PDA

Bekijk Volledige Versie : Bajesdeal met Noorwegen rond - ruim 200 gevangenen naar Drenthe



mark61
06-03-15, 20:17
23 februari 2015, 12:14

door Laura Klompenhouwer
Binnenland

Nederland gaat meer dan tweehonderd Noorse gevangen onderbrengen in lege cellen. De komst van de gevangenen is zo goed als rond. Staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie en zijn Noorse ambtgenoot Anders Anundsen tekenen daartoe 2 maart een verdrag, meldt persbureau ANP.

Nederland heeft een overschot aan cellen, terwijl Noorwegen kampt met een tekort. Noorwegen en Nederland zijn daarom overeengekomen dat 242 Noorse gedetineerden worden vastgezet in de gevangenis Norgerhaven in Veenhuizen, Drenthe. Eerder bracht Nederland Belgische veroordeelden onder in Tilburg. Ook andere landen zijn geïnteresseerd in het overbrengen van gevangenen naar Nederland.

Het verdrag met Noorwegen moet nog officieel worden goedgekeurd door de parlementen van beide landen. Voor de ondertekening zijn ook ambassadeurs van andere geïnteresseerde landen uitgenodigd.

Bajesdeal met Noorwegen rond - ruim 200 gevangenen naar Drenthe - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/23/bajesdeal-met-noorwegen-rond-ruim-200-gevangenen-komen-naar-drenthe/)

Dit wordt nog een major economische activiteit van de Nederlandse overheid :hihi:

super ick
07-03-15, 11:54
23 februari 2015, 12:14

door Laura Klompenhouwer
Binnenland

Nederland gaat meer dan tweehonderd Noorse gevangen onderbrengen in lege cellen. De komst van de gevangenen is zo goed als rond. Staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie en zijn Noorse ambtgenoot Anders Anundsen tekenen daartoe 2 maart een verdrag, meldt persbureau ANP.

Nederland heeft een overschot aan cellen, terwijl Noorwegen kampt met een tekort. Noorwegen en Nederland zijn daarom overeengekomen dat 242 Noorse gedetineerden worden vastgezet in de gevangenis Norgerhaven in Veenhuizen, Drenthe. Eerder bracht Nederland Belgische veroordeelden onder in Tilburg. Ook andere landen zijn geïnteresseerd in het overbrengen van gevangenen naar Nederland.

Het verdrag met Noorwegen moet nog officieel worden goedgekeurd door de parlementen van beide landen. Voor de ondertekening zijn ook ambassadeurs van andere geïnteresseerde landen uitgenodigd.

Bajesdeal met Noorwegen rond - ruim 200 gevangenen naar Drenthe - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/23/bajesdeal-met-noorwegen-rond-ruim-200-gevangenen-komen-naar-drenthe/)

Dit wordt nog een major economische activiteit van de Nederlandse overheid :hihi:

Stel je omgedraaid eens voor. Spong en zijn kornuiten zouden direct op de barricades staan. Gedetineerden worden toch een soort van geïsoleerd want bezoek wordt erg lastig op die afstand. Spelen die overwegingen niet in Noorwegen of hebben ze daar niet zoveel maffiamaatjes?

Marsipulami
07-03-15, 14:04
Stel je omgedraaid eens voor. Spong en zijn kornuiten zouden direct op de barricades staan. Gedetineerden worden toch een soort van geïsoleerd want bezoek wordt erg lastig op die afstand. Spelen die overwegingen niet in Noorwegen of hebben ze daar niet zoveel maffiamaatjes?

De eerste boot met Noorse criminelen is al onderweg.

Viking Invasion ~ Fulford 1066 - YouTube (http://youtu.be/c3DSSpApUVs)

mark61
07-03-15, 15:02
Stel je omgedraaid eens voor. Spong en zijn kornuiten zouden direct op de barricades staan. Gedetineerden worden toch een soort van geïsoleerd want bezoek wordt erg lastig op die afstand. Spelen die overwegingen niet in Noorwegen of hebben ze daar niet zoveel maffiamaatjes?

Nou je vraagt je inderdaad af hoe de discussie in Noorwegen daarover verloopt. Die discussie was er al toen Belgische gedetineerden in Tilburg werden ondergebracht.

Ik begrijp niet goed waarom je Spong speciaal aanhaalt. Ik associeer hem eerder met het verdedigen van 'minderheden' van allerlei soort dan met maffiamaatjes. Dan denken we eerder aan een zekere Bram.

