PDA

Bekijk Volledige Versie : De dooientram - youp



mark61
31-01-15, 12:49
Laatst reed er een tram door Amsterdam met een lijk aan boord en daar was nogal wat om te doen. De bestuurder dacht dat het om „een slaper” ging en was doorgereden tot het eindpunt. Mooi symbolisch. Wat maken aan het eind van je leven die paar haltes nog uit? En wie maakt zich druk om een lijk? Ik zit altijd in een tram met uitsluitend dooien. Sneue zielen die apathisch op de schermpjes van hun telefoon zitten te loeren en af en toe wat lettergrepen naar collega-zielen tikken.

Dit dacht ik vrijdagmiddag in een Amsterdamse tram op het Rokin, terwijl ik langs de winkel van het voormalige kakmadammenwarenhuis Maison de Bonneterie kwam. Op de Munt lachte ik om de letters V&D, die niet lang meer op die pui zullen prijken omdat het bedrijf is uitgekleed door de durfkapitalistenmaffia en eigenlijk failliet is. De directie graait de komende tijd nog wat bonusjes en laat het bedrijf daarna achter voor de gieren in de woestijn. Ik denk aan de winkels uit mijn jeugd die zijn verdwenen. De Gruyter met zijn ‘snoepje van de week’, Voss, Gerzon, Metz & Co en Hirsch natuurlijk. In dat pand aan het Leidseplein zetelt nu Apple en die maken per seconde ongeveer tweeduizend euro winst. Komt onder andere door iedereen om mij heen die naar zijn iPhone zit te staren. Wat ze zoeken? Nieuws over die zielige Tarik Z. natuurlijk. De eerstejaars student die tien minuten zendtijd wilde en uiteindelijk een hele avond kreeg. Toen hij in beeld kwam, dacht ik maar één ding: elke grote familie heeft zo’n neefje van wie je zo’n actie niet verwacht, maar over wie je ook weer niet verbaasd bent als je hem met een revolver in een studio ziet zwaaien. Waarschijnlijk zijn medicijnen vergeten. Meer dacht ik eigenlijk niet.

Het werd door hem wel een leuke donderdagavond. Vooral voor de bejaarden met twitterdiarree. Die gingen helemaal los. Henk Krol liet uiteraard wat digitale windjes en een collega van mij stuiterde vanuit zijn luie stoel de ene na de andere haarscherpe oneliner op het net. Gęnant? Ja. Ondertussen loste de politie het in Hilversum gewoon rustig op. Ze controleerden het gebouw op explosieven en gaven het na een paar uur vrij. Toen konden de mensen van de NOS, die ons gedurende de avond zo goed mogelijk op de hoogte hadden gehouden, weer verder met hun werk. Een televisiecriticus verslikte zich daarna nog in een te snel geschreven stukje en bood de volgende dag grootmoedig zijn excuses aan. Gelukkig kwamen de onvermijdelijke deskundigen ook weer even lekker in beeld. Peter R. bij Eva en Frits Barend bij de commerciëlen. Waar was Jan Mulder? Hij zal toch niet ziek zijn.

Het klusje is alweer klaar. Hoop wel dat het OM met die Tarik voorzichtiger omspringt dan met Bart van U., die door de rechtbank als zeer gevaarlijk was aangemerkt, daarom drie jaar kreeg en die de autoriteiten regelmatig smeekte of hij alsjeblieft zijn straf mocht uitzitten. Twee doden later krijgt hij zijn zin. Tristan van der V. had ondanks zijn gekte een wapenvergunning. Hoop dat ze met die arme Tarik beter opletten. En wat een moedige en koelbloedige portier. Dat kan niet vaak genoeg gezegd.

Ondertussen gaat het gewone leven weer door. De Staatsloterij heeft ons jaren ontieglijk genaaid en hoeft voorlopig niets terug te betalen, Quinsy Gario heeft zichzelf weer eens ouderwets zwart gemaakt op Twitter en van Henk Kamp mag de NAM net zo lang boren tot de hele provincie Groningen verdwenen is. Ik denk regelmatig aan de dag dat er bij een beving een flatgebouw instort en er honderden doden vallen. Onze koning zal de provincie Groningen dan zeker bezoeken en hetzelfde gezicht opzetten als hij afgelopen week tussen al die Charlies in het democratische Saoedi-Arabië deed. René Leegte zal namens de VVD zijn medeleven betuigen. Op het hoofdkantoor van V&D hopen ze al een tijdje op die beving. Dat scheelt in de sloopkosten. Als er na die fatale beving maar wel een televisie-uitzending met deskundigen komt. Inclusief Jan, Peter R. en Frits. Ik rij met de dooientram mee naar het eindpunt en denk: misschien wilde die Tarik Z. ons dit donderdagavond wel vertellen. Ons waarschuwen voor een gruwelijke ramp. Hij studeert tenslotte in Delft!

De dooientram - nrc.nl (http://www.nrc.nl/youp/2015/01/31/de-dooientram/)

Tomas
31-01-15, 12:56
Ik heb het niet zo met Youp, als je al dat denigrerende en ontmenselijken weg laat, wat blijft er dan nog over? Een samenvatting van het nieuws. Wel een hele korte.

super ick
31-01-15, 15:38
Ik heb het niet zo met Youp, als je al dat denigrerende en ontmenselijken weg laat, wat blijft er dan nog over? .

Iedere dag leven alsof het je laatste is.