PDA

Bekijk Volledige Versie : Petitie voor onderzoek invoering rampzalige EURO



Wizdom
15-03-15, 18:00
Waarom een parlementaire enquête over de invoering van de euro?

De invoering van de euro was één van de meest ingrijpende politieke besluiten uit de Nederlandse geschiedenis. Met het Verdrag van Maastricht (1992) besloten de Europese leiders dat het tot dan toe voornamelijk economische samenwerkingsverband van de EG een politiek-monetaire component zou krijgen: de euro.

Namens de Nederlandse regering stemden premier Ruud Lubbers en Minister van Financiën Wim Kok ermee in dat Nederland de gulden zou opgeven en deel zou worden van een monetaire unie met de omringende landen. Niet langer zou ons land haar eigen monetaire beleid kunnen voeren – de rentevoet kunnen zetten, de geldhoeveelheid kunnen vaststellen: dit zou vanaf de invoering van de euro centraal gebeuren door de Europese Centrale Bank.

https://www.peuro.nl/

Wizdom
15-03-15, 18:02
'Peuro' meer dan 30.000 keer getekend|Nieuws| Telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23798067/___Peuro__ruim_30.000_keer_getekend__.html)

H.P.Pas
15-03-15, 18:20
Post factum nullum consilium.

springop
15-03-15, 18:24
Ik denk dat het beter is als wij terug gaan naar de gulden tijd.

springop
15-03-15, 18:24
De euro is ook veel duurder

mark61
15-03-15, 21:52
Oh ja, dat initiatief van een stel verongelijkte stumpers.

Die blijkbaar 23 jaar nodig hebben gehad om tot een verbluffend inzicht te komen waarvan ze nu doen alsof het altijd al evident was. Waar waren ze dan al die tijd.

Sneue jokers.

Ben benieuwd wat ze met de resultaten van zo'n enquête willen. Meestal eindigt zo'n exercitie sowieso in helemaal niets. Nederland uit de euro?

Ik kan ze al antwoord geven op de hamvraag: domme politici dachten niet na over de consequenties. De slimmeriken dachten dat ze zo verdere integratie automatisch zouden afdwingen. Niet fris, wel effectief.

knots71karel
15-03-15, 22:24
Namens de Nederlandse regering stemden premier Ruud Lubbers en Minister van Financiën Wim Kok
en vooral aan wijlen de heer Duisenberg(overleden echtgenoot van Gretta )
die ons de EURO ongevraagd door de strot duwden !
En er zelf uiteraard niet op achteruit gingen!
http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/tongue.png

Ibrah1234
15-03-15, 23:20
Oh ja, dat initiatief van een stel verongelijkte stumpers.

Die blijkbaar 23 jaar nodig hebben gehad om tot een verbluffend inzicht te komen waarvan ze nu doen alsof het altijd al evident was. Waar waren ze dan al die tijd.

Sneue jokers.

Ben benieuwd wat ze met de resultaten van zo'n enquête willen. Meestal eindigt zo'n exercitie sowieso in helemaal niets. Nederland uit de euro?

Wat ik nog steeds niet snap is dat een zak friet met mayo die 1,50 gulden kostte je daar maanden later geen € 0,75 maar € 1,50 voor moest betalen

De politiek heeft deze prijsinflatie altijd ontkend.

Mark
15-03-15, 23:24
en nu hebben we te weinig inflatie dus misschien tijd om euro 2 in te voeren :hihi:

Nederlandertje
16-03-15, 04:36
Wat ik nog steeds niet snap is dat een zak friet met mayo die 1,50 gulden kostte je daar maanden later geen € 0,75 maar € 1,50 voor moest betalen

De politiek heeft deze prijsinflatie altijd ontkend.

