PDA

Bekijk Volledige Versie : Zweden schrapt racistische vogelnamen



Marsipulami
23-02-15, 18:12
Zweden schrapt "racistische" vogelnamen

Belga - ma 23/02/2015 - 16:34 Alexander Verstraete

In Zweden hebben verschillende vogelsoorten een nieuwe naam gekregen omdat de oude benaming een "racistische inslag" had. Dat meldt The Independent. Het gaat om vogelsoorten waarvan de naam vroeger woorden als "neger" en "zigeuner" bevatte.

De naamswijziging vloeit voort uit een nieuwe officiële vogelgids die de Zweedse ornithologische vereniging recent na verschillende jaren onderzoek heeft voorgesteld. Daarin staan liefst 10.709 verschillende vogelsoorten vermeld, telkens met de bijhorende Zweedse benaming.

Opmerkelijk: verschillende vogelsoorten hebben in de nieuwe gids een nieuwe naam gekregen. De ornithologische vereniging is van oordeel dat sommige oude namen een "racistische inslag" hadden en daarom beter konden verdwijnen.

Concreet gaat het om vogelsoorten die vroeger het woord "neger" in hun naam hadden. Dat woord is nu door "svart" ("zwart") vervangen.

Zwaluwen heetten vroeger "kaffer", maar gaan nu als "vitgumpseglare" door het leven. "Kaffer" zou immers al te zeer doen denken aan de racistische term die blanke Zuid-Afrikanen tijdens de Apartheid gebruikten om zwarte Zuid-Afrikanen te benoemen.

Ook de "zigenarfågel" heeft een nieuwe naam gekregen. Letterlijk vertaald betekent dit woord immers "zigeunervogel". Het dier heet nu de "hoatzin".

Bofko
25-02-15, 02:23
"Kaffer" zou immers al te zeer doen denken aan de racistische term die blanke Zuid-Afrikanen tijdens de Apartheid gebruikten om zwarte Zuid-Afrikanen te benoemen.

Die zuidafrikaanse apartheid begint steeds meer te verdwijnen achter de horizon van de geschiedenis. NU doet 'kaffer' steeds meer denken aan 'kafir' en hedendaagse apartheid.

super ick
25-02-15, 07:11
Onze papegaai heet Belg.

Omdat hij er nogal een rommel van maakt en last heeft van overmatig zweten noemen we hem meestal smerige stinkbelg.
Verder wauwelt hij hele dagen onzin. Een echt gesprek is niet te beginnen met hem. Iedere keer draait hij weg of wordt hij onbeschoft.

Al Sawt
25-02-15, 15:26
Die zuidafrikaanse apartheid begint steeds meer te verdwijnen achter de horizon van de geschiedenis. NU doet 'kaffer' steeds meer denken aan 'kafir' en hedendaagse apartheid.

Leg uit?

knots71karel
25-02-15, 17:29
Leg uit?

als je zelf niet capable genoeg bent , stel je altijd vragen !
of vragen met weder vragen beantwoorden
In dit geval zelfs .....naar de bekende weg VRAGEN

Al Sawt
26-02-15, 16:05
als je zelf niet capable genoeg bent , stel je altijd vragen !
of vragen met weder vragen beantwoorden
In dit geval zelfs .....naar de bekende weg VRAGEN

Wat een gefrustreerde reactie. Heb je last van bijwerkingen? Ik was benieuwd naar redenatie van Bofko. Een heel normale vraag.

knots71karel
26-02-15, 19:39
Wat een gefrustreerde reactie. Heb je last van bijwerkingen? Ik was benieuwd naar redenatie van Bofko. Een heel normale vraag.

Nee bijwerkingen die heb ik NU niet , gelukkig werkt mijn gezonde verstand wel ,
zodoende begrijp ik dondersgoed wat Bofko bedoeld !
En met mij de meeste posters
Dus jou vraag slaat nergens op ,behalve op de .... zere plaats bij jou http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/smilies15.gif

Al Sawt
27-02-15, 13:36
Nee bijwerkingen die heb ik NU niet , gelukkig werkt mijn gezonde verstand wel ,
zodoende begrijp ik dondersgoed wat Bofko bedoeld !
En met mij de meeste posters
Dus jou vraag slaat nergens op ,behalve op de .... zere plaats bij jou http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/smilies15.gif

Gezien het feit dat jij ermee bemoeit. Verzoek ik om uit te leggen wat Bofko roept. Misschien kan je ook eens een inhoudelijke reactie geven.

super ick
27-02-15, 15:31
Heb je last van bijwerkingen?

Wat een smerige laag bij de grondse opmerking. Echt te walgelijk voor woorden. Het geeft ons inzage in de mate van verrotting waarin jij verkeerd. Gadverdamme. Je bent om te :kotsen:

knots71karel
27-02-15, 21:24
Wat een smerige laag bij de grondse opmerking. Echt te walgelijk voor woorden. Het geeft ons inzage in de mate van verrotting waarin jij verkeerd. Gadverdamme. Je bent om te :kotsen:

Ach laat toch deze man hij zet zich zelf te kijk ,
zijn machteloosheid onderstreept hij hier overduidelijk .
Daar sta ik ver boven wat niet weg neemt dat ik jou reactie enorm waardeer http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/xyxthumbs.gif

Bofko
02-03-15, 00:25
Leg uit?

Haal je argumenten niet uit de geschiedenis maar uit het heden.

Wij zijn onze voorouders niet.Voorouders zijn dood.

Tijden veranderen, om voor misdaden van voorouders (let wel, gezien vanuit huidige maatstaven) ook nu levende nazaten verantwoordelijk te stellen is een vorm van racisme.

En het getuigt ook van een onstellende intellectuele gemakzucht, want de komende 500 aanslagen kunnen , in jouw belevingswereld, debat-technisch, de komende 20 jaar kennelijk geneutraliseerd worden door 1 miljoen doden in Hiroshima in 1945.

Charlus
02-03-15, 20:34
Concreet gaat het om vogelsoorten die vroeger het woord "neger" in hun naam hadden. Dat woord is nu door "svart" ("zwart") vervangen.
In Zweden meerdere vogelsoorten die 'neger' in de naam hadden? De Negerparkiet. Het Kleine Negertje. De Grote Neger. Daar, een Kale Neger! Die zie je niet vaak deze tijd van het jaar. Kale Zwarte is idd. beter.

super ick
02-03-15, 21:21
In Zweden meerdere vogelsoorten die 'neger' in de naam hadden? De Negerparkiet. Het Kleine Negertje. De Grote Neger. Daar, een Kale Neger! Die zie je niet vaak deze tijd van het jaar. Kale Zwarte is idd. beter.

Kutvogel. Mag dat wel?

Charlus
02-03-15, 21:55
Kutvogel. Mag dat wel?
Seksistisch.

knots71karel
02-03-15, 22:19
Haal je argumenten niet uit de geschiedenis maar uit het heden.

Wij zijn onze voorouders niet.Voorouders zijn dood.

Tijden veranderen, om voor misdaden van voorouders (let wel, gezien vanuit huidige maatstaven) ook nu levende nazaten verantwoordelijk te stellen is een vorm van racisme.

En het getuigt ook van een onstellende intellectuele gemakzucht, want de komende 500 aanslagen kunnen , in jouw belevingswereld, debat-technisch, de komende 20 jaar kennelijk geneutraliseerd worden door 1 miljoen doden in Hiroshima in 1945.

Daarbij gemakshalve vergetend dat JAPAN minstens net zoveel doden op z,n geweten heeft ! waarvan het merendeel (burgers)ALS SLAAF onder erbarmelijke omstandigheden stierf! onthoofding enzenz vraag het maar aan de Chinezen!!
En wat krijgsgevangen betreft .... vastgebonden an de reling van de duikboot, die tergend langzaam onderdook , en dat spelletje herhaalde tot groot vermaak van de bemanning, dit is maar een voorbeeld !
Dan is sterven in en fractie van een seconde ,nog beter.( hoewel ELKE dode er een te veel was !!)
Maar deze voorbeelden WORDEN hier door de WO2 (deskundigen) NOOIT aangehaald http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/znaika.gif

Net zo als het bomberdament op DRESDEN dat elke keer weer uit de " oude doos" gehaald wordt,
daarbij vergetend dat NAZIE DUITSLAND begon met steden te bombarderen !
Rotterdam,Londen Liverool enz enz enz ,pas daarna kwam een reactie van de BRITTEN met 1 raid op BERLIJN !!
maar dat is onze onvolprezen nooit falende AL SAWT blijkbaar vergeten!http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/rolleyes.png

i

super ick
03-03-15, 07:26
Seksistisch.

Ja, ik was er al bang voor.

Heb net ook voor alle zekerheid mijn Sjors en Sjimmies in de vuilnisbak gegooid. Ik schaamde mij kapot. Gelukkig heeft niemand iets gezien. Voor je het weet bekladden ze tegenwoordig je huis.

eindwerk
03-03-15, 13:14
wat een flauwekul