PDA

Bekijk Volledige Versie : "Prangend tekort aan eicellen"



Marsipulami
04-02-15, 17:05
"Prangend tekort aan eicellen"

Belga - wo 04/02/2015 - 15:36 Luc De Roy

Door een toegenomen vraag naar vruchtbaarheidsbehandelingen is het tekort aan eiceldonoren prangend geworden. Het fertiliteitscentrum van het UZ Brussel doet daarom een dringende oproep naar meer eiceldonoren.


Alleen al in de VUB wachten op dit moment 170 koppels op een eiceldonor en de wachtlijst is enorm gegroeid.

De vraag naar een vruchtbaarheidsbehandeling is hoger door de uitgestelde kinderwens en het toegenomen aantal vruchtbaarheidsbehandelingen na chemotherapie of vaststellingen van genetische afwijkingen.

Potentiële eiceldonors worden afgeschrikt door de intensieve hormonenbehandeling die aan de donatie vooraf gaat. Het fertiliteitscentrum biedt nochtans de perfecte begeleiding en garandeert een anonieme donatie, zegt gynaecoloog Dominic Stoop van het Centrum voor Reproductieve Geneeskunde van het UZ Brussel. Stoop doet dan ook een dringende oproep naar meer eiceldonaties.

Bofko
05-02-15, 02:24
Volgens mij is dit helemaal niet zo'n slecht nieuws.

super ick
05-02-15, 09:22
Volgens mij is dit helemaal niet zo'n slecht nieuws.

Mag dit wel van de kerk? Ik bedoel, dit is toch een beetje ingrijpen op Gods terrein?

mark61
05-02-15, 13:01
Mag dit wel van de kerk? Ik bedoel, dit is toch een beetje ingrijpen op Gods terrein?

De katholieke kerk is gekant tegen de meeste van de huidige technieken van in-vitrofertilisatie, in het bijzonder deze die leiden tot een verstoring van de verwantschap door tussenkomst van iemand, vreemd aan het echtpaar, zoals het afstaan van sperma of eicellen of draagmoederschap. Deze technieken schenden volgens katholieken immers het recht van het kind om geboren te worden uit een vader en een moeder, die het kent en die door het huwelijk met elkaar verbonden zijn.[6]

Ook technieken waar overtollige embryo's vernietigd worden, worden door verschillende religies, maar ook door vele niet-gelovigen afgekeurd omdat zij vinden dat hen het recht op leven wordt ontnomen.

In-vitrofertilisatie - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/In-vitrofertilisatie#Morele_implicaties)

Marsipulami
05-02-15, 15:16
Mag dit wel van de kerk? Ik bedoel, dit is toch een beetje ingrijpen op Gods terrein?


De VUB en het UZ Brussel is een militant atheïstisch bolwerk. Hoe minder het mag van de kerk des te enthousiaster zullen ze het doen.

Hoewel de katholieke ziekenhuizen ook aan in-vitrofertilisatie doen weet ik niet of ze daar willen werken met externe donoren.

super ick
05-02-15, 15:17
De katholieke kerk is gekant tegen de meeste van de huidige technieken van in-vitrofertilisatie, in het bijzonder deze die leiden tot een verstoring van de verwantschap door tussenkomst van iemand, vreemd aan het echtpaar, zoals het afstaan van sperma of eicellen of draagmoederschap. Deze technieken schenden volgens katholieken immers het recht van het kind om geboren te worden uit een vader en een moeder, die het kent en die door het huwelijk met elkaar verbonden zijn.[6]

Ook technieken waar overtollige embryo's vernietigd worden, worden door verschillende religies, maar ook door vele niet-gelovigen afgekeurd omdat zij vinden dat hen het recht op leven wordt ontnomen.

In-vitrofertilisatie - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/In-vitrofertilisatie#Morele_implicaties)

Oei.

Wil je dergelijke antwoorden voortaan per PM geven. Straks plaatst Mars er weer 5647383930 topics over. Dit moet aan zijn aandacht ontsnapt zijn.

Ik had al zo'n vermoeden dat het opgevat zou worden als een soort ongewenste, verboden interventie.

Marsipulami
05-02-15, 15:19
De katholieke kerk is gekant tegen de meeste van de huidige technieken van in-vitrofertilisatie, in het bijzonder deze die leiden tot een verstoring van de verwantschap door tussenkomst van iemand, vreemd aan het echtpaar, zoals het afstaan van sperma of eicellen of draagmoederschap. Deze technieken schenden volgens katholieken immers het recht van het kind om geboren te worden uit een vader en een moeder, die het kent en die door het huwelijk met elkaar verbonden zijn.[6]

Ook technieken waar overtollige embryo's vernietigd worden, worden door verschillende religies, maar ook door vele niet-gelovigen afgekeurd omdat zij vinden dat hen het recht op leven wordt ontnomen.

In-vitrofertilisatie - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/In-vitrofertilisatie#Morele_implicaties)

Het officiële document van de kerk dat vruchtbaarheidsbehandelingen bespreekt heet 'Donum Vitae' en is de logische opvolger van het meer bekende 'Humanae Vtae".

Marsipulami
05-02-15, 15:20
Dit moet aan zijn aandacht ontsnapt zijn.

Toch niet hoor !