PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Aboutaleb drijft jongere in handen van de jihad'



Joesoef
22-01-15, 14:11
ad.nl

Door: Deborah Jongejan
22-1-15 - 10:40
Kuzu en Öztürk willen Nederland toleranter maken


Ahmed Aboutaleb is medeschuldig als een Rotterdamse jihadist zichzelf opblaast, zeggen Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk. De afvallige PvdA'ers vinden het volkomen onterecht dat de Rotterdamse burgemeester van alle kanten wordt bewierookt. Hij drijft jongeren juist in handen van ronselaars, vinden ze.


Als een Rotterdamse jihadist een auto opblaast in Syrië, is Aboutaleb medeverantwoordelijk

Tunahan Kuzu

Kuzu en Öztürk zijn landelijk bekend geworden door hun tumultueuze vertrek bij de PvdA. Sindsdien hebben de twee niet stilgezeten. De Turks-Nederlandse Kamerleden werken aan een nieuwe beweging, om ook moslims een stem te geven.

Aboutaleb voldoet in hun ogen niet meer als rolmodel voor allochtonen. Zeker nadat hij op televisie zei dat je moet 'oprotten' als je niet tegen een humoristisch krantje kunt.

Kuzu: ,,Ik vond dat een burgemeester onwaardig. We hebben in ons land kwetsbare jongeren en jihadronselaars die ze proberen over te halen een abjecte strijd te voeren. En dan heb je een burgemeester van de tweede stad van Nederland die zegt: 'Rot maar op'. Daarmee schopt hij ze in de schoot van de ronselaars. Als een Rotterdamse jihadist een auto opblaast in Syrië, is Aboutaleb medeverantwoordelijk.''

Aboutaleb gaf de grens aan: satire heb je te accepteren in dit land.
Öztürk: ,,Juist in een vrij land mag je van mening verschillen.''
Kuzu: ,,De rol van de burgemeester zou moeten zijn: ik houd je vast en wil dat je niet radicaliseert. Nu veroorzaakt hij verdere polarisatie. In mijn omgeving waren heel veel mensen boos op hem. Aboutaleb speelt in op het onderbuikgevoel van veel mensen, maar hij heeft mij afgestoten. Ik heb er spijt van dat ik in 2009 als raadslid in Rotterdam voor zijn benoeming heb gestemd.''

Waarom voelen moslims zich aangesproken als Aboutaleb het over de rotte appels heeft?
Öztürk: ,,Hij spreekt continu de hele moslimgemeenschap aan op wat er in Parijs is gebeurd. Hij zegt niet dat het om een kleine groep extremisten gaat. Er zijn 180 jihadisten en iets meer dan 1 miljoen moslims in Nederland. Toen Wilders 'minder, minder Marokkanen' zei, waren kinderen bang dat ze weg moesten. Nu Aboutaleb 'oprotten' zegt, voedt hij die angstgevoelens.''

Heeft de islam een probleem met radicalisme?
Kuzu: ,,Extremisme kent geen religie. Anders Breivik pleegde ook aanslagen, maar was geen moslim.''

PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch zegt dat moslims een verantwoordelijkheid hebben, omdat deze terroristen zich beroepen op de islam.
Öztürk: ,,Maar wat moeten moslims dan doen? Ze hebben zich massaal tegen het geweld uitgesproken, en dan? We zijn allemaal individuen, maar als het om moslims gaat wordt het collectief aangesproken. Daar moeten wij vanaf.''

Moet de islam niet wat moderner worden?
Kuzu: ,,Het is niet aan de politiek om moderniteit te eisen van een religie. Uit Duits onderzoek blijkt dat alle Syriëgangers één ding gemeen hebben: het gevoel dat ze zich niet nuttig kunnen maken in de samenleving waarin ze zijn geboren. In Nederland hebben veel jongeren het gevoel dat ze niet meetellen. Die uitzichtloosheid moeten we bestrijden. We moeten de jeugdwerkloosheid aanpakken en veel strenger optreden tegen discriminatie. En iedereen blijft maar zeggen dat de islam het probleem is.''