De reden voor de prijsstijgingen is heel simpel. Als we het bijvoorbeeld over je zakje friet hebben. De aardappelboer dacht laat ik er 10 cent bij opgooien. De patatfabrikant moest dus sowieso 10 cent omhoog om zijn percenttage te houden maar omdat hij meer ging verdienen moest hij ook meer belasting betalen dus moest nog een paar cent omhoog en natuurlijk wou hij zelf ook een paar centen extra verdienen dus ging weer een aantal cent omhoog. Dus uiteindelijk was alleen de zak patat al zeg maar 20 cent duurder geworden en zo ging het ook met het zakje/bakje en met de mayo ook. Dus uiteindelijk gaat de prijs vanzelf omhoog.

Nederlandertje
16-03-15, 04:38
Ik denk dat het beter is als wij terug gaan naar de gulden tijd.

En jij gelooft in het sprookje dat alles weer goedkoper wordt als we weer terug naar de gulden gaan? Geloof mij maar dat alles dan weer duurder gaat worden. Helaas zal de euro blijven bestaan en moeten we er maar mee leren leven.

super ick
16-03-15, 08:45
Om politiek correcte redenen hebben wij met de overgang ineens 10 a 15 procent ingeleverd. Zalm heeft dat zelf toegegeven in een interview. De gulden was al enige tijd harder dan de Mark die wat gezakt was door de val van de muur. De gulden mocht, om de Duitsers niet voor het hoofd te stoten, niet hoger gewaardeerd worden dan de mark.

Tel daarbij op de prijsstijgingen rondom het wisselen van munt. Dat alles ineens duurder was is geen gevoel geweest maar werkelijkheid.

Intussen is moeilijk vergelijken. Mensen rekenen nog altijd 2,20 terwijl het intussen al meer dan 2,50 is. Als je tegenwoordig 1.400 verdient heb je een kutsalaris terwijl 3.500 gulden (1.400x2,50) destijds riant was.

Daar komt nog bij dat er tegenwoordig allerlei kosten gemaakt worden die destijds niet of nauwelijks bestonden. Alleen het mobieltje slokt per gezin al zo'n 150 per maand op. Zorg 240. 100 gas en licht.

De vaste pasten kosten mij zo al bijna even veel als mijn sigaren! Dat is toch niet normaal?

super ick
16-03-15, 08:47
en nu hebben we te weinig inflatie dus misschien tijd om euro 2 in te voeren :hihi:

Ja. We zijn economisch 'geland'. Alles draaid min of keer een beetje stationair door. Belangrijke cijfers zoals groei en werkeloosheid zijn stabiel. Kortom er gebeurt niet veel.

Soldim
16-03-15, 15:35
Wat ik nog steeds niet snap is dat een zak friet met mayo die 1,50 gulden kostte je daar maanden later geen € 0,75 maar € 1,50 voor moest betalen

De politiek heeft deze prijsinflatie altijd ontkend.

Wat ik niet snap zijn de stumpers die denken dat zoiets de schuld van de politiek is in plaats van de plaatselijke snackbarhouder.

Ibrah1234
16-03-15, 16:09
Wat ik niet snap zijn de stumpers die denken dat zoiets de schuld van de politiek is in plaats van de plaatselijke snackbarhouder.

Als je nu even diep adem haalt en goed leest!! De politiek krijgt niet de schuld maar wel het feit dat de politiek deze prijsinflatie altijd heeft onkend. Werd gesteld dat op basis van het voorhanden zijnde cijfermateriaal het hier een illusie betrof.

Wij snappen ook wel dat met het aanpassen van de prijzen in veel gevallen simpelweg fl werd vervangen door het euroteken.

mark61
16-03-15, 19:49
Wat ik nog steeds niet snap is dat een zak friet met mayo die 1,50 gulden kostte je daar maanden later geen € 0,75 maar € 1,50 voor moest betalen

Dat is nou jouw favo vrije markt in actie. Daar ben je toch zo dol op? Vrij ondernemerschap, geen geleuter met overheden die prijzen controleren enzo? Lang leve Free Enterprise hiep hoi :lole:

Dan krijg je dus dit. En dan vind jij het opeens niet leuk meer, als je er een keer het slachtoffer van bent.

