PDA

Bekijk Volledige Versie : Exitpolls: Syriza wint Griekse verkiezingen met "ruim verschil"



Marsipulami
25-01-15, 17:23
Exitpolls: Syriza wint Griekse verkiezingen met "ruim verschil"

25-01-15, 18.14u

Bron: Belga, ANP

De radicaal linkse partij partij Syriza lijkt de verkiezingen in Griekenland gewonnen te hebben. Een exitpoll wijst vandaag op een ruime overwinning voor Syriza.

In exitpolls krijgt de partij van voormalig studentenleider Alexis Tsipras 35,5 tot 39,5 procent van alle stemmen. De partij heeft 38 procent nodig om een meerderheid te krijgen in het parlement. Op officiële uitslagen is het nog even wachten. Tot 18u konden de Grieken hun stem uitbrengen in deze uiterst belangrijke verkiezingen.

Syriza, de partij van oppositieleider Alexis Tsipras, wil opnieuw gaan onderhandelen met de Europese Unie, de grote geldschieter van Griekenland, om gunstigere betalingsvoorwaarden af te dwingen voor de verstrekte noodleningen. Volgens de conservatieven van premier Antonis Samaras streeft Syriza een droombeeld na en riskeert zij het prille herstel van de Griekse economie om zeep te helpen.

"Deze verkiezingen zijn cruciaal voor onze toekomst en die van onze kinderen", zei Samaras vandaag, nadat hij zijn stem had uitgebracht in een Zuid-Grieks stadje. "Vandaag beslissen we of we verdergaan met kracht, met veiligheid, met zekerheid, of dat we in een avontuur terechtkomen."

Tsipras bracht zijn stem uit in Athene. "De tijd van links is gekomen", scandeerde jeugdige partijgenoten. "We hebben vijf jaar gewacht op dit moment", zei Tsipras ontspannen tegen hem omringende journalisten. "Vandaag staat het Griekse volk voor de opdracht de resterende stap te maken naar de terugkeer van hoop, het einde van angst, en de terugkeer van democratie en waardigheid in ons land", vervolgde de oppositieleider buiten het stembureau.

Wizdom
25-01-15, 17:28
Exitpolls: Syriza wint Griekse verkiezingen met "ruim verschil"

25-01-15, 18.14u

Bron: Belga, ANP

De radicaal linkse partij partij Syriza lijkt de verkiezingen in Griekenland gewonnen te hebben. Een exitpoll wijst vandaag op een ruime overwinning voor Syriza.

In exitpolls krijgt de partij van voormalig studentenleider Alexis Tsipras 35,5 tot 39,5 procent van alle stemmen. De partij heeft 38 procent nodig om een meerderheid te krijgen in het parlement. Op officiële uitslagen is het nog even wachten. Tot 18u konden de Grieken hun stem uitbrengen in deze uiterst belangrijke verkiezingen.

Syriza, de partij van oppositieleider Alexis Tsipras, wil opnieuw gaan onderhandelen met de Europese Unie, de grote geldschieter van Griekenland, om gunstigere betalingsvoorwaarden af te dwingen voor de verstrekte noodleningen. Volgens de conservatieven van premier Antonis Samaras streeft Syriza een droombeeld na en riskeert zij het prille herstel van de Griekse economie om zeep te helpen.

"Deze verkiezingen zijn cruciaal voor onze toekomst en die van onze kinderen", zei Samaras vandaag, nadat hij zijn stem had uitgebracht in een Zuid-Grieks stadje. "Vandaag beslissen we of we verdergaan met kracht, met veiligheid, met zekerheid, of dat we in een avontuur terechtkomen."

Tsipras bracht zijn stem uit in Athene. "De tijd van links is gekomen", scandeerde jeugdige partijgenoten. "We hebben vijf jaar gewacht op dit moment", zei Tsipras ontspannen tegen hem omringende journalisten. "Vandaag staat het Griekse volk voor de opdracht de resterende stap te maken naar de terugkeer van hoop, het einde van angst, en de terugkeer van democratie en waardigheid in ons land", vervolgde de oppositieleider buiten het stembureau.

Ben benieuwd wat de gevolgen zijn? De Griekse burger is de dupe van de witte boorden criminaliteit die handjeklap deden met de Roverheid, Griekse Bankwezen en Goldman Sachs. Ben benieuwd wat dit nu inhoudt voor de Euro en de Europese Unie?