Interview gaat door onder de foto

Öztürk: ,,De werkloosheid onder allochtone jongeren is drie keer hoger dan onder autochtonen. Wat doet het kabinet daaraan?''
Öztürk (links) en Kuzu in de Tweede Kamer © anp.


Wij zijn hier geboren en getogen en moeten dezelfde kansen krijgen als elke andere Nederlander. We eisen een gelijke positie op.

Tunahan Kuzu

Het duo raakt onmiskenbaar een snaar bij moslims. Een filmpje waarin Kuzu Wilders van repliek dient in de Kamer bereikt via Facebook bijna 1 miljoen mensen. Honderden sympathisanten steken een virtuele duim omhoog. Öztürk: ,,10 jaar onderdrukte gevoelens komen nu naar boven.''

Kuzu: ,,Er zijn steeds meer hoogopgeleide allochtone jongeren die zichzelf laten horen. Die hebben een vooruitgeschoven post als Aboutaleb niet nodig. Weet je wat het is? Filmmaker Abdelkarim El Fassi zei het mooi: Aboutaleb heeft een ezel als referentiekader. Hij kwam op 15-jarige leeftijd vanuit Marokko naar Nederland, zag een trein en dacht: wat bijzonder. Wij en andere moslims van mijn generatie vinden een ezel bijzonder en een trein normaal.''

,,Aboutaleb is dankbaar voor de kansen die Nederland hem heeft gegeven. Dat geldt ook voor mijn ouders. Ik ben helemaal niet dankbaar. Het is vanzelfsprekend voor mij en mijn generatie. Wij zijn hier geboren en getogen en moeten dezelfde kansen krijgen als elke andere Nederlander. We eisen een gelijke positie op.''

In een tijd waarin de verhoudingen op scherp staan, komt u beiden met een beweging voor moslims. Leidt dat niet juist tot grotere tegenstellingen?
Öztürk loopt naar een ouderwetse weegschaal, in het raamkozijn van de fractiekamer. Hij stapelt de gewichtjes op de rechterschaal, waardoor die naar beneden zakt. ,,Door Wilders is de balans naar rechts uitgevallen. We kijken allemaal door Wilders' bril naar dit onderwerp. Daarom drukken wij aan de linkerkant, zodat het oude, tolerante Nederland terugkomt.''

Kuzu: ,,Welke politieke partij heeft het na Parijs gehad over toenemende moslimhaat in Nederland? Arie Slob en Kees van der Staaij komen op voor de beveiliging van synagogen, wij ook voor moskeeën.''

Dan zet je de verhoudingen toch ook op scherp?
Öztürk: ,,Wij komen met een beweging waarin moslims zich happy zullen voelen, maar ook niet-moslims die de ruwe, rechtse toon van bijvoorbeeld Aboutaleb zat zijn.''

Kuzu: ,,Het voordeel van moslim zijn is dat je kunt doorwerken tijdens de kerstdagen, dus we zijn bijna klaar met ons programma. Dat presenteren we in de eerste week van februari. Met een naam voor onze beweging. We hebben er nu twintig waar we uit moeten kiezen.''

Öztürk: ,,We doen mee met de volgende landelijke verkiezingen. Als het kabinet morgen valt, zijn we er klaar voor.''

Burgemeester Aboutaleb laat via zijn woordvoerder weten dat hij nooit in de krant reageert op uitspraken van anderen. ,,Maar hij gaat graag in gesprek met mensen met een andere mening. De heer Kuzu weet het stadhuis nog wel te vinden.''

