PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland schond regels bij 'bed, bad, brood'



Umarvlie
15-04-15, 13:50
STRAATSBURG - Nederland heeft Europese regels overtreden bij de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Dergelijke volwassenen zonder papieren hebben recht op voedsel, kleding en onderdak (bed, bad en brood).
Dat blijkt uit een verklaring van het zogenoemde Comité van Ministers van de mensenrechtenorganisatie Raad van Europa in Straatsburg woensdag. Het comité boog zich over de felle kritiek van het Europees Comité voor Sociale Rechten (ECSR) op de Nederlandse opvang voor vreemdelingen zonder legale status.
Het onafhankelijke ECSR controleert de naleving van het Europees Sociaal Handvest, een verdrag over mensenrechten dat is opgesteld door de Raad van Europa. Nederland redeneerde dat dat handvest niet geldt voor personen die illegaal op Nederlands grondgebied verblijven. Maar de ECSR vindt van wel.

Reacties
GroenLinks-Tweede Kamerlid Linda Voortman: „Ik ben blij dat het Comité van Ministers van de Raad van Europa, na de gezaghebbende uitspraak van het Comité voor Sociale Rechten, zegt dat Nederland uitgeprocedeerde asielzoekers niet op straat kan laten staan. Het is daarom extra pijnlijk dat Nederland, ondanks gerechtelijke uitspraken, zo lang heeft geweigerd uitvoering te geven aan menswaardige opvang van dakloze asielzoekers. De enige juiste reactie van staatssecretaris Dijkhoff is nu om snel de gemeenten een definitief budget geven voor de opvang. Gemeenten hebben inmiddels bewezen dat zij veel beter en socialer kunnen omgaan met kwetsbare mensen dan het Rijk. Met mensenrechten marchandeer je niet.”

Geesje Werkman reageert namens van Kerk in Actie: „De uitspraak onderstreept het eerdere oordeel. Ook ongedocumenteerden hebben recht op bed, bad en brood. Ik roep de Nederlandse overheid op hier ruimhartig gehoor aan te geven.Mensen verdienen het niet om op straat te slapen, zoals deze week nog in Amsterdam.”

(Bron: Telegraaf)

Marsipulami
15-04-15, 18:21
Minister Asscher optimistisch over oplossing opvang illegalen

Laatste update: 15 april 2015 18:37

Vicepremier Lodewijk Asscher is optimistisch dat de coalitie een oplossing vindt voor de opvang van illegalen. ''We komen er zeker uit, maar wanneer weet je nooit van tevoren''.

Dat zei Asscher woensdag.

Vlak voor het begin van nieuw overleg in het Torentje van premier Mark Rutte toonde ook verantwoordelijk staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Veiligheid en Justitie) zich positief over de uitkomst. Op de vraag of er een oplossing komt, zei hij: ''Ja, anders was ik hier niet.''

De top van de coalitie is sinds 17.00 uur weer bijeen in het Torentje voor overleg over de vraag of uitgeprocedeerde asielzoekers recht hebben op opvang in gemeenten ('bed, bad en brood').

Afgelopen nacht was er tot 2.30 uur al coalitieoverleg over de kwestie, en ook eerder woensdag zaten Rutte, Asscher, PvdA-leider Diederik Samsom, VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra en Dijkhoff al samen in het Torentje.

Rutte en Asscher zeiden niets bij aankomst bij het Torentje. Zijlstra hield zich erg op de vlakte.

Door: ANP

Marsipulami
15-04-15, 18:23
Bij ons hebben illegalen recht op opvang als ze bereid zijn actief mee te werken aan hun repatriëring.

Vraag is natuurlijk of je je mensenrechten verliest als je niet bereid bent om actief mee te werken aan je eigen repatriëring.

super ick
15-04-15, 18:37
Bij ons hebben illegalen recht op opvang als ze bereid zijn actief mee te werken aan hun repatriëring.

Vraag is natuurlijk of je je mensenrechten verliest als je niet bereid bent om actief mee te werken aan je eigen repatriëring.

Het blijft een moeilijk verhaal.

