PDA

Bekijk Volledige Versie : Netanyahu wint verrassend van links



Marsipulami
18-03-15, 10:02
Netanyahu wint verrassend van links

wo 18/03/2015 - 06:05 - Michaël Torfs

De rechtse Likoed-partij van aftredend premier Benjamin Netanyahu heeft de parlementsverkiezingen in Israël gewonnen. Netanyahu's conservatieve Likoed-blok komt uit op 30 zetels, uitdager Isaac Herzog van de centrumlinkse Zionistische Unie strandt op 24 zetels. De Arabische eenheidslijst kaapt 14 zetels weg, goed voor een derde plaats. Netanyahu (65) lijkt dus op weg naar een nieuwe, vierde ambtstermijn als premier.

In het Israëlische parlement, de Knesset, zijn er in totaal 120 zetels te verdelen. Netanyahu doet het veel beter dan wat de peilingen hadden aangegeven, waarin hij steevast op achterstand lag. Wat een mogelijke nederlaag leek te gaan worden, werd in werkelijkheid een klinkende overwinning. De verkiezingen werden algemeen gezien als een referendum voor of tegen Netanyahu - die de voorbije 6 jaar in het zadel zat als premier. Dat referendum heeft hij dus glansrijk gewonnen.

Er was nochtans veel kritiek gerezen op Netanyahu, die volgens tegenstanders te veel focust op het veiligheidsbeleid en het buitenland, en terwijl binnenlandse problemen en noden negeert. Zo is de huizenmarkt voor veel Israëli's bijzonder duur tot onbetaalbaar geworden, en is de koopkracht van de middenklasse fel gedaald.

In percentages zouden Likoed en Netanyahu - met zo goed als alles stemmen geteld - 23,3 procent halen, tegenover 18,7 procent voor de linkse Zionistische Unie. De Arabische eenheidslijst volgt als derde met 11 procent.

Netanyahu lijkt dus op weg naar een derde opeenvolgende termijn, zijn vierde in totaal nadat hij tussen 1996 en 1999 ook al eens premier van Israël was.


Uitslagen (kleine wijzigingen mogelijk):

•Likoed 30 zetels
•Zionistische Unie 24
•Arabische eenheidslijst 14
•Yesh Atid 11
•Kulanu 10
•Het Joodse Huis 8
•Shas 7
•Yisrael Beitenu 6
•Thora Judaism 6
•Meretz 4

Netanyahu verrast twee keer

Gisterenavond waren er al berichten over feestvierende Likoed-stemmers en een ontgoochelde stemming bij links. Netanyahu had vannacht al de overwinning opgeëist tijdens een meeting in Tel Aviv. "Tegen de voorspellingen in hebben we een grote overwinning geboekt", orakelde Netanyahu.

"Alles is open", probeerde op het hetzelfde moment zijn grote rivaal Herzog, wat verder in Tel Aviv, er nog de moed in te houden. "Ik doe er alles aan om een sociale regering te brengen in Israël."

De opkomst lag met bijna 4 miljoen stemmers rond de 72 procent, wat hoger is dan bij de vorige verkiezingen. Die vonden nog maar 2 jaar geleden plaats, in maart 2013. Een normale termijn duurt 4 jaar in Israël, maar regeringen doen die zelden uit in Israël.

Het was Netanyahu die een gok had genomen door te gaan voor vervroegde verkiezingen om het gekibbel te stoppen. Wat dus eerst als een mislukte gok leek uit te draaien, is nu een triomf geworden. Niet alleen trok Netanyahu verrassend het laken naar zich toe, hij won ook nog eens met een onverwacht ruime marge.

super ick
18-03-15, 16:16
http://www.youtube.com/watch?v=xIa0SWRMi3U

Ik zie de overeenkomsten wel tussen de baardmannen aan beide zijden. Jij ook?

Of moet ik er ook een joetoepjes over plaatsen?

mark61
18-03-15, 18:55
Het varken klaagde erover dat Arabische Israëli's gingen stemmen.

knots71karel
18-03-15, 19:15
Ik zie de overeenkomsten wel tussen de baardmannen aan beide zijden. Jij ook?

Of moet ik er ook een joetoepjes over plaatsen?

Moet ff lachen ,al die fanatieke figuren zijn baard (vol bacterien)dragende mannen .
de een met Keppel of hoed de anderen met tulband.

super ick
19-03-15, 07:49
Het varken klaagde erover dat Arabische Israëli's gingen stemmen.

Waar heb je dat vandaan dan?

Ongeacht wat Netanyahu er van zou vinden werkt het wel zo in een democratie.

Umarvlie
19-03-15, 08:55
Netanyahu wint verrassend van links

Ik zou "verrassend" willen vervangen door "teleurstelled". Dat geld ook voor Israel zelf want hoewel havikken als Nethanyahu door polariserende opstelling lang aan de macht kan blijven is er voor de toekomst van Israel maar 1 oplossing en die zal op deze manier niet worden bereikt.