PDA

Bekijk Volledige Versie : Yanis Varoufakis over Thomas Piketty



Olive Yao
16-02-15, 14:09
.
Varoufakis over Piketty (https://www.youtube.com/watch?v=wNLPO2j9RQ0)


Dr Yanis Varoufakis, Griekenlands minister van financiën, geeft commentaar op Thomas Piketty's Kapitaal in de 21e eeuw.

(Niet zo gemakkelijk te volgen, zitten geluidsstoringen in).

Vanaf rond 30:00 bespreekt hij John Rawls en Robert Nozick (die ik beide ook meer dan eens ter sprake heb gebracht).
(Eric de Blois, Robert Nozick is libertarist, maar intelligente libertarist, met name omdat hij onderscheid maakt tussen model/ideaal en werkelijkheid - misschien is het niet juist om iemand om zoiets elementairs al intelligent te noemen, maar het is uitzonderlijk.)

Natuurlijk te vroeg om te oordelen over Griekenlands nieuwe regering, maar mensen als Yanis Varoufakis stemmen hoopvol.

Ibrah1234
16-02-15, 23:01
Bill Gates wil niet meer belasting betalen vertelde hij Piketty omdat hij denkt dat hij efficiënter zijn geld in liefdadigheid kan aanwenden dan de overheid.

Multi miljardairs Bill Gates, Warren Buffett en George Soros geven aan het einde van de rit vrijwel al het opgebouwd vermogen weer aan de maatschappij terug.

Thomas Piketty: Bill Gates Told Me He Doesn't Want To Pay More In Taxes (http://www.huffingtonpost.com/2015/01/04/piketty-bill-gates_n_6413446.html)

mark61
17-02-15, 10:32
Ik begrijp geen hout van dit gesprek. Kan mijn aandacht ook niet bij vaag gebabbel houden :)

Meneer is expert in game theory. Das wel te merken aan zijn tactiek momenteel: proberen de tegenstander te verdelen, angst aan te jagen, wild van alles roepen. Ontkent dat ie aan blufpoker doet, maar doet niks anders. Maakt geen prettige indruk op mij, ongeacht de merites van de beide standpunten.

Dus nee, hij stemt mij niet hoopvol. Eerder een populist van het linkse soort, of een irreële dromer.

Het feit dat er verkiezingen zijn geweest doet niets af aan de verplichtingen die een staat is aangegaan. Die kan je niet zomaar herroepen. Je belofte breken maakt internationaal een bijzonder slechte indruk. De toon waarop ook.

Ik heb nog niet één Griekse hotemetoot nederig excuses horen aanbieden over de fraude en het bedrog van voorgaande regeringen. Ik heb er ook nog niet één horen zweren op het leven van zijn moeder dat ze de corruptie en de belastinginning gaan aanpakken, en dat ze een plan hebben om Griekenland er weer bovenop te helpen.

Wat ik wel heb gehoord is wilde plannen om meer geld uit te geven. Welk en wiens geld, vraag ik me dan af.

Olive Yao
17-02-15, 17:48
.
Ff over Griekenland dan -

:) Griekse burgers en politici hebben eendrachtig samengewerkt om de griekse staat met enorme schulden op te zadelen. Natuurlijk moeten ze van Duitsland, Nederland enz. geleend geld terugbetalen.

:) Hoe is Griekenland met zo'n staatsschuld in de euro toegelaten? Daar was de rest van de EU ook bij.
Zal wel bekend zijn hoe dat gegaan is, ik weet het niet, en zolang ik dat niet weet kan ik niet oordelen.
(Deze vraag stelde jij geloof ik ook al, mark).

:) Welke rol hebben banken gespeeld bij toelating van Griekenland tot de euro? Schulden op bepaalde manieren boeken? Ik hoor de naam Goldman Sachs, en dat banken er geld aan verdiend hebben. Dat zou het beeld mede moeten vormen.

:) Welke maatregelen heeft de "trojka" aan Griekenland opgelegd? Gezond verstand-bezuinigingen? Of is Griekenland ook gedwongen om bedrijven beneden de waarde te verkopen aan buitenlandse beleggers? Dat komt namelijk vaak voor bij zulke herstructureringsoperaties. Deze beleggers profiteren dan van Griekenlands schulden. Ook dat moeten we weten voor een oordeel.

:) Griekenland was enkele jaren achtereen een van de vijf grootste importeurs van wapens. Duitsland was de grootste leverancier. Dus Duitsland heeft direct baat gehad van Griekenlands uitgaven aan wapens. Wist Duitsland daarbij niets van Griekenlands staatsschuld?

Kortom, kennen we wel genoeg feiten?

mark61
17-02-15, 18:44
:) Hoe is Griekenland met zo'n staatsschuld in de euro toegelaten? Daar was de rest van de EU ook bij. Zal wel bekend zijn hoe dat gegaan is, ik weet het niet, en zolang ik dat niet weet kan ik niet oordelen.
(Deze vraag stelde jij geloof ik ook al, mark).

:) Welke rol hebben banken gespeeld bij toelating van Griekenland tot de euro? Schulden op bepaalde manieren boeken? Ik hoor de naam Goldman Sachs, en dat banken er geld aan verdiend hebben. Dat zou het beeld mede moeten vormen.

:) Welke maatregelen heeft de "trojka" aan Griekenland opgelegd? Gezond verstand-bezuinigingen? Of is Griekenland ook gedwongen om bedrijven beneden de waarde te verkopen aan buitenlandse beleggers? Dat komt namelijk vaak voor bij zulke herstructureringsoperaties. Deze beleggers profiteren dan van Griekenlands schulden. Ook dat moeten we weten voor een oordeel.

:) Griekenland was enkele jaren achtereen een van de vijf grootste importeurs van wapens. Duitsland was de grootste leverancier. Dus Duitsland heeft direct baat gehad van Griekenlands uitgaven aan wapens. Wist Duitsland daarbij niets van Griekenlands staatsschuld?

Kortom, kennen we wel genoeg feiten?

Voorzover ik weet had Griekenland nog niet zo'n grote staatsschuld bij toetreding. De lol / truuk was nou net dat banken dachten dat een euroland nooit kon defaulten, want het zou wel geholpen worden, de EU staat wel garant.

En dat bleek ook zo te zijn :moe:

Ik neem aan dat banken geen enkele rol spelen bij toelating van landen. Dat zou wel erg dol worden. De EU wordt bestuurd door de EC, de Ministerraad en het EP.

Gezond-verstand plus verkoop staatsbedrijven, om snel geld binnen te halen (en dus minder op de uitgaven te bezuinigen), en van eventuele verlieslatende bedrijven af te komen. De kopers hoeven geen buitenlandse beleggers te zijn, kunnen net zo goed Grieken zijn. Ik weet de details niet, maar ik geloof niet dat er veel animo was voor die Griekse meuk.

De laatste vraag: zie 1) Je moet onderscheid maken tussen 'Duitsland' de staat / regering, en Duitse bedrijven. Dat zijn twee heel verschillende dingen. Duitse bedrijven werden wel betaald want Duitse en andere banken financierden die wapenaankopen. En wel omdat ze dachten dat de EU Griekenland toch wel zou bailout-en. En dat klopte :moe:

Het feit dat een land een hoge staatsschuld heeft wil niet perse zeggen dat het niet goed voor zijn geld is. De VS heeft een bijna net zo hoge staatsschuld als Griekenland, als % van het BNP. Waar het wel om gaat, is de internationale perceptie of een land kan terugbetalen. Bijvoorbeeld omdat de economie verdiencapaciteit heeft, of het land grote reserves (aan delfstoffen of iets anders).

Zo kan Rusland ook lustig lenen, want hoewel het een meukeconomie heeft, geleid door een incompetente maniak, heeft het genoeg olie- en gasreserves om leningen mee te kunnen terugbetalen.

Maarre, kan je even bondig samenvatten wat er in die video wordt beweerd? Want ik kon er echt geen chocola van maken.

mark61
17-02-15, 18:52
Overigens kennen we genoeg feiten; de duiding ervan, en de ethische appreciatie :nerd:, das wat anders.

Ik weet dat iedereen, alle betrokkenen boter op hun hoofd hebben, maar dat is nog geen reden om daarom maar één partij, of alle partijen, te absolveren.

Voor mij als mens is iemand die leent schuldiger dan iemand die uitleent, als het fout gaat. Ik als lener ga verplichtingen aan, en moet zo verantwoordelijk zijn om te voorzien of ik kan terugbetalen. Een verstandige uitlener beoordeelt dat zelf ook, maar bij niet-betaling is hij niet de 'hoofdmisdadiger'. Eerder dom, of, in dit geval, gluiperig :)

De toelating van Griekenland tot eerst de EEG, en daarna de Euro, is volgens mij louter gebaseerd op warme gevoelens voor de 'bakermat van de westerse beschaving', 'de frontlinie tegen de oprukkende barbaarse islamitische horden', en nergens anders op.

Wellicht is dat mijn privé-mening die niemand deelt :haha:

In any case is Griekenland qua bestuurs- en economische cultuur geen haar beter dan Turkije, wou ik maar ff gezegd hebben. Eerder nog slechter. Maar dat wordt in Europa nooit erkend. De Turken zijn de corrupte barbaren, de Grieken die o zo fijne lui van Socrates en Plato.

Yeah, in yer dreams.

Eric de Blois
17-02-15, 18:59
Bill Gates wil niet meer belasting betalen vertelde hij Piketty omdat hij denkt dat hij efficiënter zijn geld in liefdadigheid kan aanwenden dan de overheid.

Multi miljardairs Bill Gates, Warren Buffett en George Soros geven aan het einde van de rit vrijwel al het opgebouwd vermogen weer aan de maatschappij terug.

Thomas Piketty: Bill Gates Told Me He Doesn't Want To Pay More In Taxes (http://www.huffingtonpost.com/2015/01/04/piketty-bill-gates_n_6413446.html)

Bill Gates heeft denk ik gelijk. Belastingen zijn in theorie bedoeld om rijkdom af te romen zogenaamd ten gunste van minder bedeelden. Niets is minder waar! Kletskoek. Immers wie veel inkomsten heeft, en als gevolg daarvan veel belasting moet "betalen", berekent deze lasten door als kosten aan de klant. En zo komen deze lasten terecht bij de minder bedeelden, aan de onderkant dus. Belastingen zijn leuk voor de staat maar niet in het belang van de onderkant. De staat is een bedrijf dat winst maakt. Dienen van de burger lijkt haast een onbedoeld neveneffect. De staat is het doel, de burger krijgt alleen iets, als alle kosten zijn afgetrokken. Alles wat je krijgt moet je weer opgeven. De staat neemt altijd meer dan ze geeft, dienen is een fabeltje, een mythe. Ik juich het toe indien mensen de dienst der belastingen weten te ontwijken. De staat maakt bij het onvrijwillig incasseren van heffingen gebruik van methoden die veel lijken op die van de georganiseerde misdaad: afpersing; diefstal; dreiging; ontvoering; geweld en vrijheidsberoving. Belastingontwijking zie ik als moreel juist en verdedigbaar. Bill Gates hoeft van mij geen belasting te betalen als hij zijn winst voor een deel teruggeeft aan de samenleving.

Ibrah1234
18-02-15, 11:59
Ik heb nog niet één Griekse hotemetoot nederig excuses horen aanbieden over de fraude en het bedrog van voorgaande regeringen. Ik heb er ook nog niet één horen zweren op het leven van zijn moeder dat ze de corruptie en de belastinginning gaan aanpakken, en dat ze een plan hebben om Griekenland er weer bovenop te helpen.

Wat ik wel heb gehoord is wilde plannen om meer geld uit te geven. Welk en wiens geld, vraag ik me dan af.

Ik tref in het heerschap inderdaad ook geen coöperatief gedachtegoed aan. Is zijn betoog doordrenkt van irrelevante vergelijkingen of zie ik het even verkeerd?

Kan er maar moeilijk een duidelijk en consistent verhaal in ontwaren.

Soldim
18-02-15, 12:15
De Turken zijn de corrupte barbaren, de Grieken

Ach, het grote verschil is dat je in het ene geval 10 miljoen barbaren hebt, in het andere 75 miljoen. Als je ziet wat die 10 miljoen grieken ons kosten was het achteraf gezien mischien best wel verstandig de Turken buiten de EU te houden.

mark61
18-02-15, 12:53
Ach, het grote verschil is dat je in het ene geval 10 miljoen barbaren hebt, in het andere 75 miljoen. Als je ziet wat die 10 miljoen grieken ons kosten was het achteraf gezien mischien best wel verstandig de Turken buiten de EU te houden.

Als je ziet hoe de Turkse economie al een jaar of 10 draait misschien ook wel niet. Aan de andere kant was de EU dan IS-frontlijnstaat geweest, maar die ambitie schijnen we toch al te hebben.

mark61
18-02-15, 12:54
Ik tref in het heerschap inderdaad ook geen coöperatief gedachtegoed aan. Is zijn betoog doordrenkt van irrelevante vergelijkingen of zie ik het even verkeerd?

Kan er maar moeilijk een duidelijk en consistent verhaal in ontwaren.

Ik heb het idee dat het plan is dat diverse figuren ballonnetjes oplaten, het ene nog gekker dan de andere (herstelbetalingen wegens WOII), met als einddoel een beetje concessies los te krijgen.

Of ze zijn echt van de planeet af, kan ook.

super ick
18-02-15, 16:13
Denk dat de Griekse mijnheer teveel retoriek heeft gebruikt bij de verkiezingen. Nu probeerd hij uit alle macht eruit te halen wat er in zit bij de EU.

Ibrah1234
18-02-15, 22:27
.
:) Griekenland was enkele jaren achtereen een van de vijf grootste importeurs van wapens. Duitsland was de grootste leverancier. Dus Duitsland heeft direct baat gehad van Griekenlands uitgaven aan wapens. Wist Duitsland daarbij niets van Griekenlands staatsschuld?

Grieken heeft een relatief kleine economie. Het BNP is ong. 250 miljard en daarvan geven ze bij benadering 2.5% (http://data.worldbank.org/indicator/MS.MIL.XPND.GD.ZS) uit aan defensie.

Nederland geeft zo uit mijn hoofd iets van 1% uit aan defensie maar onze economie is meer dan 3 keer zo groot dan die van Griekenland.

Een van de vijf grootste importeurs van wapens ter wereld kunnen ze derhalve nooit zijn met een dergelijk budget :nerveus:

super ick
19-02-15, 07:59
.
Ff over Griekenland dan -

:) Griekse burgers en politici hebben eendrachtig samengewerkt om de griekse staat met enorme schulden op te zadelen. Natuurlijk moeten ze van Duitsland, Nederland enz. geleend geld terugbetalen.

:) Hoe is Griekenland met zo'n staatsschuld in de euro toegelaten? Daar was de rest van de EU ook bij.
Zal wel bekend zijn hoe dat gegaan is, ik weet het niet, en zolang ik dat niet weet kan ik niet oordelen.
(Deze vraag stelde jij geloof ik ook al, mark).

:) Welke rol hebben banken gespeeld bij toelating van Griekenland tot de euro? Schulden op bepaalde manieren boeken? Ik hoor de naam Goldman Sachs, en dat banken er geld aan verdiend hebben. Dat zou het beeld mede moeten vormen.

:) Welke maatregelen heeft de "trojka" aan Griekenland opgelegd? Gezond verstand-bezuinigingen? Of is Griekenland ook gedwongen om bedrijven beneden de waarde te verkopen aan buitenlandse beleggers? Dat komt namelijk vaak voor bij zulke herstructureringsoperaties. Deze beleggers profiteren dan van Griekenlands schulden. Ook dat moeten we weten voor een oordeel.

:) Griekenland was enkele jaren achtereen een van de vijf grootste importeurs van wapens. Duitsland was de grootste leverancier. Dus Duitsland heeft direct baat gehad van Griekenlands uitgaven aan wapens. Wist Duitsland daarbij niets van Griekenlands staatsschuld?

Kortom, kennen we wel genoeg feiten?

Wie is er verantwoordelijk voor de Griekse tragedie? (http://www.andereuropa.org/wie-is-er-verantwoordelijk-voor-de-griekse-tragedie/)

In een notendop.

Ibrah1234
19-02-15, 08:14
Wie is er verantwoordelijk voor de Griekse tragedie? (http://www.andereuropa.org/wie-is-er-verantwoordelijk-voor-de-griekse-tragedie/)

In een notendop.

Het staat inderdaad ook in jouw link dat Griekenland de vijfde grootste importeur van wapens is.

Ik snap ut nie. Nederland is een Mickey Mouse speler met een militair budget van ong. 8 a 9 miljard en Griekenland met ongeveer de helft te besteden een grote speler?