SportFreak
22-01-15, 14:28
ze hebben gelijk

Eric de Blois
22-01-15, 14:37
Ahmed Aboutaleb is medeschuldig als een Rotterdamse jihadist zichzelf opblaast, zeggen Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk. De afvallige PvdA'ers vinden (...)


ze hebben gelijk

Dat sluit mooi aan bij de gedachte 'de ander heeft de schuld van mijn daden en keuzes'. Zo herkenbaar. Lijkt ook op 'had die vrouw maar geen kort rokje moeten dragen'. Met andere woorden; 'de omgeving heeft de schuld van mijn gedrag, ik ben er niet aansprakelijk voor'. Dan zou een rechter dus eigenlijk de slachtoffers moeten straffen en niet de dader (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130720_00665290). Dat zie je met name in islamitische landen als Pakistan, Saoedie Arabië, de VAE of Indonesië waar verkrachtte vrouwen gestraft worden voor 'Zina' en daarvoor zweepslagen krijgen. Tja, de afvallige pvda'ers vinden... Natuurlijk vinden ze dat. Daarom zijn ze destijds ook liefdevol naar binnengehaald door de sociaal-democraten, omdat de pvda de islam een 'verrijking' zegt te vinden. Of dat ook gemeend is, is natuurlijk zeer de vraag. De pvda trekt deze mensen vóór, omdat ze 'zielig' zijn en dat het voortrekken van deze 'achtergestelde mensen' het goed doet voor het 'tolerante imago van de partij'. Gewoon schaamteloos opportunisme dus van twee kanten. Met enige loyaliteit aan de eigen principes heeft het al helemaal niets te maken. Inmiddels zijn de sociaal-democratische-moslims Kuzu en Öztürk door de pvda weer uitgekakt, een geval dat niet op zichzelf staat. Dat krijg je wanneer men uiterlijk en afkomst laat prevaleren boven geschiktheid.

Joesoef
22-01-15, 14:39
Dat sluit mooi aan bij de gedachte 'de ander heeft de schuld van mijn daden en keuzes'. Zo herkenbaar.

Dom antwoord.

Psychologie, het is hoe de mens reageert. Hoeft niet goed te zijn of zoals je zou willen.

Joesoef
22-01-15, 14:40
Het is triest maar idd zoals het werkt dit soort popiejopie oproepen. Contraproductief. Leuk voor de bune, leuk voor het gepeupel, je hebt er alleen niks aan.

Ibrah1234
22-01-15, 14:43
Stompzinnige uitingen. Omdat een handjevol losers zich aansluit bij jihadisten wordt volstrekt voorbijgegaan aan het feit dat er zat jongelui zijn die daardoor slechts aangespoord worden nog harder te werken c.q. te studeren.

Moeten we die randdebielen ook nog helpen met poepen en de onderbroek weer omhoog hijsen?

Alsof het anderen allemaal aan komt waaien. Wat een stompzinnig geleuter.

H.P.Pas
22-01-15, 14:55
Het is triest maar idd zoals het werkt dit soort popiejopie oproepen. Contraproductief. Leuk voor de bune, leuk voor het gepeupel, je hebt er alleen niks aan. , leuk voor het gepeupel,

Je diagnose klopt. Hij richt zich tot de verkeerde doelgroep en dat haalt dus niks uit.
Om die doelgroep gepeupel te noemen.. tsja. Dat is leuk voor de Bühne, je hebt er alleen niks aan...
In de marge maak je dezelfde fout als Aboutaleb.

Ibrah1234
22-01-15, 15:17
Je diagnose klopt. Hij richt zich tot de verkeerde doelgroep en dat haalt dus niks uit.


De diagnose klopt niet. Het zelfreinigend vermogen speelt hier op en valt slechts toe te juichen.

Meer Abouthalebs in het onderwijs, familie en maatschappij. Je gaat toch verdorie toch ook geen burgemeester of Minister-President de schuld in de schoenen schuiven dat er mensen zijn die frauderen, stelen of moorden?

Enige zelfreflectie en zelfkritiek is hier op zijn plaats i.p.v. de schuld altijd maar bij anderen neer te leggen.

Het heeft in mijn optiek niets met religie te http://www.maroc.nl/forums/clear.gif (http://www.maroc.nl/forums/editpost.php?p=5409573&do=editpost)maken of omdat je ouders toevallig niet in Nederland zijn geboren. Zou me niet verbazen dat de meeste personen in kwestie regelmatig eens verplicht een kopje koffie moeten drinken op het politiebureau.

