PDA

Bekijk Volledige Versie : Pasfoto's afgewezen om 'religieus hoofddeksel'



7asousind
07-04-15, 23:13
Pasfoto's afgewezen om 'religieus hoofddeksel' http://static2.ad.nl/static/photo/2015/12/0/3/20150407225826/media_xll_2897208.jpg

De 51-jarige Ian Harris is boos. Als lid van de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster, die het pastavergiet vereert als religieus kledingstuk, wil hij met de 'heilige' ijzeren bol op de foto in zijn rijbewijs. De DVLA, belast met de uitgifte van rijbewijzen in Groot-Brittannië, wijst echter keer op keer de pasfoto's van Harris af, vanwege het vergiet.

,,Ik vecht voor mijn recht dat ik een religieus hoofddeksel mag dragen op de foto,'' zegt Ian Harris tegen de Engelse krant Mirror. ,,Ik snap niet dat de DVLA (Driver and Vehicle Licensing Agency, red.) kan bepalen of mijn religie geldig is of niet.'' Hij voelt zich door de DVLA in de steek gelaten en spreekt van discriminatie. Volgens hem wordt zijn religie ongelijk behandeld.

,,Hoewel onze religie een minderheid is, discrimineert de DVLA. Ze staat namelijk toe dat mensen die één van de grote religies aanhangen, wél hoofdbedekking mogen dragen.'' Harris doelt bijvoorbeeld op moslima's die met een hoofddoek op de foto gaan.

Ian en zijn vierjarige dochter Astri hangen beide de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster aan. Ze zijn niet de enige, want deze religie bestaat al sinds 2005. Een groep Amerikanen wilde met hun nieuwe religie protesteren tegen het creationisme.
Verwarring


,,Een pasfoto moet duidelijk zijn en een duidelijke gelijkenis tonen om verwarring of onduidelijkheid te voorkomen,'' zegt een woordvoerder van de DVLA. ,,Hoofdbedekking wordt over het algemeen niet geaccepteerd, maar kan toegestaan worden op religieuze of medische gronden. Eventuele vrijstellingen worden per geval behandeld.''

Ian belooft tot de laatste snik te zullen blijven vechten voor zijn recht. ,,Als ik een foto stuur waarop ik geen vergiet draag, is dat een zwarte dag voor de vrijheid van religie.'

super ick
08-04-15, 08:02
Waarom staat religieus hoofddeksel tussen aanhalingstekens?

Eric de Blois
08-04-15, 16:38
Die vent is niet religieus maar gewoon een troll. Iemand die niet is wat hij claimt. Wellicht is het satire, kritiek tegen religie. Een religie als protest tegen religie, in dit geval het creationisme, is geen religie of geloof. Zeggen in iets te geloven om gewoon te zieken. Het hele nieuws kan ook nog een hoax of late 1 april grap zijn. Regels zijn regels die gelden nu eenmaal voor iedereen, niet alleen voor niet-gelovigen. Godsdienstvrijheid houdt niet in je mogen onttrekken aan bepaalde wetten omdat het geloof dit van jou eist. Als voor gelovigen op grond van het geloof bepaalde regels niet zouden gelden, pas dan is er sprake van discriminatie. Want daarmee zouden gelovigen een uitzonderingspositie hebben ten aanzien van niet gelovigen. Godsdienstvrijheid houdt in je geloof mogen belijden, meer niet. Voor de wet is iedereen gelijk.

fake-religie
Het lijkt een beetje op het Jediisme, een religie gebaseerd op Star Wars. In Turkije willen bepaalde studenten een heuse Jedi-tempel op de campus.

mark61
08-04-15, 17:55
Die vent is niet religieus

Tsjee.


maar gewoon een troll

Nee. Je begrijpt blijkbaar de ernst van de situatie niet. Zoals het artikel al hint, dit komt uit Amerika, en dit is de setting waarin je dat moet zien:

The Flying Spaghetti Monster (FSM) is the deity of the Church of the Flying Spaghetti Monster or Pastafarianism (a portmanteau of pasta and Rastafarian), a movement that promotes a light-hearted view of religion and opposes the teaching of intelligent design and creationism in public schools.[3] Although adherents describe Pastafarianism as a genuine religion,[3] it is generally seen by the media as a parody religion.[4][5]

