PDA

Bekijk Volledige Versie : Charlie Hebdo founder says slain editor 'dragged' team to their deaths



Samir75017
15-01-15, 11:03
Charlie Hebdo founder says slain editor 'dragged' team to their deaths

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/03165/charb_3165357b.jpg
Stéphane Charbonnier, known as Charb, was the editor of Charlie Hebdo Photo: AFP

A founding member of Charlie Hebdo says slain editor Stéphane Charbonnier "dragged" team to their deaths by "overdoing" provocative cartoons.

One of the founding members of Charlie Hebdo has accused its slain editor, Stéphane Charbonnier, or Charb, of “dragging the team” to their deaths by releasing increasingly provocative cartoons, as five million copies of the “survivors’ edition” went on sale.

Henri Roussel, 80, who contributed to the first issue of the satirical weekly in 1970, wrote to the murdered editor, saying: “I really hold it against you.”

In this week’s Left-leaning magazine Nouvel Obs, Mr Roussel, who publishes under the pen name Delfeil de Ton, wrote: “I know it’s not done”, but proceeds to criticise the former “boss” of the magazine.
Calling Charb an “amazing lad”, he said he was also a stubborn “block head”.

“What made him feel the need to drag the team into overdoing it,” he said, referring to Charb’s decision to post a Mohammed character on the magazine’s front page in 2011. Soon afterwards, the magazine’s offices were burned down by unknown arsonists.

Delfeil adds: “He shouldn’t have done it, but Charb did it again a year later, in September 2012.”
The accusation sparked a furious reaction from Richard Malka, Charlie Hebdo’s lawyer for the past 22 years, who sent an angry message to Mathieu Pigasse, one of the owners of Nouvel Obs and Le Monde.

“Charb has not yet even been buried and Obs finds nothing better to do that to publish a polemical and venomous piece on him.

“The other day, the editor of Nouvel Obs, Matthieu Croissandeau, couldn’t shed enough tears to say he would continue the fight. I didn’t know he meant it this way. I refuse to allow myself to be invaded by bad thoughts, but my disappointment is immense.”

Matthieu Croissandeau, Nouvel Obs’ editor, said: "We received this text and after a debate I decided to publish it in an edition on freedom of expression, it would have seemed to me worrisome to have censored his voice, even if it is discordant. Particularly as this is the voice of one of the pioneers of the gang."

This is not the first time Delfeil has disagreed with the modern Charlie, accusing Charb’s predecessor of turning it into a Zionist and Islamophobic organ.

That was after Philippe Val, the previous editor, fired one of its historic figures, Maurice Sine, for publishing a cartoon on the marriage of Nicolas Sarkozy’s son, Jean, to a Jewish retailing heiress, which he considered anti-Semitic.

Delfeil said he would not say anymore on recent events. “I have refused to speak to the TV and radio, to everyone. I kept my message for Obs, and I am not prepared to open this subject again,” he said.

Charlie Hebdo founder says slain editor 'dragged' team to their deaths - Telegraph (http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/france/11346641/Charlie-Hebdo-founder-says-slain-editor-dragged-team-to-their-deaths.html)

SportFreak
15-01-15, 12:38
Wat ik al gezegd heb...deze hond heeft ze de dood ingejaagd ...hij wou alleen maar proveceren meer niet

Eric de Blois
15-01-15, 13:08
Wat ik al gezegd heb...deze hond heeft ze de dood ingejaagd ...hij wou alleen maar proveceren meer niet

Met andere woorden: eigen schuld dikke bult. Je vindt het wel logisch dat hij gedood is. Zeg het nog iets duidelijker dan, i.p.v. net te doen alsof je geweld afkeurt (http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/378793-doden-aanslag-op-satirisch-magazine-parijs.html#post5404009). Over de katholieken is er veel meer gespot, maar die hebben nimmer geweldadig gereageerd.

Hier zit je te verkondigen dat het 'eigen schuld' (de logische reactie op het beledigen van moslims) is, wat er op duidt dat de 'slachtoffers van Charlie Hebdo' (de moslims) dus wraak zouden hebben genomen, terwijl je gelijkertijd elders weer spreekt van een 'samenzwering' (http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/378905-charlie-hebdo-conspiracy.html#post5405407), een aanslag die 'in elkaar is gezet' om moslims de schuld te geven. Achterbaks gewoon en dat natuurlijk gebruikmakend van een veilige schuilnaam.

