PDA

Bekijk Volledige Versie : Isis valt nu ook Egyptisch deel Sinai aan



knots71karel
30-01-15, 06:54
Foto: ANP
Gepubliceerd: 29 januari 2015 21:1029-01-15 21:10
Laatste update: 30 januari 2015 00:1830-01-15 00:18


(https://plus.google.com/share?url=http%3A%2F%2Fwww.nu.nl%2Fbuitenland%2F39 82474%2Fzeker-27-doden-aanval-militanten-egyptisch-schiereiland-sinai.html)





Bij aanvallen van islamistische militanten op het Egyptische schiereiland Sinaï zijn donderdag zeker 27 mensen omgekomen. De aanvallen zijn opgeëist door een lokale afdeling van terreurbeweging Islamitische Staat (IS).


Op verschillende plaatsen vonden beschietingen plaats en bliezen zelfmoordterroristen zichzelf op.
De doelen waren onder meer overheidsgebouwen, een hotel en wegblokkades van het leger. Ook een gebouw van de staatskrant al-Ahram in de provinciehoofdstad al-Arish werd verwoest.
De strijd in de Sinaï ontvlamde toen de gekozen islamistische president Mohamed Mursi in 2013 door het leger werd afgezet.

knots71karel
30-01-15, 07:12
Ach maar 27 doden de moeite niet waard om te reageren http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/verward.gif

super ick
30-01-15, 09:00
Ach maar 27 doden de moeite niet waard om te reageren http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/verward.gif

Ik vraag mij af of de moslimbroeders animo hebben zich aan te sluiten bij IS.

mark61
30-01-15, 12:13
...een lokale afdeling van...

De strijd in de Sinaï ontvlamde toen de gekozen islamistische president Mohamed Mursi in 2013 door het leger werd afgezet.

Tis meer dat de locale opstandelingen een nieuw logo hebben gekozen. Die strijd was er trouwens al decennia, simpelweg omdat de regio wordt achtergesteld.

knots71karel
30-01-15, 12:35
Ik vraag mij af of de moslimbroeders animo hebben zich aan te sluiten bij IS.

DAT is niet eens nodig , net op het N.O.S journaal!!!
Bave Soenieten hebben in hun ijver om ALAH een handje te helpen ff een MOSKEE van Sjiieten opgeblazen
tientalen doden! ja je leest het goed tijdens het Vrijdag gebed onblangrijk het waren slechts Sjiieten een gelovige afvallige honden soort *)
ik open er niet eens een Topic over .,want wijzelijk wordt er niet op gereageerd
Gisteren was ik eerder met het nieuws over de aanslag op deN.O.S studio had nog eerder kunnen zijn(19.55) want de dochter van buren bij mij in de buurt de werkt daar belde haar vader die et zoals ik de hondjes uit liet , ben toen meteen naar huis gegaan en had om 20.00 geen beeld !
Plaatste meteen topic ,de rest is bekend op W.S.D. B werdt als de donder dezelfde topic geopend door ..
jawel Joessoef http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/hihi.gif

*) helaas de intens doevige waarheid

knots71karel
30-01-15, 12:49
Tis meer dat de locale opstandelingen een nieuw logo hebben gekozen. Die strijd was er trouwens al decennia, simpelweg omdat de regio wordt achtergesteld.

Oke dat wist ik niet , uiteraard valt het dan onder de catagorie ONBELANGRIJK nieuws
Sorry hoor!

mark61
30-01-15, 12:50
Oke dat wist ik niet , uiteraard valt het dan onder de catagorie ONBELANGRIJK nieuws
Sorry hoor!

Gaat het nog een beetje?

knots71karel
30-01-15, 12:58
Gaat het nog een beetje?

Nee af en toe ben ik te snel methet plaatsen van topics
en het geven van gevatte antwoorden die jammer genoeg wel gewoon de waarheid zijn
en dat is niet altjd even leuk

super ick
30-01-15, 18:11
Nee af en toe ben ik te snel methet plaatsen van topics
en het geven van gevatte antwoorden die jammer genoeg wel gewoon de waarheid zijn
en dat is niet altjd even leuk

In het zuiden van Egypte was het onder Mubarak al 'onrustig'. Aanslag op een bus met toeristen. Enkele weken geleden hebben ze de grens met Gaza compleet afgegrendeld. Daar staat hier nog een topic over.
Verder is de kans wel reëel aanwezig dat IS haar pijlen gaat richten op zwakke landen als Libië. Egypte heeft een te sterk leger.

Verder heeft Mark gelijk dat er nu allerlei groepjes opstaan die zeggen uit naam van IS te handelen net als met Al Qaida.

knots71karel
30-01-15, 18:45
In het zuiden van Egypte was het onder Mubarak al 'onrustig'. Aanslag op een bus met toeristen. Enkele weken geleden hebben ze de grens met Gaza compleet afgegrendeld. Daar staat hier nog een topic over.
Verder is de kans wel reëel aanwezig dat IS haar pijlen gaat richten op zwakke landen als Libië. Egypte heeft een te sterk leger.

Verder heeft Mark gelijk dat er nu allerlei groepjes opstaan die zeggen uit naam van IS te handelen net als met Al Qaida.

Dat zou zomaar kunnen , feit is dat er wel weer doden vallen.

super ick
31-01-15, 10:43
Dat zou zomaar kunnen , feit is dat er wel weer doden vallen.

Ja, dat blijft zo vrees ik. Leg je er maar bij neer.

mark61
31-01-15, 11:33
Verder is de kans wel reëel aanwezig dat IS haar pijlen gaat richten op zwakke landen als Libië.

Mijn indruk is dat IS sterk territoriaal gericht is; het heeft tenslotte zogezegd een staat opgericht. Overzeese kolonies / gebiedsdelen lijken me niet iets waar zij naar streven.

Dit itt. de internationale 'desperadobeweging' AQ.

super ick
01-02-15, 09:07
Mijn indruk is dat IS sterk territoriaal gericht is; het heeft tenslotte zogezegd een staat opgericht. Overzeese kolonies / gebiedsdelen lijken me niet iets waar zij naar streven.

Dit itt. de internationale 'desperadobeweging' AQ.

Voor de kalief bestaan er geen grenzen. Het is ook zijn ambitie de heilige plaatsen in het kalifaat onder te brengen. Militair gezien zou het niet slim zijn Egypte aan te vallen.

IS gaat er niet naartoe als een soort leger met materieel vanuit Irak maar steekt daar de kop op met steun onder de bevolking. Het regime daar is hopeloos. In de praktijk zou het niet eens veel veranderen.

Ibrah1234
01-02-15, 10:28
Bestaat dat IS ook uit reguliere eenheden uit bijvoorbeeld Syrië of zijn het alemaal franc tirailleurs?

mark61
01-02-15, 11:34
Voor de kalief bestaan er geen grenzen. Het is ook zijn ambitie de heilige plaatsen in het kalifaat onder te brengen. Militair gezien zou het niet slim zijn Egypte aan te vallen.

IS gaat er niet naartoe als een soort leger met materieel vanuit Irak maar steekt daar de kop op met steun onder de bevolking. Het regime daar is hopeloos. In de praktijk zou het niet eens veel veranderen.

Die plaatsen liggen dan ook aanpalend aan wat ie al heeft. Egypte etc. zijn 'overzees'. Of anders moet ie eerst nog ff Jordanië en Israël veroveren. Zit er niet-helemaal-in :lachu:

Hoe steekt het de kop op dan? Ik zou zeggen, het zijn locals die aanschurken tegen een 'bekend merk' :)

mark61
01-02-15, 11:35
Bestaat dat IS ook uit reguliere eenheden uit bijvoorbeeld Syrië of zijn het alemaal franc tirailleurs?

Ik weet niet wat je met beide termen bedoelt. Het is in ieder geval geen geregeld, geüniformeerd leger, en verschillende groepen vechten op verschillende plekken.

knots71karel
01-02-15, 11:48
Ja, dat blijft zo vrees ik. Leg je er maar bij neer.

