PDA

Bekijk Volledige Versie : Griekenland denkt aan plan B: geld vragen aan VS en Rusland



Marsipulami
10-02-15, 11:03
Griekenland denkt aan plan B: geld vragen aan VS en Rusland

AP-di 10/02/2015 - 11:34 Zico Saerens

Griekenland kan altijd ergens anders financiële hulp vragen als het land geen nieuwe overeenkomst met de Europese Unie kan bekomen. Het zijn de woorden van de Griekse minister van Defensie Panos Kammenos. Gedacht wordt aan onder meer de Verenigde Staten en Rusland.

De verkiezingsoverwinning van de Griekse radicaal-linkse partij Syriza -eind vorige maand- heeft Europa al heel wat kopzorgen bezorgd. De nieuwe regering onder leiding van Alexis Tsipras wil namelijk komaf maken met het besparingsbeleid, opgelegd door de Europese Unie, de Europese Centrale Bank en het Internationaal Monetair Fonds. Het land hoopt op een overeenkomst met Europa.

"We willen een deal (met Europa, nvdr.)", zegt Kammenos nu op de Griekse televisie. "Maar als er geen deal is en we merken dat de opstelling van Duitsland onverbiddelijk blijft en zo Europa wil opblazen, dan zijn we verplicht om over te gaan op plan B." En dat plan is geld halen bij "andere bronnen".

En aan welke "andere bronnen" denkt Griekenland dan? "De Verenigde Staten, in het beste geval", klinkt het. Maar ook Rusland, China of een ander land zijn mogelijk.

Of Griekenland al dan niet bij andere landen moet gaan aankloppen, is momenteel nog niet duidelijk. Europa staat alleszins niet te springen voor "het einde van de besparingen", zoals Tsipras onlangs zei in het parlement. "Griekenland moet niet verwachten dat de sfeer zodanig veranderd is dat de eurozone onvoorwaardelijk zal buigen voor de nieuwe regering-Tsipras", klonk het gisteren nog bij EU-Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker.

mark61
10-02-15, 23:16
Griekenland kan altijd ergens anders financiële hulp vragen als het land geen nieuwe overeenkomst met de Europese Unie kan bekomen. Het zijn de woorden van de Griekse minister van Defensie Panos Kammenos. Gedacht wordt aan onder meer de Verenigde Staten en Rusland.

Ik zou er niet op rekenen als ik hem was.

super ick
11-02-15, 07:53
Ik zou er niet op rekenen als ik hem was.

Dit is internationaal zeer schadelijk voor het aanzien van de EU. Als signaal naar de andere knoflooklanden is het raadzaam het verlies te incasseren en Griekenland eruit te pleuren. De stabiliteit van de Euro, grotendeels de danken aan de noordelijke landen, is in gevaar.

mark61
11-02-15, 11:07
Dit is internationaal zeer schadelijk voor het aanzien van de EU. Als signaal naar de andere knoflooklanden is het raadzaam het verlies te incasseren en Griekenland eruit te pleuren. De stabiliteit van de Euro, grotendeels de danken aan de noordelijke landen, is in gevaar.

Geld aan Poetin vragen is in de huidige verhoudingen heulen met de vijand. Dan zeg ik ook: eruit teren en je verlies nemen.

Met die stabiliteit loopt het wel los. Die miezerige 1,5% van de EU-economie die Griekenland uitmaakt... Ze proberen zich nu te presenteren alsof ze een geweldige hefboomfunctie hebben, maar dat is zelfoverschatting. Het is een perifeer landje met uitstraling nul.

Al Sawt
11-02-15, 11:49
Geld aan Poetin vragen is in de huidige verhoudingen heulen met de vijand. Dan zeg ik ook: eruit teren en je verlies nemen.Griekenland was de eerste NATO land dat wapens kocht van de Russen. Daarnaast worden de twee landen verenigd in hun gevoel van miskenning door W-Europa. Al met al een vruchtbare grond voor een samenwerking. De Russen zullen graag hun machtsbasis in Middellandse zee versterken en isolatie door EU doorbreken. Wat dat betreft zijn de Grieken zeker niet kansloos.


Met die stabiliteit loopt het wel los. Die miezerige 1,5% van de EU-economie die Griekenland uitmaakt... Ze proberen zich nu te presenteren alsof ze een geweldige hefboomfunctie hebben, maar dat is zelfoverschatting. Het is een perifeer landje met uitstraling nul.

Wel grappig dat een opkomende land als Turkije geweerd wordt uit EU. Maar Griekenland en aantal andere Oost-Europese landen nog steeds deel uitmaken.

mark61
11-02-15, 11:54
Griekenland was de eerste NATO land dat wapens kocht van de Russen. Daarnaast worden de twee landen verenigd in hun gevoel van miskenning door W-Europa. Al met al een vruchtbare grond voor een samenwerking. De Russen zullen graag hun machtsbasis in Middellandse zee versterken en isolatie door EU doorbreken. Wat dat betreft zijn de Grieken zeker niet kansloos.

Wel grappig dat een opkomende land als Turkije geweerd wordt uit EU. Maar Griekenland en aantal andere Oost-Europese landen nog steeds deel uitmaken.

Dat zou bijkans hoogverraad zijn van Griekenland. Dus zullen ze dan de EU uit moeten. Ik stel voor dat Griekenland lid wordt van de Euraziatische (Economische) Unie.

Tsja, mijn mening daarover is wel bekend denk ik. Een halve eeuw van gemiste kansen.

Al Sawt
11-02-15, 12:01
Dat zou bijkans hoogverraad zijn van Griekenland. Dus zullen ze dan de EU uit moeten. Ik stel voor dat Griekenland lid wordt van de Euraziatische (Economische) Unie.

Tsja, mijn mening daarover is wel bekend denk ik. Een halve eeuw van gemiste kansen.

Verraad is het zeker. Kan mij herinneren dat IJsland toenadering zocht tot Rusland voor economische hulp. De VS en EU wisten niet hoe snel zij IJsland te hulp moesten schieten. Angst voor uitbreiding van Russische invloedssfeer kan een stimulans zijn om Griekse eisen tegemoet te komen.

Soldim
11-02-15, 12:30
Het grootste problem van de Rusland route is dat Rusland deze dagen ook neit erg ruim bij kas zit door de sancties en de olie prijzen.

Marsipulami
11-02-15, 12:35
Het grootste problem van de Rusland route is dat Rusland deze dagen ook neit erg ruim bij kas zit door de sancties en de olie prijzen.

Ik denk dat als Poetin de kans krijgt om zijn invloed uit te breiden naar Griekenland, hij die kans zeker niet zal laten liggen, slechte economische toestand of niet.

mark61
11-02-15, 13:04
Verraad is het zeker. Kan mij herinneren dat IJsland toenadering zocht tot Rusland voor economische hulp. De VS en EU wisten niet hoe snel zij IJsland te hulp moesten schieten. Angst voor uitbreiding van Russische invloedssfeer kan een stimulans zijn om Griekse eisen tegemoet te komen.

Ja, ze rekenen op succes met hun chantage. Ik reken op groeiende afkeer van Griekenland in Europa. Het heeft al zoveel misdaden oogluikend kunnen begaan. De Serviërs helpen bij de burgeroorlog in Joegoslavië, tegen het EU-beleid in; Griekse moslims onderdrukken, etc.

mark61
11-02-15, 13:05
Het grootste problem van de Rusland route is dat Rusland deze dagen ook neit erg ruim bij kas zit door de sancties en de olie prijzen.

Griekenland steunen is misschien goedkoper dan Oost-Oekraïne en de Krim bijstaan, maar ik denk inderdaad dat ie weinig trek heeft om met tientallen miljarden over de brug te komen.

Ibrah1234
11-02-15, 13:24
Griekenland steunen is misschien goedkoper dan Oost-Oekraïne en de Krim bijstaan, maar ik denk inderdaad dat ie weinig trek heeft om met tientallen miljarden over de brug te komen.

En dan ook nog eens met een sterk gedevalueerde roebel euro's of dollars moeten kopen t.b.v. Griekenland.

Al Sawt
11-02-15, 13:57
Het grootste problem van de Rusland route is dat Rusland deze dagen ook neit erg ruim bij kas zit door de sancties en de olie prijzen.
Oorlog voeren in Oekraine is ook niet bevorderlijk voor een gezonde financiele huishouding. Maar symboliek is velen malen belangrijker. En we moet niet vergeten dat Poetin een machtspolitiek is op geopolitiek gebied.

Al Sawt
11-02-15, 13:58
Ja, ze rekenen op succes met hun chantage. Ik reken op groeiende afkeer van Griekenland in Europa. Het heeft al zoveel misdaden oogluikend kunnen begaan. De Serviërs helpen bij de burgeroorlog in Joegoslavië, tegen het EU-beleid in; Griekse moslims onderdrukken, etc.

En niet vergeten hoe blij ze waren met 11 sept.

super ick
11-02-15, 15:50
Geld aan Poetin vragen is in de huidige verhoudingen heulen met de vijand. Dan zeg ik ook: eruit teren en je verlies nemen.

