PDA

Bekijk Volledige Versie : De nieuwe tovenaarsleerling van de VS: Grondtroepen Arabische coalitie landen in Jemen



mark61
03-05-15, 12:58
Gepubliceerd: 03 mei 2015 13:15 Laatste update: 03 mei 2015 13:52

Arabische grondtroepen zijn aangekomen in Jemen en zijn onderweg naar de zuidelijke stad Aden. Ze moeten de strijd aanbinden met de Houthi's in het verscheurde land.

De meldt het Jeminitische leger aan AP.

Volgens een legercommandant zijn twintig troepen van de Arabische coalitie, die wordt geleid door Saudi-Arabië, geland in Aden voor een "verkennende missie".

De coalitie voerde tot nu toe alleen luchtaanvallen op de stellingen van de Houthi's uit. Er zouden nog geen gevechten zijn uitgebroken met sjitische Houthi-rebellen.

De Houthi's leiden een opstand in het Arabische land en namen vorig jaar de macht over van president Abd-Rabbu Hadi, die naar Saudi-Arabië vluchtte.

Clusterbommen

De landen die onder leiding van Saudi-Arabië strijden in Jemen, hebben daarbij clusterbommen ingezet. Dat heeft de internationale mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) vastgesteld. De organisatie baseert zich onder meer op foto's en video's.

De clusterbommen zijn volgens HRW afkomstig uit de VS. De Saudi's zouden de clusterbommen in de buurt van dorpen hebben laten vallen.

Clusterbommen vallen na het afvuren uiteen in vele kleinere bommen. Het gebruik ervan is omstreden, omdat ze vaak tot veel burgerslachtoffers leiden.

In 2008 hebben 116 landen afgesproken clusterbommen in de ban te doen. Dit verdrag is niet ondertekend door de VS, Saudi-Arabië of Jemen.

Grondtroepen Arabische coalitie landen in Jemen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (http://www.nu.nl/buitenland/4042583/grondtroepen-arabische-coalitie-landen-in-jemen.html)

super ick
03-05-15, 13:26
S.A. wil de onrust verder van huis de kop in drukken. Ongeacht alle hypocrisie mbt de oorzaak hebben ze daar gelijk in.

mark61
03-05-15, 15:40
S.A. wil de onrust verder van huis de kop in drukken. Ongeacht alle hypocrisie mbt de oorzaak hebben ze daar gelijk in.

Eh, ze hebben de onrust in Jemen zelf gecreëerd. Nu slopen ze het land, en dus creëren ze automatisch miljoenen erg boze mensen. Het gaat nog decennia rommelen in Jemen.

Ze hebben dus geen gelijk, niet eens moreel niet; technisch al niet. Een dommigheid die ze van de VS hebben afgekeken:

- beleid dat het tegendeel bewerkstelligt van wat je doel was

- onbeperkte escalatie

Intussen mogen wij de bende opruimen. Zonder Saoedische en Golfstatensteun aan de Syrische rebellen was die opstand allang de kop ingedrukt. Ze leveren ideologie, geld en wapens; en wij mogen de Middellandse Zee dreggen.

Libië: zelfde verhaal, behalve dat Libiërs zelf het land nog niet massaal ontvluchten.

super ick
03-05-15, 18:08
Eh, ze hebben de onrust in Jemen zelf gecreëerd. Nu slopen ze het land, en dus creëren ze automatisch miljoenen erg boze mensen. Het gaat nog decennia rommelen in Jemen.

Ze hebben dus geen gelijk, niet eens moreel niet; technisch al niet. Een dommigheid die ze van de VS hebben afgekeken:

- beleid dat het tegendeel bewerkstelligt van wat je doel was

- onbeperkte escalatie

Intussen mogen wij de bende opruimen. Zonder Saoedische en Golfstatensteun aan de Syrische rebellen was die opstand allang de kop ingedrukt. Ze leveren ideologie, geld en wapens; en wij mogen de Middellandse Zee dreggen.

Libië: zelfde verhaal, behalve dat Libiërs zelf het land nog niet massaal ontvluchten.

Ze vechten het liever in het buurland uit dan afwachten.

Inderdaad hebben ze zelf een groot aandeel in het geweld in de regio. Opvallend dat je stelt dat de opstand anders de kop ingedrukt kon worden daar waar opstanden tegen de zittende heersers pakweg 5 jaar geleden nog op onze sympathie konden rekenen.

Als ik de beelden zie van vluchtelingen dan zie ik erg veel Somaliers en Eritreers. En bijna alleen mannen tussen 25 en 35.

mark61
03-05-15, 21:50
Opvallend dat je stelt dat de opstand anders de kop ingedrukt kon worden daar waar opstanden tegen de zittende heersers pakweg 5 jaar geleden nog op onze sympathie konden rekenen.

Ik ben, anders dan veel mensen :ego:, in staat feiten van meningen te scheiden :hihi: Ik constateer dat die opstand dan verlopen was, want zelfs nu houdt Assad het nog uit.

Democratisch verzet kan mijn sympathie hebben; gewelddadig al minder; religieus al helemaal niet.

super ick
04-05-15, 08:38
Ik ben, anders dan veel mensen :ego:, in staat feiten van meningen te scheiden :hihi: Ik constateer dat die opstand dan verlopen was, want zelfs nu houdt Assad het nog uit.

Democratisch verzet kan mijn sympathie hebben; gewelddadig al minder; religieus al helemaal niet.

Jaja, het is goed met je... :hihi:
Het Syrische leger is/was sterk. Ik weet niet wat er momenteel van over is. I.t.t. het Iraakse leger vechten deze soldaten voor lijfsbehoud. In Irak hadden ze nog de keus om te vluchten en terug naar huis te gaan. Die keuze hebben de Sysrische militairen niet.

Ik ben altijd uiterst terughoudend met opstanden in landen zonder democratisch verleden. Het zijn maar wat vaak totaal andere groeperingen met een totaal ander gedachtengoed dat uiteindelijk met de macht aan de wandel gaat. Zie Iran.
Of de nieuwe machthebbers blijken zich op termijn ook te ontwikkelen tot wrede despoten. Alleen met een ander gedachtengoed.
Om er maar weer eens een spreekwoord tegenaan te gooien: of je nu gebeten wordt door de hond of door de kat.

mark61
04-05-15, 18:43
Ja, het is goed met mij, dank u :ego:

Ze kunnen overlopen. Dat hebben ze aan het begin wel gedaan. Maar aangezien het nu fundisoennieten tegen de rest is, valt er niet veel meer over te lopen.

Tsja, elk land heeft een niet-democratisch verleden. Het is niet direct te zeggen wanneer een land er 'rijp' voor is. Je kan niet automatisch zeggen dat het niks wordt omdat vroegah... Ja, vroegah was hier ook geen democratie.