Marsipulami
07-03-15, 15:11
Nou je vraagt je inderdaad af hoe de discussie in Noorwegen daarover verloopt. Die discussie was er al toen Belgische gedetineerden in Tilburg werden ondergebracht.

Men kan enkel de gedetineerden sturen die sowieso al geen bezoek krijgen (ook niet in Noorwegen dus).

super ick
08-03-15, 18:35
Nou je vraagt je inderdaad af hoe de discussie in Noorwegen daarover verloopt. Die discussie was er al toen Belgische gedetineerden in Tilburg werden ondergebracht.

Ik begrijp niet goed waarom je Spong speciaal aanhaalt. Ik associeer hem eerder met het verdedigen van 'minderheden' van allerlei soort dan met maffiamaatjes. Dan denken we eerder aan een zekere Bram.

Inderdaad vreemd. Ik ben een beetje aan het zoeken gegaan maar er niets over kunnen vinden.

Ik heb intussen de dagvaarding binnen. :hihi:

Ik doelde meer op hun mediageilheid en hun onmiskenbare talent in die zaken op te dagen waar een grote belangstelling van de pers voor is. Prodeo is dan geen enkel probleem. Dat hebben ze allemaal wel gemeen. Maar maffiamaatje is in het geval van Spong inderdaad nvt.

Eric de Blois
08-03-15, 19:07
Nederland heeft een overschot aan cellen

Overschotten zijn het gevolg van politieke keuzes, van politieke onwil de misdaad adequaat aan te pakken. 25% pakkans verklaart de leegstand, niet het "gebrek" aan aanbod. Aanbod is er genoeg...

Oh, ik moet er ook nog even een bron bij plakken anders zijn het natuurlijk weer leugens.

misdaad loont (http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2012/12/Pakkans-voor-misdrijven-flink-gedaald-in-Nederland-ELSEVIER356036W/)

Conclusie: de bron deugd niet, ik zeg het maar vast, voordat anderen daarmee aankomen. Niets aan de hand, allemaal populistisch gebral.

Wij van wc-eend adviseren... (http://www.volkskrant.nl/binnenland/politie-misdaad-daalt-pakkans-stijgt-en-recidive-neemt-af~a3608495/)

Rechtspraak is volkomen willekeurig in Nederland. Het vonnis hangt af van de plaats, rechtsongelijkheid dus. Voor hetzelfde vergrijp worden geen standaard straffen uitgedeeld. Rechters zijn nu de baas en niet de politiek, zoals dat zou moeten. Voor een X-misdrijf moet ook een X-straf gelden. Regels zijn overal hetzelfde, dus moeten de gevolgen van overtreding daarvan dus ook overal hetzelfde zijn.

Rechtsstaat is theorie (http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2010/11/Aantal-overvallen-neemt-fors-toe-pakkans-daalt-ELSEVIER282031W/)




Pakkans is in Nederland nog steeds te laag (http://www.ed.nl/mening/pakkans-is-in-nederland-nog-steeds-te-laag-1.2397617)

Ik heb eens een voorbeeld gehoord van een bende woninginbrekers die door de politie werd verdacht van circa 1500 woninginbraken. Voor slechts vijf ervan werden ze vervolgd. De overige 1495 zijn als niet-opgehelderd de boeken ingegaan.

Marsipulami
08-03-15, 22:13
Overschotten zijn het gevolg van politieke keuzes, van politieke onwil de misdaad adequaat aan te pakken. 25% pakkans verklaart de leegstand, niet het "gebrek" aan aanbod. Aanbod is er genoeg...

Dat zal wel kloppen, maar je moet toch altijd in het achterhoofd houden dat criminelen zelden als een beter mens uit de gevangenis komen dan dat ze erin gekomen zijn. Of om het met de woorden van een conservatief parlementslid uit het Verenigd Koninkrijk (Douglas Richard Hurd) te zeggen: "Prison is an expensive way of making bad people worse". Het opsluiten van mensen in een kooi verandert ten gronde niets aan de problematiek.

mark61
08-03-15, 22:27
Ik heb intussen de dagvaarding binnen. :hihi:

Ik doelde meer op hun mediageilheid en hun onmiskenbare talent in die zaken op te dagen waar een grote belangstelling van de pers voor is. Prodeo is dan geen enkel probleem. Dat hebben ze allemaal wel gemeen. Maar maffiamaatje is in het geval van Spong inderdaad nvt.

Waarvoor?