Ik kan me goed verplaatsen in de situatie van die mensen. Ik zou ook alles proberen om niet terug te hoeven naar Somalië, om maar eens een land te noemen.

Het criterium dat je leven direct gevaar moet lopen klinkt officieel mooi maar als je daar bij wijze van spreke in een lemen hutje op een korst brood moet knagen dan is de keuze snel gemaakt. Bewezen is ook dat je kansen toenemen als je de procedure maar lang genoeg weet te rekken. Zie het generaal pardon. Ook in Duistland gaan er momenteel stemmen op voor een pardon. Als je dAr oor je paspoort overboord moet gooien en de voel aan elkaar moet liegen dan is dat te begrijpen.

Aan de andere heb ik altijd sterk mijn bedenkingen of wij hier wel de 'echte' vluchtelingen krijgen. Volgens mij zitten die in de kampen in de regio. Die zijn helemaal niet in staat om de reis te maken cq te betalen. Daar hangt een soort crimineel circuit omheen.

Eenmaal in Nederland staan de juristen klaar. Gezien het aantal vluchtelingen verdient daar een behoorlijk 'leger' advocaten een goede boterham aan. Die spinnen er garen bij om de processen zo lang mogelijk te laten duren.

Lastige materie.

Ibrah1234
15-04-15, 21:04
Mensonterend om die mensen soms na jaren nog terug te sturen met kinderen die hier op school zitten en die de taal van het land van herkomst niet eens machtig zijn.

Bij die AZC's worden soms hele gezinnen aan de andere kant van de slagbomen gezet. Snap ook niet dat die procedures zo lang moeten duren.

Als je vluchtelingen en asielzoekers de grens laat passeren heb je als geciviliseerde samenleving een zorgplicht. Ook bij uitgeprocedeerde asielzoekers.

Grenzen en AZC's dicht, opvang in de regio en een generaal pardon voor alles wat er nu nog zit?

mark61
15-04-15, 23:00
Ik begrijp niet dat Nederland speciaal wordt 'aangepakt'. Ik schat dat er geen land is waar illegalen fatsoenlijk behandeld worden. Alsof ze in Sangatte bed bad en brood krijgen. Of in Spanje of Griekenland.

mark61
15-04-15, 23:01
Bij ons hebben illegalen recht op opvang als ze bereid zijn actief mee te werken aan hun repatriëring.

De meeste illegalen zijn niet 'repatriabel'. Dat is nou net waarom ze hier nog rondzwerven. De meeste herkomstlanden zijn blij dat ze van hun burgers af zijn.

Ibrah1234
15-04-15, 23:47
schat dat er geen land is waar illegalen fatsoenlijk behandeld worden. Alsof ze in Sangatte bed bad en brood krijgen. Of in Spanje of Griekenland.

In Spanje en Griekenland kennen ze volgens mij niet eens een nationale bijstandswet voor de eigen bevolking laat staan voor uitgeprocedeerde asielzoekers.

Toekennen van enige ondersteuning is dan de taak van de lokale overheid en die kan in geld of natura worden verstrekt.

super ick
16-04-15, 08:03
Ik begrijp niet dat Nederland speciaal wordt 'aangepakt'. Ik schat dat er geen land is waar illegalen fatsoenlijk behandeld worden. Alsof ze in Sangatte bed bad en brood krijgen. Of in Spanje of Griekenland.

Waarschijnlijk worden wij ook niet alleen aangepakt.

Dit artikel gaat toevallig enkel over Nederland en tja.....er zijn prikkers die daar een hard piemoltje van krijgen.

Al Brahiri
21-04-15, 21:25
Inderdaad lastige materie,

Nederland gaat uitgeprocedeerde asielzoekers, (dus na procederen heeft de rechter bepaald dat Nederland geen asiel aan je verleend en je dus Nederland moet verlaten), onderhouden met bed, bad en brood.

Dit is de Arabische aanpak voor wat betreft illegalen:

http://www.arabnews.com/featured/news/722066

mark61
21-04-15, 22:17
Inderdaad lastige materie,

Nederland gaat uitgeprocedeerde asielzoekers, (dus na procederen heeft de rechter bepaald dat Nederland geen asiel aan je verleend en je dus Nederland moet verlaten), onderhouden met bed, bad en brood.

