PDA

Bekijk Volledige Versie : Rechtbank laat Mariabeeld verwijderen



Marsipulami
07-02-15, 12:54
RECHTBANK IN HAUTE SAVOIE LAAT MARIABEELD VERHUIZEN

Zaterdag, 07 februari 2015

BRUSSEL (KerkNet/DauphinéLiberé) – Een administratieve rechtbank in het Franse departement Haute Savoie heeft beslist dat een Mariabeeld op kosten van de gemeente moet worden verplaatst. Dat schrijft de regionale krant 'Le Dauphiné Libéré'. Het beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Leman stond in een park in de gemeente Publier, tussen de bekende toeristische gemeenten Evian en Thonon aan de oevers van Lac Leman. Volgens de rechtbank mocht het Mariabeeld op basis van de scheiding van Kerk een staat nooit een plaats krijgen in een openbaar park. De juridische strijd om het Mariabeeld ging vijf jaar geleden van start. Het beeld krijgt nu een nieuwe plaats, tweehonderd meter verderop een privéterrein. Momenteel lopen er in Frankrijk een hele serie rechtszaken over religieuze symbolen in publieke ruimtes.


(Kerknet)

Marsipulami
07-02-15, 12:57
Die atheïsten hebben het er maar druk mee. Ik bedoel de vernietiging van de wortels van de Europese cultuur en het herschrijven van de geschiedenis.

Bart.NL
07-02-15, 13:00
Die atheïsten hebben het er maar druk mee. Ik bedoel de vernietiging van de wortels van de Europese cultuur en het herschrijven van de geschiedenis.

Ook jij hebt het er maar druk mee om ons daar verslag van te doen.

Marsipulami
07-02-15, 13:16
Ook jij hebt het er maar druk mee om ons daar verslag van te doen.

Het doet een beetje denken aan de Taliban, die het ook niet hadden begrepen op religieuze symbolen van andersdenkenden. Hier de vernietiging van de Boeddhabeelden in Bamiyan.

http://youtu.be/RYPjOeJyNDI

The_Grand_Wazoo
07-02-15, 15:32
Nee, dat doet het niet, want dat beeld is niet vernietigd?

Eke
07-02-15, 15:55
Die atheïsten hebben het er maar druk mee. Ik bedoel de vernietiging van de wortels van de Europese cultuur en het herschrijven van de geschiedenis.

Je hebt te hete soep gegeten !!! Het valt allemaal reuze mee, Mars. Er wordt namelijk niets vernietigd en het is in ons belang dat de scheiding tussen kerk en staat er is gekomen...daar hebben alle gelovigen baat bij ! Geen overheersing meer van een andere geloofsrichting.

Je kunt zelfs je eigen politieke partij oprichten, Mars . Uh....wat denk je hiervan : katholieke volkspartij _KVP ? ;)

mark61
07-02-15, 18:34
Die atheïsten

Je vergist je. Het gaat hier om Frankrijk, dat het fanatiekst van alle landen is qua 'laïcisme'. Met ongeloof heeft dat verder niets te maken.

Wat wordt er vernietigd? Alvast niet dat beeld.

Verder heet het Lac Leman in het Nederlands het Meer van Genève :nerd: Terwijl we hier in het noorden toch netjes [vervjee] zeggen ipv. [verviers], zoals de Vlamingen blijkbaar doen :nerd: :nerd:

mark61
07-02-15, 18:35
Het doet een beetje denken aan de Taliban,

Het doet alleen jou daaraan denken. Normale mensen leggen die link niet.

mark61
07-02-15, 18:40
Je kunt zelfs je eigen politieke partij oprichten, Mars . Uh....wat denk je hiervan : katholieke volkspartij _KVP ? ;)

Tis een Vlaming en die hebben CD&V al, Christen-Democratisch en Vlaams. De Waalse tegenhanger, cdH, is eh geseculariseerd:

Het Centre démocrate humaniste[1] (afgekort als cdH, Humanistisch Democratisch Centrum), tot 2002 Parti social chrétien (PSC) genoemd, is een Franstalige politieke partij van christendemocratische en humanistische signatuur in België.

Centre démocrate humaniste - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Centre_d%C3%A9mocrate_humaniste)

Hmm, oecemenisch katholiek en ongelovig :hihi: Het moet trouwens Democratisch Humanistisch zijn, als ik Frans goed begrijp.

De echte opvolger van de PSC is de CDF:

Op 18 mei 2002 werd de naam PSC veranderd in cdH en twee dagen later, op 20 mei, scheidden een aantal dissidenten in de partij zich af en richtten de Parti des Chrétiens Démocrates Francophones (CDF) op.

Het is overigens geen Belgische partij, want bij mijn weten kan je er als Vlaming niet op stemmen. Alleen als Brusselaar of Waal. Als ik het Belgische kiessysteem goed begrijp.

mark61
07-02-15, 18:42
En ik heb een crush op Joëlle Milquet :haha:

Marsipulami
07-02-15, 19:57
Nee, dat doet het niet, want dat beeld is niet vernietigd.

