PDA

Bekijk Volledige Versie : Radicale Moslim: 'Sharia en Jihad horen erbij'



Eric de Blois
23-01-15, 02:17
Radicale Moslim: 'Sharia en Jihad horen erbij'

Bron : Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/4728/Islam/article/detail/3835067/2015/01/22/Radicale-moslim-Sharia-en-jihad-horen-erbij.dhtml) - door Hanne Obbink - 22 januari 2015

http://static1.trouw.nl/static/photo/2015/18/5/13/20150122092227/media_xl_2729083.jpg
© Werry Crone. Shabir Burhani: Ik ben iemand die zich heeft overgegeven
aan zijn schepper, Allah. Iemand die de Profeet volgt.

INTERVIEW Wie wil begrijpen waar terreur en jihadisme vandaan komen, kan maar beter kennisnemen van geluiden uit radicaal-islamitische hoek. Shabir Burhani - geen terrorist, geen jihadist - legt uit. 'Wij moeten de mensheid bevrijden uit ongeloof.'

Een islamitische staat, daar droomt hij van, liefst wereldomvattend. Om dat te bewerkstelligen ziet hij twee wegen: vreedzame dawa, zending, maar ook jihad. En jihad, dat is 'het streven op het pad van Allah om al het kwaad tegen te houden', zegt Shabir Burhani. "Stel dat de Profeet wordt bespot en je schakelt degene die dat doet uit, dan is dat ook jihad. Vanuit islamitisch oogpunt is de aanslag op Parijs dus toegestaan."

In de nasleep van de aanslag op Parijs hebben moslimorganisaties in Nederland onomwonden afstand genomen van terreur. Dat zij met dat geluid niet alle moslims vertegenwoordigen is wel duidelijk. Wie wil begrijpen waar terreur en jihadisme vandaan komen, kan dus maar beter ook kennis nemen van andere geluiden. Maar orthodoxe moslims en zeker ook het groepje dat jihadistische sympathieën koestert, houden zich zo goed als stil.

Shabir Burhani niet. "Veel moslims durven de waarheid niet openlijk te zeggen. Ze zijn bang dat ze voor gek worden verklaard of als bedreiging worden gezien." Zelf legt hij graag uit hoe hij tegen de wereld aankijkt. "Er zijn veel misverstanden."

Burhani (bijna 23, student bestuurskunde in Leiden, van Afghaanse komaf) trad korte tijd op als woordvoerder van Sharia4Holland, een losvast netwerk van jongeren in Den Haag en omstreken dat actie voerde tegen alles wat de ware islam bedreigde. Dat netwerk viel uit elkaar, sommige van de betrokkenen vertrokken naar Syrië. Burhani niet, en hij heeft ook 'meningsverschillen' met de felsten van zijn voormalige kameraden, zegt hij.

"Gewoon moslim", noemt hij zichzelf. Zijn eigen YouTube-channel heet SalafiMedia, maar salafist noemt hij zich liever niet. "Ik ben iemand die zich heeft overgegeven aan zijn schepper, Allah. Iemand die de Profeet volgt en leeft naar de Koran en de soenna."

En dus streeft u ook naar een islamitische staat?
"We moeten de islam in zijn geheel accepteren, niet aanpassen aan de tijdgeest. De sharia hoort erbij, de jihad en de islamitische staat ook. De Profeet is het voorbeeld. Dertien jaar heeft hij vreedzame dawa gedaan in Mekka, toen is hij uitgeweken naar Medina, waar hij de islamitische staat opgericht heeft. Dat moet ook ons doel zijn.

"Hier en nu, met moslims als minderheid in Europa, ben ik voorstander van dawa. Net als de Profeet in Mekka, toen hij nog geen militaire macht had om zich te verdedigen tegen ongelovigen. Maar er is ook een tweede methode, de jihad. Die kan defensief en expansief zijn. Als je aangevallen wordt, moet je je verdedigen. Maar als je macht hebt, zul je ook legers uitzenden om moslims elders te helpen. Stel dat in Europa moslims onderdrukt worden, dan willen we dat tegengaan. In de islam is onderdrukking niet toegestaan, ook niet van ongelovigen door andere ongelovigen."

Moeten landen van ongelovigen veroverd worden?
"Veroveren klinkt negatief, zo moet je het islamitisch gezien niet noemen. Het is voor een goed doel. Wij hebben de opdracht gekregen van Allah om de mensheid te bevrijden uit ongeloof, uit slavernij - slavernij van je begeerte, van een ander mens, van een afgodsbeeld. Soms is jammer genoeg geweld nodig. Want de ongelovige machten werpen barrières op, omdat de islam clasht met hun belangen."

Vindt u onthoofdingen daarvoor toegestaan?
"De Islamitische Staat in Irak en Syrië zie ik niet als het ideaal. Die onthoofdingen hebben weinig met de islam te maken. De islam heeft regels over krijgsgevangenen. Je kunt ze vrij laten of gevangen zetten. Of vermoorden, als de vijand hetzelfde doet. Maar de manier waarop IS dat doet en aan de hele wereld laat zien, kan contraproductief zijn. Komt dat de islam als geheel ten goede? Of leidt het alleen maar tot meer haat en vijandschap?"

Keurt u die onthoofdingen af omdat ze slecht zijn of omdat ze slecht uitpakken?
"Goede vraag. Maar ik zie geen wezenlijk verschil tussen iemand vermoorden met een mes of met een drone-aanval. Een drone-aanval is een soort onthoofding, maar dan in honderd stukken."

Kunnen mensen met geweld tot geloof gebracht worden?
"Dat niet. In de Koran staat: er is geen dwang in religie. Geloven is een kwestie van het hart. Met gewapende strijd kan je wel het geloof beschermen of voorkomen dat je aangevallen wordt. Wij worden al honderden jaren aangevallen, dat is een feit. Dus wat doe je dan? Je maakt je vijanden onschadelijk. Niet dat je alle ongelovigen moet vermoorden, dat zegt de islam niet. Het liefst hebben we dat alle ongeloof verdwijnt."

Ook door een aanslag als die op Charlie Hebdo?
"Als iemand de Profeet beledigt, is het islamitisch gezien toegestaan hem onschadelijk te maken, als die tenminste niet gek of onwetend of dronken is. De mensen van Charlie Hebdo wisten wat ze deden, ze zijn gewaarschuwd. Ze hadden het kunnen voorkomen. Het is heel simpel: als je niet spot met de Profeet, zal het niet gebeuren."

Is de Profeet niet bestand tegen spot?
"De Profeet ondervindt geen schade van spot, daar heeft u gelijk in. Hij heeft onze verdediging niet nodig, maar wij hebben het nodig ons geloof in hem te bevestigen. Omdat wij van hem houden, willen wij niet dat zoiets met hem gebeurt."

Vindt u het ook toegestaan klanten van een joodse supermarkt te doden? Of, zoals in Verviers de bedoeling leek, politiemensen?
"Daar kan je meningsverschillen over hebben. In de islam mogen we geen onschuldigen aanvallen."

Andere moslims hebben de aanslag in Parijs 'verraad van de islam' genoemd ...
"Dan moeten ze met bewijzen komen. Er zijn voorbeelden dat de Profeet opdracht heeft gegeven om degene die hem bespotte onschadelijk te maken. Wijs maar aan in de Koran en de soenna waar staat dat dit niet mag."

Was de moord op Theo van Gogh, net als de aanslag in Parijs, toegestaan?
"Dat is vergelijkbaar. Mohammed B. heeft dat om precies dezelfde redenen gedaan. En Wilders staat om precies dezelfde redenen op de lijst waar ook de hoofdredacteur van Charlie Hebdo op staat. De opstellers van die lijst vinden dat hij zich aan hetzelfde heeft schuldig gemaakt."

Wat vindt u daarvan?
"Het is gevaarlijk om te zeggen dat een aanslag op hem toegestaan is, dat kan gezien worden als een oproep. Ik kan wel zeggen: de reden is precies dezelfde. Het kan gebeuren. Maar het is simpel: als de oorzaak weggenomen wordt, zal het niet gebeuren."

Bofko
23-01-15, 03:27
Shahid Burhani is de goedbedoelende missionaris die ongelovigen wil bekeren....

Een soort islamitische jehova, of moslim-missionaris....Hij heeft een beetje de rol in het westen die missionarissen zich in de 19e eeuw aanmaten bij het bekeren van de bevolking van hun nieuwe kolonies.

Waarom ben je zo bang Eric ? Ik heb altijd -in mijn goedbedoelendheid- de neiging om jehovas aan mijn deur te overtuigen van mijn visie.Die druipen dan vrij snel af want ik vertel ze waarom ze dat (aanbellen en geloof uitleggen ) doen.

The_Grand_Wazoo
23-01-15, 08:10
"Veroveren klinkt negatief, zo moet je het islamitisch gezien niet noemen. Het is voor een goed doel. Wij hebben de opdracht gekregen van Allah om de mensheid te bevrijden uit ongeloof ..."

Wat een eikel. Het hele stukje is vreselijk. Wat een dwaas.

Charlus
23-01-15, 08:43
Shabir vergeet dat al die aanwijzingen uit 'da sharia' niet gelden in Kuffarland. Als iemand in Kuffarland de profeet een geiteneuker noemt, jammer dan. Wanneer Shabir de Islamitische democratie heeft geïnstalleerd, mag hij zoveel profeetbeledigers afmaken als hij wil.
De consequentheid ontbreekt weer eens. Hij mag niet eens hier in kuffarland wonen. Van mij wel hoor, maar niet volgens zijn eigen zo stoer letterlijk genomen regels. Behalve als hij te ziek is om te vertrekken of hier alleen maar als spion aanwezig is. Hij kan er dan ook weinig bezwaar tegen hebben wanneer hij Nederland zou worden uitgezet als spion van een vijandelijke macht.
En waarom gaat hij na zijn vrijdaggebed niet op pad om ongelovigen te kelen als ze niet voldoende respect tonen? Of doet hij dat stiekem?

Eric de Blois
24-01-15, 02:55
Waarom ben je zo bang Eric ? Ik heb altijd -in mijn goedbedoelendheid- de neiging om jehovas aan mijn deur te overtuigen van mijn visie.Die druipen dan vrij snel af want ik vertel ze waarom ze dat (aanbellen en geloof uitleggen ) doen.

Dat doe ik ook met Jehova's. Ik laat ze altijd binnen, krijgen ze koffie of thee, ik luister dan en geef mij visie. Heb wel respect voor die mensen die vanuit hun overtuiging een ander goed willen doen zonder daar wat voor terug te vragen. Ze betalen zelf ook nog eens die folders die ze weggeven. Altijd krijg je een uitnodiging van ze. Waren atheïsten maar zo vriendelijk. Hier in Chili komen ze ook af en toe aan de deur, altijd aardige mensen, met de beste bedoelingen. Dus waarom zou ik die wegsturen? Ik zou een moslim die aan de deur kwam voor dezelde doelstelling zeker ook binnenlaten en koffie schenken. Lijkt mij best heel aardig, maar ik heb nooit gehoord dat die evangeliseren van deur tot deur.

Nee, Bofko, ik ben niet bang, ik erger mij aan het geloof en de normen een waarden van de Islam en dus onvermijdelijk ook aan de aanhangers die waarde hechten aan deze in mijn ogen verwerpelijke regels en gebruiken, zo ook Shahid Burhani. Ik heb veel meer video's van hem gezien en het is een behoorlijk fundamentalisch mannetje. Nou ja, dat zijn die Jehova's ook wel, maar die dreigen nooit met de dood indien Jezus of welke bijbelse figuur dan ook zouden worden beledigd. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een paar heel goede Iraanse vrienden heb. Schatten van mensen! We hebben het nooit over het geloof. Ik weet niet eens of ze moslim of christen zijn.


Shahid Burhani is de goedbedoelende missionaris die ongelovigen wil bekeren....

Een soort islamitische jehova, of moslim-missionaris....Hij heeft een beetje de rol in het westen die missionarissen zich in de 19e eeuw aanmaten bij het bekeren van de bevolking van hun nieuwe kolonies.


Dit gaat veel verder dan bekeren.

super ick
24-01-15, 09:27
Zo simpel is het dus. Beledig de profeet niet en er gebeurt niets. Of draag een sluier en er gebeurt niets. Eigenlijk moeten we allemaal moslims worden dan gebeurt er helemaal niets meer en leven we met zijn allen nog lang en gelukkig. Kijk maar in de moslimlanden.