PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Erdogan is de meest gehate en beledigde politicus in Turkije'



IbnRushd
16-04-15, 03:40
'Erdogan is de meest gehate en beledigde politicus in Turkije'

De Turks-Armeense intellectueel Etyen Mahcupyan is naast politiek columnist voor de Turkse krant Sabah ook raadgever van premier Ahmet Davutoglu. Hij noemt zichzelf seculier, maar is een trouw aanhanger van de regerende islamitische AK-partij. Zelf ziet hij daar geen paradox in, hij kiest de partij die volgens hem Turkije blijft democratiseren.

Tine Danckaers, MO*redactie (Midden-Oosten & migratie)
11 april 2015

Etyen Mahçupyan en ik ontmoetten elkaar al in 2009 in Istanboel. Hij volgde toen als hoofdredacteur van de Turks-Armeense krant Hrant Dink op, die in 2007 op klaarlichte dag werd neergeschoten door een jonge Turkse ultranationalist.

Dink kwam zeer openlijk uit voor zijn visie op de Armeense genocide en bekritiseerde fel de Turkse ontkenning van de gebeurtenissen van 1915.

Het taboe is, honderd jaar later, nog altijd groot, al zijn er openingen in de weerbarstigheid te bespeuren. Vorig jaar nog zei Tayyip Erdogan, toen nog premier, dat hij de pijn van de Armeniërs deelt. Voor het eerst erkende een politicus de gruweldaden van 1915, die op 24 april honderd jaar geleden zijn.

Etyen Mahçuypan: Het was een grote stap voor de Turken, voor de AKP en hun achterban, want dit gaat om een heel gepolariseerd onderwerp. Maar het was een kleine stap voor de Armeniërs: zij zijn de slachtoffers en na honderd jaar stilzwijgen zijn hun verwachtingen redelijk hoog.

Nadat opeenvolgende Turkse regeringen niets deden, voelden de Armeniërs zich meer gelegitimeerd om hun eisen maximaal te stellen. Toen de AKP in 2002 aan de macht kwam, was de kloof groot met de Armeense politieke activisten met hun onomkeerbare eisenpakket.

De AKP, en in de eerste plaats Tayyip Erdogan, wil die kloof overbruggen, niet over de hele lijn maar stap per stap, zodat de Turkse samenleving kan volgen. Dat gaat traag.

Het mag straks dan wel de honderdste verjaardag van de Armeense genocide zijn, meer dan steunbetuiging zullen de Armeniërs niet moeten verwachten.

Is de Armeense genocide dan nog altijd zo'n groot taboe voor de Turken?

Etyen Mahçuypan: De Turken én de Koerden – die meer betrokken waren dan de eersten – kennen hun geschiedenis niet. Ze weten dat zelf ook, maar dulden niet dat buitenstaanders hun de les spellen. Ze hebben dus tijd nodig.

Nogal wat Turkse historici onderzoeken overigens de Armeense genocide en er verschijnen ook veel boeken over die je overal in Turkije terugvindt. De vraag is echter: wie leest ze?

Want aan de andere kant moet je beseffen dat we in een transitieperiode zitten waarin de diepe nationalisten, ook in conservatieve en religieuze kringen, nog steeds een sterke rol spelen.

De AKP haalde bij de vorige verkiezingen 50 procent. Laat ons er maar van uitgaan dat minstens de helft daarvan uit die religieus-nationalistische cirkels komt. Tayyip Erdogan moet dus constant balanceren. Hij zet telkens een stap vooruit op het publiek, op die manier is het draaglijk om verandering te aanvaarden.

Jij bent adviseur van de premier, en spreekt zelf consequent van een genocide. Wordt dat dan aanvaard?

Etyen Mahçuypan: Voor mij persoonlijk is er geen andere term dan genocide. Tegelijk sta ik er, als Armeniër, niet op hoe andere mensen het drama benoemen. Ik wil vooral dat er erkenning en inlevingsvermogen is voor de gebeurtenissen, dat mensen begrijpen hoe diep de wonden geslagen zijn en wat de impact ervan is geweest.

Maar als ik zelf de premier was, zou ik de 'Armeense genocide' niet zo gemakkelijk aanvaarden, omdat je rekening moet houden met de impact van het doorbreken van zo'n politiek taboe in het complexe politieke staatsapparaat van Turkije.

Gelukkig is er vandaag al veel veranderd. De staat is niet meer zo overheersend, de Armeniërs hebben dat begrepen en durven daar nu tegenop boksen.

Is er dus meer democratie in Turkije?

Etyen Mahçuypan: (aarzelt) Ik noem Turkije geen democratie, echt niet. Het multipartijregime heeft altijd onder de zeggenschap van het leger gestaan. Het leger is nu wel achteruit gezet maar is nog steeds aanwezig. Tegelijk zit het land in een chaotische beweging naar democratisering.

Noem Turkije een land in transitie, dat intussen democratischer is geworden en waar de vrijheid van meningsuiting enorm gestegen is.

Vrijheid van meningsuiting is nog steeds een heikel punt in Turkije. Begin maart nog werden twee cartoonisten van een Turks satirisch tijdschrift veroordeeld voor de belediging van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan.

Etyen Mahçuypan: Dat is iets anders. Dit gaat over belediging van Erdogan en maakt deel uit van een persoonlijke machtsstrijd.

Hoezo?

Etyen Mahçuypan: Er is een groot verzet tegen de AKP-regering en tegen de figuur Erdogan van binnenuit. De politieke machtsstrijd tussen de AKP en de Gülenbeweging heeft dat verzet geïntensifieerd.

Tayyip Erdogan is de persoon in de Turkse politiek die het meest gehaat en beledigd wordt. Erdogan nam op een dag de beslissing om al die mensen voor de rechter te brengen en gaf de opdracht door aan een van de advocaten.

Ik keur die aanpak niet goed, maar ik weet waarom hij dit doet. Het heeft te maken met zijn persoon, met zijn karakter. Dat soort politicus is hij al veertig jaar en eigenlijk is hij daarin heel transparant.

Turkije staat wel onderaan in de Wereldindex Persvrijheid van Reporters zonder Grenzen. Dat kan je toch niet goedpraten in de eenentwintigste eeuw?

Etyen Mahçuypan: Je kan Erdogan niet plat beledigen, wel bekritiseren. Dat laat hij ook dagelijks toe in de vele columns en nieuwsartikels in de nationale pers waar hij over de tongen gaat. Een Turkse krant besteedde liefst vierentwintig pagina's aan het bekritiseren van Tayyip Erdogan, maar dat gebeurde op een intelligente manier. Er kwam dus geen klacht. Waag je je aan domme platitudes, dan begeef je je op glad ijs.

Er was ook de zaak tegen pianist Fazil Say, die voor de rechtbank werd gesleept omwille van een tweet. Hij zou de religieuze waarden van de natie hebben beledigd. Dat gaat toch niet meer over domme of slimme kritiek van de boodschapper?

Etyen Mahçuypan: Ja, dat is absurd. Maar opnieuw: dit moet je meer kaderen in een karakteranalyse dan over vrijheid van meningsuiting.

Wat opvalt is de enorme polarisering die de figuur Erdogan oproept. Hij lijkt de oude breuklijnen tussen seculieren en moslims opnieuw te verdiepen.

Etyen Mahçuypan: In Turkije lijkt alles te draaien om de polarisering rond de AKP: je bent ervoor of je bent ertegen. Beide polen zijn enorm sterk aanwezig in één land en beiden kennen geen objectiviteit. De secularisten haten de regering en stellen hun eigen land heel negatief voor. De anderen doen het omgekeerde en ontkennen de problemen.

