PDA

Bekijk Volledige Versie : Brusselse beurs kleurt dieprood



Marsipulami
05-05-15, 18:23
Brusselse beurs kleurt dieprood


Vandaag om 19:04 door jvt | Bron: BELGA

De Brusselse beurs beleefde dinsdag een bloedrode dag. De Bel20-index, die de koersevolutie van de korf met de belangrijkste aandelen weerspiegelt, zakte 1,97 procent tot 3.600,20 punten en zit nu weer op zijn laagste peil sinds 18 februari 2015. Alle elitewaarden eindigden met verlies.

De terugval van de koersen had onder meer te maken met de toegenomen zenuwachtigheid rond de Griekse overheidsschuld. Maandag buigen de ministers van de eurozone zich opnieuw over de situatie. Bovendien zit de langetermijnrente, ondanks de ingrepen van de Europese Centrale Bank om de markten te overspoelen met goedkoop geld, behoorlijk in de lift.

+ blabla

Brusselse beurs kleurt dieprood - De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20150505_01665018)

Marsipulami
05-05-15, 18:38
De terugval van de koersen had onder meer te maken met de toegenomen zenuwachtigheid rond de Griekse overheidsschuld. Maandag buigen de ministers van de eurozone zich opnieuw over de situatie.

Al jaren wordt Griekenland erbij gesleept bij elk bericht over beurskoersen. Volgens mij heeft iedereen die iets met de beurs te maken heeft de risico's m.b.t. Griekenland al lang ingecalculeerd. Volgens mij heeft Griekenland net zoveel invloed op beurskoersen als Burkina Faso.

Marsipulami
05-05-15, 18:46
Bovendien zit de langetermijnrente, ondanks de ingrepen van de Europese Centrale Bank om de markten te overspoelen met goedkoop geld, behoorlijk in de lift.

En hoe moet een mens dit begrijpen ? Als de lange termijnrente in de lift zit dan lijkt het me dat er veel vraag is om geld te lenen om te investeren. Dat wijst op vertrouwen in de toekomst en dat er economische groei verwacht wordt. Dus als verklaring voor stijgende beurskoersen kan het argument dienen, maar als verklaring voor een daling staat het als een tang op een varken.

super ick
05-05-15, 19:00
En hoe moet een mens dit begrijpen ? Als de lange termijnrente in de lift zit dan lijkt het me dat er veel vraag is om geld te lenen om te investeren. Dat wijst op vertrouwen in de toekomst en dat er economische groei verwacht wordt. Dus als verklaring voor stijgende beurskoersen kan het argument dienen, maar als verklaring voor een daling staat het als een tang op een varken.

Als de langetermijnrendement stijgt betekend dit dat bedrijven duurder moeten lenen. Dat drukt de winst waardoor de aandelen zakken.
Het pompen van goedkoop geld in de Europese markt dempt wellicht iets maar de wereld is groter dan Europa.