PDA

Bekijk Volledige Versie : Headhunters uit de VS kapen technici weg



Ibrah1234
26-03-15, 06:28
http://images0.tcdn.nl/avond/article23847362.ece/BINARY/q/ASML+personeel.JPG


VS kapen technici weg

Sonny Duijn UTRECHT -

Een Amerikaans techbedrijf maakt jacht op de knapste koppen uit onze arbeidsmarkt en wil deze naar de VS halen.

Dat blijkt uit een unieke opdracht die de Amerikaanse chipmachinefabrikant KLA-Tencor heeft gegeven aan recruitingbureau QSXL.


Verhuizen naar Californië

Liefst meer dan 40 toonaangevende technici worden verzocht te verhuizen naar Californië en voor het bedrijf te werken. Daarbij mikken de Amerikanen vooral op de regio Eindhoven, een veelgeprezen techregio in ons land.
Directeur Sidney Hiele van QSXL verwacht zelfs dat meer bedrijven dit voorbeeld zullen volgen. Dit is het begin van een trend, volgens hem. „Eindhoven staat er goed op als plek waar techtalent zich ontpopt”, zegt hij op basis van de ontwikkelingen en opdrachten die hij uit de markt krijgt.

'Geweldige aderlating voor Nederland'

De ict-sector reageert geschokt op deze informatie en uitstroom van kennis. „Je ziet altijd wel dat headhunters jagen op één of twee man tegelijk. Maar meer dan 40 tegelijk, dat is uniek. Dit is erg zorgelijk. Eindhoven is een veelbelovende kennishub en een verlies van zoveel hoogwaardige technici is een geweldige aderlating”, zegt Bart Hogendoorn, die namens branchevereniging Nederland ICT 550 bedrijven met een gezamenlijke omzet van €30 miljard vertegenwoordigt.

Hij wijst ook op de innovaties en werkgelegenheid die hoogwaardige kenniswerkers in ons land creëren.

Soldim
26-03-15, 06:38
Dat is arbeids-mobiliteit. Lijkt me eerder positief dan negatief.

Het staat de ICT 550 bedrijven vrij werknemers een concurerend aanbod te doen.

super ick
26-03-15, 07:31
Dat is arbeids-mobiliteit. Lijkt me eerder positief dan negatief.

Het staat de ICT 550 bedrijven vrij werknemers een concurerend aanbod te doen.

Dan moeten we ze grote bonussen geven net als de bankiers. Tenminste, als ik sommige moet geloven is dat de oplossing.

Mark
26-03-15, 11:35
ingenieurs worden in nederland ook bijzonder slecht betaald vergeleken met juristen, economen en bedrijfskundigen.

in andere landen worden ze beter betaald.

Door de slechte beloning en de uitstroom hebben we straks/nu de situatie dat wij niet meer een land zijn dat mee kan komen in de moderne technologie.

super ick
26-03-15, 15:08
ingenieurs worden in nederland ook bijzonder slecht betaald vergeleken met juristen, economen en bedrijfskundigen.

in andere landen worden ze beter betaald.

Door de slechte beloning en de uitstroom hebben we straks/nu de situatie dat wij niet meer een land zijn dat mee kan komen in de moderne technologie.

Ingenieurs kunnen hier best goed verdienen. Misschien minder dan in het buitenland maar ik geloof niet dat wij dan, net als het sprookje over bestuurders, bang hoeven zijn dat zij massaal Nederland verlaten. Er zijn meer redenen te bedenken om hier te blijven.

Ik pak mijn persoontje maar als voorbeeld. Hier kan ik niet rentenieren maar in diverse andere landen zou dat ruim lukken. Ik heb er zelfs banden mee en spreek de taal. Dat zou de overstap voor mij dus kleiner maken. Er zijn diverse andere dingen die ook meetellen.

Het gevaar slachtoffer te worden van corruptie, kinderen hier, slechtere of peperdure gezondheidszorg, emotionele band met het land waar je geboren bent.

Marsipulami
31-03-15, 22:05
ingenieurs worden in nederland ook bijzonder slecht betaald vergeleken met juristen, economen en bedrijfskundigen.

in andere landen worden ze beter betaald.

Door de slechte beloning en de uitstroom hebben we straks/nu de situatie dat wij niet meer een land zijn dat mee kan komen in de moderne technologie.

Van een brain drain hoeven we echt niet bang te zijn in Europa. Laat die ingenieurs maar vertrekken. Hooggeschoolde werknemers kunnen we tegenwoordig heel gemakkelijk vervangen door computers die bovendien alsmaar goedkoper worden.

In Europa hebben we veel te veel geleerden en hooggeschoolden en te weinig mensen die echt iets kunnen en/of hun handen uit de mouwen willen steken.

Probeer maar eens een goede poetshulp te vinden. Metselaars, verpleegkundigen en lassers zijn knelpuntberoepen. Ik was deze week een uur in de garage met mijn auto en bij het buitengaan was ik een maandloon kwijt.

Op wandelafstand van mijn woning wonen er honderden hooggeschoolde medici, advocaten, ingenieurs, professoren, magistraten, politici, topambtenaren, enz. Uiteindelijk worden die hooggeschoolden allemaal (evt onrechtstreeks) door de overheid en met gemeenschapsgeld betaald. In feite gaat het hier om een (verdoken) categorie van uitkeringstrekkers die veel (te) veel geld krijgen om weinig tot niets te doen.

Ik zoek al enkele jaren een vakman die enkele vierkante meters wandtegels wil komen plaatsen in mijn keuken, zonder dat ik daarvoor een bijkomende hypothecaire lening voor verbouwingen hoef af te sluiten. Ken jij iemand ?

Het wordt hoog tijd dat Europa wat meer arbeidsmigranten toelaat die nog bereid zijn om te werken voor hun loon in plaats van nog meer overheidsgeld te geven aan hooggeschoolde potverteerders / profiteurs.

Soldim
01-04-15, 07:08
Ik zoek al enkele jaren een vakman die enkele vierkante meters wandtegels wil komen plaatsen in mijn keuken, zonder dat ik daarvoor een bijkomende hypothecaire lening voor verbouwingen hoef af te sluiten. .

Ik heb twee linker handen en kan dat zelf, vooral als het maar een klein stukje is. Daar heb je geen vakman of lening voor nodig.

super ick
01-04-15, 07:59
Ik heb twee linker handen en kan dat zelf, vooral als het maar een klein stukje is. Daar heb je geen vakman of lening voor nodig.

Daar is hij te lui voor en hij wilt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Een luie vrek dus.

Marsipulami
01-04-15, 10:37
Ik heb twee linker handen en kan dat zelf, vooral als het maar een klein stukje is. Daar heb je geen vakman of lening voor nodig.


Daar is hij te lui voor en hij wilt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Een luie vrek dus.

Ik begrijp dat jullie solliciteren om in het zwart nog wat bij te klussen. Ik moet echter geen wandtegels in mijn keuken die op een frauduleuze manier geplaatst zijn.

super ick
01-04-15, 19:09
Ik begrijp dat jullie solliciteren om in het zwart nog wat bij te klussen. Ik moet echter geen wandtegels in mijn keuken die op een frauduleuze manier geplaatst zijn.

Tegels kan je niet op een frauduleuze manier plaatsen. Er is pas sprake van fraude als de aannemer zijn inkomsten het jaar daarop niet opgeeft.