The "Flying Spaghetti Monster" was first described in a satirical open letter written by Bobby Henderson in 2005 to protest the Kansas State Board of Education decision to permit teaching intelligent design as an alternative to evolution in public school science classes.[6] In that letter, Henderson satirized creationism by professing his belief that whenever a scientist carbon-dates an object, a supernatural creator that closely resembles spaghetti and meatballs is there "changing the results with His Noodly Appendage". Henderson argued that his beliefs were just as valid as intelligent design, and called for equal time in science classrooms alongside intelligent design and evolution.[7] After Henderson published the letter on his website, the Flying Spaghetti Monster rapidly became an Internet phenomenon and a symbol of opposition to the teaching of intelligent design in public schools.[8]

...
praise from the scientific community
The Flying Spaghetti Monster has received and criticism from proponents of intelligent design. Pastafarians have engaged in disputes with creationists, including in Polk County, Florida, where they played a role in dissuading the local school board from adopting new rules on teaching evolution.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster

Als jij het niet erg vindt dat intelligent design op middelbare scholen wordt onderwezen moet jij dat weten; ik vind dat wel ernstig. Niet dat Engeland direct gevaar loopt, maar in Nederland is er ook al eens een CDA-minister geweest die i.d. een onderwerp vond voor debat tussen wetenschappers en aanhangers van i.d..

http://www.kennislink.nl/publicaties/intelligent-design-oude-wijn-nieuwe-zakken

Volkomen gestoord. Gelukkig is ze afgevoerd.

mark61
08-04-15, 18:03
In maart 2005 schreef ze op haar weblog veel te voelen voor de stroming van het intelligent design. In mei 2005 vroeg ze een Kamerdebat aan om de intelligent design-theorie op Nederlandse scholen onderwezen te krijgen. Ze kreeg in dit debat de nodige kritiek te verduren, met name van de niet-confessionele partijen, waarop ze haar voorstel introk.

In 2006 bleek dat Van der Hoeven als bestuurslid van de stichting Katholiek Hoger Onderwijs Zuid-Holland de jaarrekeningen goedgekeurd had van de Technische Hogeschool Rijswijk, terwijl die instelling onterecht 2,3 miljoen euro te veel overheidssubsidie had gekregen. Zij liet weten dat zij niet "inhoudelijk en niet in besluitvormende zin" op de hoogte was de toepassing van vijf onwettige constructies om extra geld binnen te halen. Dit werd in twijfel getrokken door parlementslid Jacques Tichelaar (PvdA) die stelde dat uit jaarverslagen en andere stukken bleek dat Van der Hoeven wel degelijk moet hebben geweten van de misstanden. Daarbij eiste hij de notulen van januari en februari 2002 en informatie over de extra beloningen van de bestuursvoorzitter van de TH Rijswijk. Uiteindelijk moest Van der Hoeven zich over dit onderwerp twee keer verantwoorden bij de Tweede Kamer.

Maria van der Hoeven - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_van_der_Hoeven#Kritiek)

En corrupt ook nog. Afijn, ik dwaal af :hihi:

super ick
08-04-15, 18:48
In maart 2005 schreef ze op haar weblog veel te voelen voor de stroming van het intelligent design. In mei 2005 vroeg ze een Kamerdebat aan om de intelligent design-theorie op Nederlandse scholen onderwezen te krijgen. Ze kreeg in dit debat de nodige kritiek te verduren, met name van de niet-confessionele partijen, waarop ze haar voorstel introk.

In 2006 bleek dat Van der Hoeven als bestuurslid van de stichting Katholiek Hoger Onderwijs Zuid-Holland de jaarrekeningen goedgekeurd had van de Technische Hogeschool Rijswijk, terwijl die instelling onterecht 2,3 miljoen euro te veel overheidssubsidie had gekregen. Zij liet weten dat zij niet "inhoudelijk en niet in besluitvormende zin" op de hoogte was de toepassing van vijf onwettige constructies om extra geld binnen te halen. Dit werd in twijfel getrokken door parlementslid Jacques Tichelaar (PvdA) die stelde dat uit jaarverslagen en andere stukken bleek dat Van der Hoeven wel degelijk moet hebben geweten van de misstanden. Daarbij eiste hij de notulen van januari en februari 2002 en informatie over de extra beloningen van de bestuursvoorzitter van de TH Rijswijk. Uiteindelijk moest Van der Hoeven zich over dit onderwerp twee keer verantwoorden bij de Tweede Kamer.

