PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Illegalen krijgen tijdelijke opvang in vijf grote steden'



Marsipulami
22-04-15, 17:23
'Illegalen krijgen tijdelijke opvang in vijf grote steden'

Gepubliceerd: 22 april 2015 16:08


Vijf Nederlandse gemeenten krijgen voorzieningen waar uitgeprocedeerde illegalen kunnen worden opgevangen. Zij mogen daar echter maar tijdelijk blijven. Dat is de uitkomst van dagenlang crisisonderhandelingen tussen VVD en PvdA.

Het zou gaan om de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven. Daarnaast zou ook in Ter Apel, waar al een asielzoekerscentrum is gevestigd, een dergelijke bed-bad-brood-voorziening komen.

De opvang, die deels door het Rijk zal worden gefinancierd, zal in tijd gelimiteerd zijn om te voorkomen dat de illegalen jarenlang in de bed-bad-brood-opvang blijven zitten.

In het regeerakkoord is afgesproken dat het beleid rond illegalen gericht moet zijn op terugkeer. Over de termijn dat de illegalen in de opvang kunnen blijven moeten nog nadere afspraken worden gemaakt met de gemeenten, zo laat een bron weten.

De fracties worden woensdagavond over het akkoord bijgepraat.

Crisis

De regeringspartijen stonden dagenlang lijnrecht tegenover elkaar over de vraag of uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland recht hebben op onderdak en eten. Met name midden vorige week hing er een sterke crisissfeer rond het Torentje van premier Mark Rutte.

De VVD vreest immers dat illegalen niet vertrekken als ze hier opvang kunnen krijgen. De PvdA denkt dat de opvang juist helpt om terugkeer te stimuleren.

De afgelopen dagen is urenlang koortsachtig overleg gevoerd om een crisis af te wenden. Daarbij werd in het Torentje vergaderd, maar ook op de ministeries van Sociale Zaken en Financiën. Afgelopen weekend hebben Rutte en PvdA-leider Diederik Samsom ook informeel overleg gevoerd.

Gemeenten

In het compromis moeten andere gemeenten stoppen met de noodopvang, tenzij in een lopende zaak door de Raad van State anders wordt geoordeeld.

Marjan Sax, woordvoerster van de actiegroep (Wij zijn hier) die uitgeprocedeerde asielzoekers in Amsterdam bijstaat, vindt het onverstandig dat de opvang in de kleinere gemeenten wordt gestopt.

"In het verleden werkte dit ook niet. Mensen gaan dan zwerven. Door technische redenen kunnen deze mensen niet terug, omdat ambassades bijvoorbeeld niet meewerken. Dit is een akkoord van politici die spierballentaal willen gebruiken, maar die de realiteit niet kennen of onder ogen willen zien", aldus Sax.

Eric de Blois
22-04-15, 17:39
Zij mogen daar echter maar tijdelijk blijven.

Ja ja, allemaal keiharde leugens om de kiezer tijdelijk tevreden te houden. De VVD en PvdA, daar heb je totaal niets aan. Regeren doen ze niet meer, alleen nog maar schijnmaatregelen bedenken waar iedereen tevreden mee is. Welke groep de sociaal democraten en liberalen nog vertegenwoordigen is mij niet duidelijk. "Tijdelijke opvang", het zijn keiharde leugens van links en rechts. Politici dienen alleen zichzelf op kosten van de werkende klasse. Die illegalen blijven hier, want die zijn letterlijk met geen stok weg te krijgen. Waar ze neerstrijken onstaat direct verloedering. Na klachten door de omgeving worden ze 'verplaatst' naar een nieuwe omgeving tot de bevolking daar begint te klagen. En zo gaat dat maar door en in Den Haag noemen ze dat beleid! En zo gaan onze politici om met het volk dat ze zeggen te 'vertegenwoordigen'. Een gotspe gewoon! Illegalen zijn illegaal gekomen en kunnen er dus ook illegaal uit gedonderd worden, want op papier bestaan ze niet. Van mij mogen ze gewoon door de marine gedumpd worden ergens voor de kust van het continent waar ze vandaan zijn gekomen. Maar ja, daarvoor hoef je niet bij de VVD aan te kloppen.

