PDA

Bekijk Volledige Versie : Je suis NOS



Marsipulami
30-01-15, 14:33
Hoe sterk is de eenzame gek?

vr 30/01/2015 - 13:40 Denny Baert

“Hans Bezembinder, Ivo Opstelten, Martijn Bink, Pieter Broertjes... de enige in dit verhaal met een normale naam is precies de dader”, zag ik iemand afgelopen nacht twitteren, na de heisa in Hilversum. Als oud-medewerker van de NOS schrik ik al niet meer op van al die gekke Hollandse namen. Waar ik als ex-NOS’er wel van schrok, waren de eerste Twitterberichten dat het Achtuurjournaal niet werd uitgezonden omdat er een gewapende man op de NOS-redactie zou rondlopen.

Een klein jaar geleden ruilde ik de NOS-nieuwsvloer voor die van de VRT, dus de angst sloeg me meteen om het hart: als m’n hartstikke leuke ex-collega’s maar niets gebeurt! En hoe was die eenzame gek in godsnaam op de nieuwsvloer terechtgekomen?

Versterkte nieuwsburcht

Zes jaar lang heb ik elke dag moeten badgen om die versterkte nieuwsburcht op het Mediapark in te kunnen. Zo was het sinds de moord Pim Fortuyn op het Mediapark: twee draaideuren moeten ongenode gasten buiten houden van de NOS-redactie. Exact dezelfde deuren zoals je die in de kerncentrale van Doel vindt. En nu, een indringer? Hoe kon dit nu gebeuren?

Heel simpel, blijkt nu: een 19-jarige gast, strak in het pak, heeft bij de receptie een beveiliger onder schot gehouden en gevraagd om hem door de beveiliging heen te loodsen en hem naar Studio 8 te brengen, de studio die om klokslag 20 uur te zien is in honderdduizenden Nederlandse woonkamers en van daaruit een blik biedt op de vaak boze buitenwereld.

De boze buitenwereld

Net als bij Charlie Hebdo was die boze buitenwereld nu het veilige redactienest binnengeslopen. De collega’s waarmee ik alle grote nieuwsfeiten van de laatste jaren mee naar buiten heb gebracht, werden nu zelf hét onderwerp van het nieuws. En de draaideuren die hen een gevoel van veiligheid moesten geven, waren nutteloos gebleken. Een redactie van honderden journalisten, het hart van het nieuws, werden plots bange hartjes, bedreigd door een speelgoedgeweer.

Dus vannacht, woelend in mijn bed, dacht ik stil: je kan redacties nog zo goed beveiligen als je wil, geen beveiliging kan op tegen iemand van ontzettend kwade wil. Daarmee dacht ik krek hetzelfde als de burgemeester Broertjes van Hilversum (die als oud-hoofdredacteur van De Volkskrant recht heeft van spreken), die zich na gisteravond afvraagt wat voor zin extra beveiliging heeft: "Wat voor consequenties heeft het als je mensen achter glas zet? De adviezen zijn om dat niet te doen, om te de-escaleren en mensen niet op ideeën te brengen."

En maak je mensen zo niet nodeloos bang? Want met twee verkeersdoden per dag, heb ik nog altijd meer schrik om te sterven tijdens m’n fietstocht richting redactie dan tijdens het tikken van dit stukkie.

(Denny Baert is eindredacteur bij VRT Nieuws online.)

Joesoef
30-01-15, 16:42
Aansteller. Wat een gezeik over die solitaire idioot.

super ick
30-01-15, 18:06
Aansteller. Wat een gezeik over die solitaire idioot.

Met dien verstande dat het niet onverstandig is om een dergelijk complex beter te beveiligen. De ene solitaire idioot kan de andere op een idee brengen.

Aan de andere kant is er ook misplaatste angst voor een aanslag. Ik ga geen achterlijken op een idee brengen maar het is echt een fluitje van een cent om in een oogwenk 600 mensen te doden, miljoenen schade aan te richten en heel Nederland op zijn kop te zetten.

Marsipulami
30-01-15, 18:29
Met dien verstande dat het niet onverstandig is om een dergelijk complex beter te beveiligen.


Ach, een labiele jongeman die met een speelgoedpistool een omroepgebouw binnenstapt. De Nederlanders hebben het er maar druk mee.

Respect betonen voor andersdenkenden is een sterker wapen tegen terreur dan inlichtingendiensten, politie, militairen, kogelwerende vesten, vuurwapens, enz. enz.

Joesoef
30-01-15, 18:59
Er is altijd een manier om de maatschappij te ontwrichten, je willen bewapenen om het te voorkomen moet je niet willen #1984.