Oh zo. Ik snap wel vaker niet hoe mensen van wie ik denk dat ze geen cent te makken hebben aan zo'n bekende advocaat komen. Zo boeiend zijn hun gevallen vaak ook niet.

Marsipulami
08-03-15, 23:00
Ik snap wel vaker niet hoe mensen van wie ik denk dat ze geen cent te makken hebben aan zo'n bekende advocaat komen. Zo boeiend zijn hun gevallen vaak ook niet.

Maffia gerelateerd crimineel voetvolk zonder geld komt wel vaker met dure advocaten naar de rechtbank. Officieel komen die advocaten dan met een pro deo aanstelling, maar in werkelijkheid worden ze (onder tafel - zwart) betaald door de maffia (that's the way it is.)

Eric de Blois
09-03-15, 01:11
Dat zal wel kloppen, maar je moet toch altijd in het achterhoofd houden dat criminelen zelden als een beter mens uit de gevangenis komen dan dat ze erin gekomen zijn. Of om het met de woorden van een conservatief parlementslid uit het Verenigd Koninkrijk (Douglas Richard Hurd) te zeggen: "Prison is an expensive way of making bad people worse". Het opsluiten van mensen in een kooi verandert ten gronde niets aan de problematiek.

Dan zouden ze dus binnen moeten blijven.

super ick
09-03-15, 08:37
Waarvoor?

Oh zo. Ik snap wel vaker niet hoe mensen van wie ik denk dat ze geen cent te makken hebben aan zo'n bekende advocaat komen. Zo boeiend zijn hun gevallen vaak ook niet.

Als het maar in het nieuws komt. Gratis reclame.

Marsipulami
09-03-15, 10:10
Dan zouden ze dus binnen moeten blijven.

Dan zijn we bij het kostenplaatje beland. Volgens dit artikel (http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/gedetineerde-nederland-bij-duurste-van-europa) kost een gedetineerde in Nederland gemiddeld 202.65 euro per dag. Het kost omgerekend dus 73 967.25 euro om één gedetineerde een jaar lang op te sluiten. Of nog 6 163.93 euro per maand. Zijn we als samenleving bereid om die kost te betalen ? Moet ik bang zijn van de zakkenroller op straat die mijn portefeuille leegmaakt of de zakkenroller van de staat die mijn portefeuille leegmaakt middels mijn aanslagbiljet ? Kan al dat geld niet beter gaan naar ouderenzorg of zo ?

super ick
09-03-15, 17:46
Dan zijn we bij het kostenplaatje beland. Volgens dit artikel (http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/gedetineerde-nederland-bij-duurste-van-europa) kost een gedetineerde in Nederland gemiddeld 202.65 euro per dag. Het kost omgerekend dus 73 967.25 euro om één gedetineerde een jaar lang op te sluiten. Of nog 6 163.93 euro per maand. Zijn we als samenleving bereid om die kost te betalen ? Moet ik bang zijn van de zakkenroller op straat die mijn portefeuille leegmaakt of de zakkenroller van de staat die mijn portefeuille leegmaakt middels mijn aanslagbiljet ? Kan al dat geld niet beter gaan naar ouderenzorg of zo ?

Gevangenissen staan al leeg hier. Niet omdat de criminaliteit ievident is gedaald maar omdat je hier erg ver moet gaan alvorens je eindelijk eens een paar jaar achter de tralies gaat.

Smiler
09-03-15, 17:46
Men kan enkel de gedetineerden sturen die sowieso al geen bezoek krijgen (ook niet in Noorwegen dus).

Dat is echt onzin. In Noorwegen is daar juist grote ophef over. Dat men moeilijk op bezoek kan gaan. Maar hun minister van Justitie heeft het volgende daarop als antwoord gegeven:

“Norway is a long country and sometimes we have people convicted in southern Norway being incarcerated in northern Norway,” he said. “The distance from Oslo to the Netherlands is shorter.”


Ik lees wel vaker jouw post en je reacties op dit forum. Je moet wel eerst even onderzoek doen voordat je zomaar dingen gaat roepen.

H.P.Pas
09-03-15, 19:31
Ik lees wel vaker jouw post en je reacties op dit forum. Je moet wel eerst even onderzoek doen voordat je zomaar dingen gaat roepen.

Die Hoffnung stirbt zuletzt ....aber sie stirbt.....:tranen:

Marsipulami
09-03-15, 20:44
Dat is echt onzin.