De realiteit is veel genuanceerder. Natuurlijk doet de regering goede dingen en maakt ze fouten. Alleen krijg je het goede nieuws niet te horen en komen enkel de hetzes naar boven.

Voorbij die politieke tweespalt is er ook normalisering. De grote bottlenecks van Turkije *— de Koerdische, alevitische en Armeense "kwesties" — hebben een punt van bevrijding bereikt, juist omdat we van die overheersende republikeinse visie verlost zijn. We gaan er meer ontspannen mee om vandaag.

Het over-en-heen-geschreeuw tussen de AKP en de Fethullah Gülenbeweging helpt de normalisering anders niet vooruit. Wat een kluwen.

Etyen Mahçuypan: Om dat te snappen moet je teruggaan naar de start, naar 2002. De AKP had de verkiezingen gewonnen en moest op zoek naar een partner. De partij had de keuze tussen vier belangrijke politieke actoren: het leger, de CHP-MHP, de PKK en de Gülenbeweging. De laatste was het enige denkbare en meest natuurlijke alternatief voor de AKP.

Omdat de Gülenbeweging veel expertise en hoogopgeleiden in huis had, opende de AKP de poorten naar de bureaucratie voor hen en dus infiltreerde de Gülenbeweging in het gerechtelijk apparaat, politie, onderwijs enzovoort. Na het referendum over de hervormingen voor justitie in 2010 kon de Gülenbeweging zijn machtspositie in het gerechtelijk systeem nog verstevigen.

In 2011 vond de Gülenbeweging zichzelf sterk genoeg om goed te kunnen onderhandelen en eiste meer mensen in het parlement. De AKP, goed voor zo'n vijfhonderd mensen in het parlement, weigerde en slechts een klein deel van de Gülenmensen kreeg toegang.

Toen begon het gevecht. Wat volgde was de zaak tegen Hakan Fidan (2012), hoofd van de MIT (de Turkse nationale inlichtingendienst, red.). Hij was een vertrouweling van Erdogan en een onderhandelaar van Öcalan.

Hij werd opgeroepen door het pro-Gülen gerechtelijke apparaat en de politie, in het kader van een onderzoek naar de PKK. De AKP begreep dat de zaak Hakan Fidan een actie tegen hen was en begon in te zien dat de Gülenbeweging ageerde als een parallelle staat.

Dan volgde in 2013 de sluiting van de dersani's (minstens een vierde van deze zogenaamde prep schools in Turkije staan onder de paraplu van de Gülenbeweging en vormen een belangrijke bron van inkomsten. red.) en op 17 december van dat jaar begonnen de corruptieschandalen tegen Erdogangetrouwen.

Het was oorlog tussen Gülen en de AKP, maar vooral tussen Gülen en Erdogan persoonlijk. Erdogan moest vallen.

[...]

IbnRushd
16-04-15, 03:40
Wie dirigeerde de Gülenbeweging volgens jou? Is Fethullah Gülen zelf echt het meesterbrein vanuit de VS, zoals wordt beweerd?

Etyen Mahçuypan: O ja. De Gülenseries op televisie worden voor hem en naar zijn geest geschreven. Hij keurt goed of af.

Het is absurd maar alles wordt echt aan hem gevraagd. Hij is ook de enige die naar buiten komt als publiek en politiek leidersfiguur.

Over de hiërarchie van de ganse beweging in Turkije blijft die flou hangen. Er zijn nog wel een aantal publieke figuren in de beweging, maar het zijn mindere goden: personen die politiek veel minder doorzicht hebben. Fethullah Gülen is een zeer goede politieke analist en wilde altijd al infiltreren in de bureaucratie om van daaruit invloed uit te oefenen.

Zijn doel is om de eeuwige partner van het Turkse bestuur te zijn. Wie ook het bestuur vormt, zal volgens zijn ideale scenario moeten samenwerken en rekening houden met de Gülengeleide bureaucratie.

Maar jij hebt wel dertien jaar bij de Gülenkrant Zaman en dus onrechtstreeks onder zijn vleugels gewerkt.

Etyen Mahçuypan: Ja, en? (lacht) Een krant is maar een krant. Maar ik geef toe dat de krant toen al een slapende politieke actor was. Na 17 december 2013 veranderde Zaman zijn toon, werd propagandistischer.

Voor de eerste keer werd een artikel van mij niet gepubliceerd. Ik had een zachte kritiek geschreven en nodigde de Gülenmensen uit om ook in eigen borst te kijken.

Ik bleef nog vijf maanden schrijven tot aan de verkiezingen vorig jaar. Daarna werd de kloof te groot. Ik stapte op omdat ze me eruit wilden.

Je bent adviseur voor de premier. Waarom kiest een journalist daarvoor?

Etyen Mahçuypan: Als columnist doe ik elke dag aan politiek, en probeer ik mensen te beïnvloeden. Als je een vraag krijgt van de premier die je uitnodigt om je te beïnvloeden in een tête-à-tête gesprek, waarom zou je daar niet op ingaan? Moest Kiliçdaroglu (leider van de oppositiepartij CHP, red.) me uitnodigen, dan zou ik ook ja zeggen.

Het gaat mij niet om de figuren Tayyip Erdogan en Ahmet Davutoglu maar om wat onder dat politieke oppervlak gebeurt. Ik geloof in de transformatie die van onderuit komt. Daar is een veelbelovende evolutie aan de gang.

Ik ben geen lid van de AKP maar ik wil wel dat de partij succesvol is. Ik had eerder, al sinds 1994, voor Refah Partesi gestemd (de Welvaartpartij waar ook Tayyip Erdogan lid van was, werd in 1998 gebannen, red.). Nu stem ik voor de opvolger AKP.

Waarom geloof je zo sterk in het project van de AKP?

Etyen Mahçuypan: Erdogan weet wat hij vertegenwoordigt, waarom mensen voor hem kiezen. Volgens hem heeft de AKP een historische missie: de Turkse republiek hervormen naar een meer pluralistische basis dan het oude systeem, inclusief Koerden en moslims.

Zoals gezegd is Turkije nog geen democratie maar er bestaat geen twijfel dat hij de opdracht over een meer inclusief Turkije ernstig neemt. Hij is klaar om andere identiteiten en andere stemmen te aanvaarden.

Klinkt mooi, maar hoe rijm je die inclusieve visie met Erdogans uitspraken over alcohol en vrouwenrechten?

Etyen Mahçuypan: De seculieren hebben een psychologisch probleem en rukken voortdurend Erdogans uitspraken uit de context. Als je zijn alcoholuitspraken in een hele paragraaf bekijkt, en niet isoleert, merk je dat hij goede dingen zegt. Alleen, hij zegt het in zijn eigen paternalistische stijl.

Dit is een conservatieve regering. Erdogan is zelf tegen abortus. Hij heeft dat één keer gezegd, maar zal dat niet meer herhalen. Want uit onderzoek blijkt dat zestig procent van de moslimvrouwen voor abortus zijn. Dus legt hij er zich bij neer.

Seculier Turkije daarentegen, sorry om het zo te zeggen, slaagt er niet in om aan goede politiek te doen. Ze stellen zich steeds agressiever op, willen alles counteren. En het werkt contraproductief. Terwijl AKP negen verkiezingen heeft gewonnen, komen ze niet tot het besef dat hun strategie niet werkt.

Ik ben zelf seculier, vertoef in seculiere milieus. Mijn vrienden speuren elke dag in de krant naar Erdogan, op zoek naar een fout. En hij geeft hen die.

Een zware fout, vinden intellectuelen, is dat Erdogan alleen maar rekening wil houden met zijn eigen kiezers. De andere helft van het land kan hem gestolen worden.

Etyen Mahçuypan: Dat is absurd. Waarom zou hij zich zo opstellen? Hij is een heel pragmatische politicus die deze stemmen ook echt wel wil. Volgens opiniepeilingen kan hij 60 procent halen. Die 6,5 procent moet dus ergens vandaan komen. Erdogan laat dit niet liggen.

Dan is er nog de commentaar dat Turkije, onder de vleugels van Erdogan en Davutoglu, geen goed geopolitiek beleid heeft gevoerd en zich geïsoleerd heeft in de regio.

Etyen Mahçuypan: Ten eerste, een land als Turkije is nooit geïsoleerd. Ons land is een wereldspeler, elke dag komen er belangrijke en hooggeplaatste buitenlandse delegaties over de vloer, Turkije leidt de G-20 enzovoort.

Ten tweede, om succes te meten moet je de doelen van de actor kennen. De AKP zelf beschouwt zijn regionaal buitenlandbeleid succesvol. De partij wil zich niet engageren voor de regeringen maar voor de mensen in de regio. Waarom hebben we twee miljoen mensen uit Syrië, denk je? Waarom spenderen we daar ook zoveel geld aan terwijl we geen rijk land zijn?

Een goede relatie met Sisi of Assad interesseert de AKP niet. Natuurlijk betaal je zo'n daadkrachtig beleid met diplomatieke minrelaties. Maar de AKP is bereid die prijs te betalen.

Strategisch zou ik zelf zeggen dat ze geslaagd zijn in hun opdracht. Tactisch gezien vind ik van niet. Hun verwachtingen waren fout: wat ze hoopten is niet gebeurd in Syrië of in Egypte. Ach, draai de vraag nu eens om: is de EU dan zo succesvol? Of doet een land als Frankrijk het dan zo goed?

mo.be (http://www.mo.be/interview/zaterdaginterview-Etyen-Mahcupyan)

super ick
16-04-15, 08:12
Oja. Iemand wordt opgepakt wegens een kritische tweet. Dat moet dan meer gezien worden als een 'karakteranalyse' dan een gebrek aan vrijheid van meningsuiting.

Wat een geruststelling voor die journalisten die vast zitten.

Ook een gerust gevoel dat in een rechtstaat iemand kennelijk door middel van een vingerknip van de president in de gevangenis belandt. Karakteranalyse. Sure.

IbnRushd
16-04-15, 12:17
Oja. Iemand wordt opgepakt wegens een kritische tweet. Dat moet dan meer gezien worden als een 'karakteranalyse' dan een gebrek aan vrijheid van meningsuiting.



Er was niets kritisch aan zijn tweet. Hij dreef de spot met de islam en beledigde de gebedoproepers.

In Nederland mag je ook niet aan de lopende band de koning(in) en directe familie beledigen. Dat is strafbaar.
Als jij in Nederland iemand beledigt dan kan hij of zij aangifte doen. Dus waarom ben je verontwaardigd als Erdogan actie onderneemt?

Iznogoodh
16-04-15, 17:28
Er was niets kritisch aan zijn tweet. Hij dreef de spot met de islam en beledigde de gebedoproepers.

In Nederland mag je ook niet aan de lopende band de koning(in) en directe familie beledigen. Dat is strafbaar.
Als jij in Nederland iemand beledigt dan kan hij of zij aangifte doen. Dus waarom ben je verontwaardigd als Erdogan actie onderneemt?Hoe precies definieert men in Turkije het woord 'belediging'? Is een verschil van mening al een belediging van degene die de andere mening houdt?
Als iemand tegen mij zegt dat ik wel gek moet zijn om in evolutie te geloven, accepteer ik dat als een mening. Heel dom, maar toch een mening die uitgesproken mag worden.

mark61
16-04-15, 19:46
Terecht, want het is een ongehoorde klootzak. En verschrikkelijk lichtgeraakt. En totaal ondemocratisch; duldt geen kritiek. Een varken, kortom.

Ciao!

mark61
16-04-15, 20:03
'Erdogan is de meest gehate en beledigde politicus in Turkije'

De Turks-Armeense intellectueel Etyen Mahcupyan

Boeiend, een Armeense collaborateur :haha: Daar staat Etienne hè, een niet zo islamitische naam.


de Turkse krant Sabah

is een / de meest regeringsgezinde AKP-krant. Even ter info.


Hij noemt zichzelf seculier, maar is een trouw aanhanger van de regerende islamitische AK-partij.

Als hij geen christen is, of bekeerd tot de islam, dan wordt ie door heel Turkije gezien als een christen.


hij kiest de partij die volgens hem Turkije blijft democratiseren.

:haha: De AKP is bezig in rap tempo de democratie in Turkije te vernietigen. Erdoğan is niet van Poetin te onderscheiden, behalve dan door dat schijnheilige gedweep met de islam.


Voor het eerst erkende een politicus de gruweldaden van 1915, die op 24 april honderd jaar geleden zijn.

Welnee, dat erkende hij helemaal niet.


De Turken en de Koerden - die meer betrokken waren dan de eersten – kennen hun geschiedenis niet.

Dat is een leugen. Het gaat hier niet om 'betrokkenheid', het gaat om overheidsbeleid.


Het leger is nu wel achteruit gezet maar is nog steeds aanwezig. Tegelijk zit het land in een chaotische beweging naar democratisering.

Straal gelul. De democratie wordt in noodtempo opgeheven.


Noem Turkije een land in transitie, dat intussen democratischer is geworden en waar de vrijheid van meningsuiting enorm gestegen is.

:haha: Ik noem Etienne een leugenaar. Sue me.


[B]Etyen Mahçuypan: Dat is iets anders. Dit gaat over belediging van Erdogan en maakt deel uit van een persoonlijke machtsstrijd.

Nee Etienne, das niks anders. Dat is een president die geen tegenspraak duldt en elke kritiek 'belediging' noemt, zodat ie mensen kan vervolgen.


De politieke machtsstrijd tussen de AKP en de Gülenbeweging heeft dat verzet geïntensifieerd.

Welnee. De twee heren waren vroeger beste maatjes; nu hebben ze ruzie over wie de grootste heeft.


Ik keur die aanpak niet goed, maar ik weet waarom hij dit doet. Het heeft te maken met zijn persoon, met zijn karakter. Dat soort politicus is hij al veertig jaar en eigenlijk is hij daarin heel transparant.

Een heel transparant varken met dictatoriale ambities. Type Poetin. Mag je van de grondwet niet twee keer president worden? Ff switchen met de lulhannes van een premier van dienst. Ff de grondwet veranderen.


Etyen Mahçuypan: Je kan Erdogan niet plat beledigen, wel bekritiseren. Dat laat hij ook dagelijks toe in de vele columns en nieuwsartikels in de nationale pers waar hij over de tongen gaat.

Hij laat niks toe en maakt iedereen zelf voor rotte vis uit. Een soort geslaagde Revisor.


Etyen Mahçuypan: Ja, dat is absurd. Maar opnieuw: dit moet je meer kaderen in een karakteranalyse dan over vrijheid van meningsuiting.

Wat is dit voor gelul Etienne?


Natuurlijk doet de regering goede dingen en maakt ze fouten. Alleen krijg je het goede nieuws niet te horen en komen enkel de hetzes naar boven.

Ja joh. De regering is zo zielig en krijgt zijn visie en prestaties maar niet over het voetlicht. Staatstelevisie, censuur, het helpt allemaal niet.

Boehoehoe.


De grote bottlenecks van Turkije *— de Koerdische, alevitische en Armeense "kwesties" — hebben een punt van bevrijding bereikt, juist omdat we van die overheersende republikeinse visie verlost zijn. We gaan er meer ontspannen mee om vandaag.