Wizdom
25-01-15, 17:37
'Grieken stemmen tegen Europa'
ATHENE -

De links-radicale oppositiepartij Syriza lijkt de verkiezingen in Griekenland te hebben gewonnen. In exitpolls krijgt de partij van voormalig studentenleider Alexis Tsipras 35,5 tot 39,5 procent van alle stemmen.

De partij heeft 38 procent nodig om een meerderheid te krijgen in het parlement. De grootste partij krijgt in het Griekse kiesstelsel vijftig parlementszetels als bonus.

De huidige regeringspartij Nieuwe Democratie (ND) van premier Antonis Samaras staat in de polls op 23 tot 27 procent.

De nieuwe liberale en pro-Europese middenpartij To Potami (De Rivier) en de neofascistische Gouden Dageraad staan op een derde plek met allebei 6,4 tot 8 procent.

Nederlandertje
25-01-15, 18:25
Ben benieuwd wat de gevolgen zijn? De Griekse burger is de dupe van de witte boorden criminaliteit die handjeklap deden met de Roverheid, Griekse Bankwezen en Goldman Sachs. Ben benieuwd wat dit nu inhoudt voor de Euro en de Europese Unie?

Ligt er aan hoeveel zetels ze uit eindelijk krijgen kunnen ze alleen regeren dan ziet het er voor Griekenland zeer slecht uit. Ik weet niet of er andere partijen zijn die hetzelfde denken als zij. Zijn die er niet dan zullen ze in moeten binden.

Marsipulami
26-01-15, 10:11
De Europese beurzen reageren onverstoord, allemaal plusjes. Wat er in Griekenland gebeurt is niet langer relevant voor de markten.

Olive Yao
26-01-15, 12:11
.



De Europese beurzen reageren onverstoord, allemaal plusjes. Wat er in Griekenland gebeurt is niet langer relevant voor de markten.

Goed voor Griekenland. Zou meer moeten gebeuren. Want de keerzijde is dat financiële markten - in hun huidige vorm - niet langer relevant zijn voor landen. Een aanbevelenswaardig doel, misschien zelfs imperatief.

Soldim
26-01-15, 12:32
.

Goed voor Griekenland. Zou meer moeten gebeuren. Want de keerzijde is dat financiële markten - in hun huidige vorm - niet langer relevant zijn voor landen. Een aanbevelenswaardig doel, misschien zelfs imperatief.

Ik denk eerder dat het andersom is, ondanks de verkiezings retoriek zal Tsipras moeten dansen naar de pijpen van de trojka.

Marsipulami
26-01-15, 13:23
Ik denk eerder dat het andersom is, ondanks de verkiezings retoriek zal Tsipras moeten dansen naar de pijpen van de trojka.

Volgens voormalig Eurocommissaris voor buitenlandse handel Karel de Gucht (toch niet direct een rooie rakker) valt er best wel te praten met Tsipras.

deredactie.be video: De zevende dag - 25/01/15 (http://deredactie.be/permalink/2.37313?video=1.2218851)

Umarvlie
26-01-15, 13:24
Gaan in zee met extreem rechts, duur van de formatie - 1 dag, duur van regering 10 minuten?

super ick
27-01-15, 09:52
En dan te bedenken dat er destijds toch legio tegenstanders waren van deelname van Griekenland aan de EU.

Met open ogen erin gefraudeert. Men keek er met politieke correctheid naar en zag dat het goed was.

IK zie het maar als het trailerpark van de EU.

Marsipulami
30-01-15, 17:15
Ik denk eerder dat het andersom is, ondanks de verkiezings retoriek zal Tsipras moeten dansen naar de pijpen van de trojka.



Grieken blazen samenwerking met trojka op


Vandaag om 18:07 door Jta | Bron: belga/anp/Radio1

Griekenland zegt de samenwerking op met de trojka van de internationale kredietverleners op. Dat heeft minister van Financiën Yanis Varoufakis vrijdag in Athene duidelijk gemaakt na afloop van een onderhoud met eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem. De nieuwe regering van de linkse premier Alexis Tsipras wil wel blijven onderhandelen met de Europese partners over een nieuw programma voor het land.

