PDA

Bekijk Volledige Versie : "Mij geeft dat geen veiligheidsgevoel"



Marsipulami
17-01-15, 08:07
"Militairen met wapens, het boezemt mij een beetje angst in"

VRT - za 17/01/2015 - 08:17 - Joris Truyts

19521

In Antwerpen staan sinds vanmorgen al een aantal paracommando's mee in voor de veiligheid. Ze zijn onder meer aanwezig in de joodse wijk, zo kon VRT-radiojournaliste Liesbeth Indeherberge ter plaatse vaststellen.

"Onderweg naar de joodse wijk zaten we opeens middenin een colonne militaire voertuigen. Ik zag de soldaten in de wagens zitten. Daarna heb ik heel toevallig de briefing van 8 paracommando’s meegemaakt. Dat gebeurde door de lokale politie, want ze staan onder gezag van de politie", vertelt Indeherberge.

"De para's kregen uitleg over wat ze hier moeten doen in de joodse wijk. Er werd hen nog eens duidelijk gezegd dat ze alle verdachte zaken onmiddellijk moeten laten weten. Ik zie nu 2 para's staan in gevechtsuitrusting, gewapend, met het wapen naar beneden gericht. Ze staan hier op de hoek. Rondlopen mogen ze niet, ze gaan niet patrouilleren."

Niet alle Antwerpenaren krijgen een veiliger gevoel door de aanwezigheid van de militairen. “Ik verschoot daar een beetje van. Militairen met wapens, het boezemt mij een beetje angst in. Mij geeft dat geen veiligheidsgevoel", reageert een voorbijgangster. In totaal worden er een 50-tal paracommando's ingezet in Antwerpen.

Marsipulami
17-01-15, 08:11
Geen 150 maar 300 soldaten op straat de komende dagen

Belga - za 17/01/2015 - 07:27 - Joris Truyts

Het kernkabinet heeft gisteravond beslist om de komende dagen 300 militairen in te zetten in de strijd tegen terreur. Eerder was nog het cijfer van 150 genoemd. De soldaten zullen onder meer worden ingezet in Brussel en Antwerpen.

De militairen zullen gewapend zijn en nemen de bewaking op zich van bepaalde risicoplaatsen, zoals bijvoorbeeld politiekantoren en gerechtsgebouwen. Patrouilleren doen ze niet. Het leger zal de taak van de politiediensten versterken, staat in een mededeling die verspreid werd na de vergadering van het kernkabinet. De maatregel zal regelmatig worden geëvalueerd door de bevoegde diensten en geldt voorlopig voor maximaal één maand.

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) benadrukt ook dat het leger maar kan ingezet worden zolang het dreigingsniveau voor het hele land op 3 staat, zoals momenteel het geval is.

Premier Charles Michel (MR) en de leden van het kernkabinet zaten gisterenavond tot na middernacht samen over een tijdelijke mobilisatie van het leger met de bedoeling de waakzaamheid en de veiligheid te versterken. "Op voorstel van de ministers van Defensie en Binnenlandse zaken en op basis van de analyse van de veiligheidsdiensten, heeft het kernkabinet beslist om geleidelijk tot 300 militairen in te zetten", klinkt het.

Meeste militairen in Brussel

Jambon zegt dat er vanaf vandaag een compagnie van 150 militairen klaarstaat. De komende dagen komt daar nog een tweede compagnie van 150 soldaten bij.

Vanaf 7 uur vanmorgen hebben alvast zo'n 30 paracommando's postgevat in Antwerpen. De stad van burgemeester Bart De Wever (N-VA) zal in totaal kunnen rekenen op maximum 50 para's. Ook Luik, Charleroi en Verviers kunnen samen beschikken over een 50-tal militairen.

De rest van de soldaten zullen in Brussel staan. Daar komen de militairen bij de Europese instellingen en de gebouwen van de joodse gemeenschap. De factuur wordt betaald door de steden of door Binnenlandse Zaken.

Marsipulami
17-01-15, 18:37
19521



In het beste geval zijn die militairen een bijkomende toeristische attractie in onze steden.

In het slechtste geval zijn die militairen een kwetsbare schietschijf voor terroristen.

Marsipulami
19-01-15, 14:53
Lectrr: ‘Soldaten horen thuis in oorlogsgebied’

19524

Vandaag om 14:53 door Klaas Debacker

Cartoonist Lectrr zet de cartoon ‘Zonder Soldaat Straat’ gratis te downloaden op zijn site. ‘Ik kreeg erg veel zure reacties op deze cartoon. Met mijn actie geeft ik tegengas.’

De bewuste cartoon neemt de aanwezigheid van het leger in de straat op de korrel naar aanleiding van de terreurdreiging.

‘Ik kreeg erg veel reacties op deze cartoon: veel zure reacties en ook scheldmails. Mensen zijn blijkbaar bang’, zegt Steven Degryse, die alias Lectrr cartoons maakt voor De Standaard. ‘Aan de andere kant wordt de cartoon ook veel gedeeld op sociale media, er zijn dus ook veel mensen die het leger liever niet in hun straat ziet.’

‘Kortom, het is een gevoelig thema en dan wordt het voor een cartoonist natuurlijk interessant.’ De situatie is ook veel scherper geworden, vindt Degryse. ‘Stel je voor dat je als moslima met hoofddoek nu in de Joodse buurt komt, met al die soldaten ginds.’