Joesoef
30-01-15, 19:10
Één klappertjes pistool en op de nationale zenders is meer dan een uur niets te zien of horen. Dat is pas zorgelijk.

sjo
30-01-15, 20:17
De inschatting was een blunder. Ze hadden hem gewoon die 10 minuten zendtijd moeten geven. Daar heeft hij moeite genoeg voor gedaan. En dus wel verdiend ook. Daarna een debadje met Jinek. Weer eens iets anders.

knots71karel
30-01-15, 23:38
Één klappertjes pistool en op de nationale zenders is meer dan een uur niets te zien of horen. Dat is pas zorgelijk.

Stel dat het mis was gegaan ?
En wat die jongen man betreft dat was niet bepaald een type "overvaller" , eerder iemand die op wou vallen .
de grootste blunder is dat het blijkbaar makkelijk was om binnen te komen .!
Nu het ''Kalf verdronken is dempt men de put" !

(leen)
31-01-15, 02:01
Één klappertjes pistool en op de nationale zenders is meer dan een uur niets te zien of horen. Dat is pas zorgelijk.

Achterafgepraat,
Wat had jij gedaan als je de indruk had te moeten beslissen over het leven van een gijzelaar?
Het zorgelijke zit m in s'mans aangeleerde denkwijze dat hij ook maar enige kans van slagen had.

Joesoef
31-01-15, 07:35
Achterafgepraat,
Wat had jij gedaan als je de indruk had te moeten beslissen over het leven van een gijzelaar?
Het zorgelijke zit m in s'mans aangeleerde denkwijze dat hij ook maar enige kans van slagen had.

wat een vooringenomen,en gedachtengang. Wat schrijf ik nu precies meneer vooroordeel? Dat een man de nationale zenders op zwart krijgt. Ondanks de hedendaagse technologie is men niet in staat om elders uitzendingen voort te zetten om zodoende idioten geen platform te geven.

super ick
31-01-15, 08:50
wat een vooringenomen,en gedachtengang. Wat schrijf ik nu precies meneer vooroordeel? Dat een man de nationale zenders op zwart krijgt. Ondanks de hedendaagse technologie is men niet in staat om elders uitzendingen voort te zetten om zodoende idioten geen platform te geven.

Dus als een soort veiligheidsmaatregel opteer je voor een technische aanpassing zodat de uitzending bij dergelijke gebeurtenissen door kan gaan. Maar de mansen afdoende beveiligen vind je onzinnig?

De media zijn een target en gekken kunnen makkelijk op gedachten worden gebracht. Moeten er eerst excessen zijn gebeurt zoals in Belgie of Frankrijk? Krijgen we dan ook ineens militairen voor gebouwen? Houden we ons tot die tijd afzijdig met de drogreden dat het hier niet gaat gebeuren?

Je kunt hier zelfs bij een militair vliegveld over het hek klimmen en een toestel bekladden. Dat is het andere uiterste. Ik bedoel, je mag wel iets doen. Het hoognodige.

Joesoef
31-01-15, 10:42
Als niemand iets had gemerkt was er geen ophef, minimale aandacht en dus geen effect. Daarnaast, wat als er nu een ramp is? Er is geen info want de 2e etage van de NOS is niet bereikbaar.

super ick
31-01-15, 10:46
Als niemand iets had gemerkt was er geen ophef, minimale aandacht en dus geen effect. Daarnaast, wat als er nu een ramp is? Er is geen info want de 2e etage van de NOS is niet bereikbaar.

Denk dat we dan terugvallen op de lokale zenders.

Overigens is het wel inherent aan rampen dat er dan eea uitvalt. Denk dat we dan geïnformeerd worden door lokale zenders en de buitenlandse zenders zoals RTL en de campingzender SBS.

Eke
31-01-15, 11:12
De inschatting was een blunder. Ze hadden hem gewoon die 10 minuten zendtijd moeten geven. Daar heeft hij moeite genoeg voor gedaan. En dus wel verdiend ook. Daarna een debadje met Jinek. Weer eens iets anders.

Het klinkt wel ludiek, jouw antwoord. :) Maar in het briefje werd o.m. gedreigd met geplaatste explosieven met deels nucleaire inhoud --op 8 plekken in ons land.
Niet goed voor de stabiliteit van weer andere Nederlanders die "op klappen"staan.
Preventie is de moeder van....

mark61
31-01-15, 11:36
Ondanks de hedendaagse technologie is men niet in staat om elders uitzendingen voort te zetten om zodoende idioten geen platform te geven.

Ik dacht juist dat is gebleken dat dat sinds kort wel kan. Of het om technische redenen, dan wel andere, zo lang duurde voordat 'studio Den Haag' het overnam weet ik niet. Niks over gelezen.

Eke
31-01-15, 11:53
Respect betonen voor andersdenkenden is een sterker wapen tegen terreur dan inlichtingendiensten, politie, militairen, kogelwerende vesten, vuurwapens, enz. enz.