Overigens vond dit vrijwel alleen plaats in de horeca en aanverwanten. De 90% van je inkomen die naar wonen, utilities, verzekeringen, duurzame consumptiegoederen, benzine, boodschappen en belasting gaat, daar veranderde geen (euro)cent aan. Dus wat dat betreft is het hogelijk overdreven, dat geklaag.

Verder is vrijwel iedereen vergeten, of liever, de meeste mensen weten het nu nog niet eens, dat de euro per 1 januari 1999 is ingevoerd. Toen ging er geen enkele prijs omhoog. De munten van de eurolanden werden 'vastgezet' tegenover elkaar; nadat daarvóór die valuta's sowieso al decennia aan elkaar gekoppeld waren en laatstelijk nog maar +- 5% van elkaar mochten verschillen, de zogeheten slang, weet je nog?

De euro heeft verder niets met dat boerenbedrog van vrolijke middenstanders te maken. Hij steeg in het eerste half jaar na introductie tov. de dollar, dus die importen werden goedkoper. Al denk ik niet dat de oliemaatschappijen dat voordeel hebben doorgegeven. Ook al weer jouw vrolijke Vrije Ondernemerschap.

Tel uit je winst.

mark61
16-03-15, 19:52
Om politiek correcte redenen hebben wij met de overgang ineens 10 a 15 procent ingeleverd. Zalm heeft dat zelf toegegeven in een interview. De gulden was al enige tijd harder dan de Mark die wat gezakt was door de val van de muur. De gulden mocht, om de Duitsers niet voor het hoofd te stoten, niet hoger gewaardeerd worden dan de mark.

Absolute bullshit, sorry dat ik het zeg.

Zalm had dit slimmigheidje bedacht: hij liet en passant de gulden 10% devalueren ten opzichte van de D-Mark, om onze export nog wat meer aan te zwengelen. Wat hij mooi dacht te kunnen verhullen door dat tijdens de introductie van de euro te doen.

Zo zat dat, en niet anders. Wat wie dan ook zegt. En dat klopt met wat je zegt, de DM was wat gedaald, dus de gulden wat gestegen. Aangezien toen 50% van de Nederlandse export naar Duitsland ging, was dat ongunstig voor ons.

Voor het hoofd stoten? Waar slaaaaaaaaat dat op. Als Zalm dat gezegd heeft liegt ie. Wat ik zeg, is wat hijzelf heeft gezegd. Voor of na die flauwekul die jij nu citeert :)

mark61
16-03-15, 19:58
Als je nu even diep adem haalt en goed leest!! De politiek krijgt niet de schuld maar wel het feit dat de politiek deze prijsinflatie altijd heeft onkend. Werd gesteld dat op basis van het voorhanden zijnde cijfermateriaal het hier een illusie betrof.

Die horecalol had geen enkele invloed op de index, enfin, de gecombineerde prijsstijging van alle goederen en diensten in een jaar. Om de reden die ik in mijn vorige post noemde: het deel van je uitgaven dat naar horeca gaat is miniem, vergeleken bij de rest van je uitgaven. Het lijkt veel, omdat het een redelijk deel van je vrij beschikbare inkomen voor luxe-geintjes beslaat.


Wij snappen ook wel dat met het aanpassen van de prijzen in veel gevallen simpelweg fl werd vervangen door het euroteken.

Dat is kul. Giga-borreltafel overdrijving. Ik was er zelf bij, en de schunnige prijsverhogingen waren ongeveer 25%, op zijn ergst.

Met de euro heeft dat nog steeds niets te maken, allemaal.

mark61
16-03-15, 20:00
en nu hebben we te weinig inflatie dus misschien tijd om euro 2 in te voeren :hihi:

Wat heeft de munteenheid met de toestand in de wereld te maken?

Niente. De inflatie is zo laag omdat mensen niet durven te consumeren, en ondernemers niet durven te investeren, en banken hun wonden likken, dus niet durven uit te lenen, of dat niet mogen.

Na een crisis die vnl. door Amerikaanse banken is veroorzaakt, en door de onroerend-goedsector (Spanje, Ierland).

Eric de Blois
16-03-15, 20:38
Waar waren ze dan al die tijd.


Die waren er toen zeker. Maar daar werd t o t a a l geen rekening mee gehouden, want de trein van de eenwording moest persé doorrijden wat er ook aan twijfels en tegenstand over bestond. De euro is een politieke beslissing die ons door de strot is geduwd net alles wat met de EU te maken heeft. Daar achteraf een enquete over houden heeft natuurlijk weinig zin. De uitkomst daarvan verandert niets aan de zaak. Zinloos derhalve. Er is geen enquete voor nodig om te bepalen waarom het zo gegaan is. Dat is bekend: politieke arrogantie van een kleine elitaire kliek die totale minachting had en heeft voor de mening van de bevolking over een zaak die de Nederlandse souvereiniteit diep raakt. De zogenaamde democratie is dan ook niets meer dan een papieren werkelijkheid, een schijnvertoning. De deelname van Nederland aan de volkomen ondemocratische EU is via onze regering 100% ondemocratisch er door gedrukt. Die schade is onherstelbaar. De EU heeft geen democratische struktuur en zal dat vermoedelijk ook nooit krijgen. Het enige democratische land van Europa is geen lid van de EU: Zwitserland. Ook het enige land waar het nog goed gaat, ondanks alle tegenwerking van de EU naar dat land toe.

mark61
16-03-15, 20:49
Die waren er toen zeker.

Het enige democratische land van Europa is geen lid van de EU: Zwitserland. Ook het enige land waar het nog goed gaat, ondanks alle tegenwerking van de EU naar dat land toe.

Deze heren hoorde ik toen niet, anders. Jij wel?

Deze mythe is hier nou al honderd keer ontkracht. Zwitserland is EU-lid in alles behalve de naam; het conformeert zich aan alle EU-wetgeving, maar heeft geen inspraak of stem. Das handig :slaap:

Eric de Blois
16-03-15, 21:22
Deze heren hoorde ik toen niet, anders. Jij wel?

Deze mythe is hier nou al honderd keer ontkracht. Zwitserland is EU-lid in alles behalve de naam; het conformeert zich aan alle EU-wetgeving, maar heeft geen inspraak of stem. Das handig :slaap:

Sorry ik heb die oude kranten niet bewaard, maar ik herrinner mij uit die tijd veel kritiek. Dat dit jou ontgaan is wil niet zeggen dat er dus geen kritiek is geweest.

Dat zich "vrijwillig conformeren" door de zwitsers, zo dat al waar is, is dan uiteraard het directe gevolg van machtsongelijkheid en regelrechte bedreigingen. Een land dat omringt wordt door eu-lidstaten heeft in alles een vrije keus?


Tijdens mijn ministerschap was Europa nooit ver weg. Na jaren van blokkades van onze vrachtwagens in Zwitserland en Oostenrijk organiseerde ik samen met Euro Commissaris van Miert het Transitoaccoord wat een vrije doorgang garandeerde mits de vrachtwagens stiller en milieuvriendelijker werden. Toen ze te hard bleven rijden organiseerde ik de snelheidsbegrenzer, ook op Europees niveau. Daar was onze tranportsector iets minder blij mee. Maar hoeveel milieu en mensenlevens zijn daarmee niet gespaard.

Hanja Maij-Weggen


Het zinnetje: "organisereerde ik samen met EURO Commissaries(...)", moet hier begrepen als een dreig-missie naar Zwitserland. Het was natuurlijk geen bezoek zonder gewichtige dreigementen om even de te zeggen waar het op staat.

Tomas
16-03-15, 21:40
Weet iemand hoeveel mensen er al zijn omgekomen sinds de introductie? Daar hoor je namelijk nooit wat van.

Wizdom
16-03-15, 22:07
Deze heren hoorde ik toen niet, anders. Jij wel?

Deze mythe is hier nou al honderd keer ontkracht. Zwitserland is EU-lid in alles behalve de naam; het conformeert zich aan alle EU-wetgeving, maar heeft geen inspraak of stem. Das handig :slaap:

Ze profiteren wel van de lusten maar hebben geen last van de lasten... Dat noem ik nou slim...

H.P.Pas
16-03-15, 22:12
Weet iemand hoeveel mensen er al zijn omgekomen sinds de introductie? Daar hoor je namelijk nooit wat van.


Wat je zegt.
De tyfushonden. :droef:

H.P.Pas
16-03-15, 22:15
Dat zich "vrijwillig conformeren" door de zwitsers, zo dat al waar is, is dan uiteraard het directe gevolg van machtsongelijkheid en regelrechte bedreigingen. .

Het is precies zo, zoals ik hier al een keer of 20 (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/348397-liever-directe-democratie-stoere-euro-praat.html#post5009450)heb uitgelegd. Er bestaat zelfs een woord voor: 'autonome Nachvollzug'.
Welbegrepen eigenbelang. Wij verdienen elke tweede frank met export naar de EU; de afsluiting zg. 'bilaterale verdragen' met de EU hebben hebben een economische boom met zich meegebracht.

H.P.Pas
16-03-15, 22:32
Ze profiteren wel van de lusten maar hebben geen last van de lasten... Dat noem ik nou slim...

Dat is blaartrekkende onzin.
Zwitserland is praktisch gelijkgesteld aan de EU-leden. Zowel wat lusten als wat lasten betreft.Keurig vastgelegd in 7 raamverdragen en 200 detailovereenkomsten: de zg. 'bilaterale verdragen'.

Ibrah1234
16-03-15, 22:47
Die horecalol had geen enkele invloed op de index, enfin, de gecombineerde prijsstijging van alle goederen en diensten in een jaar. Om de reden die ik in mijn vorige post noemde: het deel van je uitgaven dat naar horeca gaat is miniem, vergeleken bij de rest van je uitgaven. Het lijkt veel, omdat het een redelijk deel van je vrij beschikbare inkomen voor luxe-geintjes beslaat.

Giga-borreltafel overdrijving. Ik was er zelf bij, en de schunnige prijsverhogingen waren ongeveer 25%, op zijn ergst.

Nou, aanzitten aan de borreltafel is onbetaalbaar geworden Mark. Waar je vroeger voor 3 tientjes op straat rolde uit de kroeg daar zijn ze tegenwoordig zo een paar honderd euro voor kwijt.

De jeugd neemt thuis nog even een hapje en een drankje en spendeert vervolgens bijna niets meer in de horeca omdat het vrijwel onbetaalbaar is geworden.

Aan de andere kant is het ook wel weer gezellig. :blij:

Eric de Blois
16-03-15, 23:19
Weet iemand hoeveel mensen er al zijn omgekomen sinds de introductie? Daar hoor je namelijk nooit wat van.
Er zijn sinds de invoering heel veel mensen overleden. Het CBS houdt dat heel netjes bij.

H.P.Pas
16-03-15, 23:30
Nou, aanzitten aan de borreltafel is onbetaalbaar geworden Mark. Waar je vroeger voor 3 tientjes op straat rolde uit de kroeg daar zijn ze tegenwoordig zo een paar honderd euro voor kwijt.



Toen bestond de keus uit oude of jonge klare; capirinha en pina colada waren er niet bij...
Om van tapa's maar te zwijgen; bitterballen, portie kaas, portie ossenworst.. klaar.
Maar je hebt gelijk, horeca is relatief duur geworden. Een logisch en direct gevolg van economische groei door stijgende arbeidsproductiviteit. Horeca is arbeidsintensief en laat zich slecht automatiseren of naar lage-loon landen verschuiven. Toch moet ze zich aan het algemene loonniveau orienteren om personeel te vinden.
Dat is in Zürich niet anders; toch heb ik niet de indruk, dat er minder gezopen wordt dan vroeger; eerder het tegendeel.