Het gaat over hetzelfde principe, men wenst niet geconfronteerd te worden met religieuze symbolen van andersdenkenden. Het begint met geneuzel voor een rechtbank over een Mariabeeld in een parkje en het eindigt met de massieve vernietiging van het historisch, cultureel en religieus erfgoed.

Hieronder kan je een filmpje zien van de vernietiging van de orthodoxe Christus de Verlosser kathedraal in Moskou in 1931 door een regime aangestuurd door atheïsten
.
http://youtu.be/uoAEKHBtNIA

Marsipulami
07-02-15, 20:25
Het doet alleen jou daaraan denken.

Nou, als je de vergelijking tussen de houding van atheïsten jegens religieuze symbolen en de Taliban niet ziet zitten, dan kan je houding van atheïsten jegens religieuze symbolen misschien beter vergelijken met het optreden van ISIS jegens religieuze symbolen van andersdenkenden.

Hieronder de vernietiging van de moskee met het graf van de profeet Yunus / Jona door Islamitische Staat enkele maanden geleden. Een belangrijk sjiitisch heiligdom in Irak.

Iraq jihadists blow up Hazrat Yunus (A.S) shrine in Mosul-25 Jul 2014 - YouTube (http://youtu.be/ELGCIix9000)

Marsipulami
07-02-15, 20:54
Het valt allemaal reuze mee, Mars. Er wordt namelijk niets vernietigd en het is in ons belang dat de scheiding tussen kerk en staat er is gekomen...daar hebben alle gelovigen baat bij !

Nee, nee, dat heeft niks te maken met scheiding tussen kerk en staat. Atheïsten willen gewoon de symbolen van andersdenkenden weg hebben.

Als dat Mariabeeld op openbaar domein een probleem zou scheppen mbt scheiding tussen kerk en staat dan had men gewoon de halve vierkante meter grond waarop het Mariabeeld staat kunnen cadeau doen aan de lokale kerk. Dan bleven de kosten voor de gemeenschap beperkt tot minder dan 20 euro. Of als dat te duur was dan kon men die halve vierkante meter gemeentegrond ruilen met een halve vierkante meter grond in bezit van de lokale kerk. In dat geval was een oplossing gratis geweest.

Maar nee, atheïsten wilden liever 5 jaar lang juridische procedures voeren op kosten van de gemeenschap. Het resultaat is dat het Mariabeeld moet verplaatst worden van openbare grond waar het beeld voor iedereen zichtbaar was naar privégrond (waar het ook voor iedereen zichtbaar is). Jammer genoeg moet die verplaatsing nog maar eens op kosten van de (evt niet-gelovige) gemeenschap gebeuren.

super ick
08-02-15, 10:54
Nee, nee, dat heeft niks te maken met scheiding tussen kerk en staat. Atheïsten willen gewoon de symbolen van andersdenkenden weg hebben.

Vingers in je oren en gewoon doordrammen.

Katholieken willen hun symbolen bij andersdenkenden door de strot duwen. Ik heb niets te schaften met Maria, Jozef of Mohammed. Deze symbolen Moet men niet plaatsen op, aan of in een gerechtsgebouw. Mocht er al eeuwen 1 staan in een oude rechtbank dan zou ik daar ook niet moeilijk over doen. Lekker laten staan dan.

The_Grand_Wazoo
08-02-15, 12:02
Het gaat over hetzelfde principe, men wenst niet geconfronteerd te worden met religieuze symbolen van andersdenkenden. Het begint met geneuzel voor een rechtbank over een Mariabeeld in een parkje en het eindigt met de massieve vernietiging van het historisch, cultureel en religieus erfgoed.

Hieronder kan je een filmpje zien van de vernietiging van de orthodoxe Christus de Verlosser kathedraal in Moskou in 1931 door een regime aangestuurd door atheïsten
.
http://youtu.be/uoAEKHBtNIA

Nee het gaat om een heel ander principe.

mark61
08-02-15, 12:11
Het gaat over hetzelfde principe,

Nee.

Dram dram dram.

Marsipulami
08-02-15, 12:24
Deze symbolen Moet men niet plaatsen op, aan of in een gerechtsgebouw.

Dat beeld stond ook helemaal niet aan of in een gerechtsgebouw maar gewoon in een openbaar parkje.

19556

Marsipulami
08-02-15, 12:46
Nee het gaat om een heel ander principe.

Oh ? En welk ander principe mag dat dan wel zijn ? Het principe dat het enkel atheïsten is toegestaan zich onverdraagzaam op te stellen jegens andersdenkenden ?

super ick
08-02-15, 13:13
Oh ? En welk ander principe mag dat dan wel zijn ? Het principe dat het enkel atheïsten is toegestaan zich onverdraagzaam op te stellen jegens andersdenkenden ?

Het principe dat een ieder gelijk is. Openbare uitingen van geloof, met uitzondering van die van historische waarde, moet men niet eens willen plaatsen in de openbare ruimte.

Katgolieken hebben er moeite mee dat ze hun symbolen niet meer.aan anderen op mogen dringen?

Drammer.

The_Grand_Wazoo
08-02-15, 14:55
Oh ? En welk ander principe mag dat dan wel zijn ? Het principe dat het enkel atheïsten is toegestaan zich onverdraagzaam op te stellen jegens andersdenkenden ?

Nee, het gaat niet om hetzelfde principe als dat wat gehanteerd wordt door de Taliban bij het opblazen van het Maria beeld. Dat werd opgeblazen op grond van het beginsel dat het de plicht is van een gelovige om de symbolen van een andere overtuiging te vernietigen.

In dit geval is dat niet het opgevoerde beginsel.


Leuk geprobeerd, maar misgeschoten.

Marsipulami
08-02-15, 15:49
het beginsel dat het de plicht is van een gelovige om de symbolen van een andere overtuiging te vernietigen.

Nou van dat beginsel was ik als gelovige nog niet op de hoogte.

CONTRA
08-02-15, 16:34
Het principe dat het enkel atheïsten is toegestaan zich onverdraagzaam op te stellen jegens andersdenkenden ?

was het een atheistische rechtbank geleid door atheistische rechters? waren de eisers atheisten?

The_Grand_Wazoo
08-02-15, 16:35
Nou van dat beginsel was ik als gelovige nog niet op de hoogte.

Dan is het raar dat je beweerd dat de verwijdering van het Mariabeeld van het zelfde principe uitgaat als de vernietiging van de boeddha beelden door de Taliban. Daarmee suggereer je wel kennis te hebben van het grondbeginsel waarop de Talinam haar actie stoelde.

Marsipulami
08-02-15, 17:45
Dan is het raar dat je beweerd dat de verwijdering van het Mariabeeld van het zelfde principe uitgaat als de vernietiging van de boeddha beelden door de Taliban.

Dat klopt. Het principe waar ik het over heb is dat intolerante aanhangers van bepaalde levensbeschouwingen (bv atheïsme) geen symbolen van andersdenkenden tolereren.


Daarmee suggereer je wel kennis te hebben van het grondbeginsel waarop de Taliban haar actie stoelde.

Dat klopt niet. Hierboven sprak je over een grondbeginsel van gelovigen en nu weer enkel over de taliban, maar goed. Ik heb wel kennis van het principe dat sommige atheïsten en de taliban delen met elkaar (met name intolerantie jegens symbolen van andersdenkenden). Ik zou dat echter geen grondbeginsel van gelovigen noemen. Onder grondbeginsel versta ik eerder iets wat heel breed gedragen wordt binnen een bepaalde levensbeschouwelijke groep.

Maar goed, om de discussie wat scherper te stellen. Er wordt hier naar de rechtbank gestapt om een Mariabeeld te laten verwijderen -een katholiek symbool dus. Heb jij kennis van katholieken die in het recente verleden naar de rechtbank zijn gestapt om een atheïstisch symbool (evt symbool van een andere godsdienst) te laten verwijderen ?

Marsipulami
08-02-15, 17:51
was het een atheistische rechtbank

Die bestaan niet in een pluralistische democratische rechtstaat (zoals Frankrijk).


geleid door atheistische rechters?

Dat is mogelijk.


waren de eisers atheisten?

Dat is waarschijnlijk.

Eke
08-02-15, 18:02
Die atheïsten hebben het er maar druk mee. Ik bedoel de vernietiging van de wortels van de Europese cultuur en het herschrijven van de geschiedenis.

19557

Over cultuur gesproken...
Wat zou nou het verschil kunnen zijn tussen dit beeld (Vrouwe Vrijheid) en het andere beeld (Maria, moeder Gods) ?

Het ene beeld kan zonder bezwaar in het park staan in deze tijd, het andere beeld wordt verwijderd in deze tijd. Het zijn beiden cultuuruitingen.

Marsipulami
08-02-15, 18:08
Over cultuur gesproken...
Wat zou nou het verschil kunnen zijn tussen dit beeld (Vrouwe Vrijheid) en het andere beeld (Maria, moeder Gods) ?

Het ene kan zonder bezwaar in het park staan, het andere wordt verwijderd. Het zijn beiden cultuuruitingen ????

Klopt helemaal !

CONTRA
08-02-15, 18:10
Die bestaan niet in een pluralistische democratische rechtstaat (zoals Frankrijk).



Dat is mogelijk.