Deze jongeman was geen terrorist ,he, maar iemand die vermoedelijk last had van wanen.
'K ben het met je eens dat respekt betonen voor andersdenkenden een sterk uitgangspunt is voor een stabiel samenleven.

super ick
31-01-15, 15:40
Deze jongeman was geen terrorist ,he, maar iemand die vermoedelijk last had van wanen.
'K ben het met je eens dat respekt betonen voor andersdenkenden een sterk uitgangspunt is voor een stabiel samenleven.

Respect moet je verdienen. Kan niet op commando 'betoond' worden.

Eke
31-01-15, 16:30
Respect moet je verdienen. Kan niet op commando 'betoond' worden.

Dat je respekt moet verdienen is slechts 1 visie. Een autoritaire visie. Respekt verdien je dan door kracht, macht, verdiensten. Eigenlijk......sta je dan een beetje boven diegene die jou respekt verschuldigd is.

Je kent het woord : in-specteren, S.I. (kijken of zaken in orde zijn)
Re-specteren is daaraan verwant.
Je kijkt namelijk (nog eens) naar die mens tegenover je----> je ziet een MEDE-MENS.

Zelfrespekt leidt naar spontaan/natuurlijk respekt voor die ander. Het is niet aangeleerd, noch afgewongen.

knots71karel
31-01-15, 20:11
Ik dacht juist dat is gebleken dat dat sinds kort wel kan. Of het om technische redenen, dan wel andere, zo lang duurde voordat 'studio Den Haag' het overnam weet ik niet. Niks over gelezen.

Dat kwam omdat ze niet zeker waren waar evt (explosieven) verstopt waren , die konden overal liggen
Dus ook in de andere studio,s, en zelfs in de reportage wagens

knots71karel
31-01-15, 20:16
Het klinkt wel ludiek, jouw antwoord. :) Maar in het briefje werd o.m. gedreigd met geplaatste explosieven met deels nucleaire inhoud --op 8 plekken in ons land.
Niet goed voor de stabiliteit van weer andere Nederlanders die "op klappen"staan.
Preventie is de moeder van....

Ze konden niks anders doen, want stel dat er wel expolsieven waren .
Je kunt geen ricico,s nemen er werken tientallen mensen.

super ick
31-01-15, 20:19
Dat je respekt moet verdienen is slechts 1 visie. Een autoritaire visie. Respekt verdien je dan door kracht, macht, verdiensten. Eigenlijk......sta je dan een beetje boven diegene die jou respekt verschuldigd is.

Je kent het woord : in-specteren, S.I. (kijken of zaken in orde zijn)
Re-specteren is daaraan verwant.
Je kijkt namelijk (nog eens) naar die mens tegenover je----> je ziet een MEDE-MENS.

Zelfrespekt leidt naar spontaan/natuurlijk respekt voor die ander. Het is niet aangeleerd, noch afgewongen.

Dan hebben wij een aparte kijk op respect. Ik ga uit van het principe, behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Die mensen respecteer ik. Als ze op mij neerkijken of mij veroordelen om wat ik ben of omdat ik geen geloof praktiseer mogen ze in de stront zakken. Eigenlijk heel eenvoudig dus. Ik heb geen respect voor de respectlozen.

Het heeft dus niets met macht te maken.

Dit is overigens niet de eerste keer, lieve Eke, dat je me woorden in de mond legt. Het is jouw uitleg die je niet mij aan moet meten.

Eke
01-02-15, 09:41
Dan hebben wij een aparte kijk op respect. Ik ga uit van het principe, behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Die mensen respecteer ik. Als ze op mij neerkijken of mij veroordelen om wat ik ben of omdat ik geen geloof praktiseer mogen ze in de stront zakken. Eigenlijk heel eenvoudig dus. Ik heb geen respect voor de respectlozen.

Het heeft dus niets met macht te maken.

Dit is overigens niet de eerste keer, lieve Eke, dat je me woorden in de mond legt. Het is jouw uitleg die je niet mij aan moet meten.

Je trekt m'n neutrale opmerkingen naar jou toe. Ik heb het niet over jouzelf, makker, als ik iets toelicht.

Je draait weg van je eerdere 'definitie'van respekt, respekt dat je moet verdienen. Dat maakt me niet uit. Je komt daarbij uit bij "behandel een ander zoals jezelf behandeld wilt worden'. Prima uitgangspunt.

Dat je geen respekt hebt voor die lui die jou respektloos behandelen begrijp ik. Dat is ook moeilijk om dan de goede kant in diegene te zoeken en neutraal te blijven, terwijl je boos en gekwetst bent.
Die emoties staan op dat moment op nummer 1.

Maar goed, ondanks je woede kun je dit toch op een niet-escalerende manier duidelijk maken.

