PDA

Bekijk Volledige Versie : "Drie Chinezen geëxecuteerd door IS"



Marsipulami
05-02-15, 13:55
"Drie Chinezen geëxecuteerd door IS"

Bewerkt door: Redactie
05-02-15, 10.39u

Bron: ANP, Reuters


De terreurbeweging Islamitische Staat (IS) heeft drie Chinezen geëxecuteerd. Het waren drie mensen die naar het Midden-Oosten waren gegaan en zich aansloten bij IS, maar vervolgens probeerden weg te komen. Dat meldt een Chinese krant die door de overheid wordt gerund.

Naar schatting 300 Chinese moslims zouden zich aangesloten hebben bij IS

De executies vonden vorig jaar plaats, volgens de Koerdische bronnen die de krant aanhaalt. Een Chinees werd eind september doodgeschoten nadat hij geprobeerd had naar Turkije te vluchten. Twee Chinezen werden eind december samen met elf anderen uit zes verschillende landen onthoofd wegens verraad aan IS.

China is onder meer bezorgd over Islamitische Staat door de onrust in de autonome regio Xinjiang, in het noordwesten van China, waar veel islamieten wonen. Naar schatting 300 Chinese moslims zouden zich in het Midden-Oosten hebben aangesloten bij IS. China maakt geen deel uit van de internationale coalitie die tegen IS strijdt.

mark61
05-02-15, 14:48
Dat zullen wel geen Chinezen zijn, maar Oeigoeren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Oeigoeren). 'Chinese staatsburgers' is wat nauwkeuriger.

Eke
05-02-15, 16:06
Dat zullen wel geen Chinezen zijn, maar Oeigoeren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Oeigoeren). 'Chinese staatsburgers' is wat nauwkeuriger.

Mark, er zijn toch veel meer Chinese moslims...zo tussen de 20 tot 30 miljoen ? Alleen al de Hui-Chinezen (verspreid over heel China) vormen een groep van bijna 10 miljoen gelovigen.

Dat betekent dat er maar sporadisch een Chinese jongere naar Isis afreist. Wat voor taal zouden ze spreken daar ?


En hoe gaat China om met haar terugkeerders --mochten die er zijn.

mark61
05-02-15, 16:43
Mark, er zijn toch veel meer Chinese moslims...zo tussen de 20 tot 30 miljoen ? Alleen al de Hui-Chinezen (verspreid over heel China) vormen een groep van bijna 10 miljoen gelovigen.

Dat betekent dat er maar sporadisch een Chinese jongere naar Isis afreist. Wat voor taal zouden ze spreken daar ?


En hoe gaat China om met haar terugkeerders --mochten die er zijn.

Je hebt Chinese moslims, en moslims die deel uitmaken van / samenvallen met etnische minderheden. De Chinese (Hui) spreken Chinees, de Oeigoeren Oeigoers, het is een officiële taal in Xinjiang, waar verreweg de meesten wonen.

Die worden vaak gearresteerd. Er zijn aanslagen geweest in China.

Eke
05-02-15, 17:23
Je hebt Chinese moslims, en moslims die deel uitmaken van / samenvallen met etnische minderheden. De Chinese (Hui) spreken Chinees, de Oeigoeren Oeigoers, het is een officiële taal in Xinjiang, waar verreweg de meesten wonen.

Die worden vaak gearresteerd. Er zijn aanslagen geweest in China.

Die aanslagen zijn van de Oeigoeren zelf,he ? Niet gelieerd aan AlQaida ,of wel ?

Wat betreft m'n vraag. Dat gaat over die jongeren die naar Isis afreizen :"wat voor taal zouden ze spreken daar ?"

:cheefbek:

mark61
05-02-15, 21:46
Die aanslagen zijn van de Oeigoeren zelf,he ? Niet gelieerd aan AlQaida ,of wel ?

Wat betreft m'n vraag. Dat gaat over die jongeren die naar Isis afreizen :"wat voor taal zouden ze spreken daar ?"

:cheefbek:

Meestal niet denk ik, want die onafhankelijkheids'strijders' gaat het vaker om eh het Turkendom dan de islam.

Maar AQ is een logo, een merk, iedereen kan van alles roepen als ze dat leuk vinden.

Tsja, Engels denk ik, en een spoedcursus Arabisch. Hoezo? :hihi:

Eke
05-02-15, 22:09
Meestal niet denk ik, want die onafhankelijkheids'strijders' gaat het vaker om eh het Turkendom dan de islam.

Maar AQ is een logo, een merk, iedereen kan van alles roepen als ze dat leuk vinden.

Tsja, Engels denk ik, en een spoedcursus Arabisch. Hoezo? :hihi:


Ik probeer me dat zo voor te stellen. Een paar jongens ergens uit China komen terecht in Irak. Er zitten veel Syriëstrijders en Irakezen bij Isis.....hun onderlinge taal zal Arabisch zijn.(?)
Engels is een westerse taal.*
Arabisch is destijds, in de negende eeuw meegenomen met de Islam naar China, maar ik vermoed dat die taal het niet gered heeft voor dagelijks gebruik.

In China wordt wel veel aan onderwijs in vreemde talen gedaan...maar mss is dat alleen in de grote steden.

Het lijkt me heel lastig communiceren voor de nieuwkomers. Onder andere. En dan worden hun Chinese vrienden ook nog neergeschoten als ze zich even verwijderen :cheefbek:




* Nou ja, er worden daar ook Smarties en Snickers gegeten, dus waarom geen Engels dan maar ook... :)

mark61
05-02-15, 22:34
Ik probeer me dat zo voor te stellen. Een paar jongens ergens uit China komen terecht in Irak. Er zitten veel Syriëstrijders en Irakezen bij Isis.....hun onderlinge taal zal Arabisch zijn.(?)
Engels is een westerse taal.*
Arabisch is destijds, in de negende eeuw meegenomen met de Islam naar China, maar ik vermoed dat die taal het niet gered heeft voor dagelijks gebruik.

In China wordt wel veel aan onderwijs in vreemde talen gedaan...maar mss is dat alleen in de grote steden.

Het lijkt me heel lastig communiceren voor de nieuwkomers. Onder andere. En dan worden hun Chinese vrienden ook nog neergeschoten als ze zich even verwijderen :cheefbek:




* Nou ja, er worden daar ook Smarties en Snickers gegeten, dus waarom geen Engels dan maar ook... :)

De internationale internetislam gebruikt duidelijk Engels. Dat zie je hier op pb ook; Allah spreekt alleen nog maar brak Engels.

Ik vraag me in een wijder verband altijd al af welke taal staatslieden spreken als ze elkaar ontmoeten. Een Assad met een Rus bijvoorbeeld :hihi: Chinezen in Afrika spreken brak Engels, dat weet ik wel. Niet dat je daar in Angola ver mee komt :slaap:

knots71karel
05-02-15, 22:42
Dat zullen wel geen Chinezen zijn, maar Oeigoeren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Oeigoeren). 'Chinese staatsburgers' is wat nauwkeuriger.

Wat jammer nou , het waren slechts OEIGOEREN, het volk dat al veel langer en vooral smeriger onderdrukt wordt als de Palestijnen (maar daar hoor je hier nooit wat over geen kwaad woord) logisch want je moet de Chinezen te vriend houden,net zo als RUSLAND,
Want zo is het toevalig......ook nog eens een keer

knots71karel
05-02-15, 22:46
De internationale internetislam gebruikt duidelijk Engels. Dat zie je hier op pb ook; Allah spreekt alleen nog maar brak Engels.

Ik vraag me in een wijder verband altijd al af welke taal staatslieden spreken als ze elkaar ontmoeten. Een Assad met een Rus bijvoorbeeld :hihi: Chinezen in Afrika spreken brak Engels, dat weet ik wel. Niet dat je daar in Angola ver mee komt :slaap:

Wat dacht je van tolken?
Uiteraard spreekt ALAH alleen maar Engels ( de taal van de beschaafde wereld ???