Met die stabiliteit loopt het wel los. Die miezerige 1,5% van de EU-economie die Griekenland uitmaakt... Ze proberen zich nu te presenteren alsof ze een geweldige hefboomfunctie hebben, maar dat is zelfoverschatting. Het is een perifeer landje met uitstraling nul.

Ik weet dat het slechts een klein deel is van de EU-economie maar het gaat mij meer over het signaal dat er mee afgegeven zou worden. Italie en Spanje zouden bijvoorbeeld terecht aan de bel kunnen trekken. Wellicht hebben zij er zelfs meer recht op. Zij hebben consekwenter de benodigde hervormingen doorgevoerd en de kluit niet belazerd.

Bovendien gaat de EU niet over de leninginen die het IMF verstrekt heeft en ik dacht dat de ECB ook onafhankelijk was.

Eric de Blois
11-02-15, 16:58
"We willen een deal (met Europa, nvdr.)", zegt Kammenos nu op de Griekse televisie. "Maar als er geen deal is en we merken dat de opstelling van Duitsland onverbiddelijk blijft en zo Europa wil opblazen, dan zijn we verplicht om over te gaan op plan B." En dat plan is geld halen bij "andere bronnen".

En aan welke "andere bronnen" denkt Griekenland dan? "De Verenigde Staten, in het beste geval", klinkt het. Maar ook Rusland, China of een ander land zijn mogelijk.

Een 'deal' met Europa? Profiteren bedoelen ze. Da's geen deal, maar eenrichtingsverkeer. Maar goed, met geleend geld uit het oosten kunnen ze straks de leningen aflossen die vooral door Duitsland zijn verstrekt. Na terugbetalingen aan o.a. Duitsland en Nederland, kunnen de Grieken wat mij berteft oprotten uit de Europese Unie. Laat ze zich maar aansluiten bij hun nieuwe vrienden in het oosten. Zo zie je maar weer hoe loyaal de Grieken zijn aan Europa. Onder loyaliteit verstaan de Grieken kennelijk maximaal profiteren en niets bijdragen. Bedelen en profiteren daar zijn ze goed in. De 'armoede' daar is een gevolg en geen oorzaak. Een grote bek opzetten tegen de Duitsers terwijl ze economisch in leven gehouden worden door Duitsland. Gewoon totaal onbeschoft die Grieken. Een corrupt en arm land dat permanent geld zal blijven kosten. Weg met de Grieken.

mark61
11-02-15, 21:39
Ik weet dat het slechts een klein deel is van de EU-economie maar het gaat mij meer over het signaal dat er mee afgegeven zou worden. Italie en Spanje zouden bijvoorbeeld terecht aan de bel kunnen trekken. Wellicht hebben zij er zelfs meer recht op. Zij hebben consekwenter de benodigde hervormingen doorgevoerd en de kluit niet belazerd.

Bovendien gaat de EU niet over de leninginen die het IMF verstrekt heeft en ik dacht dat de ECB ook onafhankelijk was.

Ik weet niet waar je nou precies naar verwijst. Ik dacht aan Griekenland dat 'boos' zijn eigen weg gaat. Ik denk niet dat Spanje en Italië graag uit de EU / de euro willen :) Verder was er eigenlijk niks mis met de Spaanse staatsfinanciën; het waren banken die omvielen door het inzakken van de onroerend-goedmarkt. Toch iets anders. En ik denk niet dat Italië zucht onder terugbetalingen ofzo. Tis meer dat het toch al orde op zaken moest stellen, met of zonder EU-bemoeienis.

super ick
11-02-15, 22:03
Ik weet niet waar je nou precies naar verwijst. Ik dacht aan Griekenland dat 'boos' zijn eigen weg gaat. Ik denk niet dat Spanje en Italië graag uit de EU / de euro willen :) Verder was er eigenlijk niks mis met de Spaanse staatsfinanciën; het waren banken die omvielen door het inzakken van de onroerend-goedmarkt. Toch iets anders. En ik denk niet dat Italië zucht onder terugbetalingen ofzo. Tis meer dat het toch al orde op zaken moest stellen, met of zonder EU-bemoeienis.

Ik verwijs naar het gevolg als de EU overstag gaat. In het verlengde daarvan geef ik aan dat de EU niets te zeggen heeft over de leningen die het IMF verstrekt heeft. Daar gaat de EU niet over.

mark61
11-02-15, 22:07
Ik verwijs naar het gevolg als de EU overstag gaat. In het verlengde daarvan geef ik aan dat de EU niets te zeggen heeft over de leningen die het IMF verstrekt heeft. Daar gaat de EU niet over.

Ja nou ja, hangt ervan af hoe ze overstag gaan. Een lagere rente of langere looptijd vind ik best. We hoeven geen winst te maken op die lening.