Toch niet. Er zijn gevangenen die gewoon geen bezoek krijgen. In de gevangenis van Leuven Centraal in België (= straffen > 5 jaar) heeft men ooit een klein onderzoek gedaan met name een jaar lang registreren welke gedetineerden bezoek kregen en welke post van buiten kregen. Uit dat onderzoek bleek dat na een jaar zowat de helft van de gedetineerden geen contact met de buitenwereld gehad hadden. Het kan best zijn dat hun verwanten een straat verder woonden.


In Noorwegen is daar juist grote ophef over. Dat men moeilijk op bezoek kan gaan.

Ik heb geen informatie over hoe de maatregel in Noorwegen valt. Er zal vast wel ophef zijn bij de gedetineerden en hun verwanten, mogelijks ook bij een aantal hulp- en dienstverleners. Maar de publieke opinie heeft meestal niet zoveel medelijden met gedetineerden en politici ook al niet.


Maar hun minister van Justitie heeft het volgende daarop als antwoord gegeven:
“Norway is a long country and sometimes we have people convicted in southern Norway being incarcerated in northern Norway,” he said. “The distance from Oslo to the Netherlands is shorter.”

In Frankrijk zijn rond deze problematiek ooit gevangenisopstanden geweest. Tussen Noord en Zuid Frankrijk ligt ook ongeveer 1000 km. Het zal je maar overkomen als je een naaste verwant moet bezoeken in de gevangenis en daarvoor heen en terug 2000 km moet reizen voor een bezoekje van 3 kwartier.


Ik lees wel vaker jouw post en je reacties op dit forum. Je moet wel eerst even onderzoek doen voordat je zomaar dingen gaat roepen.

Ik deed geen uitspraak over al dan niet ophef in Noorwegen. Enkel een suggestie om voor de problematiek inzake afstand voor bezoek, een oplossing te bieden.

Marsipulami
09-03-15, 20:54
Gevangenissen staan al leeg hier. Niet omdat de criminaliteit ievident is gedaald maar omdat je hier erg ver moet gaan alvorens je eindelijk eens een paar jaar achter de tralies gaat.

En heb je ook een mening over het kostenplaatje dat aan het opsluiten van gedetineerden vast hangt ? (73 967.25 euro per jaar per gedetineerde)

Marsipulami
09-03-15, 21:03
Die Hoffnung stirbt zuletzt ....aber sie stirbt.....:tranen:




La petite espérance de Péguy

"Ce qui m'étonne, dit Dieu, c'est l'espérance. Et je n'en reviens pas. Cette petite espérance qui n'a l'air de rien du tout. Cette petite fille espérance." Extrait du fameux texte de Charles Péguy.

Ce qui m'étonne, dit Dieu, c'est l'espérance.
Et je n'en reviens pas.
Cette petite espérance qui n'a l'air de rien du tout.
Cette petite fille espérance.
Immortelle.

Car mes trois vertus, dit Dieu.
Les trois vertus mes créatures.
Mes filles mes enfants.
Sont elles-mêmes comme mes autres créatures.
De la race des hommes.
La Foi est une Épouse fidèle.
La Charité est une Mère.
Une mère ardente, pleine de cœur.
Ou une sœur aînée qui est comme une mère.
L'Espérance est une petite fille de rien du tout.
Qui est venue au monde le jour de Noël de l'année dernière.
Qui joue encore avec le bonhomme Janvier.
Avec ses petits sapins en bois d'Allemagne couverts de givre peint.
Et avec son bœuf et son âne en bois d'Allemagne.
Peints.
Et avec sa crèche pleine de paille que les bêtes ne mangent pas.
Puisqu'elles sont en bois.
C'est cette petite fille pourtant qui traversera les mondes.
Cette petite fille de rien du tout.
Elle seule, portant les autres, qui traversera les mondes révolus.

Mais l'espérance ne va pas de soi.

L'espérance ne
va pas toute seule.

Pour espérer, mon enfant,
il faut être bien heureux,
il faut avoir obtenu,
reçu une grande grâce.