Voorlopig gaat het moorden van ONSCHULDIGEN MENSEN gewoon door, zelfs een JAPANSE kindervriend moest er aan :
ISIS onthoofdt nummertje zoveel: Kenji Goto

http://www.geenstijl.nl/archives/images/HALLOdaarzijnweweer.jpgDe ninja's kwamen helaas te laat, de werpsterren met GPS-tracker mochten niet baten. De Islamitische Staat heeft ook zijn tweede Japanse gijzelaar onthoofd (https://news.siteintelgroup.com/Jihadist-News/is-beheads-japanese-hostage-kenji-goto-jogo-in-video.html) (spiegel (http://www.geenstijl.nl/archives/images/SITEJihadiJohnJapan.html)) op de bakermat van naastenliefde en vrede. Nummertje zoveel al, we zijn te gefrustreerd om nog langer de lijken-abacus bij te houden. De 48-jarige freelance journalist Kenji Goto verloor het hoofd aan de bekende beul met het Britse accent, Jihadi John. Hierrr (http://www.cpj.org/blog/2015/01/kenji-gotos-reporting-is-voice-of-humanity-in-time.php) een mooi artikel over wie Goto is. Gevangenenruil blijkt dus mislukt en Goto voegt zich bij collega Haruna Yukawa in de eeuwige geishavelden. Opdat vele samurai, ninja's en kamikaze-piloten uit de Tweede Wereldoorlog hun dood moge wreken. Filmpje, kijken op eigen risico, na de breek.

p.s Een topic openen over dit TUIG heeft geen zin want ze strijden immers voor een '' GOED" doel !

Ibrah1234
01-02-15, 12:01
Ik weet niet wat je met beide termen bedoelt. Het is in ieder geval geen geregeld, geüniformeerd leger, en verschillende groepen vechten op verschillende plekken.

Super Ick moet me als oud militair maar corrigeren maar zo uit mijn hoofd zijn franc tirailleurs strijders die niet het uniform en vaandel dragen van een regulier leger en vallen derhalve dan ook niet onder de Conventie van Genève.

Althans iets van dergelijke strekking.

Maar uit je antwoord begrijp ik dat het geen geüniformeerd regulier leger betreft.

super ick
01-02-15, 13:36
Die plaatsen liggen dan ook aanpalend aan wat ie al heeft. Egypte etc. zijn 'overzees'. Of anders moet ie eerst nog ff Jordanië en Israël veroveren. Zit er niet-helemaal-in :lachu:

Hoe steekt het de kop op dan? Ik zou zeggen, het zijn locals die aanschurken tegen een 'bekend merk' :)

Jawel maar als dat aanstekelijk gaat werken dan komen de vertegenwoordigers van dat merk vanzelf de leiding op zich nemen. Als er een voedingsbodem is. Zoals gezegd chaos is er 1.

Eric de Blois
01-02-15, 17:00
Mijn indruk is dat IS sterk territoriaal gericht is; het heeft tenslotte zogezegd een staat opgericht. Overzeese kolonies / gebiedsdelen lijken me niet iets waar zij naar streven.

Dit itt. de internationale 'desperadobeweging' AQ.

Dat is een kwestie van tijd. De islam erkent geen staatsgrenzen, dus ligt de hele wereld open voor het verspreiden van de religie van de vrede. Die vrede komt op het moment dat iedereen zich heeft onderworpen aan het geloof.

super ick
01-02-15, 18:55
Bestaat dat IS ook uit reguliere eenheden uit bijvoorbeeld Syrië of zijn het alemaal franc tirailleurs?

Het is deels een bijeen geraapt zooitje van jihadisten uit heel de wereld, een deel ontevreden Soennieten die in het post-Sadam tijdperk achter gesteld worden door de sjiieten zoals de Sjiieten door hen/Sadam achtergesteld werden. Een ander deel bestaat uit het ex-leger van Sadam. Deze zijn enigzins getraind.

Ik neem aan dat mannen die in de veroverde gebieden wonen ook meedoen. Tenminste, het lijkt mij onverstandig je tegen IS te keren. Die zullen ook niet gemotiveerd cq getraind zijn maar kanonnenvoer is ook nodig zullen we maar zeggen.

Verder kan het zomaar elders in de regio de kop opsteken. Rebellen die wel brood zien in aansluiting en waar dan een soort kruisbestuiving plaats vind. Op die manier kan het zich uitbreiden als een olievlek.

super ick
01-02-15, 18:57
Dat is een kwestie van tijd. De islam erkent geen staatsgrenzen, dus ligt de hele wereld open voor het verspreiden van de religie van de vrede. Die vrede komt op het moment dat iedereen zich heeft onderworpen aan het geloof.

