PDA

Bekijk Volledige Versie : Steeds minder advocaten heten Moszkowicz



Umarvlie
15-01-15, 13:05
MAASTRICHT - Max Moszkowicz senior groeide vanaf eind jaren vijftig uit tot de bekendste strafpleiter van Nederland. Zijn zoons Bram, David, Max en Robert zetten de 'dynastie' met veel succes voort. Maar de afgelopen jaren kwamen diverse telgen uit de bekende advocatenfamilie ten val. Een overzicht:

Max
Max Moszkowicz senior (88) werd geboren in het Duitse Essen en groeide op in Maastricht. Zijn ouders, broer en zus zijn in de Tweede Wereldoorlog door de nazi's vermoord. Max keerde als enige terug uit Auschwitz, studeerde rechten en opende in 1958 zijn advocatenkantoor. Hij verdedigde onder meer bekende criminelen als Klaas Bruinsma, Cor van Hout en Willem Holleeder.

Bram
Bram Moszkowicz (54) runde het Amsterdamse kantoor van het familiebedrijf. Net als zijn vader groeide hij uit tot een van de bekendste advocaten van Nederland, vooral doordat hij beroemde en beruchte cliënten verdedigde. Bram stond criminelen als Willem Holleeder en Johan V. bij, maar ook politicus Geert Wilders en de Surinaamse legerleider Desi Bouterse. De flamboyante advocaat nam het echter niet nauw met de regels, aldus Hof van Discipline. Hij beschaamde het vertrouwen van zijn cliënten en nam grote bedragen contant aan zonder dat te melden. Het kostte hem in 2013 zijn ambt.

Robert
Robert Moszkowicz (61) was ooit de jongste advocaat van Nederland, maar werd onder meer door zijn heroïneverslaving in de jaren tachtig vooral bekend als zwart schaap van de familie. Wantoestanden op zijn kantoor en klachten van cliënten leidden er in 2006 toe dat hij van het tableau werd geschrapt. Vorig jaar werd bekend dat justitie hem verdacht van oplichting. Ook publiceerde hij het autobiografische boek 'De Straatvechter'.

David
David Moszkowicz (1950), de oudste zoon van Max senior, was de derde van de advocatenbroers die uit zijn vak werd gezet. In een zaak waarin hij nabestaanden bijstond van iemand die door een misdrijf om het leven was gekomen, bleek hij ook een van de verdachten te vertegenwoordigen. Moszkowicz kan nog in beroep gaan.

Max
Max Moszkowicz junior (1955) is de enige van de broers die nu nog als advocaat mag werken. Hij bestiert het kantoor in Maastricht samen met David, na een breuk met broer Bram. Tegenover de NRC klaagde Max junior eind 2014 dat de naam Moszkowicz „besmeurd is en een flinke douw heeft gekregen door het gedoe met Bram”.

Yehudi
Yehudi Moszkowicz, een zoon van Robert en ook advocaat, mag van zijn ooms hun bekende achternaam niet gebruiken voor zijn kantoor. Vooralsnog hebben ze hun zin niet gekregen. „Ik heet gewoon zo en ik draag mijn naam met trots. Ik wil er alles aan doen om de familienaam in ere te herstellen”, zei Yehudi vorige maand.

(Bron: Telegraaf)