Ibrah1234
16-03-15, 23:42
Toen bestond de keus uit oude of jonge klare; capirinha en pina colada waren er niet bij...
Om van tapa's maar te zwijgen; bitterballen, portie kaas, portie ossenworst.. klaar.
Maar je hebt gelijk, horeca is relatief duur geworden. Een logisch en direct gevolg van economische groei door stijgende arbeidsproductiviteit. Horeca is arbeidsintensief en laat zich slecht automatiseren of naar lage-loon landen verschuiven. Toch moet ze zich aan het algemen loonniveau orienteren om personeel te vinden.
Dat is in Zürich niet anders; toch heb ik niet de indruk, dat er minder gezopen wordt dan vroeger; eerder het tegendeel.

Raar maar waar, de horeca ondervindt veel concurrentie van het internet. Begin 90's gingen we op stap en zo ontmoette je mensen. Tegenwoordig worden de afspraakjes gemaakt op Facebook, Tinder en andere vormen van social media.

Het rookverbod kwam daar nog eens bij dus het zal inderdaad een combinatie van factoren zijn geweest. Gevolg is in elk geval dat de horeca minder frequent wordt bezocht. Dat zal ook een prijsopdrijvend effekt hebben gehad.

De link internet en horeca is het laatste waar ik aan zou denken maar bovenstaande is mij onlangs verteld door iemand die meerdere horecazaken verpacht.

H.P.Pas
17-03-15, 00:17
Maroc als stamtafel-ersatz..
Zit wel iets in. :cola:

mark61
17-03-15, 03:16
Weet iemand hoeveel mensen er al zijn omgekomen sinds de introductie? Daar hoor je namelijk nooit wat van.

Precies. Het is een grof schandaal. En onder het tapijt geveegd door die monsterlijke politici.

mark61
17-03-15, 03:21
Nou, aanzitten aan de borreltafel is onbetaalbaar geworden Mark. Waar je vroeger voor 3 tientjes op straat rolde uit de kroeg daar zijn ze tegenwoordig zo een paar honderd euro voor kwijt.

De jeugd neemt thuis nog even een hapje en een drankje en spendeert vervolgens bijna niets meer in de horeca omdat het vrijwel onbetaalbaar is geworden.

Aan de andere kant is het ook wel weer gezellig. :blij:

Je bent intussen 15 jaar ouder; je smaak is duurder geworden. In plaats van halve liters merkloos bier fancy buitenlands gedistilleerd.

Toen ik nog bij de jeugd hoorde gingen we al steeds later uit, vnl. omdat het vroeger op de avond maar saai was, en ook toen al om goedkoper in te drinken.

De minimumleeftijd voor alcoholconsumptie is niet al te lang geleden opgetrokken en wordt strenger nageleefd.

mark61
17-03-15, 03:24
Verder waren de fritten in België altijd veel duurder dan in Nederland; dat prijsverschil is duidelijk kleiner geworden. In Nederland kreeg je altijd de smoes 'mislukte aardappeloogst' als de patatbakker weer es de prijs omhoog deed. Gek genoeg deed ie em het jaar erna, bij een overvloedige oogst, niet meer omlaag.

Het verband met de euro, voor al deze anekdotiek, is intussen ver te zoeken.

Soldim
17-03-15, 09:05
Dat zich "vrijwillig conformeren" door de zwitsers, zo dat al waar is, is dan uiteraard het directe gevolg van machtsongelijkheid en regelrechte bedreigingen.

Uit puur eigenbelang.

mark61
18-03-15, 00:25
Ze profiteren wel van de lusten maar hebben geen last van de lasten... Dat noem ik nou slim...

Je kletst uit je nek. Niet dat dat nieuws is.

mark61
18-03-15, 00:46
Dat alles ineens duurder was is geen gevoel geweest maar werkelijkheid.