Eigenlijk interesseert dat geld me niet eens zo, maar de garantie dat ze de belastinginning serieus gaan nemen; dat iemand voorkomt dat de Griekse rijken hun geld laten verdwijnen (dat hebben ze ws. al gedaan), en dat de volgende klasse politici niet uit corrupte boeven bestaat.

Maar ik zag vorige week de directeur van de belastingdienst vertellen dat ie al bedreigd werd sinds ie een campagne was begonnen om eens wat te gaan innen.

ali1981
12-02-15, 17:34
is een kwestie van bedelen

Umarvlie
12-02-15, 19:47
Ze hebben buiten de EU alleen een kans als ze zich aan China willen "verkopen".

H.P.Pas
12-02-15, 20:18
is een kwestie van bedelen

Klemtoon op de eerste of de tweede lettergreep ?

super ick
13-02-15, 08:21
Ja nou ja, hangt ervan af hoe ze overstag gaan. Een lagere rente of langere looptijd vind ik best. We hoeven geen winst te maken op die lening.

Eigenlijk interesseert dat geld me niet eens zo, maar de garantie dat ze de belastinginning serieus gaan nemen; dat iemand voorkomt dat de Griekse rijken hun geld laten verdwijnen (dat hebben ze ws. al gedaan), en dat de volgende klasse politici niet uit corrupte boeven bestaat.

Maar ik zag vorige week de directeur van de belastingdienst vertellen dat ie al bedreigd werd sinds ie een campagne was begonnen om eens wat te gaan innen.

Wat dat betreft is het een beetje het woonwagenkamp van de EU. Met excuses voor het woordgebruik aan de goede woonwagenbewoners.

Volgens mij hebben we het er al eens eerder over gehad hier. Ik bracht toen naar voren dat als het huidige huishoudboekje op orde is de schuld van de knoflooklanden deels kwijtgescholden zou moeten worden, gesaneerd zoals dat ook in de schuldhulpverlening gebeurt. In eerste instantie een periode aflossen wat er afgelost kan worden en daarna klaar. Afschrijven. Dat had moeten gebeuren bij het opzetten van de EU.

Uiteindelijk is de schuld en nu de roep voor wat meer speling niet eens zo onbegrijpelijk. De rotzooi die ze er zelf van gemaakt hebben is veel erger. Frauderen met de begroting, maatregelen keer op keer niet doorvoeren, de corruptie die niet aangepakt wordt en niet te vergeten het niet innen van belastingen. Dat zijn voor mij de grootste redenen om dan maar door de spreekwoordelijke appel heen te bijten en ze er uit te tiefen.

mark61
13-02-15, 10:20
Kortom, we zijn het eens? :lachu:

Ibrah1234
13-02-15, 11:01
Probleem is dat Griekenland dient te opereren binnen de gestelde bandbreedte van de EU. Het land heeft wel altijd min of meer gefunctioneerd.

Als men in staat is eigen monetaire politiek te voeren dan lukt dat denk ik ook vaak wel. Devaluatie van de eigen munt bijvoorbeeld. Probleem is de opgelegde begrotingsregels van de EU. Ik denk als Griekenland nooit was toegetreden het land geen moment in de problemen zou zijn gekomen.

Griekenland wordt nu gezien als de paria van de EU simpelweg omdat het niet voldoet aan de gestelde EU begrotingsregels en buiten de gestelde bandbreedte danst.

Wellicht had het onder de noemer 'economisch tegenwindje' gevallen als het geen EU lidstaat was geweest?

Karin.N
13-02-15, 13:16
Had ooit een leuk gesprek met een Griekse olijfboer. Hij was in aanmerking gekomen voor europese subsidie, was ie heel blij mee, kon ie investeren in z'n bedrijf, dat deed ie ook, hij huurde wat goedkope werkkrachten in die het meeste werk deden. Hij ging zelf met pensioen, o ja, hij was rond de 30 jaar :haha:

Al Sawt
13-02-15, 13:43
Probleem is dat Griekenland dient te opereren binnen de gestelde bandbreedte van de EU. Het land heeft wel altijd min of meer gefunctioneerd.

Als men in staat is eigen monetaire politiek te voeren dan lukt dat denk ik ook vaak wel. Devaluatie van de eigen munt bijvoorbeeld. Probleem is de opgelegde begrotingsregels van de EU. Ik denk als Griekenland nooit was toegetreden het land geen moment in de problemen zou zijn gekomen.

Griekenland wordt nu gezien als de paria van de EU simpelweg omdat het niet voldoet aan de gestelde EU begrotingsregels en buiten de gestelde bandbreedte danst.