H.P.Pas
22-01-15, 15:40
De diagnose ,,,,,

Probeer eens te reageren op wat ik zeg.

Hij spreekt de verkeerde doelgroep aan; het haalt dus niets uit. Ook niet als hij 100x gelijk heeft. Elke reclame- publiciteits- of marketingman zal dit bevestigen.
Hij spreekt jou uit het hart. Dat is leuk voor jou maar irrelevant. Jij was sowieso niet van plan om naar Syrië te gaan.

Ibrah1234
22-01-15, 16:01
Probeer eens te reageren op wat ik zeg.

Hij spreekt de verkeerde doelgroep aan; het haalt dus niets uit. Ook niet als hij 100x gelijk heeft. Elke reclame- publiciteits- of marketingman zal dit bevestigen.
Hij spreekt jou uit het hart. Dat is leuk voor jou maar irrelevant. Jij was sowieso niet van plan om naar Syrië te gaan.

Dit is de omgekeerde wereld. Hij spreekt de personen in kwestie toe DUS per definitie de juiste doelgroep.

Een andersluidende corrigerende stem in dezen, zeker vanuit de eigen gemeenschap is volstrekt wenselijk!

Of het enig effekt heeft valt wellicht te betwijfelen maar het valt toe te juichen dat iemand uit eigen gelederen hen toespreekt.

Je kunt er 10 rondjes omheen draaien maar Abouthaleb is de belichaming van iemand die door hard werken wel iets heeft bereikt.

Dat men wellicht meer fan is van Badr Harrie dan van een redelijk geslaagd iemand zoals Aboutaleb zegt meer over de losgeslagen idioten dan iets over de burgervader van Rotterdam.

Eric de Blois
22-01-15, 16:26
'Kuzu en Öztürk lagen vanaf begin dwars'

Bron : de Telegraaf - 14 november 2014

http://images0.tcdn.nl/binnenland/article23327123.ece/BINARY/d/KuzuOzturk.jpg

DEN HAAG - De problemen rond de opgestapte Turkse PvdA'ers Tunahan Kuzu en Selcuk Öztürk zijn niet van recente datum. De twee lagen vanaf het begin van het aantreden van de fractie dwars, zegt een ingewijde in de PvdA. Zodra het ging om thema's als integratie en moslims zetten ze zich af tegen de lijn van de meerderheid.

Kuzu en Oztürk werden op zulke momenten ook wel bijgevallen door andere PvdA'ers van allochtone afkomst, maar die waren gematigder in hun stellingname. De kans dat de komende tijd nog meer PvdA'ers van Turkse komaf de fractie zullen verlaten, wordt dan ook heel klein geacht.
Volgens een bron mogen PvdA-Kamerleden met een allochtone achtergrond overigens niet allemaal over één kam geschoren worden. Er is een verschil tussen moslims en 'seculieren'. PvdA'ers als Khadija Arib en Keklik Yücel zouden bij de laatste categorie horen.

Kuzu en ztürk verlieten donderdag de PvdA-fractie na een conflict over het integratiebeleid van minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken). Directe aanleiding was een brief van de PvdA-bewindsman in september, waarin hij zich kritisch uitliet over conservatief-religieuze Turkse organisaties als de Süleymanci-beweging en Milli Görüs. Kuzu en Oztürk verweten Asscher een 'uitsluitingspolitiek' ten aanzien van deze groeperingen. Enkele weken terug hadden zij een gesprek met hun partijgenoot hierover.

„Ik had de indruk dat dat een goed gesprek was”, zegt een ingewijde. „Ze kwamen vrolijk kijkend terug.” Maar deze week barstte alsnog de bom na uitlatingen die de twee over Asscher deden op een Turkse website en in het AD.

Een fractielid zegt niet verbaasd te zijn dat het uiteindelijk misging. „We hebben geprobeerd de boel bij elkaar te houden, maar het is niet gelukt. Deze twee hadden nooit op de lijst mogen komen.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23332310/___Turkse_PvdA_ers_lagen_dwars___.html

H.P.Pas
22-01-15, 16:26
Dit is de omgekeerde wereld. Hij spreekt de personen in kwestie toe DUS per definitie de juiste doelgroep.

Zoals elke familievader weet is er een groot verschil tussen toespreken en aanspreken.
In de Koran worden, ad nauseam, de ongelovigen met vreselijke dreigementen toegesproken.
Dat spreekt de gelovigen aan, niet de ongelovigen. (Als ze het al lezen, dat is nog een ander verhaal).
Als je dat verschil niet ziet, geef ik het op.

Oiseau
22-01-15, 17:08
Voor iemand die ooit een woordvoedercommunicatie was geweest heeft de man eigenlijk "objectief" bekeken geen natuurlijk talent en in de ogen van Moslims/Marokkanen zeer onhandig.
Malika zou gezegd hebben: een beetje draagezel!.
In cruciale momenten tot nu toe liet hij zien dat hij meer boos is zodat de meerderheid niet in zijn loyaliteit zou gaan twijfelen..
Dezelfde boosheid van hem liet zien in de ogen van veel Moslims dat hij eigenlijk hun man niet is omdat hij niet tegelijk zegt dat hij gevoelens van Moslims/ Marokkanen respecteert (we hoeven niet alleen bagger over ons heen krijgen maar zeg wat terug als je niet nep bezig bent). ( Hij mag van mij roepen " Je suis Charlie" maar tegelijk moet hij Moslimgenoeg zijn om te zeggen "J'aime mon Prohete" en toen bij "minder minder" had hij ook als eerste aangifte moeten doen en roepen "genoeg genoeg wilders, maak mijn mooie Nl niet kapot"..
hahaha hij is niet voor iedereen is de conclusie in zulke momenten. Het zegt al genoeg dat veel Politici zeggen dat hij zegt wat ze niet kunnen zeggen!( ewa wordt wakker a bnadem!)..
Dus hij gaat over de scheef en als Marokkaan of Moslim mag hij zijn eigen volk in andere woorden schofferen! te triest voor woorden.

De man gaat de geschiedenis in als een boze onhandige carrière maker in het Kaashuisje .. en het liefst kan hij maar stoppen met zich profileren als Moslim/Marokkaan waarmee hij geen feeling heeft.

De Marokkanen , de Moslims hebben al een imago probleem en deze "Abou wilders" ook!

Dus de vraag is altijd wie hij eigenlijk dient met zijn onhandige boosheid en wat de prijs mag zijn?
Bij hem hoef ik niet te onderduiken als wilders de jacht op Marokkanen en Moslims officieel gaat openen ..en dat hoeft ook niet want niemand mag oprotten van mij en ook onze rotte appels niet..Want andere rotte appels van de meerderheid mogen wel met liefde bedekt worden en met ze democratisch in gesprek blijven..

super ick
22-01-15, 21:25
Voor iemand die ooit een woordvoedercommunicatie was geweest heeft de man eigenlijk "objectief" bekeken geen natuurlijk talent en in de ogen van Moslims/Marokkanen zeer onhandig.
Malika zou gezegd hebben: een beetje draagezel!.
In cruciale momenten tot nu toe liet hij zien dat hij meer boos is zodat de meerderheid niet in zijn loyaliteit zou gaan twijfelen..
Dezelfde boosheid van hem liet zien in de ogen van veel Moslims dat hij eigenlijk hun man niet is omdat hij niet tegelijk zegt dat hij gevoelens van Moslims/ Marokkanen respecteert (we hoeven niet alleen bagger over ons heen krijgen maar zeg wat terug als je niet nep bezig bent). ( Hij mag van mij roepen " Je suis Charlie" maar tegelijk moet hij Moslimgenoeg zijn om te zeggen "J'aime mon Prohete" en toen bij "minder minder" had hij ook als eerste aangifte moeten doen en roepen "genoeg genoeg wilders, maak mijn mooie Nl niet kapot"..
hahaha hij is niet voor iedereen is de conclusie in zulke momenten. Het zegt al genoeg dat veel Politici zeggen dat hij zegt wat ze niet kunnen zeggen!( ewa wordt wakker a bnadem!)..
Dus hij gaat over de scheef en als Marokkaan of Moslim mag hij zijn eigen volk in andere woorden schofferen! te triest voor woorden.

