub FCSM, waar alle wedstrijden dit weekend waren afgelast vanwege de veiligheid, laat per telefoon weten dat joden, moslims, christenen en atheïsten binnen zijn vereniging probleemloos samenspelen. Hij verwacht niet dat de aanslag daar verandering in zal brengen.

De maatschappelijke storm van dit moment gaat weer liggen, hoopt ook een sportieve 35-jarige moslim die langs de supermarkt jogt en die zijn naam niet wil zeggen. Hij is zelf klant van de Hyper Cacher, vanwege het koosjere vlees en de producten uit het Midden-Oosten. "Onze godsdiensten komen sterker overeen dan dat ze verschillen", zegt hij, "en bij iedereen stroomt hetzelfde bloed door de aderen. Ook ik vind de aanslag afschuwelijk. Ik maak me zorgen. Maar we wonen in een supergoed land, en dat moeten we zo houden."

'Hun plaats is hier'
Aan het begin van de avond duikt de Franse premier Manuel Valls ineens onaangekondigd bij de supermarkt op. Hij veroordeelt alle vormen van antisemitisme stellig, niet alleen de gewelddadige, maar ook die van jonge moslims die op school een V-teken maken als er een aanslag op joden wordt herdacht. Door zo'n duidelijke grens te trekken wil Valls de joden een hart onder de ruim steken. En dat niet alleen, hij vraagt hun ook expliciet om te blijven. "Hun plaats is hier", zegt hij. "Want zonder de joden is Frankrijk zichzelf niet meer."

super ick
12-01-15, 07:54
Tja, het wordt steeds moeilijker verkopen door politici. De multicultidroom blijkt een nachtmerrie.

Eric de Blois
12-01-15, 12:51
Tja, het wordt steeds moeilijker verkopen door politici. De multicultidroom blijkt een nachtmerrie.

Homo's hebben daar netals joden, ook geen prettig leven. Links zal er wel niet te veel aan willen doen, want dan moet je het probleem benoemen door te wijzen naar de veroorzakers. Daarvoor zouden ze dan het eigen electoraat aanvallen en linkse dogma's moeten ontkennen. Er bestaat daarom geen politieke wil om het probleem van verloedering, onleefbaarheid en misdaad in verrotte buurten nu eens adequaat aan te pakken. De linkse aanpak tegen de verloedering tot op heden is ongeveer deze: 'We hebben begrip voor jullie gedrag en jullie woede is terecht, maar hou er alstublieft mee op, want de mensen in de buurt klagen en hebben er last van, we zullen alle schade die jullie veroorzaken weer herstellen op kosten van de klagers en buurthuizen en speeltuinen regelen speciaal voor jullie, ook krijgen jullie nog meer geld, maar stop alsjeblieft met jullie gedrag'. Het blijft bij geld pompen in een bodemloze put en slijmen met de veroorzakers van de ellende. Maar helaas, met geld en geslijm kun je asociaal gedrag ook niet veranderen, dat is nu eenmaal onderdeel van het karakter en dus aangeboren. Je moet mensen wel kansen bieden, blijven deze dan doorgaaan met etteren en het leven van anderen verpesten, moet je ze het leven zuur maken door ze permanent te isoleren van de goedwillenden en te straffen voor hun daden. Daar zijn mogelijkheden voor en dan kom je niet uit bij linkse oplossingen, want die werken tot op heden niet.

mark61
12-01-15, 14:40
Tja, het wordt steeds moeilijker verkopen door politici. De multicultidroom blijkt een nachtmerrie.

Er bestaat geen 'multicultidroom', dat is een onzinnig verzinsel van al dan niet xenofoob rechts. Er is wel een realiteit van multi-etnische samenlevingen. Die is onomkeerbaar en geldt voor bijna alle westerse, en niet-westerse, landen.

De eerst geciteerde persoon overweegt Canada.

Canada staat bekend als een van de meest geslaagde 'multiculti'landen ter wereld, met bendes moslims.

Dit:


Met zoveel moslims en joden in één land ontstaan er snel spanningen,

is dan ook gelul.

Canada

380.000 joden, of 1% van de bevolking

940.000 moslims, of 2,8% van de bevolking

Het is natuurlijk onzin om Canada voor te stellen als het walhalla; een feit is dat het er vrij aardig gaat op het gebied van samenleven van verschillende groepen.

Er is iets 'bijzonders' aan de hand in Frankrijk, zoveel is zeker. Ik heb dat al elders geprobeerd uit te leggen.

