PDA

Bekijk Volledige Versie : Conservatieven halen absolute meerderheid



Umarvlie
08-05-15, 08:52
LONDEN - De Conservatieven halen 329 zetels in het Lagerhuis, een absolute meerderheid. Dat voorspelt de BBC vrijdag, met 567 van de 650 districten geteld. Het Lagerhuis telt 650 zetels. De voorzitter stemt niet en de parlementariërs van de Noord-Ierse partij Sinn Fein nemen geen zitting.

De uitslag komt als een volslagen verrassing. Volgens de meeste peilingen zou de regeringspartij de grootste partij worden, maar de partij zou zetels verliezen en ver van een meerderheid vandaan blijven.

„Er is maar een peiling die telt, de feitelijke verkiezing”, zei premier David Cameron op het moment dat de uitslag in zijn kiesdistrict Witney bekend maakte. Hij wacht de uiteindelijke uitslag af eer hij nadere mededelingen doet over het vormen van een regering. De laatste uitslag in een district wordt in de loop van vrijdagmiddag verwacht.

De Conservatieven hebben zoveel zetels kunnen winnen, omdat coalitiepartner de Liberaal Democraten vrijwel zijn weggevaagd. Volgens de laatste voorspelling krijgt de partij 12 zetels. Tot gisteren waren dat er 57.

Spanning
In Schotland hebben de Schotse Nationalisten van SNP vrijwel alle zetels in handen gekregen. Van de 59 beschikbare zetels ging er eentje naar Labour, een naar de Lib Dems en een naar de Conservatieven.

De uitslag zorgt voor spanning in het Verenigd Koninkrijk. De SNP heeft fel gestreden tegen het bezuinigingsbeleid van de huidige regering. Daar is de partij in Schotland voor beloond. Premier David Cameron heeft straffe verdere bezuinigingen aangekondigd, met name op het gebied van Welzijn. Het is niet uitgesloten dat de Schotten, op basis van deze uitslag, meer bevoegdheden krijgen.

Tal van politieke kopstukken hebben hun zetel verloren. Dat gaat in feite om alle zittende Schotse politici zoals voormalig Lib Dem leider Charles Kennedy en de Jim Murphy, leider van de Schotse Labour partij. Minister van Economische Zaken Vince Cable, een Liberaal Democraat moest in het Londense district Twickenham plaatsmaken voor de Conservatieven.

De uitslag zorgt ervoor dat de positie van diverse politieke leiders wankelt. Waarschijnlijk zullen Ed Miliband van Labour en Nick Clegg (Lib Dem) in de komende dagen terugtreden.

(Bron: Telegraaf)

Marsipulami
08-05-15, 10:56
Tja, nu komt er een referendum over de EU. Een Brexit onder één of andere vorm wordt mogelijk.

Maar ja, wat betekent dat ? Het Verenigd Koninkrijk heeft nu ook al een uitzonderingsstatuut tgo andere EU-landen en wat de Europese integratie betreft ze zullen zeker niet loslaten waar ze zelf voordeel uit halen.


De verpletterende overwinning van de Schotse nationalisten zou ook wel eens het einde van het Verenigde Koninkrijk kunnen inluiden. De Schotten hebben de smaak van de revolte te pakken, mogelijks zullen Noord Ierland en Wales volgen.

Het Verenigd Koninkrijk zaait verdeeldheid in de EU en oogst verdeeldheid in eigen land.

Marsipulami
08-05-15, 11:14
Nigel Farage van UKIP haalt zelf geen zetel meer.

Ik heb die vent zijn kop de laatste jaren zo vaak zien voorbijkomen dat ik dacht dat zijn partij de grootste zou worden en hij de volgende premier zou zijn. Als er toch niemand voor hem stemt waarom krijgt die vent dan zoveel media-aandacht ?

Umarvlie
08-05-15, 14:24
Cameron: Groot-Brittannië nog groter maken

LONDEN - „Samen kunnen we Groot-Brittannië nog groter maken.” Met die woorden probeerde de Britse premier David Cameron een verbindende toon te vinden na zijn onverwacht grote overwinning van de verkiezingen. Hij herhaalde zijn belofte over een referendum over de toekomst van het land in de Europese Unie en zei te willen werken voor „één natie, één Verenigd Koninkrijk”.

„Dat betekent dat we de verschillende delen van ons land samenbrengen.” Tegelijkertijd krijgen de landsdelen snel meer zelfstandigheid, wat vooral een gebaar is naar Schotland waar de nationalisten vrijwel elk kiesdistrict wonnen. „Regeren met respect betekent erkennen dat landsdelen hun eigen parlement hebben, meer macht krijgen met meer verantwoordelijkheden. En dan moeten we ook eerlijk zijn voor Engeland.”

Cameron bedankte Nick Clegg van de Liberaal Democraten voor de coalitie die de twee partijen de afgelopen vijf jaar vormden. Hij loofde Labourleider Ed Miliband als „iemand die duidelijk de publieke zaak dient voor alle juiste redenen”. Zowel Clegg als Miliband kondigden vrijdag hun aftreden aan.

(Bron: Telegraaf)

mark61
09-05-15, 12:56
Gek hoe alle opiniepeilingen er zo vreselijk naast kunnen zitten.

mark61
09-05-15, 13:09
Als er toch niemand voor hem stemt waarom krijgt die vent dan zoveel media-aandacht ?

Om te beginnen de sensatiewaarde. Alle extremisten krijgen veel meer aandacht dan ze electoraal waard zijn, behalve misschien in Frankrijk.

Verder is UKIP de derde partij van GB geworden, met 13% van de stemmen, ook al is dat niet in de verkiezingsuitslag te zien, door het districtenstelsel. Op veel plaatsen, in 'safe Labour seats', is UKIP zelfs groter dan de Conservatieven.

UKIP is, zeker voor een nieuwe partij in het conservatieve kiesstelsel van GB, enorm snel enorm gegroeid. Als ze dezelfde verhouding aantal stemmen : parlementszetel als de Conservatieven hadden gekregen, hadden ze 113 zetels gehad.

General Election 2015 results: Why first past the post has killed Ukip | City A.M. (http://www.cityam.com/215408/general-election-2015-why-first-past-post-has-killed-ukip)

mark61
09-05-15, 13:22
Tja, nu komt er een referendum over de EU. Een Brexit onder één of andere vorm wordt mogelijk.

Als de EU zijn poot stijf houdt, krijgt GB de keuze tussen bek houden en eruit stappen. Wat mij betreft stappen ze eruit; ik ben er trouwens vrij zeker van dat ze daar spijt van gaan krijgen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de Britten dat in meerderheid aandurven. Alle 'normale' mensen zijn vóór EU-lidmaatschap. In feite de meerderheid van de Conservatieve Partij, Labour, LibDem en de SNP. Ik schat ook de DUP. Plus de ondernemersorganisatie. Dan heb je wel zo'n beetje iedereen gehad, behalve UKIP dus.


De verpletterende overwinning van de Schotse nationalisten zou ook wel eens het einde van het Verenigde Koninkrijk kunnen inluiden. De Schotten hebben de smaak van de revolte te pakken, mogelijks zullen Noord Ierland en Wales volgen.

Nou nee. De uitslag van het referendum gemist? Schotland sprak zich uit tegen onafhankelijkheid. Wat deze uitslag aangeeft, is dat de Schotten meer autonomie willen. En Cameron gaat hen die geven, want zo ondermijnt hij Labour (Schotland was voor de opkomst van de SNP grotendeels Labour; de Conservatieven kregen er nooit voet aan de grond).

Noord-Ierland gaat nergens heen; de 'loyalisten' moeten er niet aan denken zelfstandig verder te moeten.

Plaid Cymru (de Welshe nationale partij) haalde 12% van de stemmen in Wales; weliswaar 1% meer dan bij de vorige verkiezingen, maar dus totaal niet overtuigend. Zelfs UKIP is er groter, wat PC de vierde partij maakt. En dat in eigen land...

Dus nee, die landsdelen gaan nergens heen.


Het Verenigd Koninkrijk zaait verdeeldheid in de EU en oogst verdeeldheid in eigen land.

Hoe zaait het verdeeldheid in de EU? Ik merk er niks van. De algemene EU-houding tegen het Engelse gemekker is dacht ik overwegend negatief. Het kan zijn dat de Denen, ook nogal dwars, het kunnen waarderen...

Hoe kan een land 'verdeeldheid oogsten in eigen land'? Ik begrijp niet wat dat betekent. In elk land zijn verschillende meningen en verschillende politieke stromingen.