‘Ons land weigert samen te werken met een commissie van drie partijen die niet eens erkend wordt door het Europees Parlement’, zo bevestigde Varoufakis het standpunt waarmee hij en zijn linkse partij Syriza naar de verkiezingen waren getrokken.

Varoufakis gaf ook te kennen dat Griekenland geen verlenging wenst van het Europese programma dat eind februari verstrijkt. Wel wil hij blijven onderhandelen met de andere eurolanden en de Europese instellingen over een nieuw akkoord.

De trojka bestaat uit inspecteurs van de Europese Commissie, de Europese Centrale Bank en het Internationaal Monetair Fonds die de voorbije jaren de uitvoering van de besparingen en economische hervormingen in Griekenland controleerden. Die maatregelen waren opgelegd als voorwaarde voor de toekenning van 240 miljard euro aan zachte leningen waarmee Griekenland sinds 2010 overeind is gebleven.

'Niet de juiste weg'

Dijsselbloem waarschuwde de Griekse regering dat het verwerpen van bestaande akkoorden ‘niet de juiste weg’ is. Hij herhaalde ook zijn verzet tegen een door Varoufakis bepleitte internationale conferentie over de kwijtschelding van een deel van de Griekse staatsschuld. ‘Zo’n conferentie bestaat reeds en ze heet de eurogroep’, zo verwees de Nederlander naar de bijeenkomsten van de ministers van Financiën van de eurolanden.

Donderdag reeds had eurogroep-voorzitter Dijsselbloem laten verstaan dat de Grieken zich 'aan de afspraken dienen te houden'. Naar eigen zeggen beseft Dijsselbloem dat de hervormingen in Griekenland een hoge sociaal-economische prijs hebben, maar dat schuldverlichting 'geen oplossing' kan zijn voor de Grieken.

Volgens de Nederlandse minister zijn er in Europa de laatste jaren enorm veel inspanningen geleverd op de Europese Unie weer sterker te maken na de financiële en monetaire crisis. Dat geldt volgens Dijsselbloem ook voor Griekenland. Alleen was de achterstand daar veel groter en kost het dus tijd om uit het moeras te kruipen.

Verder zei Dijsselbloem ook dat de anticrisismaatregelen vruchten beginnen af te werpen. Probleemlanden als Portugal en Ierland zijn weer in staat klappen op te vangen. 'De landen die hebben hervormd staan bovenaan de groeilijstjes.'

'Voor schuldherschikking weinig ruimte'

Volgens de gouverneur van de Belgische Nationale Bank, Luc Coene, liet in De Ochtend op Radio 1 ook verstaan dat er 'weinig ruimte is voor schuldherschikking'. 'Waar wel ruimte voor is: de looptijden van de schulden verlengen en de rentes die aangerekend worden op die schulden verlagen.'

Volgens Coene hebben de Grieken weinig keuze. 'Een confrontatie zou onvermijdelijk leiden tot een exit van Griekenland uit de eurozone.' Volgens Coene is er wel een bereidheid tot dialoog aan Griekse kant.

Een schuldherschikking ligt volgens de NBB-gouverneur ook politiek niet evident. Dat zou immers betekenen dat landen die geld hebben geleend aan Griekenland, in het kader van het Europese stabiliteitsmechanisme (ESM), dat geld de facto kwijt zouden zijn. Die landen zouden op hun beurt dan moeten besparen om het verloren geld te compenseren. Volgens Luc Coene is dat moeilijk haalbaar.

Ibrah1234
30-01-15, 22:02
.


Goed voor Griekenland. Zou meer moeten gebeuren. Want de keerzijde is dat financiële markten - in hun huidige vorm - niet langer relevant zijn voor landen. Een aanbevelenswaardig doel, misschien zelfs imperatief.

Meen je dat nou? Ik denk dat als Griekenland zich onttrekt aan de gemaakte afspraken het onhoudbaar is dat Griekenland nog langer deel uit maakt van de EU. De gevolgen voor de Griekse burgers zullen dramatisch zijn.

Griekenland leeft ondanks de getroffen maatregelen van de afgelopen jaren nog steeds op de pof. De nieuwe linkse regering wil een groot deel van deze maatregelen ongedaan maken en belooft de kiezer nog meer.

Ze lenen nu al tegen iets van 13% en de Griekse beurs is in een vrije val geraakt. Het is simpelweg niet te financieren.

Terug naar de Drachme? Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om in te zien wat mensen en bedrijven met hun spaarrekening in euro's gaan doen alvorens deze worden geconverteerd in drachmen. Een drama voor Griekenland.

Marsipulami
30-01-15, 22:30
Ik stel voor dat Griekenland leningen aangegaan door de overheid aan hetzelfde tarief moet terugbetalen als de overheid van Duitsland (dus 0.5% in plaats van 10%).

Daarnaast krijgt Griekenland 10 jaar extra om leningen aangegaan door de Griekse overheid terug te betalen.

Tenslotte een omvangrijk Europees investeringsplan (Marshall) om de Griekse economie nieuw leven in te blazen.

Ibrah1234
31-01-15, 00:57
Ik stel voor dat Griekenland leningen aangegaan door de overheid aan hetzelfde tarief moet terugbetalen als de overheid van Duitsland (dus 0.5% in plaats van 10%).

Daarnaast krijgt Griekenland 10 jaar extra om leningen aangegaan door de Griekse overheid terug te betalen.

In Fantasyland zou het misschien kunnen. In de reële economie geldt Griekenland als een land met een hoog debiteuren risico.

De hogere rente is het verdisconteerd risico wat je loopt als Griekenland default. Met deze nieuwe linkse regering is die kans zeer groot.

super ick
31-01-15, 08:53
Ik stel voor dat.........

Nutteloos geblaat.

H.P.Pas
31-01-15, 10:06
Ik stel voor dat Griekenland leningen aangegaan door de overheid aan hetzelfde tarief moet terugbetalen als de overheid van Duitsland (dus 0.5% in plaats van 10%).


Prima idee.
Van mijn kant zou ik die papieren als beleggingstip aan jouw pensioenfonds willen aanbevelen.

Marsipulami
31-01-15, 10:19
Prima idee.
Van mijn kant zou ik die papieren als beleggingstip aan jouw pensioenfonds willen aanbevelen.

Nu de economie wereldwijd aantrekt zijn staatsobligaties geen goede belegging.

Marsipulami
31-01-15, 10:21
In Fantasyland zou het misschien kunnen. In de reële economie geldt Griekenland als een land met een hoog debiteuren risico.

De hogere rente is het verdisconteerd risico wat je loopt als Griekenland default. Met deze nieuwe linkse regering is die kans zeer groot.

Iedereen roept maar dat Europa Griekenland 'helpt' in werkelijkheid wordt er grof geld verdiend en worden er woekerrentes gevraagd op kap van de arme Grieken.

super ick
31-01-15, 10:36
Iedereen roept maar dat Europa Griekenland 'helpt' in werkelijkheid wordt er grof geld verdiend en worden er woekerrentes gevraagd op kap van de arme Grieken.

Als je het nieuws gevolgd hebt dan weet je dat Griekenland onevenredig gaat profiteren van het opkopen van staatsleningen door de ECB. Herfinanciering tegen de huidige lage, Europese rente.

Moeten maar eens door de zure appel heen bijten en Griekenland eruit schoppen wegens financieel wanbeleid en fraude.

Marsipulami
31-01-15, 11:35
Griekenland wil toch onderhandelen met de Trojka

Varoufakis: "Geef ons gewoon enkele weken"

BBC - za 31/01/2015 - 10:41 Freek Willems

Griekenland wil wel degelijk onderhandelen met de zogenoemde Europese trojka. Dat heeft de Griekse minister van Financiën Yanis Varoufakis benadrukt in een geanimeerd interview met het BBC-programma "Newsnight". Journaliste Emily Maitlis kreeg bij tijden stevig weerwerk van de kersverse minister.

Gisteren was heel Europa getuige van een op zijn minst bizarre ontmoeting tussen Yanis Varoufakis, de nieuwe minister van Financiën van Griekenland, en zijn Nederlandse evenknie Jeroen Dijsselbloem, die ook voorzitter van de Eurogroep is. De lichaamstaal op de persconferentie na hun gesprek sprak boekdelen: ongemakkelijke stiltes, vreemde gebaren en weinig aan de verbeelding overlatende blikken.

Conclusie van de ontmoeting: Griekenland wil niet langer onderhandelen met de zogenoemde Europese trojka - de Europese Centrale Bank, het IMF en de Europese Unie. Zo had Varoufakis het toch laten verstaan.