Wellicht had het onder de noemer 'economisch tegenwindje' gevallen als het geen EU lidstaat was geweest?

Dat is een nachtmerrie scenario voor Zuidelijke lidstaten. Als Griekenland haar munt kan devalueren dan kan het goedkoper concurreren met Spanje, Italië en Portugal. Vooral op agrarisch gebied. Dit kan zelfs leiden dat deze landen voorbeeld volgen van Griekenland, een kettingreactie dus. Met als gevolg dat Frankrijk de wrange vruchten van afplukt.

mark61
13-02-15, 15:31
Griekenland heeft nauwelijks verdiencapaciteit, ongeacht of het binnen de EU en/of euro zit. Vnl. landbouw, maar das maar 3,5% van het BNP, en dan produceert het hetzelfde als Portugal, Spanje, Frankrijk en Italië. Met een drachme kan je daartegen concurreren, maar erg veel zal het niet opleveren, al met al. Dat betekent immers zo'n devaluatie dat elke Griek relatief tot de bedelstaf wordt gebracht; import wordt onbetaalbaar.

Verder nog toerisme (18%) en wat scheepvaart; dat is het wel zo'n beetje. Ligt een beetje te perifeer voor 'distributieland'; had misschien betere autoweg en spoorlijn naar de Balkan kunnen aanleggen.

Van hitech of andere boeiende industrieën, of delfstoffen, is mij niks bekend.

Dus er zal altijd geld bij moeten; het enige wat je kan regelen is een fatsoenlijke staatshuishouding.

Al Sawt
13-02-15, 15:59
Griekenland heeft nauwelijks verdiencapaciteit, ongeacht of het binnen de EU en/of euro zit. Vnl. landbouw, maar das maar 3,5% van het BNP, en dan produceert het hetzelfde als Portugal, Spanje, Frankrijk en Italië. Met een drachme kan je daartegen concurreren, maar erg veel zal het niet opleveren, al met al. Dat betekent immers zo'n devaluatie dat elke Griek relatief tot de bedelstaf wordt gebracht; import wordt onbetaalbaar.

Verder nog toerisme (18%) en wat scheepvaart; dat is het wel zo'n beetje. Ligt een beetje te perifeer voor 'distributieland'; had misschien betere autoweg en spoorlijn naar de Balkan kunnen aanleggen.

Van hitech of andere boeiende industrieën, of delfstoffen, is mij niks bekend.

Dus er zal altijd geld bij moeten; het enige wat je kan regelen is een fatsoenlijke staatshuishouding.Mee eens.

Maar het is afwachten of de Grieken voor rede vatbaar zijn. Jammer dat EricH niet meer actief is op Maroc.nl?

mark61
13-02-15, 16:17
Mee eens.

Maar het is afwachten of de Grieken voor rede vatbaar zijn. Jammer dat EricH niet meer actief is op Maroc.nl?

Ik denk dat ze wel zullen bijdraaien, maar ze beginnen denk ik met hard te schreeuwen, 100% te eisen, zodat Merkel 10% geeft van wat ze eisten, wat dan 50% is van wat ze verwachtten. Internationaal onderhandelen :hihi: Moet Tsipras dan alleen nog even verkopen aan de mensen thuis :) Ik meen te weten dat verreweg de meeste Grieken in de EU, en de euro, willen blijven. Althans die indruk krijg ik van elke keer dat ik een Griek op tv zag.

Niet alle witneuzen heten Eric :strik: TonH dus. Hij was hier laatst even, op NVDD. Ik geloof dat hij terug is in NL. Maar hij moet zich zelf maar melden als hij zin heeft.

(Persoonlijk vind ik wel dat Griekenland zo'n beetje bij de EU hoort. Maar niet vreselijk vanzelfsprekend, en eerst moeten ze even met de zweep krijgen. Geen moslimburgers meer zieken, en niet konkelefoezen met Servië. Dat trouwens, net als de hele Balkan, binnenkort ook wel EU-lid zal worden. Als iedereen uitgekankerd is over de EU.

En natuurlijk Turkije, zodra Erdoğan weg is :slaap: )

The_Grand_Wazoo
13-02-15, 17:02
Laat onverlet dat ik het heel onprettig vind dat landen als Duitsland, Frankrijk en, in mindere mate, Nederland Griekenland de duimschroeven aan doen omdat de banken uit die landen een potje van hun risico beheer hebben gemaakt.

mark61
13-02-15, 17:06
Laat onverlet dat ik het heel onprettig vind dat landen als Duitsland, Frankrijk en, in mindere mate, Nederland Griekenland de duimschroeven aan doen omdat de banken uit die landen een potje van hun risico beheer hebben gemaakt.

Dat is ook zo. Iedereen heeft boter op zijn hoofd. Eurostat wist in 2004 al dat de cijfers niet klopten; political expediency voorkwam dat daarover gepraat werd. Het hele lidmaatschap van Griekenland van destijds de EEG was emotioneel gemotiveerd.

Vandaar dat ik liever een discussie over die onderwerpen zie, dan over geld.

Marsipulami
13-02-15, 17:21
Moet Griekenland dan enkel uit de Eurozone of helemaal uit de Europese Unie ?

Ibrah1234
13-02-15, 17:45
Dat is een nachtmerrie scenario voor Zuidelijke lidstaten. Als Griekenland haar munt kan devalueren dan kan het goedkoper concurreren met Spanje, Italië en Portugal. Vooral op agrarisch gebied. Dit kan zelfs leiden dat deze landen voorbeeld volgen van Griekenland, een kettingreactie dus. Met als gevolg dat Frankrijk de wrange vruchten van afplukt.

Argentinië is voor de tweede keer bijna failliet en daar komt veel van ons vlees vandaan. De roebel is niets meer waard en veel graan komt uit de Oekraïne.

Ik lees zoveel gekke dingen dat ik er zelf van ga stotteren :giechel:

Maar je hebt internationale prijzen landbouwproducten van bijvoorbeeld suiker, mais enz. In graan en andere landbouwproducten wordt ook gehandeld middels bijvoorbeeld future contracten. Werkt een beetje zoals de aandelenbeurs.

Griekenland zal altijd een marktconforme prijs vragen voor haar landbouwproducten. De prijzen staan genoteerd in euro's of dollars.

Het nadeel wat de zuidelijke landen hiervan zullen ondervinden is derhalve verwaarloosbaar.

De nationale industrie zal er wel van profiteren.

Ibrah1234
13-02-15, 18:12
Laat onverlet dat ik het heel onprettig vind dat landen als Duitsland, Frankrijk en, in mindere mate, Nederland Griekenland de duimschroeven aan doen omdat de banken uit die landen een potje van hun risico beheer hebben gemaakt.

Het heeft niet zoveel met de banken te maken maar met overtreding van de begrotingsregels.

Dat was toch de afspraak binnen het stabiliteitspact dat de aangesloten lidstaten maximaal 3% van het BBP aan tekorten mochten hebben?

Die afspraak zit Griekenland nu in de weg omdat de gaten opgevuld moeten worden die buiten deze 3% liggen.

Ibrah1234
13-02-15, 18:22
Dat is ook zo. Iedereen heeft boter op zijn hoofd. Eurostat wist in 2004 al dat de cijfers niet klopten; political expediency voorkwam dat daarover gepraat werd. Het hele lidmaatschap van Griekenland van destijds de EEG was emotioneel gemotiveerd.

Vandaar dat ik liever een discussie over die onderwerpen zie, dan over geld.

Dat klopt hetgeen je stelt maar als je de harde gulden inwisselt voor de euro (alsmede de controle over de nationale munt) dan mag je op zijn minst toch verwachten dat andere landen zoals Griekenland binnen de gestelde bandbreedte (max 3%) blijven en zo geen gierende inflatie tot stand brengen.

Het is geen kwestie van de duimschroeven aandraaien maar om de inflatie te beheersen. Als landen structureel meer uitgeven dan ze verdienen dan creëert men inflatie en zadelt daar de overige landen mee op.

Het komt er simpelweg op neer dat we moeten aanvullen wat die Grieken over de balk smijten.

super ick
13-02-15, 19:10
Kortom, we zijn het eens? :lachu:

Shit...

super ick
13-02-15, 19:20
Griekenland heeft nauwelijks verdiencapaciteit, ongeacht of het binnen de EU en/of euro zit. Vnl. landbouw, maar das maar 3,5% van het BNP, en dan produceert het hetzelfde als Portugal, Spanje, Frankrijk en Italië. Met een drachme kan je daartegen concurreren, maar erg veel zal het niet opleveren, al met al. Dat betekent immers zo'n devaluatie dat elke Griek relatief tot de bedelstaf wordt gebracht; import wordt onbetaalbaar.

Verder nog toerisme (18%) en wat scheepvaart; dat is het wel zo'n beetje. Ligt een beetje te perifeer voor 'distributieland'; had misschien betere autoweg en spoorlijn naar de Balkan kunnen aanleggen.

Van hitech of andere boeiende industrieën, of delfstoffen, is mij niks bekend.

Dus er zal altijd geld bij moeten; het enige wat je kan regelen is een fatsoenlijke staatshuishouding.

Griekenland om twee redenen niet concurreren met Italie en Spanje als ze geen EU-lid meer zijn.

A) Ze kunnen niet voldoende produceren om een gebaar voor deze vele malen grotere economieën.

B) Hun produkten hebben te weinig toegevoegde waarde, olijfjes, om tegen een EU-land met dezelfde eenvoudige produkten te concurreren.

Als het geen betrouwbare EU-partner is dan zou het zo maar kunnen dat het ook geen betrouwbare handelspartner blijkt te zijn. Prijs alleen is geen voorwaarde, leverbetetrouwbaarheid is vaak veel belangrijker. Niet kunnen produceren omdat de Groekse olijfjes er niet op tijd zijn kost onherroepelijk klanten.

The_Grand_Wazoo
13-02-15, 19:25
Het heeft niet zoveel met de banken te maken maar met overtreding van de begrotingsregels.

Dat was toch de afspraak binnen het stabiliteitspact dat de aangesloten lidstaten maximaal 3% van het BBP aan tekorten mochten hebben?

Die afspraak zit Griekenland nu in de weg omdat de gaten opgevuld moeten worden die buiten deze 3% liggen.

Je wekt de indruk dat het politiek/economische/financiële drama wat zich hier voltrekt is terug te voeren op één factor.
Dat lijkt mij niet. Ik ventileer mijn onvrede met slechts één van de factoren die dit drama voortstuwen.

Het stabiliteitspact of de begrotingsregels werden maar al te gemakkelijk geparkeerd toen de Teutonen een periode krap bij kas zaten. En ook de Fransen wordt het vuur niet zo na aan de schenen gelegd. Terwijl we allemaal weten dat ook daar de overheidsfinanciën structureel in zwaar weer verkeren. Dan blijken creatieve boekhoudkundige trucs wel te mogen. Wie gaat de Franse ambtenaar vertellen dat de de-facto pensioenleeftijd van 59 bizar is? Merkel (voorlopig) nog niet.

Ibrah1234
13-02-15, 19:56
Het stabiliteitspact of de begrotingsregels werden maar al te gemakkelijk geparkeerd toen de Teutonen een periode krap bij kas zaten. En ook de Fransen wordt het vuur niet zo na aan de schenen gelegd. Terwijl we allemaal weten dat ook daar de overheidsfinanciën structureel in zwaar weer verkeren. Dan blijken creatieve boekhoudkundige trucs wel te mogen. Wie gaat de Franse ambtenaar vertellen dat de de-facto pensioenleeftijd van 59 bizar is? Merkel (voorlopig) nog niet.

Je hebt daar inderdaad een punt. Maar in Griekenland zijn de problemen dusdanig structureel van aard dat het bijna niet meer te overzien is. De rentebetalingen alleen al snoepen een aardig deel van de begroting op.

mark61
13-02-15, 22:57
Het heeft niet zoveel met de banken te maken maar met overtreding van de begrotingsregels

Nee. Het gaat om de banken die hun geld terug willen. Frankrijk, en zelfs Duitsland 'zelf', hebben ook wel die 3%-regel overtreden en er gebeurde niks.

Het gaat nu om de Griekse staatsschuld, niet om disciplinaire maatregelen.

mark61
13-02-15, 23:05
Dat klopt hetgeen je stelt maar als je de harde gulden inwisselt voor de euro (alsmede de controle over de nationale munt) dan mag je op zijn minst toch verwachten dat andere landen zoals Griekenland binnen de gestelde bandbreedte (max 3%) blijven en zo geen gierende inflatie tot stand brengen. Het is geen kwestie van de duimschroeven aandraaien maar om de inflatie te beheersen. Als landen structureel meer uitgeven dan ze verdienen dan creëert men inflatie en zadelt daar de overige landen mee op.

Dit is wartaal. Griekenland kan geen inflatie veroorzaken aangezien het a) geen eigen munt heeft en b) geen zeggenschap over de (waarde, koers van de) euro. Het kan hoogstens onrust op financiële markten veroorzaken, indirect dus.

3% is een getal dat te maken heeft met begrotingstekort als % van het BNP.

Begrijp je zelf waar je het over hebt?

Ibrah1234
13-02-15, 23:08
Nee. Het gaat om de banken die hun geld terug willen. Frankrijk, en zelfs Duitsland 'zelf', hebben ook wel die 3%-regel overtreden en er gebeurde niks.

Het gaat nu om de Griekse staatsschuld, niet om disciplinaire maatregelen.

Maar Frankrijk en Duitsland hebben geen staatsschuld die 175% (en oplopend) van het BNP is.