Maria van der Hoeven - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_van_der_Hoeven#Kritiek)

En corrupt ook nog. Afijn, ik dwaal af :hihi:

Zijn oren en haar is voldoende zichtbaar. Als hij voor lul wilt staan met een vergiet op zijn kop moet hij dat lekker zelf weten.

Eric de Blois
08-04-15, 20:20
Nee. Je begrijpt blijkbaar de ernst van de situatie niet.

Ja, dat had ik wél begrepen. Immers ik schreef "Een religie als protest tegen religie, in dit geval het creationisme, is geen religie of geloof." Maar om tegen het creationisme te strijden hoef je toch geen vergiet op je hoofd te zetten, of wel? Tegen pseudowetenschappen zijn toch wetenschappelijk argumenten in te brengen?


Als jij het niet erg vindt dat intelligent design op middelbare scholen wordt onderwezen moet jij dat weten; ik vind dat wel ernstig. Niet dat Engeland direct gevaar loopt, maar in Nederland is er ook al eens een CDA-minister geweest die i.d. een onderwerp vond voor debat tussen wetenschappers en aanhangers van i.d..



Oh, dat heb ik niet gezegd, omdat ik dat namelijk niet vind. Leugens onderwijzen is per definitie fout. Ik ben tégen het onderwijzen van leugens. Ik vind het creationisme onderwijzen inderdaad verkeerd, die mening deel ik volledig met jou. Maar ik vind een vergiet op je hoofd zetten en eisen dat je zo op een pasfoto moet, een beetje zot. Deze topic gaat primair over een idioot die erkenning eist van een religie die feitelijk geen religie is en op basis daarvan religieuze hoofdbedekking wil dragen en als zodanig ook op een pasfoto wil. Dat hij ook nog tegen het creationisme is, doet er niet zo toe. Het gaat gewoon om een absurde claim.

Charlus
08-04-15, 20:36
Waarom staat religieus hoofddeksel tussen aanhalingstekens?
Ja gvd, provocatie op provocatie.

Charlus
08-04-15, 20:42
't Is nochtans niet moeilijk. Wanneer iemand verklaart dat zijn religie, die hij desnoods als enige aanhangt / zelf verzonnen heeft, een fluitketel op het hoofd voorschrijft, dan moeten ze bij een pasfoto niet zeuren. Tenminste als ze dat bij een hijab ook niet mogen doen. Zelfde laken. Gelijke monniken. Geen discriminatie op basis van religie.

mark61
08-04-15, 20:58
Zijn oren en haar is voldoende zichtbaar. Als hij voor lul wilt staan met een vergiet op zijn kop moet hij dat lekker zelf weten.

Dat vind ik ook, maar waarom je mij daarvoor citeert is me een raadsel. Tenslotte had ik het over Maria vdH :slaap:

mark61
08-04-15, 21:02
Deze topic gaat primair over een idioot die erkenning eist van een religie die feitelijk geen religie is en op basis daarvan religieuze hoofdbedekking wil dragen en als zodanig ook op een pasfoto wil.

Dat weten we niet, want je leest nauwelijks iets over de man en zijn motivatie.

Het gaat nou net om de vraag wie uitmaakt wat een religie is en wat niet. Ik vind dat hij gelijk heeft. Aantal aanhangers mag geen criterium zijn, wat mij betreft, noch 'ouderdom' van de religie. Waarom zouden er nu geen godsdiensten meer mogen worden gesticht? Wat maakt een godsdienst met 1 miljard aanhangers beter dan eentje met 10?

Ik zou zeggen dat de man voldoet aan de eisen: zijn gezichtskenmerken zijn prima te zien. Als hij volgende week een ander kapsel neemt (zich kaal scheert bijv. :slaap: ) klopt het deel waar nu een vergiet zit toch al niet meer.

Dus waar hebben ze het over?