Verder is pa Le Pen veroordeeld wegens antisemitisme, dus wat de Franse joden betreft komt het zeker niet alleen van de moslimkant. Ik kan je ook nog vertellen over Frankrijk in WOII, het na de oorlog verbergen van nazi's door katholieke instellingen :zozo: maar ik denk dat je dat wel weet :hihi:

super ick
12-01-15, 14:51
Verder is pa Le Pen veroordeeld wegens antisemitisme, dus wat de Franse joden betreft komt het zeker niet alleen van de moslimkant.


Het aantal Joden dat Frankrijk verlaat tgv antisemitisme moet ik dus helemaal los zien van het aantal moslims? Pa le Pen doet het ook dus we kijken er maar niet meer zo naar.

De Jodenhaat onder moslims zit diep. Het wordt op een politieke manier gemaskeert door het over zionisten te hebben. Kijk wat er in de landen gebeurt waar de dictators verdereven zijn of het moeilijk hebben. Daar worden gebieden op nazi-achtige manier gezuiverd van andersdenkenden. Christenen vluchten voor hun leven en Joden zijn er al weggejaagd.

mark61
12-01-15, 14:59
Ja als je zo gaat reageren heeft het geen zin meer :moe:

super ick
12-01-15, 15:17
Ja als je zo gaat reageren heeft het geen zin meer :moe:

Niet iedere moslim is een aanslagpleger maar bijna iedere aanslagpleger is wel moslim. Dat er meer speelt zou best maar ik zie ook verschillende moslims toch verklaren dat ze het zelf opgezocht hebben. Er is een bepaalde vorm van sympathie voor. Moeite hebben met kritiek op hun geloof omdat het in de landen van herkomst zo goed als onmogelijk is. De islam staat geen kritiek toe.

Gelukkig nemen veel moslims het niet zo nauw met de letterlijke leer.

Onze maatschappij is niet opgewassen tegen deze vorm van geweld. Preventief ingrijpen wordt door allerlei politiek corecte regeltjes zo goed als onmogelijk gemaakt.
Niks vrij reizen voor radicalen, zet ze op een lijst en laat ze eerst verantwoording afleggen over waar ze naartoe gaan en waarom. Geen valide verklaring? Afreizen na inleveren paspoort.
Syriegangers? Paspoort kwijt. Die hakken daar hoofden en gaan anders hier dadelijk voor veel ellende zorgen.
Haatpredikers uitzetten of indien alleen de Nederlandse nationaliteit levenslang opsluiten. Levensgevaarlijk voor de samenleving.
Ronselen voor Jihad? Enkeltje Syrie. Ga er zelf maar de held uithangen. Desnoods droppen we dergelijke figuren boven het grondgebeid van IS. Zeken ze het maar met elkaar uit.

IK ben klaar met radicale moslims.

Eric de Blois
12-01-15, 15:49
Niet iedere moslim is een aanslagpleger maar bijna iedere aanslagpleger is wel moslim.

Ja, zo is het. En ik maak mij vooral zorgen om die grote schare moslims die de daad zogenaamd afkeuren maar gelijkertijd de motieven van de daders legitiem vinden en de schuld voor de aanslagen bij anderen leggen. Die moslims wantrouw ik.

super ick
12-01-15, 16:02
Ja, zo is het. En ik maak mij vooral zorgen om die grote schare moslims die de daad zogenaamd afkeuren maar gelijkertijd de motieven van de daders legitiem vinden en de schuld voor de aanslagen bij anderen leggen. Die moslims wantrouw ik.

Tja, het ergste wellicht is dat niemand het precies weet. Als er eens iemand iets over zegt zit er meestal een politieke agenda achter.
Overigens sprak die Turkse mevrouw van de week klare taal. Opsluiten. Waarom kon deze man Frankrijk weer binnen komen? Radicalen het reizen onmogelijk maken door paspoort inname.

mark61
12-01-15, 16:35
Apology for 'Muslim Birmingham' Fox News claim

An American terrorism commentator has apologised for describing Birmingham as a "Muslim-only city" where non-Muslims "don't go" during a Fox News interview.

Steven Emerson told the channel that in London "Muslim religious police" beat "anyone who doesn't dress according to Muslim, religious Muslim attire".

He later issued an apology for his "terrible error".

His comments have come in for ridicule, with the hashtag #FoxNewsFacts trending on Twitter.

Mr Emerson, who founded a group called The Investigative Project on Terrorism, was giving his perspective on the terror attacks in France to Fox presenter Jeanine Pirro.

Birmingham City Council said Mr Emerson's "curious" comments had no foundation, and welcomed his apology, while Birmingham Edgbaston MP Gisela Stuart described the remarks as "stupid".

'Check your facts'

On social media, Mr Emerson has been the butt of jokes, while he has been accused of "speaking nonsense" by people posting on his investigative website.

One Twitter user said: "As someone born and raised in Birmingham, I must admit there was a pressure to read the Kerrang (http://en.wikipedia.org/wiki/Kerrang!)."

"I was supposed to go to Birmingham last week but I forgot my passport," said another.

-----------------------------------------------------------------

Simon Ricketts - The Guardian

I was at home and the video of the Fox News 'expert' Steve Emerson had popped up on my Twitter feed and people were rightly expressing their disbelief at what he had said.

I thought it might be funny to counteract the anger with silliness, so I wrote a tweet and stuck the hashtag on it.

Sometimes the best response to such nonsense is satire and mockery, rather than anger and outrage.

Immediately, that proved successful and the people of Twitter did what they do best at times - took an idea and ran with it.

Kings Heath resident Penny Hughes, 27, said she really missed the city when she moved away.

"I moved to Leamington Spa for work which was completely different but I wanted to come back, so I did two or three years later.

"I grew up in Handsworth which was a very Asian and multicultural area."
Shabir Vanat Shabir Vanat runs a shop in Kings Heath

Shabir Vanat, a 61-year-old Muslim who left Uganda for Birmingham almost 40 years ago, described it as "a very cosmopolitan city".

He said: "I've been in this shop for 29 years and I've never had one single problem - I am a big fan of Birmingham."

Responding to the controversy, Birmingham City Councillor James McKay said: "We are amazingly diverse, and that's one of the things that makes us brilliant - all this fuss is a reminder of how it's always best to check your facts before getting into a debate.

"Maybe Fox News could come and visit some time, and see for themselves what a great city we have here?"

Edgbaston MP Ms Stuart said Mr Emerson's comments had "no redeeming features".

"I checked whether this was some kind of early April Fool spoof, and then I thought he was talking about Birmingham, Alabama, but then I realised he was just utterly and completely wrong," the Labour MP said.

The city's population estimated at 1,073,045
Christian: 494,358
Muslim: 234,411
Sikh: 32,376
Hindu: 22,362
Buddhist: 4,780
Jewish: 2,205
Other: 5,646
No religion: 206,821
Religion not stated: 70,086

Source: Census 2011

As well as apologising for his remarks, Mr Emerson has offered to make a donation to Birmingham Children's Hospital.

"I have clearly made a terrible error for which I am deeply sorry," said Mr Emerson, a witness called to testify to at least one Congressional committee.


"My comments about Birmingham were totally in error."

He said he would be issuing an apology on his website for "this comment about the beautiful city of Birmingham".

"I do not intend to justify or mitigate my mistake by stating that I had relied on other sources because I should have been much more careful.

"There was no excuse for making this mistake and I owe an apology to every resident of Birmingham."

More than 1,000 people have signed an online petition calling for Mr Emerson to make an "on-air apology to the people of Birmingham UK for saying non-Muslims cannot enter our beloved multi-cultural city".

Maryam Snape, who started the petition, said: "The fact of the matter is the American people saw this story and they are still going to believe it is the truth until he puts it right."

BBC News - Apology for 'Muslim Birmingham' Fox News claim (http://www.bbc.com/news/uk-england-30773297)

Umarvlie
12-01-15, 16:40
Britten bescheuren zich om 'moslimstad
LONDEN - De Britse koningin Elizabeth draagt tegenwoordig een hijab, een strengislamitisch kledingstuk. De stad Birmingham heet tegenwoordig Birming, omdat ham niet halal is. De opmerking van een Amerikaanse terrorisme-expert dat Birmingham tegenwoordig volledig islamitisch is, hebben in Groot-Brittannië tot hilarische reacties geleid.

„In Groot-Brittannië zijn er gebieden waar je niet durft te komen, steden zoals Birmingham die totaal islamitisch zijn waar niet-moslims simpelweg niet komen”, zei Steve Emerson tegen de Amerikaanse zender Fox News.

Birmingham is de tweede stad van het land en staat juist bekend om zijn diversiteit. Van de 1 miljoen inwoners is 46 procent christelijk, 22 moslim en 19 procent ongelovig. Emerson heeft inmiddels zijn excuses aangeboden, maar dat weerhoudt de Britten niet van hun grappen en grollen op sociale media.

„Koningin van Engeland gedwongen zich tot de islam te bekeren. Hier te zien in hijab”, twitterde iemand bij een foto van Elizabeth met een hoofddoekje, zoals ze dat in haar vrije tijd vaak draagt. „Moslims hebben hun eigen Mekka in Birmingham. Ze proberen het hele koninkrijk nu over te nemen”, schrijft een ander. Mecca is een keten van gokhallen waar vooral oudere Britten graag bingo spelen.

De Britse premier David Cameron zei dat hij zich 's ochtends had verslikt in zijn pap toen hij de commentaren van Emerson hoorde. „Die vent is duidelijk een complete idioot”, zei hij tegen de zender ITV. Ook het stadsbestuur van Birmingham zag zich genoodzaakt stelling te nemen. De stad is juist „een geweldige plek, die terecht als voorbeeld geldt van hoe gemeenschappen met elkaar kunnen leven en tot bloei kunnen komen”, luidde een verklaring.

(Bron: Telegraaf)

knots71karel
12-01-15, 22:25
Er bestaat geen 'multicultidroom', dat is een onzinnig verzinsel van al dan niet xenofoob rechts. Er is wel een realiteit van multi-etnische samenlevingen. Die is onomkeerbaar en geldt voor bijna alle westerse, en niet-westerse, landen.

De eerst geciteerde persoon overweegt Canada.

Canada staat bekend als een van de meest geslaagde 'multiculti'landen ter wereld, met bendes moslims.

Dit:



is dan ook gelul.

Canada

380.000 joden, of 1% van de bevolking

940.000 moslims, of 2,8% van de bevolking

Het is natuurlijk onzin om Canada voor te stellen als het walhalla; een feit is dat het er vrij aardig gaat op het gebied van samenleven van verschillende groepen.

Er is iets 'bijzonders' aan de hand in Frankrijk, zoveel is zeker. Ik heb dat al elders geprobeerd uit te leggen.

Verder is pa Le Pen veroordeeld wegens antisemitisme, dus wat de Franse joden betreft komt het zeker niet alleen van de moslimkant. Ik kan je ook nog vertellen over Frankrijk in WOII, het na de oorlog verbergen van nazi's door katholieke instellingen :zozo: maar ik denk dat je dat wel weet :hihi:

Verdeel dat aantal mensen eens over de oppervakte van canada en vergeljk het dan nog eens met Frankrijk

knots71karel
12-01-15, 22:37
Er bestaat geen 'multicultidroom', dat is een onzinnig verzinsel van al dan niet xenofoob rechts. Er is wel een realiteit van multi-etnische samenlevingen. Die is onomkeerbaar en geldt voor bijna alle westerse, en niet-westerse, landen.

De eerst geciteerde persoon overweegt Canada.

Canada staat bekend als een van de meest geslaagde 'multiculti'landen ter wereld, met bendes moslims.

Dit:



is dan ook gelul.

Canada

380.000 joden, of 1% van de bevolking

940.000 moslims, of 2,8% van de bevolking

Het is natuurlijk onzin om Canada voor te stellen als het walhalla; een feit is dat het er vrij aardig gaat op het gebied van samenleven van verschillende groepen.

Er is iets 'bijzonders' aan de hand in Frankrijk, zoveel is zeker. Ik heb dat al elders geprobeerd uit te leggen.

Verder is pa Le Pen veroordeeld wegens antisemitisme, dus wat de Franse joden betreft komt het zeker niet alleen van de moslimkant. Ik kan je ook nog vertellen over Frankrijk in WOII, het na de oorlog verbergen van nazi's door katholieke instellingen :zozo: maar ik denk dat je dat wel weet :hihi:

Natuurlijk vergeet je gemakshalve ff dat er tientallen R.K priesters zijn vermoord door de Nazie,s omdat ze JODEN
onder lieten duiken !
Afgezien daarvan enfin lees zelf maar ....... dat was voor WO2 http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/tik.gif
Adolf Hitler - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler)nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler

In cache (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:AIBdxqrbttsJ:nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler+&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl)
Vergelijkbaar (https://www.google.nl/search?biw=1067&bih=513&q=related:nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler+over+Frankrijk+in+WO+I,+het+na+de+oor log+verbergen+van+nazi%27s+door+katholieke+instell ingen&tbo=1&sa=X&ei=9ju0VNeVNoPDPMu6gOAG&ved=0CCUQHzAA)





Na zijn vrijlating in 1924 kreeg hij steeds meer steun onder de Duitse kiezers ... Koninkrijk en Frankrijk twee dagen later Duitsland de oorlog verklaarden. ... Nadat duidelijk werd dat de Tweede Wereldoorlog door de nazi's verloren ..... Om het litteken te verbergen droeg Hitler voortaan zijn haar met een schuine lok over zijn ...

Samir75017
13-01-15, 00:27
"Dan zeggen ze dat de Koran vrede predikt. Nee! De Thora, díe predikt vrede."



The Palestinians would agree on that.

super ick
13-01-15, 08:42
The Palestinians would agree on that.

Ja de Palestijnen........dat zijn echte vredesduiven.