Gretig

Maar 's avonds in het BBC-programma "Newsnight" sprak de minister dat resoluut tegen. "Ik heb nooit gezegd dat we niet met onze partners willen onderhandelen. Integendeel, we zijn net heel gretig om met hen te discussiëren."

"Het enige wat we niet willen", vervolgde de minister, "is doorgaan met het uitvoeren van een programma dat gewoon niet uit te voeren is en dat ons de voorbije vijf jaar nog niets goeds heeft opgeleverd." Varoufakis zag de voorbije jaren naar eigen zeggen geen "hervormingen" in zijn land, maar wel "misvormingen".

De minister pleitte voor een "rationele discussie" met de Europese partners. "Het gaat hier niet over take it or leave it. We vragen gewoon enkele korte weken om heel rationele voorstellen op tafel te leggen die maar één doel hebben: de kosten van deze crisis voor de gemiddelde Europese burger, niet alleen voor de Grieken, minimaliseren."

Varoufakis herinnerde zich overigens helemaal geen ijzig gesprek met Dijsselbloem gisteren, "we hadden een heel vruchtbare ontmoeting", benadrukte hij.

Onbeleefd

Het interview met "Newsnight" was in vele opzichten opmerkelijk. De kersverse minister beet geregeld van zich af en bood journaliste Emily Maitlis heel wat weerwerk.

De reportage die de makers van "Newsnight" net voor het interview op de kijker afvuurden, kon Varoufakis allerminst smaken. "Ik ben een grote fan van de BBC, maar ik heb nog nooit zo'n onnauwkeurig verslag gezien." De dubbelzinnigheid die de presentatrice hem verweet, kaatste hij terug naar de inhoud van het verslag. "Dat was pas dubbelzinnig."

De minister gaf de journaliste ook lik op stuk omdat ze hem te vaak onderbrak. "Als ik het mag zeggen, u heeft me nogal onbeleefd onderbroken", verweet hij haar op een bepaald moment.

Over het al dan niet onderhandelen met de trojka gooide de minister er nog dit zinnetje tussen: "Misschien had ik mijn verklaringen in het Engels moeten afleggen, dan waren jullie niet verloren gelopen in de vertaling."

Schoonheid van democratie

Op het eind van het interview kreeg Varoufakis nog de opvallende samenwerking tussen het radicaal-linkse Syriza en het nationalistisch-rechtse ANEL (Onafhankelijke Grieken) en enkele markante uitspraken van de coalitiepartner voor de voeten geworpen.

"De schoonheid van de democratie is dat we moeten aanvaarden dat we geen absolute meerderheid hebben gekregen. Als een verantwoordelijke partij moesten we snel een regering vormen en ik geloof erin dat onze Europese partners verheugd zijn dat we een werkende regering hebben", antwoordde Varoufakis.

Staat hij dan achter de uitspraken van ANEL dat Griekse joden een voorkeursbehandeling krijgen? "Dit is gewoon hoe coalities werken. Staat meneer Cameron achter alles wat meneer Clegg zegt?", kaatste hij de bal terug.

Marsipulami
31-01-15, 11:41
Als je het nieuws gevolgd hebt dan weet je dat Griekenland onevenredig gaat profiteren van het opkopen van staatsleningen door de ECB. Herfinanciering tegen de huidige lage, Europese rente.

Nou, als Griekse staatsobligaties een klein onderdeel van Europese staatsobligaties worden, dan is een daling van de intresten niet meer dan logisch, want het risico voor de belegger wordt kleiner. Met Europees altruïsme jegens Griekenland heeft dat weinig te maken.

mark61
31-01-15, 12:32
Nou, als Griekse staatsobligaties een klein onderdeel van Europese staatsobligaties worden, dan is een daling van de intresten niet meer dan logisch, want het risico voor de belegger wordt kleiner. Met Europees altruïsme jegens Griekenland heeft dat weinig te maken.

Ik geloof niet dat je ook maar enigszins iets begrijpt van het onderwerp.

Marsipulami
31-01-15, 12:35
Ik geloof niet dat je ook maar enigszins iets begrijpt van het onderwerp.

Nou, jij als "expert in alles" mag het mij uitleggen. Ik wil altijd wel iets bijleren van je.