Intussen is moeilijk vergelijken. Mensen rekenen nog altijd 2,20 terwijl het intussen al meer dan 2,50 is. Als je tegenwoordig 1.400 verdient heb je een kutsalaris terwijl 3.500 gulden (1.400x2,50) destijds riant was.

Daar komt nog bij dat er tegenwoordig allerlei kosten gemaakt worden die destijds niet of nauwelijks bestonden. Alleen het mobieltje slokt per gezin al zo'n 150 per maand op. Zorg 240. 100 gas en licht.

De vaste pasten kosten mij zo al bijna even veel als mijn sigaren! Dat is toch niet normaal?

Nee, dat is fantasie. Grote prijsstijgingen waren er alleen in de horeca.

Dat heet inflatie. Over 1999-2015 is dat minstens 35%, afhankelijk van je uitgavenpatroon. Het is natuurlijk wat zot om vrijwillig aangegane consumptie, zoals van een mobiele telefoon, aan te voeren als argument voor 'het leven wordt steeds duurder' of 'mijn inkomen is minder waard geworden'.

mark61
18-03-15, 00:49
Sorry ik heb die oude kranten niet bewaard, maar ik herrinner mij uit die tijd veel kritiek. Dat dit jou ontgaan is wil niet zeggen dat er dus geen kritiek is geweest.

Dat zich "vrijwillig conformeren" door de zwitsers, zo dat al waar is, is dan uiteraard het directe gevolg van machtsongelijkheid en regelrechte bedreigingen.

Huh? De klacht was nou net dat er destijds geen kritiek was. Wat is het nou?

Absolute kletskoek. Wat bedoel je eigenlijk? De EU is een club van landen die onderlinge handel vergemakkelijken; niet-leden genieten natuurlijk niet dezelfde voordelen, tenzij ze meedoen. Als je dat formuleert in termen van 'macht' en 'dreigementen', tsja.

Nederlandertje
18-03-15, 01:55
Die waren er toen zeker. Maar daar werd t o t a a l geen rekening mee gehouden, want de trein van de eenwording moest persé doorrijden wat er ook aan twijfels en tegenstand over bestond. De euro is een politieke beslissing die ons door de strot is geduwd net alles wat met de EU te maken heeft. Daar achteraf een enquete over houden heeft natuurlijk weinig zin. De uitkomst daarvan verandert niets aan de zaak. Zinloos derhalve. Er is geen enquete voor nodig om te bepalen waarom het zo gegaan is. Dat is bekend: politieke arrogantie van een kleine elitaire kliek die totale minachting had en heeft voor de mening van de bevolking over een zaak die de Nederlandse souvereiniteit diep raakt. De zogenaamde democratie is dan ook niets meer dan een papieren werkelijkheid, een schijnvertoning. De deelname van Nederland aan de volkomen ondemocratische EU is via onze regering 100% ondemocratisch er door gedrukt. Die schade is onherstelbaar. De EU heeft geen democratische struktuur en zal dat vermoedelijk ook nooit krijgen. Het enige democratische land van Europa is geen lid van de EU: Zwitserland. Ook het enige land waar het nog goed gaat, ondanks alle tegenwerking van de EU naar dat land toe.

Gaat zo goed dat er zelfs busreizen naar duitsland worden georganiseerd om daar naar de winkel te gaan omdat het in Zwitserland zelf te duur wordt. Maar gaat hardstikke goed daar hoor.

Eric de Blois
18-03-15, 05:41
Dat zich "vrijwillig conformeren" door de zwitsers, zo dat al waar is, is dan uiteraard het directe gevolg van machtsongelijkheid en regelrechte bedreigingen. Een land dat omringt wordt door eu-lidstaten heeft in alles een vrije keus?.


Uit puur eigenbelang.

Dat is logisch. Wie in een ondergeschikte positie zit, maakt ook keuzes in eigen belang, maar niet in vrijheid. Wanneer in het kader van diplomatie sancties in het vooruitzicht worden gesteld, zijn de nog openstaande optie's voor de "gesprekspartner" wel beperkt.