Marsipulami
22-04-15, 17:43
Voor mij mogen ze gewoon door de marine gedumpd worden ergens voor de kust van het continent waar ze vandaan zijn gekomen.

Volgens mij is daar (nog) geen maatschappelijk draagvlak voor.

Eric de Blois
22-04-15, 17:49
Volgens mij is daar (nog) geen maatschappelijk draagvlak voor.


Oh ja? Bestaat er ook maatschappelijk draagvlak voor niets doen? Schei uit. Politici trekken zich niets aan van welk draagvlak dan ook. Regeren doen ze allang niet meer. Allemaal schijnbeleid. Schijnbeleid is gewoon geen beleid. Problemen niet aanpakken is geen beleid. Politici zijn klootzakken en zakkenvullers die niet doen waar ze voor gekozen zijn. Het maakt ook niets meer uit of je rechts of links stemt. Er verandert toch niets. 'Verloederde buurten' worden door laffe gekozen zakkenvullers 'krachtwijken' genoemd. Allemaal termen die passen bij een politiek die méér bezorgd is over het imago van buurten dan over het aandragen van oplossingen. Achter gesloten deuren zijn links en rechts de grootste vrienden en worden schijnmaatregelen bedacht uit minachting voor het volk en de democratie. In het meest gunstige geval worden klachten door burgers door de politiek erkend, maar er wordt vervolgens niets aan gedaan. Mijn stem zou gaan naar iemand als Filip Dewinter. Zo iemand hebben we ook in Nederland nodig. Wilders is een watje. Voor de rest heb ik geen goed woord over.

Marsipulami
22-04-15, 18:02
Oh ja? Bestaat er ook maatschappelijk draagvlak voor niets doen? Schei uit. Polici trekken zich niets aan van welk draagvlak dan ook. Regeren doen ze niet meer. Allemaal schijnbeleid. Het is gewoon geen beleid. De problemen niet aanpakken is geen beleid. Politici zijn klootzakken die niet doen waar ze voor gekozen zijn. Het maakt ook niets meer uit of je rechts of links stemt. Achter gesloten deuren zijn het de grootste vrienden. In het meest gunstige geval worden klachten door burgers door de politiek erkend, maar er wordt alleen niets aan gedaan,.


Wat kan er gebeuren met uitgeprocedeerde vluchtelingen.

a) vrijwillige terugkeer (lukt niet)

b) gedwongen terugkeer (lukt niet)

c) regularisatie van de onwettige verblijfssituatie (geen draagvlak)

d) leren leven met een onderlaag in de samenleving van mensen zonder rechten of kansen.

Het voorstel van het NL kabinet -tijdelijke opvang illegalen- leunt volgens mij het dichtst aan bij d)

Eric de Blois
22-04-15, 18:27
Wat kan er gebeuren met uitgeprocedeerde vluchtelingen.

a) vrijwillige terugkeer (lukt niet)
b) gedwongen terugkeer (lukt niet)

c) regularisatie van de onwettige verblijfssituatie (geen draagvlak)

d) leren leven met een onderlaag in de samenleving van mensen zonder rechten of kansen.

Het voorstel van het kabinet tijdelijke opvang illegalen leunt volgens mij het dichtst aan bij d)

Daarom zou ik ook nooit hebben gestemd op Pim Fortuyn die een generaal pardon bedacht voor illegalen. Dat deed Fortuyn louter om zijn eigen imago wat op te krikken. Daar was geen enkel draagvlak voor bij zijn eigen achterban. Ik vond het schaamteloos verraad van zijn eigen principes. Maar dat was even off topic.



a) vrijwillige terugkeer (lukt niet)

Nee, logisch. De asociale landen van herkomst willen hun eigen burgers niet terug. Bijvoorbeeld rotland Marokko. Wij pikken dat gewoon! In feite zegt de regereing: 'we hebben wel grenzen, maar iedereen mag er over, want we kunnen niemand tegenhouden'. Dan kun je net zo goed de grenzen open zetten voor iedereen die géén vluchteling is. Illegalen willen niet weg, dus ook niet vrijwillig.



b) gedwongen terugkeer (lukt niet)

Ah, dat is omdat er geen sprake van dwang is. Politci zijn daarvoor gewoon te laf en durven geen maatregelen te nemen, dit in tegenstelling tot landen als Marokko die keihard hun eigen burgers kunnen tegenhouden. Waarom kan Marokko doen wat wij kennelijk niet kunnen? Waarom houdt dat tyfusland dan zo vast aan de marokkaanse nationaliteit als ze niet eens hun eigen volk terug willen! 'Dwang' zou zijn illegale marokkanen voor de kust van Marokko te dumpen! Illegale Somaliërs voor de kust van Somalië. Dat werkt, maar niemand die dat durft! Marokko moet eens een toontje lager gaan zingen. Als ze hun eigen volk niet terugwillen moeten wij hen voor de kust dumpen.



c) regularisatie van de onwettige verblijfssituatie (geen draagvlak)

He he. Nee geen draagvlak. Ook niet voor aanspoelende immigranten uit Afrika die op onze kosten willen verblijven. Gewoon geen ruimte en draagvlak voor. Het gaat overal fout in door afrikanen gedomineerde ghetto's. Dan moet je ook geen vluchtelingen opnemen uit die regio.

Waarom kan Marokko wel eigen volk tegenhouden en wij in Europa niets kunnen doen tegen vluchtelingen die aanspoelen op de zuidelijke kust?



Het voorstel van het kabinet tijdelijke opvang illegalen leunt volgens mij het dichtst aan bij d)

Dat komt neer op een generaal pardon, alleen het heet anders. We noemen dingen graag niet bij hun naam, netals krachtwijken. Zoals gezegd, de regering regeert niet meer. Illegalen kunnen doen wat ze willen.

Marsipulami
22-04-15, 18:50
De asociale landen van herkomst willen hun eigen burgers niet terug. Bijvoorbeeld rotland Marokko.

Bij mijn weten is er geen enkel probleem voor illegale Marokkanen die vrijwillig terugkeren naar Marokko. Gedwongen terugkeer gebeurt ook heel regelmatig. Ik vermoed dat er een probleem is met mensen die niet beschikken over Marokkaanse identiteitsdocumenten (of die vernietigd hebben of verborgen houden). Het lijkt me maar logisch dat Marokko -net als Nederland zelf- verwacht dat de papieren in orde zijn van mensen die het land binnenkomen. Marokko is geen dumpplaats van Europese illegalen met zwart haar en een getinte huid.

Eric de Blois
22-04-15, 19:12
Bij mijn weten is er geen enkel probleem voor illegale Marokkanen die vrijwillig terugkeren naar Marokko. Gedwongen terugkeer gebeurt ook heel regelmatig. Ik vermoed dat er een probleem is met mensen die niet beschikken over Marokkaanse identiteitsdocumenten (of die vernietigd hebben of verborgen houden). Het lijkt me maar logisch dat Marokko -net als Nederland zelf- verwacht dat de papieren in orde zijn van mensen die het land binnenkomen. Marokko is geen dumpplaats van Europese illegalen met zwart haar en een getinte huid.

Illegalen hebben geen papieren, maar wel een vingerafdruk en dna.


Rel rond illegale Marokkanen

Bron : de telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/21229009/__Rel_rond_illegale_Marokkanen__.html) - 18 januari 2013

door Alex de Vries

Nederland wil de banden met Marokko graag aanhalen, maar dan moet het land stoppen met het opzettelijk tegenwerken bij het uitzetten van illegale Marokkanen naar hun vaderland. Dat zegt Ron Strikker, onze ambassadeur in Marokko.


Door de Marokkaanse tegenwerking lopen er in Nederland vele honderden illegale Marokkanen vrij rond en zitten er enkele tientallen onnodig in dure detentie. Den Haag is het achterhouden van identiteitspapieren helemaal beu, zeker omdat op andere beleidsterreinen tussen beide landen belangrijke persoonsinformatie wel goed wordt uitgewisseld. Zoals door politie en justitie.


„Het illegalendossier is een moeizaam dossier en past eigenlijk helemaal niet in onze goede onderlinge relatie”, zegt Strikker (57). „Maar zonder identiteitspapieren kunnen wij niets en die krijgen we dus niet, terwijl het ook in het belang van Marokko is mee te werken.

Marokko slaat terug: Nederland mag illegalen niet uitzetten

Bron : http://nieuws.marokko.nl/ (http://nieuws.marokko.nl/36559/marokko-slaat-terug-nederland-mag-illegalen-niet-uitzetten/) - 2 april 2015

Nederland kan sinds december vorig jaar geen Marokkaanse illegalen meer terugsturen naar hun eigen land.

Ook kunnen ze niet meer in vreemdelingendetentie worden gehouden, blijkt uit een uitspraak van de Raad van State, meldt NOS. De Marokkaanse autoriteiten geven sinds december geen tijdelijk reisdocument meer af aan vreemdelingen die geen paspoort hebben en die Nederland wil uitzetten. Daardoor is het onmogelijk om deze illegale Marokkanen uit te zetten.

Harde klap
Het is waarschijnlijk een signaal richting de overheid van Nederland, die een verdrag voor sociale zekerheid wil opzeggen. Uitkeringen aan Marokkaanse Nederlanders die in Marokko wonen zouden daarmee omlaag gaan. Volgens Nourdin El Ouali - fractievoorzitter van de Rotterdamse partij NIDA - zal dit diplomatieke spel niet eindigen in een gelijkspel.

'Het diplomatieke schaakspel is een tijd gaande. Dit zal niet uitlopen op een remise. Dit spel kan Marokko veel beter', zegt hij op Facebook.

mark61
22-04-15, 19:25
terwijl het ook in het belang van Marokko is mee te werken.

Welnee. Op geen enkele manier. Marokko heeft niets voor niets een ministerie voor MRE (http://www.marocainsdumonde.gov.ma/).

Marokko zit meer in de business van burgers exporteren dan importeren.

mark61
22-04-15, 19:26
Het is heel simpel: het is een onoplosbaar probleem. Niemand weet een oplossing, short of iedereen executeren die hier aankomt.

Het volgende plan is waarschijnlijk om 'ons' toch maar weer eens te gaan bemoeien met Libië, dat we volledig in de steek hebben gelaten na het bombarderen van Gadaffi en zijn maats.

Wordt lachen, met een expeditieleger Libië gaan veroveren.

Marsipulami
22-04-15, 19:53
Illegalen hebben geen papieren, maar wel een vingerafdruk en dna.



De Belgische overheid beschikt niet over een databank met vingerafdrukken en DNA van al haar burgers. Enkel van veroordeelde misdadigers worden die gegevens bijgehouden. Ik veronderstel dat dit in Nederland en Marokko ook zo is.

Eric de Blois
22-04-15, 20:07
terwijl het ook in het belang van Marokko is mee te werken.


Welnee. Op geen enkele manier. Marokko heeft niets voor niets een ministerie voor MRE (http://www.marocainsdumonde.gov.ma/).

Marokko zit meer in de business van burgers exporteren dan importeren.

Niet mijn quote, maar die van de ambassadeur.



terwijl het ook in het belang van Marokko is mee te werken.

Verder ben ik het met je eens dat Marokko meer zit "in de business van burgers exporteren". Natuurlijk willen ze die niet meer terug.