Wizdom
13-02-15, 23:19
Als Griekenland zijn zin niet krijgt sluiten ze zich aan bij Rusland... Daar zal het dan wel op uitdraaien... Heeft Rusland er weer een marine basis bij... Vraag is dan welk volgend Europees land zich gedwongen voelt om zich bij de andere partij aan te sluiten vanwege de financiele chantage...

Ibrah1234
13-02-15, 23:29
Dit is wartaal. Griekenland kan geen inflatie veroorzaken aangezien het a) geen eigen munt heeft en b) geen zeggenschap over de (waarde, koers van de) euro. Het kan hoogstens onrust op financiële markten veroorzaken, indirect dus.

3% is een getal dat te maken heeft met begrotingstekort als % van het BNP.

Begrijp je zelf waar je het over hebt?

Mark ik heb eigenlijk helemaal geen zin om dit soort algemene scholierenkennis nog toe te lichten. Maar als één van de EU lidstaten, in dit geval Griekenland, de tekorten uit de hand laat lopen gaat dat onherroepbaar leiden tot hogere rente en een zwakkere euro. Dat zijn inflatoire ontwikkelingen want je moet immers met euro's olie en andere goederen kopen? Ik snap werkelijk niet dat je dat niet in kan zien.

Het maakt dus geen mallemoer uit dat ze geen eigen munt hebben zoals je stelt in je betoog.

Waarom denk je dat de euro en dollar op pariteit afstevenen? Het stabilteitspact (3% regel) heeft slechts tot doel de euro stabiel te houden.

T.o.v. de dollar is de euro de afgelopen tijden sterk in waarde gedaald. Het probleem is dat in de wereldhandel in dollars wordt afgerekend. Et voila... inflatie!

Stabiliteitspact (http://nl.wikipedia.org/wiki/Stabiliteits-_en_Groeipact)

Al Sawt
17-02-15, 12:33
Argentinië is voor de tweede keer bijna failliet en daar komt veel van ons vlees vandaan. De roebel is niets meer waard en veel graan komt uit de Oekraïne.

Ik lees zoveel gekke dingen dat ik er zelf van ga stotteren :giechel:

Maar je hebt internationale prijzen landbouwproducten van bijvoorbeeld suiker, mais enz. In graan en andere landbouwproducten wordt ook gehandeld middels bijvoorbeeld future contracten. Werkt een beetje zoals de aandelenbeurs.

Griekenland zal altijd een marktconforme prijs vragen voor haar landbouwproducten. De prijzen staan genoteerd in euro's of dollars.

Het nadeel wat de zuidelijke landen hiervan zullen ondervinden is derhalve verwaarloosbaar.

De nationale industrie zal er wel van profiteren.


Griekenland om twee redenen niet concurreren met Italie en Spanje als ze geen EU-lid meer zijn.

A) Ze kunnen niet voldoende produceren om een gebaar voor deze vele malen grotere economieën.

B) Hun produkten hebben te weinig toegevoegde waarde, olijfjes, om tegen een EU-land met dezelfde eenvoudige produkten te concurreren.

Als het geen betrouwbare EU-partner is dan zou het zo maar kunnen dat het ook geen betrouwbare handelspartner blijkt te zijn. Prijs alleen is geen voorwaarde, leverbetetrouwbaarheid is vaak veel belangrijker. Niet kunnen produceren omdat de Groekse olijfjes er niet op tijd zijn kost onherroepelijk klanten.

Er is een verschil met behoren tot E.U. en behoren tot de monetaire unie van EU. Buiten de monetaire unie heb je veel meer vrijheid om jouw eigen monetair beleid te bepalen.

Griekenland uit de EURO is een mogelijkheid. Griekenland uit de E.U. is alles behalve realistisch. Aangezien de Grieken de lusten en niet de lasten van een E.U. willen hebben. Met andere woorden: Liever geen munt, maar wel de Europese markt en geldstromen.

Ook bestaat er iets als macro-economisch. Griekenland dat haar munt kan devalueren is een bedreiging voor Zuidelijke lidstaten. Het zal inderdaad goedkoper worden op gebied van toerisme en agrarisch sector. Maar ook goedkoper worden op gebied van arbeid.

Waarom zal een fabrikant of dienstverlener een vestiging openen in Italië, Spanje of Portugal, terwijl de loonkosten goedkoper zijn in Griekenland?

Door te suggereren dat alleen Griekse olijfjes goedkoper worden. Suggereer je feitelijk dat je geen kennis bezit.

Al Sawt
17-02-15, 12:34
Maar Frankrijk en Duitsland hebben geen staatsschuld die 175% (en oplopend) van het BNP is.

Italie wel, 132% van haar BNP!