Mensen die verder zijn met hun innerlijke groei raken sowieso niet zo snel op hun teentjes getrapt. Dan kom je in de richting van "Vader, vergeef het hen, wat ze weten niet wat ze doen"---of een andere spirituele kreet in die richting van vergeving. Das hogeschoolwerk, maar wel te doen als je daar bewust mee aan de slag gaat. Jarenlang.

Misschien dat Mars daar over meer kan vertellen.

Zelf houd ik het meer op 'dat zegt iets over henzelf EN het zegt iets over mij--hoe ik daar op reageer'
Ik ben bv nogal uitgeput momenteel, dus kruidje-roer-me-niet. Daar hou ik rekening mee. Probeer toch met respekt te reageren naar echtgenoot als ie geen begrip lijkt te hebben voor situatie...Het is MIJN reaktie, ik ben er verantwoordelijk voor. Moe-luk soms. Ik wil rust !!!!!!

super ick
01-02-15, 16:03
Je trekt m'n neutrale opmerkingen naar jou toe. Ik heb het niet over jouzelf, makker, als ik iets toelicht.

Je draait weg van je eerdere 'definitie'van respekt, respekt dat je moet verdienen. Dat maakt me niet uit. Je komt daarbij uit bij "behandel een ander zoals jezelf behandeld wilt worden'. Prima uitgangspunt.

Dat je geen respekt hebt voor die lui die jou respektloos behandelen begrijp ik. Dat is ook moeilijk om dan de goede kant in diegene te zoeken en neutraal te blijven, terwijl je boos en gekwetst bent.
Die emoties staan op dat moment op nummer 1.

Maar goed, ondanks je woede kun je dit toch op een niet-escalerende manier duidelijk maken.

Mensen die verder zijn met hun innerlijke groei raken sowieso niet zo snel op hun teentjes getrapt. Dan kom je in de richting van "Vader, vergeef het hen, wat ze weten niet wat ze doen"---of een andere spirituele kreet in die richting van vergeving. Das hogeschoolwerk, maar wel te doen als je daar bewust mee aan de slag gaat. Jarenlang.

Misschien dat Mars daar over meer kan vertellen.

Zelf houd ik het meer op 'dat zegt iets over henzelf EN het zegt iets over mij--hoe ik daar op reageer'
Ik ben bv nogal uitgeput momenteel, dus kruidje-roer-me-niet. Daar hou ik rekening mee. Probeer toch met respekt te reageren naar echtgenoot als ie geen begrip lijkt te hebben voor situatie...Het is MIJN reaktie, ik ben er verantwoordelijk voor. Moe-luk soms. Ik wil rust !!!!!!

Mijn woede, mijn gekwetstheid, mensen die verder zijn met hun innerlijke groei.

Jij hebt de waarheid behoorlijk in pacht lees ik en wederom je oordeel al klaar.

Eke
01-02-15, 16:37
Mijn woede, mijn gekwetstheid, mensen die verder zijn met hun innerlijke groei.

Jij hebt de waarheid behoorlijk in pacht lees ik en wederom je oordeel al klaar.


Verwar innerlijke groei niet met bv. algemene ontwikkeling, S.I.



citaat Superick :" Als ze op mij neerkijken of mij veroordelen om wat ik ben of omdat ik geen geloof praktiseer mogen ze in de stront zakken. "

"Enne ..nee hoor...ik ben helemaal niet boos als ik hen de strontdoop toewens " :hihi:

super ick
01-02-15, 19:28
Verwar innerlijke groei niet met bv. algemene ontwikkeling, S.I.




"Enne ..nee hoor...ik ben helemaal niet boos als ik hen de strontdoop toewens " :hihi:

Innerlijke groei betekend volgens jouw de andere wang toekeren?

Nee, dat betekend dat ik er schijt aan heb. Geen energie in steek. Links laat liggen. Ik ben realist en weet of het nut heeft iets bij iemand uit zijn hoofd trachten te praten.

Ik vind jou een irreële optimist. Een sympathieke luchtfietser. :hihi:

Eke
02-02-15, 13:35
Innerlijke groei betekend volgens jouw de andere wang toekeren?

Nee, dat betekend dat ik er schijt aan heb. Geen energie in steek. Links laat liggen. Ik ben realist en weet of het nut heeft iets bij iemand uit zijn hoofd trachten te praten.

Ik vind jou een irreële optimist. Een sympathieke luchtfietser. :hihi:


Antwoord komt nog. Graag wat geduld, band is lek ;)

super ick
02-02-15, 16:21
Antwoord komt nog. Graag wat geduld, band is lek ;)

Controlleer je buitenband goed voordat je de geplakte binnenband er weer indoet. Voorzichtig met je vinger langs de binnenkant van de buitenband voelen of er niets in zit. Anders veroorzaakt dat weer een nieuw lekje en kan je van vooraf aan beginnen.