De man gaat de geschiedenis in als een boze onhandige carrière maker in het Kaashuisje .. en het liefst kan hij maar stoppen met zich profileren als Moslim/Marokkaan waarmee hij geen feeling heeft.

De Marokkanen , de Moslims hebben al een imago probleem en deze "Abou wilders" ook!

Dus de vraag is altijd wie hij eigenlijk dient met zijn onhandige boosheid en wat de prijs mag zijn?
Bij hem hoef ik niet te onderduiken als wilders de jacht op Marokkanen en Moslims officieel gaat openen ..en dat hoeft ook niet want niemand mag oprotten van mij en ook onze rotte appels niet..Want andere rotte appels van de meerderheid mogen wel met liefde bedekt worden en met ze democratisch in gesprek blijven..

Lees ik het goed? Discrimineren ze rotte appels nu ook al?

knots71karel
22-01-15, 21:31
Ja daar valt het indd onder !
Alles wat niet voor ons is is tegen ons.( zo sprak de zot )

http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/knipoog.gif

knots71karel
22-01-15, 21:35
'Kuzu en Öztürk lagen vanaf begin dwars'

Bron : de Telegraaf - 14 november 2014

http://images0.tcdn.nl/binnenland/article23327123.ece/BINARY/d/KuzuOzturk.jpg

DEN HAAG - De problemen rond de opgestapte Turkse PvdA'ers Tunahan Kuzu en Selcuk Öztürk zijn niet van recente datum. De twee lagen vanaf het begin van het aantreden van de fractie dwars, zegt een ingewijde in de PvdA. Zodra het ging om thema's als integratie en moslims zetten ze zich af tegen de lijn van de meerderheid.

Kuzu en Oztürk werden op zulke momenten ook wel bijgevallen door andere PvdA'ers van allochtone afkomst, maar die waren gematigder in hun stellingname. De kans dat de komende tijd nog meer PvdA'ers van Turkse komaf de fractie zullen verlaten, wordt dan ook heel klein geacht.
Volgens een bron mogen PvdA-Kamerleden met een allochtone achtergrond overigens niet allemaal over één kam geschoren worden. Er is een verschil tussen moslims en 'seculieren'. PvdA'ers als Khadija Arib en Keklik Yücel zouden bij de laatste categorie horen.

Kuzu en ztürk verlieten donderdag de PvdA-fractie na een conflict over het integratiebeleid van minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken). Directe aanleiding was een brief van de PvdA-bewindsman in september, waarin hij zich kritisch uitliet over conservatief-religieuze Turkse organisaties als de Süleymanci-beweging en Milli Görüs. Kuzu en Oztürk verweten Asscher een 'uitsluitingspolitiek' ten aanzien van deze groeperingen. Enkele weken terug hadden zij een gesprek met hun partijgenoot hierover.

„Ik had de indruk dat dat een goed gesprek was”, zegt een ingewijde. „Ze kwamen vrolijk kijkend terug.” Maar deze week barstte alsnog de bom na uitlatingen die de twee over Asscher deden op een Turkse website en in het AD.

Een fractielid zegt niet verbaasd te zijn dat het uiteindelijk misging. „We hebben geprobeerd de boel bij elkaar te houden, maar het is niet gelukt. Deze twee hadden nooit op de lijst mogen komen.”

'Kuzu en Öztürk lagen vanaf begin dwars'|Binnenland| Telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl/binnenland/23332310/___Turkse_PvdA_ers_lagen_dwars___.html)




Endat nog wel over de P.V.D.A die hier op Maroc nog niet al te langgeleden met stip op nr EEN stond.