The Arab III
15-01-15, 13:14
Met andere woorden: eigen schuld dikke bult. Je vindt het wel logisch dat hij gedood is. Zeg het nog iets duidelijker dan, i.p.v. net te doen alsof je geweld afkeurt (http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/378793-doden-aanslag-op-satirisch-magazine-parijs.html#post5404009). Over de katholieken is er veel meer gespot, maar die hebben nimmer geweldadig gereageerd.

Hier zit je te verkondigen dat het 'eigen schuld' is, wat er op duidt dat de 'slachtoffers van Charlie Hebdo' (de moslims) wraak zouden hebben genomen, terwijl je gelijkertijd elders weer spreekt van een 'samenzwering' (http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/378905-charlie-hebdo-conspiracy.html#post5405407), een aanslag die 'in elkaar is gezet' om moslims de schuld te geven. Achterbaks gewoon en dat natuurlijk gebruikmakend van een veilige schuilnaam.

Geweld is nooit goed, maar het bespotten (continu) van mensen lijkt me toch ook niet goed!(?) Of mag je in dit land iedereen voor alles uitschelden?

Waar is het fatsoen en respect voor elkaar? En dan bedoel ik van beide kanten!

Eke
15-01-15, 13:16
Wat ik al gezegd heb...deze hond heeft ze de dood ingejaagd ...hij wou alleen maar proveceren meer niet

Dat staat er niet, Sport.
We weten wie hen de dood heeft ingejaagd.

Hij, Charb, vertelde zelf dat hij van provocerende satire hield. En hij zei erbij dat niemand z'n blaadje hoefde te lezen.

Maar goed, hierdoor kunnen we het gebeurde niet terugdraaien :moe:
We kunnen alleen maar kijken of we er met z'n allen wat van kunnen leren.


Bv. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.

Eric de Blois
15-01-15, 13:18
Geweld is nooit goed, maar het bespotten (continu) van mensen lijkt me toch ook niet goed!(?) Of mag je in dit land iedereen voor alles uitschelden?

Waar is het fatsoen en respect voor elkaar? En dan bedoel ik van beide kanten!

Dat ben ik wel met je eens. Elkaar bespotten toont een gebrek aan respect. Respect moet inderdaad van twee kanten komen, dat heb je goed gezegd. In de koran staan passages waarin ongelovigen door het slijk worden gehaald. De koran is ouder dan Charlie Hebdo. Charlie Hebdo was een reactie en geen oorzaak.

Dawoed
15-01-15, 13:18
Ik snap niet waarom mensen nog steeds serieus reageren op de uitspattingen van SportFreak.

SportFreak
15-01-15, 13:19
er is maar 1 hond die hen de dood ingejaagd heeft en dat is die Stéphane Charbonnier

Dawoed
15-01-15, 13:21
In de koran staan passages waarin ongelovigen door het slijk worden gehaald.

Zoals?

Eric de Blois
15-01-15, 13:22
In de koran staan passages waarin ongelovigen door het slijk worden gehaald.


Zoals?

Hoevaak heb ik dat hier al niet aangegeven met voorbeelden. Goed, ik ga wel weer wat opzoeken voor jou.


Ik snap niet waarom mensen nog steeds serieus reageren op de uitspattingen van SportFreak.

Dat is ook wel weer waar.

The Arab III
15-01-15, 13:31
Dat ben ik wel met je eens. Elkaar bespotten toont een gebrek aan respect. Respect moet inderdaad van twee kanten komen, dat heb je goed gezegd. In de koran staan passages waarin ongelovigen door het slijk worden gehaald. De koran is ouder dan Charlie Hebdo. Charlie Hebdo was een reactie en geen oorzaak.

