PDA

Bekijk Volledige Versie : Vermoorde onschuld



mark61
29-03-15, 18:01
Sentiment op z’n Amsterdams: nu ineens, volkomen onverwacht, bekend is dat Willem Holleeder geen gezellige boef is maar een gevaarlijke psychopaat, speelt men hier en daar de vermoorde onschuld. Hadden we dat geweten! De organisator van de Holleeder-tour, die in de Jordaan langs het geboortehuis, de school en de stamkroeg van de crimineel voert, heeft de lucratieve attractie per direct stopgezet. Hij „kan de tour echt niet meer verkopen nu we weten dat Holleeder kinderen heeft bedreigd”.

Principes gaan voor.

Ook Twan Huys die de Amsterdamse crimineel in zijn College Tour een podium gaf waarop eerder Madeleine Albright en bisschop Tutu hadden gezeten, werd het doelwit van verontwaardiging. Zo publiceerde de Volkskrant een „brief van de dag” waarin geëist werd dat Huys het Nederlandse volk zijn excuses zou aanbieden. Hij had de 1,3 miljoen mensen die gretig naar zijn gesprek met Holleeder hadden gekeken dit nooit mogen aandoen.

„Ik ben een bekende Nederlander, ik laat me door niemand uitkafferen”, schreeuwt Holleeder op een bandopname tegen zijn zus („kankerhoer!”). Dat raakt onbedoeld de kern, want zijn faam heeft hij aan anderen te danken – aan de journalisten die maar over hem bleven schrijven, aan de kranten die hem en zijn scooter tot icoon maakten, aan alle kletsprogramma’s die hem jarenlang over het paard tilden. Dus wie werd er hier eigenlijk ontmaskerd, de „psychopaat” Willem Holleeder of de samenleving die hem jarenlang tegen beter weten in mythologiseerde en sentimentaliseerde?

Er is niks briljants aan Willem Holleeder, niks dat onwillekeurig bewondering oproept wegens uitzonderlijke slimheid of ingenieuze misdadigheid. Zijn bekendste misdaad, de Heineken-ontvoering, stamt uit 1983 en hing van knulligheid aan elkaar. De rest bestaat uit afpersen en afrekenen.

In dat opzicht is hij een echte Hollandse held – je kunt constant met hem bezig zijn, zonder dat je tegen hem op hoeft te kijken.

Niet toevallig valt de „ontmaskering” van Holleeder samen met de totale afbladdering van Bram Moszkowicz, die man die twintig jaar lang zijn advocaat was. Toen Moszkowicz in 2007 de verdediging van Holleeder moest neerleggen, werd er nog net geen extra Journaal ingelast. In de jaren erna waren de media verslaafd aan hem, zodat berichten over wangedrag en dubieuze praktijken als louter spelbederf werden gezien. Als Holleeder een bekende Nederlander was, wat was Bram Moszkowicz dan wel niet? Hij was alomtegenwoordig, niet alleen in de boulevardbladen. Bij Pauw en Witteman zat hij zo vaak aan tafel, schreef ik in die tijd, dat niet duidelijk was wie wie had uitgenodigd.

Op hetzelfde moment dat we via Holleeder op tape konden vernemen dat de relatie tussen de Neus en de Mosk niet helemaal was wat de media er indertijd van maakten („De laatste Jood die mij mijn geld afgepakt heeft, en iedereen in de maling heeft genomen, is Moszkowicz.”), berichtte De Telegraaf dat de op alle fronten failliete Moszkowicz een nieuwe auto heeft: een Maserati Ghibli – een tweedehandsje, voor slechts 79.000 euro. Volgens de gewezen topadvocaat is de auto „aan hem ter beschikking gesteld.” En kijk, in de reacties onder het Facebook-bericht van de dealer niets van de gebruikelijke volkse rancune tegen graaiers en zakkenvullers: „Good for you, Bram!” en „Laat ze maar kletsen.” Het zullen afkickverschijnselen zijn – van een verslaving ben je niet zomaar af.

Nu zowel de Neus als de Mosk maatschappelijk op weg naar de uitgang is, zou een socioloog eens op zoek moeten naar de oorzaak van de publieke verheerlijking van types met een onmiskenbare narcistische stoornis. Iedereen kon het van mijlenver zien. Holleeder had „psychopaat” op zijn voorhoofd staan. Je hoeft geen psycholoog te zijn om in Moszkowicz een behoeftige narcist te zien. Het heeft het jarenlange circus niet in de weg gezeten. Misschien slaan we bluf en intimidatie veel hoger aan dan we toegeven.

Zijn we er nu klaar mee? Het Parool meldt dat een neef van Moszkowicz bezig is aan een documentaire over zijn vader, die eveneens advocaat was en al in 2006 van het tableau werd geschrapt wegens hetzelfde soort misstappen. Het Parool: „De jonge telg uit het bekende geslacht probeert antwoord te geven op de vraag waarom Moszkowiczen zulke hoge pieken en diepe dalen beleven: zijn ze destructief of hebben ze gewoon intense persoonlijkheden?”

Daar gaan we weer.

Vermoorde onschuld - nrc.nl (http://www.nrc.nl/heijne/2015/03/29/vermoorde-onschuld/)

Ik heb die verheerlijking van misdadigers en hun louche vriendjes nooit begrepen. Echt helemaal nooit.

Charlus
29-03-15, 18:12
Wat is het verschil tussen nooit en echt helemaal nooit?
Dubbel bovendien: eerst nooit, daarna echt helemaal nooit. 'Je' zou zeggen dat echt helemaal nooit voldoet, wat echt helemaal dan ook mag betekenen. Sterker nog, nooit voldoet. Sterker dan nooit bestaat niet. Bestaat nu eenmaal niet. Bestaat eigenlijk niet. Bestaat echt niet.
Waar, echt waar. Echt helemaal waar. Eigenlijk echt helemaal waar.

Charlus
29-03-15, 18:13
Eigenlijk nooit.
Nevernooitniet. Da's iets anders.

Charlus
29-03-15, 18:27
Bijna de column vergeten. Bas Heijne is een lul.

mark61
29-03-15, 19:02
Goh, wat een buitengewoon boeiend commentaar. Wat maakt dat jou dan? Een ongelooflijke lul?

super ick
29-03-15, 19:50
Goh, wat een buitengewoon boeiend commentaar. Wat maakt dat jou dan? Een ongelooflijke lul?

Ik heb hier dacht ik al eens gepost over zijn onmenselijke barbaarse daad om Heineken en zijn chauffeur geketend aan de muur in een hok te laten zitten. Kijk, de rest hing als een zweem om hem heen. Hoever zat hij erin? Zat hij echt achter diverse liqiedaties? Allemaal vragen. Dat vastketenen is een feit. Dat maakte hem in mijn ogen al een onmens.

Dat hij acte de présence mocht geven in de media komt door de enorme geilheid naar scopes. Het 'gevecht' om de kijkcijfers. Smakeloos en moraalloos.

H.P.Pas
29-03-15, 20:44
Bijna de column vergeten. Bas Heijne is een lul.

Ik vind dit geen pientere praat.
:corcky:In het geheel niet.

H.P.Pas
29-03-15, 21:03
Dat hij acte de présence mocht geven in de media komt door de enorme geilheid naar scopes. Het 'gevecht' om de kijkcijfers. Smakeloos en moraalloos.

Wiens geilheid? U vraagt en de media draaien: zij halen hun kijkcijfers daar waar ze kennelijk te halen zijn.


Voortbordurend op Scheffers essay zegt men tegenwoordig dat ‘de multiculturele samenleving’ is mislukt. Ik kan alleen maar zeggen dat het erger is: de ‘culturele samenleving’ is mislukt. Daarom zitten we nu opgescheept met zoveel platvloersheid die ons leven elke ochtend, elke middag en elke avond vergalt.

Oeroude draad (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/313370-anil-ramdas-doet-paul-scheffer-onweer-barst-los.html#post4472316), lang en kronkelig.

Tomas
29-03-15, 21:59
Ik vind dat 'verheerlijken' schromelijk overdreven. Het is maar een handje vol programma's geweest waar ie in optrad, en je kan je afvragen of het verheerlijking of interesse is. Ik kan niet ontkennen dat ik een enkel programma (ik meen college tour) heb gezien. En net als de schrijver van dit stuk tot de conclusie kwam met een gevaarlijke psychopaat te maken te hebben. En dat Moskowitch een narcist is, gebaseerd op 24 uur met Theo Maasen. Heeft de schrijver waarschijnlijk ook gezien. Er zal ook wel sprake zijn van verheerlijking, maar wel marginaal. En 99,9% van de media heeft geen enkele misdadiger een podium gegeven.

_Desiderium_
29-03-15, 22:02
Ik ga morgen verder lezen....ben moe nu..
Morgen ga ik reageren hoop ik. :fplet:

_Desiderium_
29-03-15, 22:03
Ik vind dat 'verheerlijken' schromelijk overdreven. Het is maar een handje vol programma's geweest waar ie in optrad, en je kan je afvragen of het verheerlijking of interesse is. Ik kan niet ontkennen dat ik een enkel programma (ik meen college tour) heb gezien. En net als de schrijver van dit stuk tot de conclusie kwam met een gevaarlijke psychopaat te maken te hebben. En dat Moskowitch een narcist is, gebaseerd op 24 uur met Theo Maasen. Heeft de schrijver waarschijnlijk ook gezien. Er zal ook wel sprake zijn van verheerlijking, maar wel marginaal. En 99,9% van de media heeft geen enkele misdadiger een podium gegeven.

Wat houdt marginaal in?

super ick
30-03-15, 07:49
Wiens geilheid? U vraagt en de media draaien: zij halen hun kijkcijfers daar waar ze kennelijk te halen zijn.



Oeroude draad (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/313370-anil-ramdas-doet-paul-scheffer-onweer-barst-los.html#post4472316), lang en kronkelig.

Wellicht ben ik op dat vlak een romanticus en dicht ik de media een bepaalde code toe. Nog niet alle taboes zijn doorbroken hoor. Hoeveel verder willen ze nog gaan voor de kijkcijfers?

De mens is van nature nieuwsgierig. Een interview van een crimineel ben ik niet perse op tegen maar als je kijkt wie er in het rijtje gasten staan bij collegetour dan passen hij en Mosko daar echt niet in.

Tomas
30-03-15, 10:03
Wat houdt marginaal in?

Als 0,1% van de media programma's aan criminelen zendtijd geeft, heeft misschien daar dan weer 0,1% een dergelijke crimineel verheerlijkt. Dat gok ik, omdat ik dat nog nooit gezien of gehoord heb. Dat is dan uiteindelijk een heel klein percentage. Niet bepaald de moeite van het opwinden waard, als je nagaat dat ruim 75% van alle programma's pure bagger is.

Tomas
30-03-15, 10:06
Een interview van een crimineel ben ik niet perse op tegen maar als je kijkt wie er in het rijtje gasten staan bij collegetour dan passen hij en Mosko daar echt niet in.

Het format is: kan je een zaal vol met studenten krijgen die vragen hebben voor je gast en een bepaalde minimale kijkdichtheid. Waarom pas Holleder daar niet in?

mark61
30-03-15, 19:03
Het format is: kan je een zaal vol met studenten krijgen die vragen hebben voor je gast en een bepaalde minimale kijkdichtheid. Waarom pas Holleder daar niet in?

Omdat alle andere gasten van een heel ander soort waren.

Mark
30-03-15, 20:44
ik wacht nog steeds op de reality soap rondom eric jan quakkelsteijn :tik:

knots71karel
30-03-15, 20:58
Het is al jaren zo , vroeger had je ''manus Olie'' deze crimineel was ook populair , en dat zonder T.V enz .

H.P.Pas
30-03-15, 22:46
Het is al jaren zo , vroeger had je ''manus Olie'' deze crimineel was ook populair , en dat zonder T.V enz .

Ik ken Gerrir de Stotteraar en Age M. En het Goede Heertje natuurlijk. Manus Olie is nieuw voor me. Van wanneer was die ?

super ick
31-03-15, 07:36
Ik ken Gerrir de Stotteraar en Age M. En het Goede Heertje natuurlijk. Manus Olie is nieuw voor me. Van wanneer was die ?

Geheugen van Oost - 02 april 1951 - 24 Politie-agenten grepen 1 Manus Oly (http://www.geheugenvanoost.nl/67209/nl/02-april-1951-24-politie-agenten-grepen-1-manus)

Krantje uit 1951.