PDA

Bekijk Volledige Versie : "Zigeuner is scheldwoord en dus onaanvaardbaar"



Marsipulami
15-04-15, 10:08
"Zigeuner is scheldwoord en dus onaanvaardbaar"

Belga - wo 15/04/2015 - 08:03 Ellen Maerevoet

De politie moet stoppen met het registreren van verdachten of daders als zigeuners. Dat vraagt het Minderhedenforum in De Standaard. "Zigeuner is een scheldwoord en dus onaanvaardbaar", zegt directeur Wouter Van Bellingen.

Agenten van de federale en de lokale politie kunnen in de Algemene Nationale Gegevensbank (ANG) van de politie een vakje "zigeuner" aanvinken bij een aangifte. Volgens de persdienst van de federale politie is het niet de bedoeling om daarmee iemand op basis van zijn etnische afkomst te labelen, maar slaat "zigeuner" op iedereen die geen vaste verblijfplaats heeft en rondtrekt. Het vakje, dat niet verplicht in te vullen is, kan zowel voor daders als voor slachtoffers aangevinkt worden.

Voor het Minderhedenforum kan dit niet. "Het woord zigeuner is een scheldwoord en is dus voor ons onaanvaardbaar", reageert directeur Wouter Van Bellingen (foto in tekst). "De officiële term is woonwagenbewoner. Het gebruik van het woord zigeuner kan leiden tot vooroordelen en tot ethnic profiling (mensen worden er op basis van hun uiterlijk of gedrag uitgepikt, nvdr) wat eigenlijk niet kan."

Ook het Interfederaal Gelijkekansencentrum vindt de term problematisch. "Het label zigeuner is niet neutraal en kan niet", zegt directeur Jozef De Witte in De Standaard. Hij zou willen dat het vakje geschrapt wordt.

De politie is er zich van bewust dat ook niet alle agenten de parameter op dezelfde manier interpreteren, maar bepaalde "gevoelige" gegevens mogen geregistreerd worden. "We zullen bekijken hoe we dit kunnen verduidelijken", zegt Kaatje Natens in De Standaard. "De term schrappen is een mogelijkheid, maar zou al te makkelijk zijn. Daardoor zouden operationele doeleinden in gevaar kunnen komen."

Marsipulami
15-04-15, 10:09
Ik heb nooit geweten dat de term 'zigeuner' een scheldwoord was.

super ick
15-04-15, 16:07
Ik heb nooit geweten dat de term 'zigeuner' een scheldwoord was.

Smerige zigeuner.

mark61
15-04-15, 22:58
Ik heb nooit geweten dat de term 'zigeuner' een scheldwoord was.

Dan weet je het nu.

Het artikel maakt er een potje van. Een woonwagenbewoner is iemand die in een caravan etc. woont. In het (Noord-)Nederlandse spraakgebruik betekent het automatisch een 'etnische Hollander'. Ook wel bekend als kamper.

Zoals je in Engeland en Ierland travellers en tinkers hebt, beiden etnische Britten / Ieren / Schotten. Hoewel travellers tegenwoordig geloof ik een overkoepelende term is, die zowel Roma als etnische Britten / Ieren / Schotten omvat.

De eerstgenoemden heten Roma. Eén Rom, twee Roma.

super ick
16-04-15, 08:25
Dan weet je het nu.

Het artikel maakt er een potje van. Een woonwagenbewoner is iemand die in een caravan etc. woont. In het (Noord-)Nederlandse spraakgebruik betekent het automatisch een 'etnische Hollander'. Ook wel bekend als kamper.

Zoals je in Engeland en Ierland travellers en tinkers hebt, beiden etnische Britten / Ieren / Schotten. Hoewel travellers tegenwoordig geloof ik een overkoepelende term is, die zowel Roma als etnische Britten / Ieren / Schotten omvat.

De eerstgenoemden heten Roma. Eén Rom, twee Roma.

Kamper wordt niet op prijs gesteld. Reiziger is de juiste benaming. Tot die naam weer een te negatieve lading krijgt. Dan wordt er waarschijnlijk weer iets anders verzonnen.

mark61
16-04-15, 20:26
Kamper wordt niet op prijs gesteld. Reiziger is de juiste benaming. Tot die naam weer een te negatieve lading krijgt. Dan wordt er waarschijnlijk weer iets anders verzonnen.

We noemden ze kampers als ze weer es een café kort en klein geslagen hadden, of met zijn allen één man / jongen afgetuigd.