Het enige bijzondere dat je van GB kan zeggen is dat de 'maatschappelijke discussie' over immigratie en EU-lidmaatschap er veel later is begonnen dan in de rest van Europa. En dan nog is UKIP impopulairder dan de PVV in NL of FN in Frankrijk.

super ick
09-05-15, 17:48
Denk dat de Britten hun broek wel op kunnen houden.
Het fabeltje dat landen die uit de EU stappen zgn reddeloos verloren zijn gaat m.i. niet op. Landen vanuit de EU die nu handel drijven met GB kunnen onderling handel blijven drijven.

mark61
09-05-15, 18:53
Denk dat de Britten hun broek wel op kunnen houden.
Het fabeltje dat landen die uit de EU stappen zgn reddeloos verloren zijn gaat m.i. niet op. Landen vanuit de EU die nu handel drijven met GB kunnen onderling handel blijven drijven.

De helft van de export van GB gaat naar Europa. Het staat te bezien of dat zo blijft als er invoerrechten over die export geheven gaat worden.

Of het een fabeltje is dat de economie van een uittreder getroffen gaat worden moet nog blijken, aangezien nooit iemand dat nog gedaan heeft. Het lijkt me echter voor de hand liggen dat lidmaatschap van een groot handelsblok heel belangrijk is, en nog belangrijker gaat worden, in de toekomst. Maar we merken het vanzelf.

http://www.ons.gov.uk/ons/resources/exportsimportsbycountry1_tcm77-305126.png

Marsipulami
09-05-15, 19:34
De helft van de export van GB gaat naar Europa. Het staat te bezien of dat zo blijft als er invoerrechten over die export geheven gaat worden.

Of het een fabeltje is dat de economie van een uittreder getroffen gaat worden moet nog blijken, aangezien nooit iemand dat nog gedaan heeft. Het lijkt me echter voor de hand liggen dat lidmaatschap van een groot handelsblok heel belangrijk is, en nog belangrijker gaat worden, in de toekomst. Maar we merken het vanzelf.

http://www.ons.gov.uk/ons/resources/exportsimportsbycountry1_tcm77-305126.png

Hmm, uit je plaatjes blijkt dat de Britten net zoveel uitvoeren naar Europa als invoeren. Als Britse producten zwaarder belast worden door de EU dan kan GB hetzelfde doen met Europese producten. Daar heeft niemand wat aan en de consument moet meer betalen. Ik denk dat er op handelsvlak weinig zal veranderen bij een Brexit. Ook bij een Brexit zullen de huidige handelspraktijken gewoon worden voortgezet.

Anderzijds kan ik me niet voorstellen dat de Britten het prima zouden vinden dat ze niet meer mogen meepraten met de Europese staatshoofden en regeringsleiders, geen commissarissen meer zouden hebben in de Europese Commissie en de parlementsleden van het UK hun zetels in het EU-parlement moeten opgeven. Niet meer mogen meepraten over handelspolitiek, immigratiebeleid van Europa, Europese interne veiligheid, Europese buitenlandpolitiek, Europese topbenoemingen, enz. Zelfs anti-EU politici (cfr Nigel Farage) komen maar al te graag hun standpunten ventileren in het EU-parlement. GB heeft in het heleboel beslissingsprocessen een vetorecht. Ik geloof niet dat de Britten de machtspositie die ze hebben in de EU willen opgeven.

Dus als een referendum over Europa in GB negatief uitpakt dan wordt er wat onderhandeld over extra uitzonderingen voor GB, meer niet. Je kan het best vergelijken met de Nederlanders die enkele jaren geleden de EU grondwet verwierpen om die grondwet vervolgens mits een naamsverandering en wat geneuzel in de marge toch te slikken.

super ick
10-05-15, 08:16
De helft van de export van GB gaat naar Europa. Het staat te bezien of dat zo blijft als er invoerrechten over die export geheven gaat worden.

Of het een fabeltje is dat de economie van een uittreder getroffen gaat worden moet nog blijken, aangezien nooit iemand dat nog gedaan heeft. Het lijkt me echter voor de hand liggen dat lidmaatschap van een groot handelsblok heel belangrijk is, en nog belangrijker gaat worden, in de toekomst. Maar we merken het vanzelf.

http://www.ons.gov.uk/ons/resources/exportsimportsbycountry1_tcm77-305126.png

Volgens mij is de balans aardig in evenwicht. Als de EU echt zo kinderachtig zou zijn om Groot Britannie allerlei heffingen in rekening te brengen dan zouden zij dat ook kunnen doen op de import.
De EU moet democratische beslissingen van haar leden respecteren.

Diagrammetjes zeggen ook niet zoveel. Handel gaat de gemakkelijkste weg. Als de EU deels, want helemaal verdwijnen doet het natuurlijk niet, afneemt dan vind die handel zijn weg weer naar andere afnemers. Bovendien hebben ze, itt ons, een behoorlijke thuismarkt.

mark61
10-05-15, 17:46
Als de EU echt zo kinderachtig zou zijn...

De EU moet democratische beslissingen van haar leden respecteren.

:verward: Kinderachtig? Ik begrijp niet wat je bedoelt hier.

De essentie van een handelsblok is alle handelsbelemmeringen voor de leden wegnemen, en 'naar buiten toe' invoerrechten etc. handhaven. Anders is er geen onderscheid tussen 'in' en 'uit', lid of geen lid. Als GB zijn lidmaatschap opzegt gaat het gewoon dezelfde invoerrechten betalen voor zijn export als elk willekeurig land.

We hadden het over het mogelijke 'democratische besluit' van GB om geen lid meer te zijn. Wat bedoel je nou? Je kan niet tegelijkertijd wel en niet lid zijn van een club.

super ick
11-05-15, 07:41
:verward: Kinderachtig? Ik begrijp niet wat je bedoelt hier.

De essentie van een handelsblok is alle handelsbelemmeringen voor de leden wegnemen, en 'naar buiten toe' invoerrechten etc. handhaven. Anders is er geen onderscheid tussen 'in' en 'uit', lid of geen lid. Als GB zijn lidmaatschap opzegt gaat het gewoon dezelfde invoerrechten betalen voor zijn export als elk willekeurig land.

We hadden het over het mogelijke 'democratische besluit' van GB om geen lid meer te zijn. Wat bedoel je nou? Je kan niet tegelijkertijd wel en niet lid zijn van een club.

Er komt een referendum. Als de meerderheid besluit dat GB eruit moet stappen dan vind ik dat een democratisch besluit.

Ik vind dat Nederland het recht moet hebben om zelfstandig afspraken te maken met landen buiten de EU en zoveel als mogelijk Handelsbarrières weg moet nemen. Of dat nu kan heb ik niet paraat. Ga ik uitzoeken

H.P.Pas
11-05-15, 10:00
Ik vind dat Nederland het recht moet hebben om zelfstandig afspraken te maken met landen buiten de EU en zoveel als mogelijk Handelsbarrières weg moet nemen. Of dat nu kan heb ik niet paraat. Ga ik uitzoeken

Round, like a cicle round. like an ever spinning wheel..


Dat is zo lang als het breed is. De EU heeft natuurlijk een veel sterkere onderhandelingspositie dan Nederland alleen en kan dus gunstigere afspraken bedingen.
Overigens was die vrijheid om naar buiten te onderhandelen precies het verschil tussen EEG en EFTA. Het model bevredigde kennelijk niet want met uitzondering van Noorwegen en Zwitserland zijn alle EFTA-landen geheel vrijwillig naar de EU overgelopen.

Ten tijde van de EFTA-oprichting koesterde GB nog de hoop uit de Commonwealth (de club van Britse ex-kolonien) een handelsblok/macht te vormen en wenste zich daarvoor de handen vrij te houden Toen dat een illusie bleek was de EFTA ook voor GB niet meer interessant.

Umarvlie
11-05-15, 10:42
Had Cameron gezegd dat hij de uitslag van het referendum zou eerbiedigen? Ik heb de indruk dat hij dit alleen maar wil gebruiken om de positie van GB in de EU te verstevigen. Dat kan ook Nederland tot kans zijn om daarop mee te liften.

super ick
11-05-15, 17:18
Round, like a cicle round. like an ever spinning wheel..



Ten tijde van de EFTA-oprichting koesterde GB nog de hoop uit de Commonwealth (de club van Britse ex-kolonien) een handelsblok/macht te vormen en wenste zich daarvor de handen vrij te houden Toen dat een illusie bleek was de EFTA ook voor GB niet meer interessant.

Tja, je kunt niet alles onthouden.

mark61
11-05-15, 19:42
Had Cameron gezegd dat hij de uitslag van het referendum zou eerbiedigen? Ik heb de indruk dat hij dit alleen maar wil gebruiken om de positie van GB in de EU te verstevigen. Dat kan ook Nederland tot kans zijn om daarop mee te liften.

Ik denk dat hij persoonlijk geen probleem met de EU heeft, maar omdat de achterban mort / hij stemmen kwijt raakte aan UKIP moest ie stoer doen. Dat hoopt ie dan in de vorm van een compromis te doen: wel lid blijven, maar nog meer uitzonderingen voor GB bedingen. Ik hoop dat ie bot vangt.

De EU. Je zit er in, of je zit er niet in. Als elk lid zo zijn eigen ideetjes heeft over wat de EU betekent en welke regels wel voor hem, en welke niet gelden, dan heb je geen unie.

mark61
11-05-15, 19:44
Er komt een referendum. Als de meerderheid besluit dat GB eruit moet stappen dan vind ik dat een democratisch besluit.

Is klopt. Dan zijn ze dus geen lid meer en hebben ze recht op niks.


Ik vind dat Nederland het recht moet hebben om zelfstandig afspraken te maken met landen buiten de EU en zoveel als mogelijk Handelsbarrières weg moet nemen. Of dat nu kan heb ik niet paraat. Ga ik uitzoeken

Ja eh, das een gepasseerd station. Een halve eeuw geleden al. Wat stel jij je nou eigenlijk voor bij alleen al een economische unie? Zonder intern vrij verkeer van goederen, diensten en mensen heb je geen blok, dan heb je niks.

Jij presenteert het zo dat het in feite geen ruk zou moeten uitmaken of je wel of niet lid bent :confused:

super ick
12-05-15, 07:46
Is klopt. Dan zijn ze dus geen lid meer en hebben ze recht op niks.



Ja eh, das een gepasseerd station. Een halve eeuw geleden al. Wat stel jij je nou eigenlijk voor bij alleen al een economische unie? Zonder intern vrij verkeer van goederen, diensten en mensen heb je geen blok, dan heb je niks.

Jij presenteert het zo dat het in feite geen ruk zou moeten uitmaken of je wel of niet lid bent :confused:

Ik ga verder dan jij alleen heb ik er geen EU voor nodig. De EU is in weze een grote Calimero gemaakt van kleine Calimero's. Zo zie ik dat. De Calimerootjes mogen onderling wel met elkaar spelen maar de anderen moeten betalen of mogen het hek niet over.

Wat de EU zegt na te streven sta ik helemaal achter. Het ging over vrije onderlinge handel. Oja, en nooit meer oorlog. Dat laatste zet ik overigens vraagtekens bij. Het blijven allemaal verschillende volkeren met hun eigen cultuur, eigen taal, etc.

Ik vind het een kinderachtig soort spelletje die invoerrechten. Jij mag hier je tomaatjes verkopen maar je moet wel invoerrechten betalen. Betalen om aan ons te mogen verkopen. Dan verkopen wij onze GSM's aan jullie en betalen wij aan jullie invoerrechten. Afschaffen die idioterie. Wel paal en perk stellen aan kwaliteit, gezondheid, milieu, etc maar die invoerrechten is protectionisme. Net zo goed als de wereld groter is dan Nederland is die ook groter dan de EU.

super ick
12-05-15, 07:49
Ik denk dat hij persoonlijk geen probleem met de EU heeft, maar omdat de achterban mort / hij stemmen kwijt raakte aan UKIP moest ie stoer doen. Dat hoopt ie dan in de vorm van een compromis te doen: wel lid blijven, maar nog meer uitzonderingen voor GB bedingen. Ik hoop dat ie bot vangt.

De EU. Je zit er in, of je zit er niet in. Als elk lid zo zijn eigen ideetjes heeft over wat de EU betekent en welke regels wel voor hem, en welke niet gelden, dan heb je geen unie.


We hebben alleen een handelsunie. Op het gebied van buitenlandse politiek varen we allemaal een eigen koers. Als de VS iets willen bellen ze Parijs of Berlijn. Brussel staat niet in de klapper.
We spreken allemaal een andere taal, zijn absoluut onderling niet solidair, hebben geen leger, geen buitenlands beleid. Bij belangrijke internationale gebeurtenissen is er geen Europees standpunt.