Gelul. Alevieten worden meer vervolgd dan ooit. De Koerden moeten nu instemmen met een deal: een soort van vrede, in ruil voor een dictatoriale grondwetswijziging.


Omdat de Gülenbeweging veel expertise en hoogopgeleiden in huis had, opende de AKP de poorten naar de bureaucratie voor hen en dus infiltreerde de Gülenbeweging in het gerechtelijk apparaat, politie, onderwijs enzovoort. Na het referendum over de hervormingen voor justitie in 2010 kon de Gülenbeweging zijn machtspositie in het gerechtelijk systeem nog verstevigen.

Hysterische dictatorpraat. Bauwt zijn baasje na. Omdat voor het eerst in de Turkse geschiedenis rechters en openbaar aanklagers tegen de regering in durfden te gaan, en Erdo en zijn maats wilden gaan aanpakken wegens hun gierende corruptie en machtsmisbruik, kwam Erdo met dit praatje om ze allemaal eruit te trappen en op te sluiten. Zijn corrupte zoontje en vriendjes, op heterdaad betrapt, lopen weer vrij rond.

Het is een grof schandaal.


Het was oorlog tussen Gülen en de AKP, maar vooral tussen Gülen en Erdogan persoonlijk. Erdogan moest vallen.

Gelul. His master's voice.

Zeg Ibn, waarom vinden jij en nogal wat prikkers hier dat varken zo geweldig? Trotse islamitische leider die brutaal durft te doen tegen Israël zeker?

Dat het een corrupte dictator is vinden jullie blijkbaar niet belangrijk. O zo islamitisch allemaal :moe:

mark61
16-04-15, 20:08
Er was niets kritisch aan zijn tweet. Hij dreef de spot met de islam en beledigde de gebedoproepers.

Welnee. Wat weet jij er nou van? Spreek je Turks? Ken je Khayyam?

Wat is het dat je als een blinde islamisten nablaat die er ook niks vanaf weten?

Top Turkish court demands pianist Say’s acquittal of blasphemy charges

Fazıl Say received a 10-month suspended prison sentence in April, on charges of 'insulting religious beliefs.'
Turkey’s Supreme Court of Appeals has demanded Nov. 28 that the controversial judgment against world renowned pianist and composer Fazıl Say be reversed and he should be acquitted.

Say received a suspended 10-month prison sentence in April, on charges of “insulting the religious beliefs held by a section of society,” for re-tweeting several lines that are attributed to medieval Persian poet Omar Khayyam.

The lines attributed to Khayyam read as follows: “You say its rivers will flow in wine. Is the Garden of Eden a drinking house? You say you will give two houris to each Muslim. Is the Garden of Eden a whorehouse?”

Say was eventually sentenced in April, after a series of previous legal rulings, to 10 months in prison.
His sentence was suspended and the court had also ordered two-year supervised liberty.

After Say’s lawyers appealed the verdict at the Supreme Court of Appeals, the court demanded the artist’s acquittal. The letter of notification is non-binding, so the final decision will be made by the Penal Department No:9 of the Supreme Court.

Top Turkish court demands pianist Say (http://www.hurriyetdailynews.com/top-turkish-court-demands-pianist-says-acquittal-of-blasphemy-charges.aspx?pageID=238&nID=74955&NewsCatID=339)

mark61
16-04-15, 20:14
De AKP zelf beschouwt zijn regionaal buitenlandbeleid succesvol.

:haha:

Ze zijn dan ook de enigen. De rest van Turkije, en de hele wereld, vindt dat 'beleid' een totale mislukking. Het is Turkije gelukt iedereen van zich te vervreemden, oude vrienden, nieuwe vrienden, moslimlanden, niet-moslimlanden.

Het is een rampzalig, zwalkend, inconsequent wanbeleid. Turkije gaat werkelijk nergens heen. Tis dat de economie nog draait.

mark61
16-04-15, 20:15
Wat een bagger. En wat een onbenul om zo'n vent te steunen.