Dat is inderdaad de theorie. Denk dat zelfs radicale moslims het verschil wel zien tussen droom en werkelijkheid/haalbaarheid.

knots71karel
01-02-15, 21:07
Dat is inderdaad de theorie. Denk dat zelfs radicale moslims het verschil wel zien tussen droom en werkelijkheid/haalbaarheid.

Hoe zit het dan volgens jou met het ''onderlinge'' geschilletje tussen de Sjiieten en Soenieten ?
Dat moet dan ook nog ff opgelost worden , hetgeen nu al ruim 1400 !!! duurd en aan miljoenen mensen het leven heeft gekost .

Eric de Blois
01-02-15, 21:26
Hoe zit het dan volgens jou met het ''onderlinge'' geschilletje tussen de Sjiieten en Soenieten ?
Dat moet dan ook nog ff opgelost worden , hetgeen nu al ruim 1400 !!! duurd en aan miljoenen mensen het leven heeft gekost .

Niet dat je daartoe oproept, maar dat conflict in het oosten daar moeten wij - het westen, de kuffaar - helemaal niet tussenkomen. Deelname aan oorlogen tussen arabische stammen en/of religieuze subgroepen brengt ons in een positie dat wij de schuld krijgen voor alle geleden verliezen. We hebben niets te winnen met deelname aan dat soort geweldadige conflicten waarbij ook niet altijd duidelijk is wie de vijand is. Het geïnfecteerde gebied moet zoveel mogelijk geïsoleerd worden om verdere verspreiding te voorkomen.

knots71karel
01-02-15, 21:35
Niet dat je daartoe oproept, maar dat conflict in het oosten daar moeten wij - het westen, de kuffaar - helemaal niet tussenkomen. Deelname aan oorlogen tussen arabische stammen en/of religieuze subgroepen brengt ons in een positie dat wij de schuld krijgen voor alle geleden verliezen. We hebben niets te winnen met deelname aan dat soort geweldadige conflicten waarbij ook niet altijd duidelijk is wie de vijand is. Het geïnfecteerde gebied moet zoveel mogelijk geïsoleerd worden om verdere verspreiding te voorkomen.

Daar zit,m nu net de kneep , dat gedeelte van de wereld is Nu nog belangrijk (OLIE) zo gauw de mensen zonder olie kunnen , dan is die streek weer wat het ooit was
gewoon grotendeels dor en droog en geen moer waard.

Eric de Blois
01-02-15, 22:01
Daar zit,m nu net de kneep , dat gedeelte van de wereld is Nu nog belangrijk (OLIE) zo gauw de mensen zonder olie kunnen , dan is die streek weer wat het ooit was
gewoon grotendeels dor en droog en geen moer waard.

Die olie heeft alleen waarde dankzij het westen, het is geen verdienste van de arabieren die er toevallig bovenop wonen. De VS zou met geweld die oliebronnen moeten veroveren ipv te zeuren over democratie en mensenrechten. In het midden-oosten heeft men maling aan democratie en mensenrechten. Die twee begrippen komen in de hele koran niet eens voor. Daarom moeten wij onze normen tegen wil en dank ook niet willen opleggen daar. Had de VS maar wat oliestaten veroverd en de oorspronkelijke bevolking er tijdelijk uitgedonderd.

knots71karel
01-02-15, 22:58
Die olie heeft alleen waarde dankzij het westen, het is geen verdienste van de arabieren die er toevallig bovenop wonen. De VS zou met geweld die oliebronnen moeten veroveren ipv te zeuren over democratie en mensenrechten. In het midden-oosten heeft men maling aan democratie en mensenrechten. Die twee begrippen komen in de hele koran niet eens voor. Daarom moeten wij onze normen tegen wil en dank ook niet willen opleggen daar. Had de VS maar wat oliestaten veroverd en de oorspronkelijke bevolking er tijdelijk uitgedonderd.

Ben het met je eens OLIE was veel minder waard geweest zonder het WESTEN die vonden de olie slurpende wereld
uit.
maar daar om die staten te veroveren is absurt, laat staan de mensen er uit gooien!