Bofko
09-04-15, 01:19
Ik ben het wel met Eric eens. Ian Harris is een provocateur.

Cultuur is belangrijker dan Principienreiterei.(Dat is niet normatief en wel analyserend bedoeld).
Spaghettidom is niet gelijkwaardig aan Christendom of Islam.

super ick
09-04-15, 07:26
Dat weten we niet, want je leest nauwelijks iets over de man en zijn motivatie.

Het gaat nou net om de vraag wie uitmaakt wat een religie is en wat niet. Ik vind dat hij gelijk heeft. Aantal aanhangers mag geen criterium zijn, wat mij betreft, noch 'ouderdom' van de religie. Waarom zouden er nu geen godsdiensten meer mogen worden gesticht? Wat maakt een godsdienst met 1 miljard aanhangers beter dan eentje met 10?

Ik zou zeggen dat de man voldoet aan de eisen: zijn gezichtskenmerken zijn prima te zien. Als hij volgende week een ander kapsel neemt (zich kaal scheert bijv. :slaap: ) klopt het deel waar nu een vergiet zit toch al niet meer.

Dus waar hebben ze het over?


Laat alle moslima's dan ook een vergiet opzetten. Gelijke monniken, gelijke kappen. Zijn we overal vanaf. Is dat geen goed idee?

Soldim
09-04-15, 09:06
Ik ben het wel met Eric eens. Ian Harris is een provocateur.

Cultuur is belangrijker dan Principienreiterei.(Dat is niet normatief en wel analyserend bedoeld).
Spaghettidom is niet gelijkwaardig aan Christendom of Islam.

In jou redenatie mag een bekeerde moslima ook geen hoofddoek op bij een pasfoto voor een ID -- bij hen gaat het niet om cultuur.

mark61
09-04-15, 18:55
Laat alle moslima's dan ook een vergiet opzetten. Gelijke monniken, gelijke kappen. Zijn we overal vanaf. Is dat geen goed idee?

Ik vind het prima. Wel een gezeik bij die metaaldetectoren.

mark61
09-04-15, 18:58
Ik ben het wel met Eric eens. Ian Harris is een provocateur.

Cultuur is belangrijker dan Principienreiterei.(Dat is niet normatief en wel analyserend bedoeld).
Spaghettidom is niet gelijkwaardig aan Christendom of Islam.

Ach, het is een lollige provocateur in de Engelse traditie.

Nou, dat is anders wel een normatieve uitspraak :) Seculiere principes kunnen overigens heel goed deel uitmaken van een cultuur.

Het gaat om wat voor de wet gelijk is of zou moeten zijn. Niet of theologisch gezien het FSM blijk geeft van een doordacht, compleet normsysteem, universum-beeld, en nog zo wat. En/of wat jij of ik daarvan vinden. Ik mag hopen dat de wetgever geen inhoudelijke beoordeling gaat geven van wat een godsdienst is en wat niet. Het enige 'inhoudelijke' dat een wetgever (in de VS bijvoorbeeld) wel eens aanlegt, is of zo'n 'godsdienst' gericht is op winst maken :)

Je hebt van die twijfelgevallen als Scientology. Geldt meestal als godsdienst; in Duitsland geloof ik een verboden organisatie.

mark61
09-04-15, 19:05
Xenu (/ˈziːnuː/),[1][2][3] also called "Xemu", was, according to Scientology founder L. Ron Hubbard, the dictator of the "Galactic Confederacy" who 75 million years ago brought billions[4][5] of his people to Earth (then known as "Teegeeack") in a DC-8-like spacecraft, stacked them around volcanoes, and killed them with hydrogen bombs.

Doe mij maar een Spaghetti Monster :haha:

super ick
10-04-15, 07:31
Xenu (/ˈziːnuː/),[1][2][3] also called "Xemu", was, according to Scientology founder L. Ron Hubbard, the dictator of the "Galactic Confederacy" who 75 million years ago brought billions[4][5] of his people to Earth (then known as "Teegeeack") in a DC-8-like spacecraft, stacked them around volcanoes, and killed them with hydrogen bombs.

Doe mij maar een Spaghetti Monster :haha:

Vind je dat nodig? Een hele groep gelovigen beledigen!