PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Hoofdtransplantatie binnen twee jaar mogelijk'



Marsipulami
28-02-15, 09:04
'Hoofdtransplantatie binnen twee jaar mogelijk'

Laatste update: 26 februari 2015 12:43

Een Italiaanse wetenschapper stelt dat het binnen twee jaar mogelijk is om het hoofd van mensen naar een nieuw lichaam te transplanteren.

De techniek zou het mogelijk maken om patiënten te genezen wiens lichaam is verwoest door een spierziekte of een ernstige vorm van kanker.

Het aansluiten van het hoofd op een nieuw zenuwstelsel en het voorkomen van afstotingsverschijnselen in het nieuwe lichaam is in theorie al mogelijk.

Neuroloog Sergio Canavero beschrijft de techniek voor een hoofdtransplantatie in een studie die onlangs is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Surgical Neurology International.

Gekoeld

Bij de ingreep moeten het hoofd van de patiënt en het donorlichaam volgens Canavero eerst worden gekoeld, zodat de lichaamscellen langer kunnen overleven zonder zuurstof.

Vervolgens zal eerst het nekweefsel worden verwijderd bij het hoofd, zodat de bloedvaten kunnen worden aangesloten op het nieuwe lichaam.

Daarna wordt het ruggemerg van de patiënt doorgesneden en verbonden met het ruggemerg van het donorlichaam. Dit lastige proces wil Canavero stimuleren met polyethyleenglycol, een stof die cellen stimuleert om zich met elkaar te vermengen.

Afstoting

Afstotingsverschijnselen zouden volgens de Italiaan kunnen worden voorkomen met medicijnen die nu worden gebruikt bij transplantaties van armen, benen of gezichten.

Uiteindelijk zou de patiënt drie tot vier weken in coma worden gehouden, zodat het hoofd en het lichaam kunnen herstellen van de operatie.

Na een geslaagde hoofdtransplantatie zouden mensen binnen een jaar in staat moeten zijn om te kunnen lopen met hun nieuwe lichaam.

Ethiek

Canavero is zich ervan bewust dat een transplantatie van een hoofd naar een nieuw lichaam veel ethische vraagstukken met zich meebrengt. Ben je bijvoorbeeld nog dezelfde persoon als je het lichaam van iemand anders krijgt?

"Ethiek is het grote struikelblok", verklaart Canavero in het Britse tijdschrift New Scientist. "Moeten we dit soort chirurgie wel uitvoeren? Dat is de grote vraag. Waarschijnlijk zullen veel mensen vinden dat we het niet moeten doen."

Toch is Canavero vastbesloten om de techniek uiteindelijk in de praktijk te brengen. "Als mensen in Europa of de Verenigde Staten het niet willen, betekent dat niet dat deze transplantatie niet ergens anders kan worden uitgevoerd. We zijn nu op een punt waarop deze ingreep technisch haalbaar is."

Door: NU.nl/Dennis Rijnvis

super ick
28-02-15, 09:18
Ik zou het omdraaien. Lichaamtransplantatie. Je hoofd bepaalt volgens mij meer wie je bent dan je lichaam. Je hersenen zijn immers het centrum. Daarbij komt dat het gezicht het grootste herkenningspunt is.

Juridisch gezien zou die persoon de identiteit van het hoofd aan moeten nemen en niet die van het lichaam.

knots71karel
28-02-15, 12:40
Ik zou het omdraaien. Lichaamtransplantatie. Je hoofd bepaalt volgens mij meer wie je bent dan je lichaam. Je hersenen zijn immers het centrum. Daarbij komt dat het gezicht het grootste herkenningspunt is.

Juridisch gezien zou die persoon de identiteit van het hoofd aan moeten nemen en niet die van het lichaam.

Daar gaat het gegeven dat alleen GOD de mens kan schapen !
Want GOD hebben we in de toekomst niet meer nodig om '' kanonnenvlees'' te produceren.
daar kun je op wachten ,wij zijn al in staat dieren en mensen te kloonen, transplantatie,s uit te voeren zonder dat de een of andere GOD er aan te paskomt !
http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/znaika.gif

Wizdom
28-02-15, 16:07
Hahahaha.... Die is leuk... Om de 2 jaar komt deze hoax weer terug...

Nederlandertje
28-02-15, 17:02
Ik denk dat geen enkel land dit zal goedkeuren.

Marsipulami
28-02-15, 19:24
Was dokter Frankenstein al niet op de hoogte van deze medische techniek ?

http://youtu.be/8H3dFh6GA-A

super ick
01-03-15, 10:10
Hahahaha.... Die is leuk... Om de 2 jaar komt deze hoax weer terug...

Ze hebben het al gedaan bij een aapje. Medisch is het mogelijk. Met allerlei niet te voorspellen complicaties.

Etnisch zou het er nooit doorkomen.

knots71karel
01-03-15, 12:18
Ze hebben het al gedaan bij een aapje. Medisch is het mogelijk. Met allerlei niet te voorspellen complicaties.

Etnisch zou het er nooit doorkomen.

Dat dachten ze bij de eerste harttransplantatie ook !

Marsipulami
01-03-15, 12:26
Arts: Ik wil hoofdtransplantatie doen in Nederland

Carst Vrakking 26-2-15 - 18:03 © RT Reporter.

Het klinkt als een gruwelijke publiciteitsstunt van IS, of het scenario van een slechte horrorfilm. Maar het is een Italiaanse arts die met het idee van hoofdtransplantatie komt. In Nederland lachen experts op dit gebied om het idee, maar neurochirurg Sergio Canavero is er heilig van overtuigd dat hij een hoofdtransplantatie kan uitvoeren bij een mens, met goede afloop. Bij voorkeur in de VS. Of, zo zegt hij tegen het AD, ,,bijvoorbeeld in Nederland''.

Een hoofdtransplantatie moet uitkomst bieden voor ernstig zieken, zoals mensen met een verlamming, spierziekte of kanker. Over twee jaar kan de eerste operatie al uitgevoerd worden, denkt Canavero.

,,Niet misschien, maar zeker weten. Het is een gecompliceerde operatie, maar het kan.'' Canavero schat dat er een team van in totaal zo'n 150 man medisch personeel nodig is dat in ploegendiensten de operatie uitvoert. Kosten? Zo'n tien miljoen euro, schat de neurochirurg van Turin Advanced Neuromodulation Group.

Aap

In 1970 werd al een hoofdtransplantatie uitgevoerd bij een aap. Die was na de operatie in staat dingen te zien, voelen en proeven, tot het dier ruim een week later overleed nadat zijn immuunsysteem het hoofd afstootte. Bij ratten is aangetoond dat een volledig door midden gesneden ruggengraat hersteld kan worden. De ontwikkeling die in de jaren daarna hebben plaatsgevonden, geven Canavero het vertrouwen dat zijn ambitieuze plan moet werken. De benodigde tien miljoen euro heeft Canavero niet.

,,Maar met crowdfunding moet het kunnen'', zegt hij. In juni gaat hij de boer op in de VS, om steun te werven voor zijn project. ,,Ik vergelijk het met de maanlanding. Elk land wou die wel op zijn naam kunnen zetten, maar er kan er maar eentje de eerste zijn. Als Nederland in de tussentijd zegt: kom het hier maar uitvoeren, dan kom ik. Dan is de eer voor Nederland.''

Thuisland Italië is geen optie: ,,Daar kreeg ik geen steun''. Nederland is volgens Canavero bij uitstek geschikt, omdat euthanasie hier onder voorwaarden is toegestaan. ,,Ik ben tegen euthanasie. Een dokter moet mensen niet doden. We zijn er om mensen beter te maken, en dit is de oplossing.''

Scherp mes

De operatie verloopt als volgt. Het lichaam van de patiënt en een hersendode donor worden gekoeld, zodat de cellen langer zonder zuurstof kunnen. Het nekweefsel van de patiënt wordt vervolgens verwijderd, en de grote bloedvaten worden aan elkaar gekoppeld met kleine buisjes. Daarna wordt het ruggenmerg van de patiënt doorgesneden met een zeer scherp mes, zodat zo weinig mogelijk schade ontstaat. De uiteinden van het ruggenmerg van patiënt en donorlichaam worden aan elkaar 'gesmolten' met behulp van een chemische verbinding met de naam Polyethyleenglycol. Die stof moet ervoor zorgen dat de cellen zich met elkaar vermengen. De patiënt wordt zo'n vier weken in coma gebracht zodat hij niet kan bewegen. Binnen een jaar moet hij weer gevoel in zijn gezicht hebben, spreken met zijn eigen stem en kunnen bewegen.

Prachtig

Een rondgang bij neurologieafdelingen van ziekenhuizen en universiteiten levert vooral verbaasde en lacherige reacties op.

,,Wauw'', zegt Marjolein Kalles, woordvoerder van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie. ,,Het zou prachtig zijn als het zou kunnen. Maar ik denk niet dat het kan.''

Bij het UMC Utrecht klinkt het hetzelfde: ,,We moeten er eerlijk gezegd een beetje om lachen'', zegt een woordvoerder. En ook de Nederlandse Transplantatiestichting is niet enthousiast: ,,Hoofden staan niet in het donorregister, kan ik je vertellen.''

Bij het UMCG wil men niet eens reageren. ,,Onze neurochirurg vindt het absurd'', aldus een woordvoerder. ,,Het klinkt als geweldig nieuws, maar hoe ga je dat doorgesneden ruggenmerg weer aan de praat krijgen?''

Futuristisch

Neurochirurg Peter van Rijen van het UMC Utrecht wil wel commentaar geven. ,,Het klinkt te futuristisch. Ik kan het me niet voorstellen. Je moet de doorbloeding van het brein intact houden, want na twee minuten zonder bloed krijg je al hersenschade.''

Maar Van Rijen is vooral sceptisch over de aansluiting van het ruggenmerg. ,,Een hand kun je weer aanhechten. En als je dat goed doet, dan zal die weer gewoon functioneren. Maar bij ruggenmerg is dat anders. En waarom meteen zo'n grote operatie, en niet eerst proberen ruggenmerg te repareren? Het is niet mijn stiel, maar dit klinkt als onzin.''

Maar stel nou dat Canavero al zijn critici over twee jaar uitlacht en genoeg geld en mensen bij elkaar heeft om het plan uit te voeren? Van Rijen: ,,Een dokter zegt niet meteen: dat ga ik doen. Want het wordt niet verzekerd. En dan is er nog een ethische discussie. In de gezondheidszorg moet je aan allerlei eisen voldoen, en het ziekenhuis zal een ethische commissie ernaar laten kijken. En zo'n commissie is niet niks.''

De kritiek laat Canavero koud. ,,Mensen dachten vroeger ook dat zoiets als een vliegtuig onmogelijk was. En als de Verenigde Staten of Europese landen me niet willen, dan nemen China of India de eer wel.''

Marsipulami
01-03-15, 12:41
http://youtu.be/zwkkmsoo4a4

Marsipulami
01-03-15, 12:45
Juridisch gezien zou die persoon de identiteit van het hoofd aan moeten nemen en niet die van het lichaam.

Ik zou eerder opteren voor een dubbele identiteit / nationaliteit zoals bij Marokkanen in Nederland. :fpiraat: