PDA

Bekijk Volledige Versie : Racisme



Bofko
06-04-15, 01:37
Racisme is het meest misbruikte woord anno 2015.


Dat blijkt uit het feit dat zichzelf noemende anti-racisten ook racisten blijken te zijn.
De Fout ligt nog steeds bij de Ander.

De ware anti-racist is universalist.

mark61
06-04-15, 08:31
Juh, dat was in 2010 ook al zo hoorrrr.

Hoewel, toen deed 'hypocriet' het nog ietsje beter denk ik.

Bart.NL
06-04-15, 09:04
Veel mensen hebben een hekel aan mensen die er anders uitzien, zich anders gedragen of een andere mening hebben. Racisme is daar een onderdeel van.

super ick
06-04-15, 14:48
Veel mensen hebben een hekel aan mensen die er anders uitzien, zich anders gedragen of een andere mening hebben. Racisme is daar een onderdeel van.

Eens maar wel altijd met de blanke als dader.

Bofko
08-04-15, 23:38
Juh, dat was in 2010 ook al zo hoorrrr.

Hoewel, toen deed 'hypocriet' het nog ietsje beter denk ik.

In 2010 had je bijv. de stupide zwartepiet-discussie nog niet.

Maar ik denk dat 'racisme' roepen wel aan zijn laatste fase bezig is. Er zit wel ontwikkeling in de framing van dat woord. Het begint een steeds lozer wordende 'beschuldiging' te worden en zowel de roepers als de aangesprokenen zijn zich dat beter bewust.

Bofko
08-04-15, 23:49
Veel mensen hebben een hekel aan mensen die er anders uitzien, zich anders gedragen of een andere mening hebben. Racisme is daar een onderdeel van.

De definitie van racisme is ge-evolueerd tot groepsdenken.En dat zit diep in de mensen . In alle mensen. Het begint al met je familie en vrienden, die een streepje voor hebben. En dat gaat vervolgens door in de groep waarmee je je identificeert.En doordat het in alle mensen zit verliest het zijn zeggingskracht.

Het aloude racisme van de nazi's en de apartheid bestaat bijna niet meer. Iedereen kent wel iemand van een andere 'groep' waar hij mee omgaat en waardering voor heeft.En hoe meer dat er zijn hoe meer dat verschil tussen eigen en die ander vervaagt.

Bofko
09-04-15, 01:12
Juh, dat was in 2010 ook al zo hoorrrr.

Hoewel, toen deed 'hypocriet' het nog ietsje beter denk ik.

'Hypocriet' is ook wel een leuke ja.:corcky:

Maar heeft alleen geen -isme variant.Dat maakt het al minder zwaar.

'Hypocrisie bestrijden' is nog wat treedjes moeilijker dan 'racisme bestrijden', ik zie daar voorlopig nog geen Gutmenschen mee bezig zijn.

super ick
09-04-15, 07:20
In 2010 had je bijv. de stupide zwartepiet-discussie nog niet.

Maar ik denk dat 'racisme' roepen wel aan zijn laatste fase bezig is. Er zit wel ontwikkeling in de framing van dat woord. Het begint een steeds lozer wordende 'beschuldiging' te worden en zowel de roepers als de aangesprokenen zijn zich dat beter bewust.

Met dank aan de roepers.
Toch vreemd want als je nu het woord kankerlijder neemt. Dat verliest zijn kracht niet. Tenminste............bij weldenkende mensen.

mark61
09-04-15, 18:49
'Hypocriet' is ook wel een leuke ja.:corcky:

Maar heeft alleen geen -isme variant.Dat maakt het al minder zwaar.

'Hypocrisie bestrijden' is nog wat treedjes moeilijker dan 'racisme bestrijden', ik zie daar voorlopig nog geen Gutmenschen mee bezig zijn.

Ik zie op Engelstalige sites vaak het woord 'hypocracy'. Ik weet niet of dat een halfabetische spelfout is, of een nieuw begrip :)

Bofko
10-04-15, 12:54
Ik zie op Engelstalige sites vaak het woord 'hypocracy'. Ik weet niet of dat een halfabetische spelfout is, of een nieuw begrip :)

'Hypocracy' kan wel mooi vertaald worden in hypocratie. Bestuurders die zich beter voordoen dan ze zijn.

DAT willen bestrijden is geen beginnen aan.

The_Grand_Wazoo
10-04-15, 13:56
Dat zijn schijnheilige artsen.

Bofko
10-04-15, 14:36
Meest racistische uitspraak is?

a) Colombianen zijn meesters in coke
b) Oranjesupporters lijken op apen
c) Iets met negers

#racismequiz
6 retweets 0 favorieten
Stop Rokjesdag! @StopRokjesdag · 8 jun.

Welke uitspraak is racistisch?

a) Balotelli is een Italiaan
b) Gullit is een Nederlander
c) Obama is een Amerikaan

#racismequiz
8 retweets 1 favoriet
Stop Rokjesdag! @StopRokjesdag · 1 jun.

Het verbieden van hoofddoeken voor baliemedewerkers van gemeenten is te zien als:

a) fascisme
b) racisme
c) discriminatie

#racismequiz
2 retweets 0 favorieten
Stop Rokjesdag! @StopRokjesdag · 29 mei

Welke burgemeester zegt "Onacceptabel!" als dochter trouwt met een andersgezinde?

a) Van der Laan
b) Van Aartsen
c) Aboutaleb

#racismequiz
4 retweets 0 favorieten
Stop Rokjesdag! @StopRokjesdag · 29 mei

Over welk onderwerp maakt Quinsy Gario zich al jaren druk?

a) moderne slavernij
b) etnische oorlogen in Afrika
c) Zwarte Piet

#racismequiz
7 retweets 0 favorieten
Stop Rokjesdag! @StopRokjesdag · 28 mei

In Nederland werd in de bevoorrechte kringen vroeger over mensen uit De Oost gesproken als:

a) roden
b) groenen
c) blauwen

#racismequiz
1 retweet 0 favorieten
Stop Rokjesdag! @StopRokjesdag · 28 mei

Met welk woord wordt 'n blanke Nederlander somtijds aangeduid door mensen van Surinaamse komaf?

a) makamba
b) tatta
c) boeroe

#racismequiz
11 retweets 0 favorieten
Stop Rokjesdag! @StopRokjesdag · 28 mei

In het Nederlands vertaald spreken donkere gangsterrappers elkaar doorgaans aan met:

a) donkere broeder
b) neger
c) nikker

#racismequiz
7 retweets 0 favorieten
Stop Rokjesdag! @StopRokjesdag · 28 mei

Wie was er uiteindelijk verantwoordelijk voor het afschaffen van slavernij in de VS?

a) Malcolm X
b) A. Lincoln
c) M.L. King

#racismequiz
2 retweets 0 favorieten
Stop Rokjesdag! @StopRokjesdag · 28 mei

Een racistische vacature is er een waarin specifiek gevraagd wordt om:

a) een vrouw
b) een autochtoon
c) een allochtoon

#racismequiz
11 retweets 0 favorieten
Stop Rokjesdag! @StopRokjesdag · 28 mei

Welke uitspraak is racistisch?

a) Belgen zijn dom
b) Nederlanders zijn gierig
c) Antillianen zijn fors geschapen

#racismequiz
5 retweets 1 favoriet
Stop Rokjesdag! @StopRokjesdag · 28 mei

Welkom bij De Grote Racismequiz. Weet jij wat racisme (in de praktijk) betekent? Doe mee met de #racismequiz en test je kennis.
2 retweets 0 favorieten
Wie te volgen ·
· Meer...
ahtlam @ahtlam
Gevolgd door Dr. A. Ristocatique en anderen
TEUN @gijs19054075
Shari @ShariDeira
Populaire accounts · Vrienden zoeken
Trends in Nederland · Wijzigen

#zb2030
#ReflexLAB
Sonny Stevens
#heraja
#mgz15
#mixm
Meppel
Daredevil
Dividay

© 2015 Twitter Over Help Advertentie-informatie

Bofko
10-04-15, 17:13
Met dank aan de roepers.
Toch vreemd want als je nu het woord kankerlijder neemt. Dat verliest zijn kracht niet. Tenminste............bij weldenkende mensen.

'Kankerlijder' is niet meer dan een scheldwoord bedoeld om maximaal te kwetsen.
'Racist' heeft ook nog een inhoudelijke pretentie. Ik zou de aangeroepenen die zich daarover onzeker voelen willen zeggen : het is net zo inhoudsloos als 'kankerlijder'.

Bofko
10-04-15, 17:22
'Racisme' kan net als islam gekaapt worden.

Niks makkelijker als de schuld bij de ander leggen. Het filosofisch-westerse begrip 'racisme' biedt daar alle mogelijkheden toe !
En als je een sullige slachtoffer-mentaliteit hebt maak je daar natuurlijk graag gebruik van.

Bofko
10-04-15, 18:00
Ik ben tegen neoliberalisme en zal nooit stemmen op Geert.

Bofko
10-04-15, 18:16
De oplossing tegen neoliberalisme is in ieder geval niet islam.
Iets actievers is vereist.

super ick
10-04-15, 20:42
'Kankerlijder' is niet meer dan een scheldwoord bedoeld om maximaal te kwetsen.
'Racist' heeft ook nog een inhoudelijke pretentie. Ik zou de aangeroepenen die zich daarover onzeker voelen willen zeggen : het is net zo inhoudsloos als 'kankerlijder'.

Dus het heeft dezelfde lading. Racist is veel meer een scheldwoord geworden dan een inhoudelijk verwijt. Lekker makkelijk ook om iemand zo weg te zetten. Hoef je verder niet meer op de inhoud in te gaan.

mark61
10-04-15, 20:46
De oplossing tegen neoliberalisme is in ieder geval niet islam.
Iets actievers is vereist.

Ik heb nog geen islamitische stroming op uitgebreid 'economisch gedachtengoed' kunnen betrappen. Ik geloof dat het idee de vrije markt is, met wat zeer beperkte checks en balances voor de bescherming der bevolking.

Hé, das net neoliberalisme :hihi:

Bofko
13-04-15, 00:14
Mijn opmerking in dit topic was idd nogal out of topic en te impulsief.

De trigger voor die post was de analyse van Joris Luyendijk over de bankencrisis (voor mij een verlengd gevolg van het neo-liberalisme). Hij stelt daarin dat de financiële wereld amoreel is, en dat dat juist het grootste gevaar vormt.
Funderend economische gedachtengoed doet er dan niet meer toe.

mark61
13-04-15, 19:18
Funderend economische gedachtengoed doet er dan niet meer toe.

Nou, ik denk van wel, want dat bepaalt hoe strikt de regels zijn die de overheid opstelt.

In de praktijk loopt dat tegenwoordig natuurlijk anders, omdat geen land zich aan de wereldeconomie kan onttrekken. Dus ook landen die 'strikt' zijn kunnen problemen krijgen. Al bleek al met al dat de behoudendere, voorzichtigere Noord-Europese landen ook het minste last hadden van de crisis.

Nederland mag graag aanschurken tegen Engeland >>> Amerika, het 'Angelsaksische concept', wat dat betreft, dus waarschijnlijk was het hier wat erger, wat dan weer werd gecompenseerd door onze rijkdom en voorzichtigheid op ander gebied.

Amerikanen en Engelsen werden niet moe in de media te schrijven hoe Schuld in het Duits zowel 'debt' als 'guilt' betekent :hihi:

super ick
14-04-15, 07:52
Nou, ik denk van wel, want dat bepaalt hoe strikt de regels zijn die de overheid opstelt.

In de praktijk loopt dat tegenwoordig natuurlijk anders, omdat geen land zich aan de wereldeconomie kan onttrekken. Dus ook landen die 'strikt' zijn kunnen problemen krijgen. Al bleek al met al dat de behoudendere, voorzichtigere Noord-Europese landen ook het minste last hadden van de crisis.

Nederland mag graag aanschurken tegen Engeland >>> Amerika, het 'Angelsaksische concept', wat dat betreft, dus waarschijnlijk was het hier wat erger, wat dan weer werd gecompenseerd door onze rijkdom en voorzichtigheid op ander gebied.

Amerikanen en Engelsen werden niet moe in de media te schrijven hoe Schuld in het Duits zowel 'debt' als 'guilt' betekent :hihi:

Nederland is bij uitstek economisch afhankelijk van anderen. Wij zijn een handelsland. Heel opportuun richten wij ons op de landen waar het meest mee te verdienen valt. De snelheid en de schaal waarop dat gebeurt is de oorzaak dat het voor de meesten onmogelijk is dit bij te benen zonder vreemd vermogen. Het risico is inherent.

Handelslanden lopen mede daarom altijd ongeveer een half jaartje A een jaartje achter op de economische curve. Je zag dat deze keer ook. Een jaartje later het dal in, een jaartje later er weer uit.

mark61
14-04-15, 22:29
Top 5 landen Nederlandse invoer, 2010

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/53179EF7-07DD-4F1B-8EC6-6E2ABE941712/0/3459g1.gif

Bij de uitvoer zijn Duitsland, België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Italië samen goed voor maar liefst 57 procent van de totale Nederlandse export.

Top 5 landen Nederlandse uitvoer, 2010

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/CF78AE39-EFC0-4547-ADF9-F1CE12671631/0/3459g2.gif

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/eu/publicaties/archief/2011/2011-3459-wm.htm

Meer dan de helft van onze handelspartners zijn (nog steeds) andere EU-landen.

Je hebt vreemd vermogen en vreemd vermogen. Typisch Amerikaans, dacht ik, is het gebruiken van extreem veel vreemd vermogen, om snel te kunnen groeien bijvoorbeeld. Dat hoeft helemaal niet, dat is een keuze. En Amerikanen zijn natuurlijk zeer korte-termijngericht. Shareholder value enzo.

En zo dacht ik dat met name de banken in Nederland enorme ambitie hadden om internationaal mee te tellen, en dus snel te groeien. Wat voor een bank met een kleine thuismarkt heel moeilijk is.

Charlus
14-04-15, 22:52
Hoe zijn jullie van racisme hierop gekomen?

mark61
15-04-15, 00:10
Dat kan je gewoon even nalezen.

super ick
15-04-15, 07:46
Top 5 landen Nederlandse invoer, 2010

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/53179EF7-07DD-4F1B-8EC6-6E2ABE941712/0/3459g1.gif

Bij de uitvoer zijn Duitsland, België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Italië samen goed voor maar liefst 57 procent van de totale Nederlandse export.

Top 5 landen Nederlandse uitvoer, 2010

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/CF78AE39-EFC0-4547-ADF9-F1CE12671631/0/3459g2.gif

CBS - Nederlandse in- en uitvoer gericht op beperkt aantal landen en goederen - Webmagazine (http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/eu/publicaties/archief/2011/2011-3459-wm.htm)

Meer dan de helft van onze handelspartners zijn (nog steeds) andere EU-landen.

Je hebt vreemd vermogen en vreemd vermogen. Typisch Amerikaans, dacht ik, is het gebruiken van extreem veel vreemd vermogen, om snel te kunnen groeien bijvoorbeeld. Dat hoeft helemaal niet, dat is een keuze. En Amerikanen zijn natuurlijk zeer korte-termijngericht. Shareholder value enzo.

En zo dacht ik dat met name de banken in Nederland enorme ambitie hadden om internationaal mee te tellen, en dus snel te groeien. Wat voor een bank met een kleine thuismarkt heel moeilijk is.

Klopt helemaal. Overigens is het volgens mij bij ieder land zo dat de meeste handel gedreven wordt met buurlanden. Het ligt voor de hand.

Die snelle groei die alleen mogelijk is met vreemd vermogen zou Het best uitgesmeerd kunnen worden. Rustig groeien, de groei financieren met de winst van het voorgaande jaar. Beter voor het milieu, beter voor het welzijn van de medewerkers en beter voor de balans. Veel beursgenoteerde bedrijven delen die winst uit en lenen weer vreemd vermogen erbij waardoor de balans steeds schever kwam te liggen. De banken waren daar echt de wereldkampioen in. De aandeelhouders vraten zich bol en rond en lieten een afgekloven skelet achter. 'De markt' heet dat alsof het iets vaags is dat je overkomt. Ik blijf me er maar over verbazen.
Kortom, we moeten van dat aandeelhoudersmodel af.

Even terugkomen op gereguleerde groei. In sommige gevallen zou dat kunnen. Neem onze gasbel. Die loopt niet weg, is van de overheid. Wij kunnen het tempo bepalen.
In andere markten moet je echter wel toeslaan om je marktaandeel te veroveren. De concurrentie slaapt niet en volgt op de voet. Ik weet niet of je die groei echt kunt reguleren.

super ick
15-04-15, 07:46
Hoe zijn jullie van racisme hierop gekomen?
S.t.i.c.k.t.o.t.h.e.s.u.b.j.e.c.t?

Charlus
15-04-15, 08:14
Dat kan je gewoon even nalezen.
Je service houdt niet over.

Karin.N
15-04-15, 08:18
Je service houdt niet over.

Maar hij beschikt over een uitstekende return :D

super ick
15-04-15, 16:11
Je service houdt niet over.

:hihi: