PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Gaza verkeert op de rand van een totale ineenstorting’



IbnRushd
11-02-15, 19:49
‘Gaza verkeert op de rand van een totale ineenstorting’

Door Abu Pessoptimist
Gepost op 19:00 woensdag 11 februari 2015

Er is geen enkel groot bouwproject uitgevoerd sinds de zomer. Geen huizen, scholen of ziekenhuizen. Er is geen sprake van wederopbouw. Gaza heeft 1,5 miljoen ton cement nodig en tot nu toe werd er niet meer binnengelaten dan 27,000 ton. Dat cement mocht alleen gebruikt worden voor het repareren van kleine schade, voor ongeveer 17,000 mensen. En de mensen die het cement kregen moesten het ook uit eigen zak betalen. Er werd gezegd dat ze het later terug zouden krijgen, maar dat is natuurlijk niet gebeurd.

Er zijn op dit moment nog zo´n 60,000 mensen die wonen in schoolgebouwen, en tienduizenden die bij buren of familieleden inwonen. Het komt voor dat 50 mensen in één huis wonen. Leerlingen kunnen niet naar school, ouders hebben geen werk en veel mensen hebben niet eens geld om eten te kopen. Dit is een gigantisch sociaal probleem. In sommige opzichten zijn de consequenties van de oorlog nog destructiever dan de oorlog zelf. Gaza verkeert op de rand van een totale ineenstorting.

Dat zijn de woorden van Omar Shaaban, een van de oprichters van een nieuwe groepering die zich Aid Watch Palestine (AWP) noemt. De groep stelt zich ten doel zicht te krijgen op de internationale hulpverlening aan Gaza die naar de mening van AWP dringend aan herstructurering toe is.

Dat de organisatie daar gelijk in heeft, bleek opnieuw uit de recente bekendmaking van UNRWA, de VN-organisatie die zorg draagt voor de Palestijnen, dat herbouwprogramma´s zijn stopgezet, omdat de toegezegde gelden van derde landen nooit zijn binnengekomen (http://the-pessoptimist.blogspot.nl/2015/01/unrwa-funds-dried-up-forced-to-halt.html).

Shaaban en zijn collega´s hebben overigens kritiek op de manier waarop UNRWA dit bericht bracht, omdat er ten onrechte de indruk mee werd gewekt dat er tot dan toe wel sprak was geweest van herbouw. Kort na de zomer werd er $ 200 miljoen beloofd door donorlanden voor herbouwdoeleinden, maar hooguit 5% van dat bedrag is ooit in Gaza aangekomen. Waar de rest is gebleven, is onduidelijk.

In oktober was er een donorconferentie in Caïro en daar werd door de aanwezige landen $ 5,4 miljard beloofd. Maar volgens Robert Turner, de directeur van UNRWA in Gaza, heeft ‘vrijwel geen cent van dat bedrag ooit Gaza bereikt´.

‘Op dit moment moeten we de onderste steen boven zien te krijgen om erachter te komen hoe het zit met de hulp die ons is beloofd en waar dat geld eigenlijk is,’ aldus Shaaban. ‘We horen steeds dat die en die voor $ 50.000 is ingehuurd, of dat er een boel mensen klaar staan om ons te helpen, maar we zien geen enkele verandering. Het is net alsof je een grote keuken binnengaat waar wel zo´n twintig man bezig zijn te koken, maar waar het eten in feite ontbreekt.’

Het is de frustratie over dit gebrek aan informatie en actie die Shaaban en zijn collega Nora Lester Murad ertoe bracht Aid Watch Palestine op te richten als iets dat het midden houdt tussen een organisatie die de hulpverlening in de gaten houdt en aandringt op structurele verbetering van de hulpverlening, en een denktank en manier om de bevolking te mobiliseren.

AWP heeft intussen een eigen Facebookpagina, maar moet in feite nog officieel worden gelanceerd. Doel is te helpen om eindelijk de wederopbouw van Gaza een beetje op gang te helpen.

En dat is hard nodig, want tenminste 100.000 Palestijnen hebben op dit moment nog steeds geen behoorlijk dak boven hun hoofd. Tenminste 30.000 huizen zijn beschadigd ofwel geheel vernield, wat neerkomt op bijna een derde van de gehele huizenvoorraad van Gaza. Afgezien van huizen liggen ook veel scholen, ziekenhuizen en voorzieningen als de drinkwatervoorziening of de afvalwaterverwerking nog volledig in puin.

Volgens de groep zijn er meerdere redenen dat vrijwel nog niets van de grond is gekomen.

Volgens Nora Lester Murad, een van de andere oprichters, speelt de voortdurende ruzie tussen Fatah en Hamas een rol. Daardoor functioneert de regering niet goed, en komt planning niet van de grond. En dat is nodig, omdat het niet om de herbouw van een paar huizen gaat, maar hele wijken zijn vernield die niet zonder adequate planning van bovenaf kunnen worden herbouwd.

Vervolgens is er natuurlijk de Israëlische bezetting met zijn blokkade die niet alleen herbouw tegenhoudt, maar vrijwel elke ontwikkeling in Gaza onmogelijk maakt.

En ten slotte ligt misschien wel het leeuwendeel van verantwoordelijkheid bij de internationale gemeenschap, die een soort façade in stand houdt alsof het allemaal naar wens gaat, terwijl dat helemaal niet het geval is. Het is volgens Murad een vorm van medeplichtigheid, waartegen maar één middel help en dat is volledige openheid van zaken.

Shaaban vult aan: In Gaza hebben we haast het gevoel dat de VN de plaats heeft ingenomen van de Israëlische bezetting. De VN heeft de verantwoordelijkheid overgenomen van de Palestijnse Autoriteit om de mensen te helpen. En nu wordt er niemand meer geholpen, terwijl de PA zich verschuilt achter de VN. De PA probeert de crisis in Gaza te bezweren vanuit Ramallah, maar op die manier krijg je niets gedaan. En de VN weigert serieus samen te werken met lokale partners in Gaza. De VN staat ons bij zonder dat we ze ter verantwoording kunnen roepen.

Heba AlHayek, een derde lid van AWP, zegt:’Dat is waarom we de mensen zelf erbij willen betrekken. We denken dat de mensen die het meest getroffen zijn betrokken moeten worden bij het proces van wederopbouw, omdat zij de enigen zijn die echt weten wat er nodig is.’

sargasso.nl (http://sargasso.nl/gaza-verkeert-op-de-rand-van-een-totale-ineenstorting/)

Soldim
12-02-15, 07:22
Gaza is niet interessant, tenzij Israel er bonje schopt. Dàn is het een internationale prioriteit.

Al Sawt
12-02-15, 17:02
Gaza is niet interessant, tenzij Israel er bonje schopt. Dàn is het een internationale prioriteit.

Gevolg van instorting is onderdeel van Israelisch bonje. Of terreur liever gezegd.

mark61
12-02-15, 18:06
Gaza is niet interessant, tenzij Israel er bonje schopt. Dàn is het een internationale prioriteit.

Die bonje is permanent.

super ick
13-02-15, 08:31
Die bonje is permanent.

Goh,

Ik lees toch nog twee belangrijke redenen behalve de wederzijdse bonje.

mark61
13-02-15, 10:29
Goh,

Ik lees toch nog twee belangrijke redenen behalve de wederzijdse bonje.

Alles komt voor uit die situatie. Een fatsoenlijk functionerende overheid is simpelweg onmogelijk, onder de omstandigheden.

Vredesbesprekingen, deal, klaar. Daarna kunnen de burgers van de nieuwe staat es beginnen aan het kiezen van een verantwoordelijke overheid. Van een kampraad kan je niet anders verwachten dan de huidige bende.

Goh, wat een inzicht.

super ick
13-02-15, 10:44
Alles komt voor uit die situatie. Een fatsoenlijk functionerende overheid is simpelweg onmogelijk, onder de omstandigheden.

Als je overheid Hamas of PA is, dan is fatsoenlijk fatsoenlijk functioneren onder alle omstandigheden onmogelijk.


Vredesbesprekingen, deal, klaar. Daarna kunnen de burgers van de nieuwe staat es beginnen aan het kiezen van een verantwoordelijke overheid. Van een kampraad kan je niet anders verwachten dan de huidige bende.

Geen politicus in Israel die het risico neemt voor het open gooien van de grens. Laten de Arabische broeders hun deel anders open gooien. Kunnen ze daar vreedzaam handel drijven. Hebben ze Israel helemaal niet nodig. Alleen zit de grens echt 100% dicht. Dat hoeft Israel niet in haar hoofd te halen. Bovendien was er voor de aanval geen groter tekort aan eerste levensbehoeften dan elders in de regio. Er is hier al eerder een topic geopend waarin dat aangetoond is. Op het journaal zie ik ook geen uitgemergelde Palestijnen die omkomen van de honger.

Nogmaals als Hamas geen rakettenregen was begonnen had het daar ook niet in puin gelegen.

Dat we van mening verschillen is duidelijk. Ik ben van mening dat jij de zaak maar vanuit 1 kant bekijkt. De term kampraad zegt bij voorbaat al genoeg. Ik ben het wel met jou eens dat er nu eens een echt akkoord afgedwongen moet gaan worden maar tegelijkertijd zie ik ook het probleem van de radicale elementen die al klaar staan om dat met geweld de grond in te boren.

Al Sawt
13-02-15, 14:52
Als je overheid Hamas of PA is, dan is fatsoenlijk fatsoenlijk functioneren onder alle omstandigheden onmogelijk.

Vooral met een racistisch bezetter als Israël.


Geen politicus in Israel die het risico neemt voor het open gooien van de grens. Laten de Arabische broeders hun deel anders open gooien. Kunnen ze daar vreedzaam handel drijven. Hebben ze Israel helemaal niet nodig. Alleen zit de grens echt 100% dicht. Dat hoeft Israël niet in haar hoofd te halen. En wie bewaken de buiten grenzen van Palestijnse gebieden? Israëlisch soldaten, idioot. Veel geblaat maar weinig wol. Dat krijg je als elke idioot denkt dat hij kennis van zaken heeft.



DBovendien was er voor de aanval geen groter tekort aan eerste levensbehoeften dan elders in de regio. Er is hier al eerder een topic geopend waarin dat aangetoond is. Op het journaal zie ik ook geen uitgemergelde Palestijnen die omkomen van de honger. Geheel te danken aan VN voedselprogramma, internationale donaties en donaties van Arabische particulieren. Dus bespaar mij jouw duiding van het conflict.


Nogmaals als Hamas geen rakettenregen was begonnen had het daar ook niet in puin gelegen.
Nogmaals. Als Gaza niet geïsoleerd en omsingeld was door een racistisch entiteit, dan waren er nooit raketten op Israëlisch steden.


Dat we van mening verschillen is duidelijk. Ik ben van mening dat jij de zaak maar vanuit 1 kant bekijkt. De term kampraad zegt bij voorbaat al genoeg. En vertel mij meneer objectief waarnemer; welke kanten zie jij nog meer?



Ik ben het wel met jou eens dat er nu eens een echt akkoord afgedwongen moet gaan worden maar tegelijkertijd zie ik ook het probleem van de radicale elementen die al klaar staan om dat met geweld de grond in te boren.Welke radicalen?

super ick
13-02-15, 15:13
Vooral met een racistisch bezetter als Israël.
En wie bewaken de buiten grenzen van Palestijnse gebieden? Israëlisch soldaten, idioot. Veel geblaat maar weinig wol. Dat krijg je als elke idioot denkt dat hij kennis van zaken heeft.
Geheel te danken aan VN voedselprogramma, internationale donaties en donaties van Arabische particulieren. Dus bespaar mij jouw duiding van het conflict.
Nogmaals. Als Gaza niet geïsoleerd en omsingeld was door een racistisch entiteit, dan waren er nooit raketten op Israëlisch steden.
En vertel mij meneer objectief waarnemer; welke kanten zie jij nog meer?

Welke radicalen?

Mocht Mark nog reageren dan plaats ik wellicht nog wen reactie. Zoals ik al in aan ander topic hebt medegedeeld reageer ik niet meer inhoudelijk op jou.

mark61
13-02-15, 15:17
Geen politicus in Israel die het risico neemt voor het open gooien van de grens.

Daar gaat het niet eens over. Israël houdt 1,4 miljoen Gazanen gevangen, aangezien ze ook niet over zee of door de lucht weg kunnen. Dat gaat Israël geen donder aan, verkeer over zee of door de lucht vanuit een gebied dat niet tot het territorium van Israël behoort, en dat ze volgens eigen zeggen niet bezetten.

Dat is net zo iets als dat Duitsland op iedereen schiet die met een bootje vanaf IJmuiden de zee op gaat, of, in voorkomende gevallen, zelfs op het strand aan het voetballen is; en Schiphol aan puin gooit.

Dus.


Nogmaals als Hamas geen rakettenregen was begonnen had het daar ook niet in puin gelegen.

Hamas is nooit een rakettenregen begonnen. Dat zijn twee leugens. Hamas begint nooit, en er is nooit sprake van een regen. http://www.huffingtonpost.com/nancy-kanwisher/reigniting-violence-how-d_b_155611.html


Ik ben van mening dat jij de zaak maar vanuit 1 kant bekijkt.

Das gek, ik ben van mening dat jij de zaak maar van één kant bekijkt. Ik belicht de onbelichte kant. Die andere kennen we uittentreure. Ik ben me ten volste bewust van Israël's veiligheidsrisico, en dat is hun eigen schuld. Ze willen nl. geen vrede. Dat is een keihard feit. Dat ontken jij?


De term kampraad zegt bij voorbaat al genoeg.

En wat zegt dat jou? En hoe is mijn kwalificatie incorrect?

Al Sawt
13-02-15, 15:21
Mocht Mark nog reageren dan plaats ik wellicht nog wen reactie. Zoals ik al in aan ander topic hebt medegedeeld reageer ik niet meer inhoudelijk op jou.
Triesteling! Iemand die graag zijn mening neerkwast als waarheid. Kruipt in zijn schulp als hij tegenwind krijgt. Durft vervolgens nog te beweren dat hij objectief is.

P.S. Dick, Mijn inhoudelijke reacties op jouw schrijfsels worden alleen scherper en scherper. Bewapen jezelf maar.

mark61
13-02-15, 15:21
En wie bewaken de buiten grenzen van Palestijnse gebieden?

Al-Sisi heeft de grens ook volledig dichtgegooid. Maakt meer werk van tunnels opblazen / dichtgooien.

Al Sawt
13-02-15, 15:23
Al-Sisi heeft de grens ook volledig dichtgegooid. Maakt meer werk van tunnels opblazen / dichtgooien.

Ja, dat klopt.