Nee, dat gaat Nederland niet, dat doet het al jaren. Verreweg de meeste illegalen zijn niet uitzetbaar, anders waren ze al uitgezet. Waar was pitbull Teeven anders mee bezig? En voorgaande kabinetten met de VVD erin?

De VVD deelt zichzelf een brevet van onvermogen uit. Gek dat niemand dat opvalt.

super ick
22-04-15, 07:41
Nee, dat gaat Nederland niet, dat doet het al jaren. Verreweg de meeste illegalen zijn niet uitzetbaar, anders waren ze al uitgezet. Waar was pitbull Teeven anders mee bezig? En voorgaande kabinetten met de VVD erin?

De VVD deelt zichzelf een brevet van onvermogen uit. Gek dat niemand dat opvalt.

Het is maar hoe je het wilt zien.
Hebben ze gefaald? Nee. Volgens mij faal je alleen wanneer je had kunnen slagen. Zoals je zelf al uit hebt gelegd zijn deze mensen niet te repatriëren omdat hun thuisland hen niet terugneemt. Teeven kon dus niet slagen.

We hebben hier ook nog te maken met twee soorten illegalen. Even voor de zuiverheid. Zij de asiel aan hebben gevraagd en zijn afgewezen en zij die hier zijn maar nooit een aanvraag hebben gedaan.

Weer een prachtig gevolg van de Arabische lente, die we inmiddels gure herfst kunnen noemen. Velen van hen komen uit Libië wat verworden is tot een roversnest. Sinds de dictatoren verdreven zijn is het er echt op vooruit gegaan in de regio. De mensen komen hier zelfs al op 'vakantie'.

mark61
22-04-15, 18:40
Het is maar hoe je het wilt zien.
Hebben ze gefaald? Nee. Volgens mij faal je alleen wanneer je had kunnen slagen. Zoals je zelf al uit hebt gelegd zijn deze mensen niet te repatriëren omdat hun thuisland hen niet terugneemt. Teeven kon dus niet slagen.

Dus waarom beweert de VVD dan dat het wel kan? Schizofreen?

Als je zegt dat het kan, maar het lukt je niet, dan heb je dus gefaald. Heel simpel. Geen uitvluchten zoeken.

Ik beweer niet dat illegalen uitzetbaar zijn, de VVD beweert dat. Dus volgens hun eigen normen hebben ze gefaald. Dat hun eigen Haagse burgemeester ze in feite voor gek verklaart negeren ze ook maar even.

Het enige wat mij bevreemdt is de timing. Wil Zijlstra Rutte pootje lichten?

super ick
23-04-15, 08:25
Dus waarom beweert de VVD dan dat het wel kan? Schizofreen?

Als je zegt dat het kan, maar het lukt je niet, dan heb je dus gefaald. Heel simpel. Geen uitvluchten zoeken.

Ik beweer niet dat illegalen uitzetbaar zijn, de VVD beweert dat. Dus volgens hun eigen normen hebben ze gefaald. Dat hun eigen Haagse burgemeester ze in feite voor gek verklaart negeren ze ook maar even.

Het enige wat mij bevreemdt is de timing. Wil Zijlstra Rutte pootje lichten?

Ik weet zeker dat er ook een catagorie halsstarrigen zijn die zelf op alle mogelijke manieren tegenwerken. Dat ze geen van allen terug kunnen kunnen lijkt mij ongeloofwaardig. Wellicht ligt daar het verschil van inzicht?

Ibrah1234
23-04-15, 08:43
Duren die procedures niet onredelijk lang en is er dan derhalve geen sprake van onbehoorlijk bestuur/wanbeleid? Onbegrijpelijk dat in tussentijd hier kinderen worden geboren en al op de middelbare school zitten alvorens er een definitief standpunt kan worden ingenomen omtrent de status van het verblijf in Nederland.

Ik kan de tegenwerking goed begrijpen. Het zijn soms schrijnende gevallen.

Dat je dan ook nog eens wordt veroordeeld tot een zwerversbestaan gaat er bij mij niet in. Zelfs zwerfhonden vangen we op.