Dat is waarschijnlijk.

ok de rechtbank is niet atheistisch en van de rechters en de eisers weet je niet of het atheisten zyn. desondanks ben je stellig dat het toch om atheisten gaat. vervolgens vergelyk je het verplaatsen van een mariabeeld (wat je toeschryft aan atheisten) met gelovigen die in afghanistan atheistische beelden hebben vernield.

Eke
08-02-15, 18:13
Klopt helemaal ! Ah, dus ik krijg een like van je :hihi:

Marsipulami
08-02-15, 18:15
ok de rechtbank is niet atheistisch en van de rechters en de eisers weet je niet of het atheisten zyn. desondanks ben je stellig dat het toch om atheisten gaat. vervolgens vergelyk je het verplaatsen van een mariabeeld (wat je toeschryft aan atheisten) met gelovigen die in afghanistan atheistische beelden hebben vernield.

OK, met uitzondering van 'atheïstische' beelden, het ging om boeddhistische beelden.

Marsipulami
08-02-15, 18:17
Ah, dus ik krijg een like van je :hihi:

Ik doe niet aan like-jes, en al helemaal niet als ze bedoeld zijn als wisselgeld voor bewezen diensten.

super ick
08-02-15, 18:18
In dit geval hoeft dat Mariabeelden van mij niet weg maar De Fransen willen nog wel eens overtrokken reageren.

Dat getrol over arheisten als gelovigen hun monopoly niet kunnen uitvoeren komt me een beetje mijn neusgaten uit.

Vraag: Waarom moeten gelovigen andersdenkenden lastigvallen met hun symbolen in de openbare ruimte? Zet die beelden in of voor je moskee, kerk of wat voor tempel dan ook maar flikker van de plaatsen waar iedereen gebruik van maakt.

Het zijn overigens niet de arheisten die het gelijkheidsbeginnsel in veel westerse landen in de grondwet hebben verankerd. Destijfs hadden echt de gelovigen het nog voor grotendeels voor het zeggen. Die konden in een serieus debat ook niet anders dan bekennen dan dat het rechtvaardig is. Maar nee, voor Mars zitten de arheisten er weer achter.

Drammerig aluhoedje.

Eke
08-02-15, 18:43
Ik doe niet aan like-jes, en al helemaal niet als ze bedoeld zijn als wisselgeld voor bewezen diensten.


Heb ik jou dan een dienst bewezen ??? Ik heb een bijdrage geleverd aan een gezamenlijke discussie!
In je enthousiasme had je op het tekentje LIKE kunnen drukken .
Ik vind het sowieso leuk om een like te krijgen, Mars :strik:

CONTRA
08-02-15, 19:22
OK, met uitzondering van 'atheïstische' beelden, het ging om boeddhistische beelden.

boeddhabeelden zyn toch atheistische beelden? of is boeddha een god?

Marsipulami
08-02-15, 19:57
Heb ik jou dan een dienst bewezen ??? Ik heb een bijdrage geleverd aan een gezamenlijke discussie!
In je enthousiasme had je op het tekentje LIKE kunnen drukken .
Ik vind het sowieso leuk om een like te krijgen, Mars :strik:

Ik ben onvermurwbaar.

Marsipulami
08-02-15, 20:21
boeddhabeelden zyn toch atheistische beelden? of is boeddha een god?

Nee, Boeddha is een eretitel en betekent ongeveer 'hij die de verlichting heeft bereikt'. Boeddha was een wijsheidsleraar die zijn volgelingen een weg naar de verlichting of het nirwana heeft getoond. Het gaat wellicht over een aardse sterveling (Gautama Siddharta) die geleefd heeft in de 4e of 5e eeuw voor Christus in Nepal. Boeddha wordt door boeddhisten aanbeden in tempels en voor huisaltaren.

Tot op zekere hoogte is Boeddha vergelijkbaar met Jezus die als historisch personage ook zo'n dubieuze status mens en God tegelijk gekregen heeft. Als historisch en aardse sterveling wordt Boeddha toch min of meer als God aanbeden.

Atheïsten in het westen zouden het Boeddhisme graag recupereren als vorm van atheïsme. Ik heb echter nog nooit een boeddhist ontmoet die zo'n ongevraagde annexatie van het boeddhisme door westerse atheïsten ziet zitten.

Om redenen van intellectuele eerlijkheid zou ik dus toch maar een onderscheid blijven maken tussen 'atheïstische' en 'boeddhistische' beelden.

Eric de Blois
08-02-15, 20:26
Ik ben onvermurwbaar.

Niemand zal dat bestrijden. Die onvermurwbare instelling is ook nodig om je geloof in stand te houden. Redelijke argumenten hebben op jou geen enkele invloed. Voor jou betekent de "dialooog" het afdraaien van monologen en het negeren van tegenarugmenten. Met jouw is iedere discussie bij voorbaat zinloos want bij ieder verschil van inzicht hou jij vast aan je eigen tunnelvisie. Waarom begin je geen eigen blog met je monologen ipv aan een discussie platform 'deel te nemen'. Jij bent nog in staat te beweren dat de aarde plat is ook al is het bewijs dat dit onjuist is overweldigend. Heeft het zin met iemand te communiceren die op voorhand geen milimeter van zijn eigen visie wenst op te geven ongeacht alle ingevoerde redelijke argumenten? Ik heb nu geen moeite gedaan om in te gaan op je absurde 'argumentatie' in deze topic. Al heb ik wel bewondering voor alle leden die de moeite en tijd hebben genomen dit wel te doen. Op jou heeft het geen enkele invloed.


Het principe dat het enkel atheïsten is toegestaan zich onverdraagzaam op te stellen jegens andersdenkenden ?

Religie is juist de bron van onverdraagzaamheid. Zie hoe de bijbelse god het 'uitverkoren volk' voortrekt en homo's in de hel wil laat branden. Religie is juist bedacht om onverdraagzaamheid een goddelijke status te verlenen en daarmee discriminatie, uitsluiting en onderdrukking in naam van god te legimeren. In naam van het geloof anderen uitsluiten vanwege denkbeelden of bepaalde keuzes. Mensen die anderen uitsluiten mogen niet klagen zélf te worden uitgesloten als reactie.

Marsipulami
08-02-15, 20:36
Voor jou betekent de dialooog het afdraaien van monologen en het negeren van tegenarugmenten.

Kan je me (heel precies dus - geen vage beschuldigingen) zeggen welk tegenargument ik ooit genegeerd zou hebben ? In dat geval zal ik er vooralsnog zeker op reageren.

super ick
08-02-15, 20:44
Kan je me (heel precies dus - geen vage beschuldigingen) zeggen welk tegenargument ik ooit genegeerd zou hebben ? In dat geval zal ik er vooralsnog zeker op reageren.

Wer een monoloog afdraaien.

Afasie.

Eke
08-02-15, 20:45
Ik ben onvermurwbaar.

Waarom eigenlijk ?

Marsipulami
08-02-15, 20:47
Wer een monoloog afdraaien.

Afasie.

Voor jou geldt hetzelfde aanbod. Zeg me op welk argument van jou ik nog niet gereageerd zou hebben en ik maak er zeker werk van.

Eke
08-02-15, 20:55
En ik heb een crush op Joëlle Milquet :haha:
Mark, die ene verslaggeefster die in Rusland gewerkt heeft en nu over het koningshuis verslag doet, hoe heet die ook weer ? :)

Marsipulami
08-02-15, 21:02
Waarom eigenlijk ?


Hmm, tja, ik ben liever een vis die tegen de stroom inzwemt dan een hersenloos kuddedier dat mee loopt met de kudde.

Like-jes op een forum als maroc.nl zijn eerder een manier om bondgenootschappen te smeden en een kudde bij elkaar te houden dan een waardering voor de inhoud van een post.

Waarschijnlijk heb ik de meeste like-jes gegenereerd op dit forum. Niet voor mijn posts maar wel tegen mijn posts. Daar ben ik dus wel trots op.

Eric de Blois
08-02-15, 21:03
Kan je me (heel precies dus - geen vage beschuldigingen) zeggen welk tegenargument ik ooit genegeerd zou hebben ? In dat geval zal ik er vooralsnog zeker op reageren.

Daar heb ik gewoon helemaal geen zin in, want jij hebt in deze topic werderom bewezen totaal schijt te hebben aan wat anderen aan redelijke argumenten inbrengen tegen je absurde vergelijkingen tussen de taliban en atheïsten. Wat ik ook inbreng is bij voorbaat verloren energie en tijd. Je bent intelligent genoeg om te weten dat je wat je hier zit verkondigen volkomen onjuist en onredelijk is. Je zit bewust mensen op de kast te jagen, terwijl je donders goed weet ongelijk te hebben. En maar blijven doorzagen met je kromme visie die jij reeds verloren hebt met de inbreng van sterke tegenargumenten.

Eke
08-02-15, 21:15
Hmm, tja, ik ben liever een vis die tegen de stroom inzwemt dan een hersenloos kuddedier dat mee loopt met de kudde.

Like-jes op een forum als maroc.nl zijn eerder een manier om bondgenootschappen te smeden en een kudde bij elkaar te houden dan een waardering voor de inhoud van een post.

Waarschijnlijk heb ik de meeste like-jes gegenereerd op dit forum. Niet voor mijn posts maar wel tegen mijn posts. Daar ben ik dus wel trots op.

Mars, reaktie volgt nog-morgen waarschijnlijk !



@ Karin. http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/d012.gif (http://www.cosgan.de/smilie.php)

:hihi:


Jullie allemaal wel te rusten !

mark61
08-02-15, 21:16
Mark, die ene verslaggeefster die in Rusland gewerkt heeft en nu over het koningshuis verslag doet, hoe heet die ook weer ? :)

Kysia Hekster. Wat is dit, uw online vraagbaak? :hihi:

Marsipulami
08-02-15, 21:20
Daar heb ik gewoon helemaal geen zin in.

Zulk antwoord had ik verwacht.

Marsipulami
08-02-15, 21:41
Het zijn overigens niet de atheisten die het gelijkheidsbeginnsel in veel westerse landen in de grondwet hebben verankerd. Destijds hadden echt de gelovigen het nog voor grotendeels voor het zeggen. Die konden in een serieus debat ook niet anders dan bekennen dan dat het rechtvaardig is.

Helemaal mee eens !

Charlus
08-02-15, 22:06
Hmm, tja, ik ben liever een vis die tegen de stroom inzwemt dan een hersenloos kuddedier dat mee loopt met de kudde.

Like-jes op een forum als maroc.nl zijn eerder een manier om bondgenootschappen te smeden en een kudde bij elkaar te houden dan een waardering voor de inhoud van een post.

Waarschijnlijk heb ik de meeste like-jes gegenereerd op dit forum. Niet voor mijn posts maar wel tegen mijn posts. Daar ben ik dus wel trots op.
Eeuwen na nu de overleverde wijsheden van Marsipulami.

super ick
09-02-15, 07:27
Helemaal mee eens !

Daar hoopte ik op.

Rechtstreeks op de man afgevraagd kunnen ze niet anders. De praktijk staat helaas haaks op de theorie. Er is een hemelsbreed verschil tussen wat zij zeggen en wat zij doen.

Zo zie je den vrome gristenen altijd bij elkaar kruipen, hun kindjes op de school doen waar den andere vrome gristen hun kindje ook op doen, daar waar zij les krijgen van den vrome meester of juffrouw. Vriendjes en vriendinnetjes worden streng geselecteerd op hun vrome komaf en ligt er een zwerver in de buurt dan halen zij de arme drommel niet naar binnen voor een maaltijd maar bellen zij de politie.

Op zondag gaan ze met een select gezelschap gelijkgestemden naar een groot gebouw alwaar zij op de knieën gaan voor een man die wel met allerlei uitschot optrok en tegen alle destijds geldende regels aantrapte. Zij proberen die als voorbeeld te nemen maar de meesten falen hopeloos.

Gelukkig zijn we voor de wet allemaal gelijk want als het aan de gristenen lag... Wat is dat toch met gelovigen, die drang om anderen te laten leven zoals zij denken, ehhhhh weten dat goed is?

Marsipulami
09-02-15, 08:28
Zo zie je den vrome gristenen altijd bij elkaar kruipen, hun kindjes op de school doen waar den andere vrome gristen hun kindje ook op doen, daar waar zij les krijgen van den vrome meester of juffrouw. Vriendjes en vriendinnetjes worden streng geselecteerd op hun vrome komaf en ligt er een zwerver in de buurt dan halen zij de arme drommel niet naar binnen voor een maaltijd maar bellen zij de politie.

Op zondag gaan ze met een select gezelschap gelijkgestemden naar een groot gebouw alwaar zij op de knieën gaan voor een man die wel met allerlei uitschot optrok en tegen alle destijds geldende regels aantrapte. Zij proberen die als voorbeeld te nemen maar de meesten falen hopeloos.

Je loopt achter jongen, we leven ondertussen in 2015 en Robert Long is ook al 9 jaar geleden overleden.

http://youtu.be/qw4u1p41fIk

Samir75017
09-02-15, 10:12
French fanatical "secularism".

France, fille aînée de l'Eglise ?

Eke
09-02-15, 11:15
Kysia Hekster. Wat is dit, uw online vraagbaak? :hihi:

Jij vond haar toch een schatje :hihi:

Dat is ze ook trouwens. :)

Maar ik begrijp dat je mondiaal crusht.....dat blijft ook het leukst.




Sorry, medeprikkers, ik zoek momenteel the bright side of life....'k zit zit stuk, daarom laat ik heel veel mooie diskussieonderwerpen voorbij gaan. Ik neem iedereen nog wel serieus hoor.Maar even geen doortimmerde bijdrages vanuit hier. Kedoelt.

mark61
09-02-15, 11:41
Jij vond haar toch een schatje :hihi:

Kysia? Niet dak me kan herinneren. Eerder Laura Starink vroeger haha.

H.P.Pas
09-02-15, 12:58
Het doet een beetje denken aan de Taliban, die het ook niet hadden begrepen op religieuze symbolen van andersdenkenden. Hier de vernietiging van de Boeddhabeelden in Bamiyan.




Het beeld krijgt nu een nieuwe plaats, tweehonderd meter verderop een privéterrein.


De gelijkenis is inderdaad frappant.
Goed dat hier eens de aandacht op gevestigd wordt.

mark61
09-02-15, 13:13
French fanatical "secularism".

France, fille aînée de l'Eglise ?

Bizar commentaar voor een moslim die in een niet-islamitisch land leeft.

Marsipulami
09-02-15, 13:44
De gelijkenis is inderdaad frappant.
Goed dat hier eens de aandacht op gevestigd wordt.

In beide gevallen is er sprake van intolerantie jegens symbolen van andersdenkenden. Dat is alvast een frappante gelijkenis.

Jouw redenering: 'Het verwijderen van symbolen van andersdenkenden is geen probleem zolang daarvoor geen explosieven worden gebruikt.'

Voor de rest heeft dat Mariabeeld nog nooit een voorbijganger gebeten of opgegeten. Atheïsten hoeven dus nergens bang voor te zijn.

Eke
09-02-15, 13:53
Kysia? Niet dak me kan herinneren. Eerder Laura Starink vroeger haha.

Vroeger ? Een vrouw die er goed uitziet En inhoud heeft....
Maargoed...de Bels. Ik snap het.

Eke
09-02-15, 14:00
De gelijkenis is inderdaad frappant.
Goed dat hier eens de aandacht op gevestigd wordt.

Dacht ik nou 1 seconde dat je het topic gelezen had en dat je een uitspraak deed over het beeld van Vrouwe Vrijheid en het beeld van Moeder Maria, waarvan beiden nu een foto in dit topic hebben staan------------- zit je te grappen over het kwetsuur van Mars..
Het gaat toch over de vernietiging van onze cultuur ----> Is dat nou JA of is dat nou NEE :hihi:

mark61
09-02-15, 16:31
Het gaat toch over de vernietiging van onze cultuur

?????

Eke
09-02-15, 18:25
?????
Marsipulami :Ik bedoel de vernietiging van de wortels van de Europese cultuur en het herschrijven van de geschiedenis.

Even de emoties van Mars eraf :

Het Mariabeeld wordt niet vernietigd maar uit het park gehaald. Het beeld van Vrouwe Vrijheid mag wel in het park staan.

Ja, het ene beeld komt uit de religieuze hoek en.... het zegt iets over een bepaalde periode waarin dit soort beelden op z'n minst bon ton waren in het katholieke Frankrijk.

BTW.....Als ik in Zuid-Limburg wandel vind ik die Mariakapelletjes enig. Trouwens ook de oude kerkjes die ik tegen kom. Sinds vandaag weet ik pas dat die op gewijde grond staan :).
Ik ervaar dat als cultuur terwijl ook wel m'n spirituele kant aangesproken zal worden.

Laat die zaken gewoon langs de kant van de weg staan.....of in een park.
Of er moeten andere plannen zijn :het aanplanten van notenbomen of gezamenlijke moestuinen of

Marsipulami
09-02-15, 19:57
.... het zegt iets over een bepaalde periode waarin dit soort beelden op z'n minst bon ton waren in de zuiderlijke nederlanden.

Als ik in Zuid-Limburg wandel vind ik die Mariakapelletjes enig.

Laat die zaken gewoon langs de kant van de weg staan.....en ook die beelden in een park vertellen iets over België.


Voordat je begint te wauwelen en andere onzin uit te kramen had je ook een halve minuut kunnen besteden aan het lezen van de openingspost van deze thread. Het betreffende Mariabeeld staat helemaal niet in België maar in Frankrijk en meer bepaald op de Frans-Zwitserse grens aan de oevers van het meer van Genève.

(Al goed dat ik je geen like-je gegeven had, ik had al zo'n vermoeden dat je niet wist waarover het ging.)

Olive Yao
09-02-15, 20:18
.



OK, met uitzondering van 'atheïstische' beelden, het ging om boeddhistische beelden.

Dat zijn atheïstische beelden. Boeddhisme is atheïstisch.

Eke
09-02-15, 21:17
Voordat je begint te wauwelen en andere onzin uit te kramen had je ook een halve minuut kunnen besteden aan het lezen van de openingspost van deze thread. Het betreffende Mariabeeld staat helemaal niet in België maar in Frankrijk en meer bepaald op de Frans-Zwitserse grens aan de oevers van het meer van Genève.

(Al goed dat ik je geen like-je gegeven had, ik had al zo'n vermoeden dat je niet wist waarover het ging.)

Ja, dat is de essentie van dit topic ! Het beeld staat in Frankrijk. Wat oerdom van mij om te denken dat het over het langzamerhand uitvlakken van rooms-katholieke kunst ging.


Zal ik nou ook meteen maar even op je priksel van gisteren reageren , Marsipulami. ? Of wauwel ik teveel nu ik zo'n vol hoofd heb :hihi: Weet je wat..ik probeer het !

mark61
09-02-15, 21:22
Voordat je begint te wauwelen

Wat een onbeschofte en stompzinnige reactie.

Eke
09-02-15, 21:29
1] Hmm, tja, ik ben liever een vis die tegen de stroom inzwemt dan een hersenloos kuddedier dat mee loopt met de kudde.

2]Like-jes op een forum als maroc.nl zijn eerder een manier om bondgenootschappen te smeden en een kudde bij elkaar te houden dan een waardering voor de inhoud van een post.

3]Waarschijnlijk heb ik de meeste like-jes gegenereerd op dit forum. Niet voor mijn posts maar wel tegen mijn posts. Daar ben ik dus wel trots op.

1] Is dit een reden om onvermurwbaar te willen zijn ?

2]hummm, ze faken eigenlijk een beetje ?....mss ben ik dan wel het forelletje dat stroomopwaarts zwem (af en toe dan). Ik m e e n het namelijk als ik een post like. Nog sterker : ik heb het idee dat anderen het ook menen. Supernaief weer van mij, vind je niet Mars ?

3] Ook geen reden om onverbiddelijk te zijn.
Of......je voelt heel misschien...heeeel misschien een beetje rancune naar de prikkers hier ? Neeeeee, dat verwacht ik niet van jou, want je spreekt duidelijk van 'trots' *


Weet je wat ik denk ? Dat je geen 'lievelingetjes' hier wilt maken. Iedereen wordt door jou hetzelfde behandeld. Streng doch rechtvaardig :hihi: Gelijke monniken, gelijke kappen !!!!





* Hoe vind je het eigenlijk, die anti-stemming die je tegenkomt in bepaalde topics ?

Eke
09-02-15, 21:32
Wat een onbeschofte en stompzinnige reactie.

Mars is flink sjaggie vanavond .Morgen een nieuwe dag.



Trusten !!!!!

The_Grand_Wazoo
10-02-15, 07:31
1] Is dit een reden om onvermurwbaar te willen zijn ?

2]hummm, ze faken eigenlijk een beetje ?....mss ben ik dan wel het forelletje dat stroomopwaarts zwem (af en toe dan). Ik m e e n het namelijk als ik een post like. Nog sterker : ik heb het idee dat anderen het ook menen. Supernaief weer van mij, vind je niet Mars ?

3] Ook geen reden om onverbiddelijk te zijn.
Of......je voelt heel misschien...heeeel misschien een beetje rancune naar de prikkers hier ? Neeeeee, dat verwacht ik niet van jou, want je spreekt duidelijk van 'trots' *


Weet je wat ik denk ? Dat je geen 'lievelingetjes' hier wilt maken. Iedereen wordt door jou hetzelfde behandeld. Streng doch rechtvaardig :hihi: Gelijke monniken, gelijke kappen !!!!





* Hoe vind je het eigenlijk, die anti-stemming die je tegenkomt in bepaalde topics ?

Joh, die wil gewoon een beetje rellen en z'n retoriek beproeven. Verder niets.

Eke
10-02-15, 12:06
Joh, die wil gewoon een beetje rellen en z'n retoriek beproeven. Verder niets.

Zou het ? :) Alleen Mars kan zichzelf hier laten kennen... of niet. Iedereen is vrij om het op z'n eigen/haar eigen manier te doen. En krijgt daar dan reakties op.....

super ick
10-02-15, 13:47
Je loopt achter jongen, we leven ondertussen in 2015 en Robert Long is ook al 9 jaar geleden overleden.



Ze zijn overigens nog lang niet uitgestorven.

Valt me nog mee dat je de protestanten niet de schuld geeft Beeldenstorm - Wikipedia (http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Beeldenstorm)

super ick
10-02-15, 13:49
French fanatical "secularism".

France, fille aînée de l'Eglise ?

tja, gelovigen en gelijkheid. Het blijft problematisch.

Marsipulami
10-02-15, 22:49
Wat een onbeschofte en stompzinnige reactie.


Jij bent zelf natuurlijk erg goed geplaatst om dat soort opmerkingen te maken jegens andere prikkers.

super ick
11-02-15, 07:54
Jij bent zelf natuurlijk erg goed geplaatst om dat soort opmerkingen te maken jegens andere prikkers.

Tja...... Jegens wie moet je het hier anders doen?

mark61
11-02-15, 11:10
Jij bent zelf natuurlijk erg goed geplaatst om dat soort opmerkingen te maken jegens andere prikkers.

Ja. Ik stem mijn reacties zorgvuldig af op de aangesprokene. Eke is een dame en jouw reactie onbeschoft, in de context.

Al Sawt
11-02-15, 11:55
Vingers in je oren en gewoon doordrammen.

Katholieken willen hun symbolen bij andersdenkenden door de strot duwen. Ik heb niets te schaften met Maria, Jozef of Mohammed. Deze symbolen Moet men niet plaatsen op, aan of in een gerechtsgebouw. Mocht er al eeuwen 1 staan in een oude rechtbank dan zou ik daar ook niet moeilijk over doen. Lekker laten staan dan.

Welke Islamitische symbool staat er op, aan of in een gerechtsgebouw?????????