PDA

Bekijk Volledige Versie : Herken de Freek



super ick
25-01-15, 20:16
Herken de Freek de Jonge

Freek, dé Freek, die herkent u wel. Pluizig haar, brilletje met jampotglazen, zuurpenetrante gelijkhebberige walm om zich heen, vioolkrassende oma ernaast. Maar weet u ook het type Freek te spotten? Freek de Jonge is een soortnaam, moet u weten. De Freken (m/v) zijn onder ons. Freken zijn babyboomers. Allemaal. Plus of min een paar jaartjes misschien, maar Freken vallen grofweg in het cohort geboren tussen 1940 en 1955. Freken hebben hun schaapjes op het droge. Ze hebben 17 jaar antropologie gestudeerd, of musicologie. Soms zijn het architecten, juristen, politici of medici. Ze hebben een vrij beroep en pompen vrolijk opdrachtjes en subsidies rond in het eigen netwerk. Dat is reuze lucratief maar pas op: termen als 'commercieel', 'winst' en 'geld' zal een Freek nooit in de mond nemen. Dat is beslist niet chic danwel verschillig en meer iets voor guurrechtse kapitalisten. Freken wonen in de grote steden op A-lokaties, ooit gekraakt in de jaren '70, gelegaliseerd en met subsidie opgeknapt in de jaren '90. Ze hebben anno 2012 meestal zitting in vertruttingscomités om ervoor te zorgen dat niemand plezier maakt in hun habitat en dat het er na negen uur des avonds muisstil is. Men treft ook Freken aan in landelijke dorpen rond de grote steden, daar wonen ze prettig gewonemensen- en allochtoonvrij in hun boerderettes om aldaar meningen te hebben over gewone mensen (racisten) en allochtonen (liev).
De inmiddels volwassen kinderen van de Freken gingen naar beslist witte scholen, met in elke klas keurig één excuusnegertje of -Turkje dat dan ook prompt op alle partijtjes werd uitgenodigd om de eigen multiculturele grootmoedigheid tegenover de andere Freken te onderstrepen. De tweede leg liefdesFreekbabies zitten op een Iederwijs- of Vrije School, waar ze leren dat de maatschappij enorm zit te wachten op mensen die lekker ongebonden hun eigen ding doen. Het bedrijfsleven, toch al stom want uit op winstbejag (= niet chic, weet u nog?), zullen ze nooit van binnen zien want zomaar hard werken omdat het moet zonder zelfontplooiing is meer iets voor gewone mensen.
Freken zijn correct, omdat ze zich dat kunnen permitteren. Knuffelkarbonaadjes van de eko-vleesjuwelier. Idealisties GroenLinks stemmen want de pandjes zijn toch al afbetaald. Vintage Citroën rijden want ze betalen de automobilisthatende taxen en heffingen graag. Vinden zij solidair, vinden gewone mensen die hun automobiliteit niet meer kunnen betalen decadent. Maar daar hebben Freken een heel nifty dooddoenertje voor, voor de mening van gewone mensen: dat is een onderbuik-gevoel. Hebben Freken niet, een onderbuik.
Wat Freken wel hebben is het fatsoensmonopolie, en wie het waagt om zich niet te houden aan de fatsoensnormen van de zelfverklaard anti-autoritaire en vrijdenkende Freken mag, nee, móét kapot. Daarbij worden vuile tactieken als Godwins, karaktermoord en haatpropaganda niet geschuwd. Liefst via de Publieke Omroep of de correcte kant van het krantenspectrum. Dat klinkt nogal onderbuikig? Neehee. Wat zeiden wij nou net. Freken hebben geen onderbuik, die hebben fatsoen en smaak en redelijkheid. Al NRC lezend het fatsoensmonopolie in stand houden vanuit de ivoren torens van het Grote Gelijk, het is een zware verantwoordelijkheid maar iemand moet het doen. Vinden de Freken. Anders krijg je zomaar dat iedereen ergens een mening over heeft en die mening zou dan weleens niet kunnen stroken met het HopsieTopsieLalalaConfetti-Frekenwereldbeeld waarin winst maken fout is, problemen benoemen racistisch en gelijke kansen voor iedereen zijn zolang het maar buiten de Freekreservaten blijft.
Het goede nieuws is dat de Freken uitsterven. Toch? Mwah. Het Freekdom lijkt door te sijpelen naar volgende generaties. Zie bijvoorbeeld Theo Maassen gisteren in 1 voor de Verkiezingen. Ook zo'n gelijkhebbend schaapjes op het droge-type die beweert dat alsmaar groei "de aarde kapot maakt." Makkelijk lullen natuurlijk, grenzen aan de groei voor de gewone mensen. En ook de montessori-opgekweekte assertieve eigenwilletje-kids van de eerste generatie Freken zijn erfelijk belast. Daar gaan we nog veel gedoe mee beleven, die staan te popelen om in de Freken-baantjescarrousel te springen in politiek, media, cultuur en legislatuur. Dus waakzaamheid blijft geboden. Denkt u te maken te hebben met een Freek: ga naar binnen en sluit ramen en deuren. Pas op voor het zuur. U rechtstreeks aanvallen zal de Freek niet, maar sluit messen in de rug en plotselinge low blows nooit uit. Mocht u Freken toch moeten benaderen, doe dit dan op rustige toon, geef ze sussend gelijk en begeleid ze met zachte dwang terug naar hun reservaat. Dan nu de obligate Frekige 'de maatschappij dat ben jij' betuttelslogan: Freken, ook daar komen we samen wel uit.

:hihi: uit de tijd dat de website nog wat voorstelde.

H.P.Pas
25-01-15, 21:40
:hihi: uit de tijd dat de website nog wat voorstelde.

Wat blijft ervan over als je er in gedachte de gloeiende kift van aftrekt ?

The_Grand_Wazoo
26-01-15, 06:47
Nogal 2002 stukje. Wat een geleuter. Daarnaast het is grappig noch scherp.

super ick
26-01-15, 07:22
Wat blijft ervan over als je er in gedachte de gloeiende kift van aftrekt ?

Het is niet inhoudelijk.

De beter gesitueerde linksstemmer wordt als een karikatuur neergezet. Sommige dingen zijn wel herkenbaar. Ik vond het grappig.

super ick
26-01-15, 07:23
Nogal 2002 stukje. Wat een geleuter. Daarnaast het is grappig noch scherp.

Smaken mogen gelukkig verschillen.

H.P.Pas
26-01-15, 09:30
Het is niet inhoudelijk.

De beter gesitueerde linksstemmer wordt als een karikatuur neergezet. Sommige dingen zijn wel herkenbaar. Ik vond het grappig.

Het is een een te hooi en te gras bijelkaar geharkt vijandbeeld; een Rundumschlag noemen de Duitsers das. Dat is precies het tegendeel van een goede karlkatuur; dat is een pijl die haarscherp één punt treft en daardoor diep doordringt.

super ick
27-01-15, 09:48
Het is een een te hooi en te gras bijelkaar geharkt vijandbeeld; een Rundumschlag noemen de Duitsers das. Dat is precies het tegendeel van een goede karlkatuur; dat is een pijl die haarscherp één punt treft en daardoor diep doordringt.

Nou, nou. Niet zo zwaar op de hand. Vijandbeeld......zo zie ik het echt niet.

H.P.Pas
27-01-15, 10:27
Nou, nou. Niet zo zwaar op de hand. Vijandbeeld......zo zie ik het echt niet.

Heb je ooit 'Onder professoren' gelezen ? Hermans had het ook niet op intellectuelen. Maar, hij was er zelf ook een en kende ze van haver tot gort. Hij schiet bij voortduring in de roos. Kankeren op het hoogste niveau zeg maar, daar kan ik van genieten. Als ik erover nadenk stoort dat me eigenlijk het meest. Een stilistisch platvloerse boer op klompen, die ternauwernood een pen kan vasthouden die de mensen van het vak de maat komt nemen. (Wat Freek ook verder allemaal nog is, het blijft een vakman en een taalvirtuoos).
Ik vind het een vreselijk stuk; druipend zoals gezegd, van de gloeiende kift.
Zo, dat lucht even op.

Soldim
27-01-15, 11:33
Ik vind het een vreselijk stuk; druipend zoals gezegd, van de gloeiende kift.


't Is een zuur stuk, daarin heb je gelijk. Persoonlijk vind ik de Jonge echter ook wat zurig geworden.

H.P.Pas
27-01-15, 13:45
't Is een zuur stuk, daarin heb je gelijk. Persoonlijk vind ik de Jonge echter ook wat zurig geworden.
Ik heb hem lang niet meer gezien (2010 schat ik).
Vond hem altijd wel goed. Onmiskenbaar nazaat van een dominee; dat wel.

super ick
28-01-15, 07:43
Ik heb hem lang niet meer gezien (2010 schat ik).
Vond hem altijd wel goed. Onmiskenbaar nazaat van een dominee; dat wel.

Tegenwoordig is Freek een beetje afgunstige man. Als zijn zalen niet vol zitten, wat tegenwoordig regelmatig gebeurt, dan schuimbekt hij dat het aan het publiek ligt of dat hij cabaret kaakt voor een beperkt publiek. Een beetje zurig, zo mag hij wel omschreven worden.

Bofko
28-01-15, 10:31
Freek de Jonge is 70 en geeft tegenwoordig de voorkeur aan kleinere zalen.Hij is altijd wars geweest van de tijdsgeest .In de jaren 80 vernieuwend met zijn moralistische dominee-cabaret , maar in de jaren 90 en 00 moeten afleggen tegen de ADHD-absurdisten als Hans Teeuwen. Deze laatste was dan ook na een aantal jaren opgebrand.

Ik vind hem beter dan Youp "leef iedere dag van je leven alsof het je laatste is" van 't Hek, die weinig meer te vertellen had toen alle taboes doorbroken waren.

super ick
28-01-15, 10:45
Freek de Jonge is 70 en geeft tegenwoordig de voorkeur aan kleinere zalen.Hij is altijd wars geweest van de tijdsgeest .In de jaren 80 vernieuwend met zijn moralistische dominee-cabaret , maar in de jaren 90 en 00 moeten afleggen tegen de ADHD-absurdisten als Hans Teeuwen. Deze laatste was dan ook na een aantal jaren opgebrand.

Ik vind hem beter dan Youp "leef iedere dag van je leven alsof het je laatste is" van 't Hek, die weinig meer te vertellen had toen alle taboes doorbroken waren.

Hij is uit de tijd van de telefoon met draaischijf. Doen alsof hij de verderfelijke wereld een spiegel voor MOET houden terwijl de miljonair doodordinair nog niet genoeg heeft. Een voorbeeld van links lullen en rechts vullen. In de kringen van oud-links mag men nog steeds geen kwaad woord over hem horen. Zeg daar dat je geniet van Freek en je bent een correcte. Doe je dat niet dan begrijp je hem niet of je bent incorrect. 1 vd 2. Of misschien wel allebei...

mark61
28-01-15, 11:27
Ik verbaas me er altijd over hoeveel agressie de Jonge oproept. Ongeacht zijn kwaliteiten. Jah, het is een dominee, maar wie niet. Ik denk dat het komt doordat hij je ongemakkelijk maakt. In ieder geval staat zijn 'taalvermogen' buiten kijf.