La petite espérance s'avance entre ses deux gran-
des sœurs et on ne prend pas seulement garde à
elle.
Sur le chemin du salut, sur le chemin charnel, sur
le chemin raboteux du salut, sur la route inter-
minable, sur la route entre ses deux sœurs la
petite espérance
S'avance.
Entre ses deux grandes sœurs.
Celle qui est mariée.
Et celle qui est mère.
Et l'on n'a d'attention, le peuple chrétien n'a d'attention que pour les deux grandes sœurs.
La première et la dernière.
Qui vont au plus pressé.
Au temps présent.
À l'instant momentané qui passe.
Le peuple chrétien ne voit que les deux grandes sœurs, n'a de regard que pour les deux grandes sœurs.
Celle qui est à droite et celle qui est à gauche.
Et il ne voit quasiment pas celle qui est au milieu.
La petite, celle qui va encore à l'école.
Et qui marche.
Perdue entre les jupes de ses sœurs.
Et il croit volontiers que ce sont les deux grandes qui traînent la petite par la main.
Au milieu.
Entre les deux.
Pour lui faire faire ce chemin raboteux du salut.
Les aveugles qui ne voient pas au contraire.
Que c'est elle au milieu qui entraîne ses grandes sœurs.
Et que sans elle elles ne seraient rien.
Que deux femmes déjà âgées.
Deux femmes d'un certain âge.
Fripées par la vie.

C'est elle, cette petite, qui entraîne tout.
Car la Foi ne voit que ce qui est.
Et elle elle voit ce qui sera.
La Charité n'aime que ce qui est.
Et elle elle aime ce qui sera.

La Foi voit ce qui est.
Dans le Temps et dans l'Éternité.
L'Espérance voit ce qui sera.
Dans le temps et dans l'éternité.
Pour ainsi dire le futur de l'éternité même.

La Charité aime ce qui est.
Dans le Temps et dans l'Éternité.
Dieu et le prochain.
Comme la Foi voit.
Dieu et la création.
Mais l'Espérance aime ce qui sera.
Dans le temps et dans l'éternité.

Pour ainsi dire dans le futur de l'éternité.

L'Espérance voit ce qui n'est pas encore et qui sera.
Elle aime ce qui n'est pas encore et qui sera
Dans le futur du temps et de l'éternité.

Sur le chemin montant, sablonneux, malaisé.
Sur la route montante.
Traînée, pendue aux bras de ses deux grandes sœurs,
Qui la tiennent pas la main,
La petite espérance.
S'avance.
Et au milieu entre ses deux grandes sœurs elle a l'air de se laisser traîner.
Comme une enfant qui n'aurait pas la force de marcher.
Et qu'on traînerait sur cette route malgré elle.
Et en réalité c'est elle qui fait marcher les deux autres.
Et qui les traîne.
Et qui fait marcher tout le monde.
Et qui le traîne.
Car on ne travaille jamais que pour les enfants.

Et les deux grandes ne marchent que pour la petite.

Charles Péguy, Le Porche du mystère de la deuxième vertu, 1912

H.P.Pas
09-03-15, 21:50
L'Espérance voit ce qui sera et ce qui ne sera jamais.
Dans le temps et dans l'éternité.
Pour ainsi dire le futur de l'éternité même.


Tant pis. :jammer:

C'est une jolie poème nèanmoins.

Marsipulami
09-03-15, 22:08
Tant pis. :jammer:

:hihi: Laat ons dan maar het pad van de poëtische geschriften als bron van enige waarheid verlaten. Dat is eerder iets voor gelovigen. Enkel rationele argumenten en spijkerharde wetenschappelijke logica zijn relevant.

H.P.Pas
09-03-15, 22:13
:hihi: Laat ons dan maar het pad van de poëtische geschriften als bron van enige waarheid verlaten. Dat is eerder iets voor gelovigen. Enkel rationele argumenten en spijkerharde wetenschappelijke logica zijn relevant.

Jullie hebben niet alleen de moraal maar ook de poëzie in pacht.:aanwal: De vrome aanmatiging kent werkelijk geen grenzen.

Marsipulami
09-03-15, 22:16
Jullie.

Ik ben niet 'jullie'.

H.P.Pas
09-03-15, 22:23
Ik ben niet 'jullie'.

:corcky: Nog erger. Je hebt de poëzie alleen in pacht.

Marsipulami
09-03-15, 22:30
:corcky: Nog erger. Je hebt de poëzie alleen in pacht.

Nou, als dat zo is dan heb ik al heel veel jaren geen pacht meer betaald en is het aan de vrederechter om te beoordelen hoe het nu verder moet.

H.P.Pas
09-03-15, 23:23
en is het aan de vrederechter om te beoordelen hoe het nu verder moet.

Gewoon, zoals altijd:

https://www.youtube.com/watch?v=uJRZ25bj8Hc


Die Péguy is wat geëxalteerd maar hij heeft geen ongelijk.