Wat er in de Koran staat, moeten we aan God/Allah overlaten! Hij zal ons allemaal op onze daden oordelen! Niemand kan zeggen dat jij slecht of goed bent, alleen in mijn ogen de Almachtige straks! En wat er in de Koran staat, misschien ook wat in de Bijbel en Tora, is niet 1 2 3 te begrijpen voor ons. Dat vraagt heel veel studie en kennis en dan nog weten heel veel geleerden nog niet of ze het zeker weten. Een echte Koran "kenner" zal nooit geweld gebruiken, maar aan God overlaten.

Veel mensen kunnen niet eens goed de Fatiha (de openings surat van de Koran) citeren, laat staan de versen begrijpen en interpreteren. En daar wordt door sommige misbruik van gemaakt!

In mijn ogen is meneer Wilders ook niet goed bezig met zijn extreme uitspraken over moslims en Marokkanen. Soms heel beledigend. Dat kan mensen die al niet stabiel zijn tot waanideeën brengen. Ik hoop dat je me begrijpt!

Het is niet makkelijk om continu het gesprek te zijn op TV, op de radio op internet etc. etc. Terwijl mensen zoals jij ook gewoon dagelijks op staan en hun brood gaan verdienen, maar dan continu worden geconfronteerd met deze gruwelijke daden die elders in de wereld gebeuren.

Umarvlie
15-01-15, 13:37
Evengoed waren het allemaal volwassenen in een wereld waar dit soort zaken al eerder zijn gebeurd dus is het ook hun eigen beslissing en geweest om met dit risico te leven - niemand dwong ze toch om dit te doen?

Ikzelf incluis, waren de meesten geschokt dat dit heeft kunnen gebeuren, maar verbaasd?

Nederlandertje
15-01-15, 22:07
Wat ik al gezegd heb...deze hond heeft ze de dood ingejaagd ...hij wou alleen maar proveceren meer niet

Dus stel ik dreig jou neer te schieten omdat jij het altijd over honden en hoeren hebt en ik ga over tot actie en er zijn mensen bij jou en ik schiet die ook dood dan is dat ook jouw schuld? Doe toch eens normaal ziek ventje. Als die 2 zielige moslims ballen hadden waren ze naar binnen gegaan en hadden ze alleen hem neer geschoten en daarna op de politie gewacht en toen zichzelf neer laten knallen want ze zouden graag sterven als martelaren. Nu zijn ze gestorven als angsthaasjes en zitten ze in de hel.

Samir75017
16-01-15, 00:58
They thought that possessing freedom of expression meant that they could abuse and insult anybody. They've been irresponsible and lacked common sense.

Nederlandertje
16-01-15, 01:53
They thought that possessing freedom of expression meant that they could abuse and insult anybody. They've been irresponsible and lacked common sense.

En weet je wat. De opzet van die 2 zielige moslims is mislukt. Charlie Hebdo is groter dan ooit. Van 70.000 exemplaren naar 5 miljoen exemplaren.

Samir75017
16-01-15, 10:12
En weet je wat. De opzet van die 2 zielige moslims is mislukt. Charlie Hebdo is groter dan ooit. Van 70.000 exemplaren naar 5 miljoen exemplaren.

Do you seriously think that the two brothers care about how many copies CH sold ? :hihi:

mark61
16-01-15, 11:56
Evengoed waren het allemaal volwassenen in een wereld waar dit soort zaken al eerder zijn gebeurd dus is het ook hun eigen beslissing en geweest om met dit risico te leven - niemand dwong ze toch om dit te doen?

Ikzelf incluis, waren de meesten geschokt dat dit heeft kunnen gebeuren, maar verbaasd?

Ik denk dat ze dan vooral tegen deze chantage ageerden.

mark61
16-01-15, 11:58
Do you seriously think that the two brothers care about how many copies CH sold ? :hihi:

Als 'belediging' hun punt was zouden ze toch verspreiding willen tegengaan. Lijkt me nogal logisch. Het averechtse effect van zo'n actie konden ze zelf wel bedenken.

Dus ging het ergens anders over.

Wizdom
16-01-15, 21:48
Met andere woorden: eigen schuld dikke bult. Je vindt het wel logisch dat hij gedood is. Zeg het nog iets duidelijker dan, i.p.v. net te doen alsof je geweld afkeurt (http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/378793-doden-aanslag-op-satirisch-magazine-parijs.html#post5404009). Over de katholieken is er veel meer gespot, maar die hebben nimmer geweldadig gereageerd.

Hier zit je te verkondigen dat het 'eigen schuld' (de logische reactie op het beledigen van moslims) is, wat er op duidt dat de 'slachtoffers van Charlie Hebdo' (de moslims) dus wraak zouden hebben genomen, terwijl je gelijkertijd elders weer spreekt van een 'samenzwering' (http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/378905-charlie-hebdo-conspiracy.html#post5405407), een aanslag die 'in elkaar is gezet' om moslims de schuld te geven. Achterbaks gewoon en dat natuurlijk gebruikmakend van een veilige schuilnaam.

Wou je nu zeggen dat dat niet klopt... Er is maar 1 gek nodig... Om het vuurtje te stoken... En we gaan met z'n allen naar de... Vul het maar in....

Wizdom
16-01-15, 21:51
En weet je wat. De opzet van die 2 zielige moslims is mislukt. Charlie Hebdo is groter dan ooit. Van 70.000 exemplaren naar 5 miljoen exemplaren.

Volgens mij begrijpt de gemiddelde westerling er helemaal niets van... Dit is een frontale botsting... Hier is geen kruid tegen gewassen... Dit is een gevaarlijke ontwikkeling...

(leen)
17-01-15, 09:09
Volgens mij begrijpt de gemiddelde westerling er helemaal niets van... Dit is een frontale botsting... Hier is geen kruid tegen gewassen... Dit is een gevaarlijke ontwikkeling...

Wie begrijpt wie niet?
Het is duidelijk dat dit soort mensen niet is staat zijn om de vrije denkwijze van het westen te begrijpen.
Tel daarbij de drang op om degenen die tot het andere kamp horen te haten en geef ze een argument.
Het onvermogen om te laten leven spat er af, waarbij de voedingsbodem voor de karikaturen rijkelijk aanwezig is.
Beter hadden ze gestreden voor een onvruchtbare bodem.

Eric de Blois
19-01-15, 20:19
Ik snap niet waarom mensen nog steeds serieus reageren op de uitspattingen van SportFreak.

Dat is waar. Een teken van zwakte?

knots71karel
19-01-15, 20:36
Geweld is nooit goed, maar het bespotten (continu) van mensen lijkt me toch ook niet goed!(?) Of mag je in dit land iedereen voor alles uitschelden?

Waar is het fatsoen en respect voor elkaar? En dan bedoel ik van beide kanten!

Het moet ook van beide kanten komen , maar wat is de grens ?
ik bedoel waar de een om lacht,
ergert een ander zich dood aan.

knots71karel
19-01-15, 20:39
Dat staat er niet, Sport.
We weten wie hen de dood heeft ingejaagd.

Hij, Charb, vertelde zelf dat hij van provocerende satire hield. En hij zei erbij dat niemand z'n blaadje hoefde te lezen.

Maar goed, hierdoor kunnen we het gebeurde niet terugdraaien :moe:
We kunnen alleen maar kijken of we er met z'n allen wat van kunnen leren.


Bv. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.

Eke je vergeet een belangrijk ding : Sport Freak heft een beschermde STATUS !

super ick
20-01-15, 07:59
Volgens mij begrijpt de gemiddelde westerling er helemaal niets van... Dit is een frontale botsting... Hier is geen kruid tegen gewassen... Dit is een gevaarlijke ontwikkeling...

En al die andere aanslagen in de wereld door moslims begaan? Allemaal cartoons geplaatst? Die joodse supermarkt ook?

Wat wij ook doen, we komen er niet onderuit. Aanslagen blijven.

Je slaat de spijker op zijn kop. Het is een frontale botsing. Een botsing tussen een vrije samenleving en dwingelandij. Lees er mijn onderschrift maar op na. Beter zou zijn je te distantieren van dergelijke gekken maar je voelt je overduidelijk geroepen hen te verdedigen.

Bovendien zijn de aanslagen in het westen peanuts vergeleken bij de frekwentie van aanslagen in moslimlanden tussen moslims onderling.
De meeste slachtoffers van aanslagen zijn moslims.