PDA

Bekijk Volledige Versie : Privacy First wil muntgeld terug - Overheid criminaliseert cash geld



Ibrah1234
08-05-15, 08:59
Eis: contant betalen bij parkeerautomaat

Privacy First wil muntgeld terug

Ruben Koops Amsterdam -

Omwille van de privacy zou het mogelijk moeten zijn contant te betalen bij de parkeerautomaat. Als parkeerbeheerder Cition de parkeerautomaten niet wil ombouwen, spant de stichting Privacy First opnieuw een rechtszaak aan.



http://images0.tcdn.nl/feed/article24017733.ece/BINARY/d/IMG_STADbas_2_1_2416VIR8.jpg

Bas Filippini zet de strijd tegen privacy- schending door. Foto: Ronald Bakker

Dat bevestigt voorzitter Bas Filippini van de belangenvereniging voor mensen die zich zorgen maken om hun privacy.

Sinds de zomer van 2013 is in Amsterdam digitaal parkeren ingevoerd waarbij automobilisten hun kenteken moeten invoeren in de parkeerautomaat. Tegelijkertijd is de mogelijkheid tot contant betalen gestopt..

,,Zelfs als iemand wegens privacybezwaren weigert zijn kenteken in te voeren, kan diegene middels de banktransactie alsnog worden geïdentificeerd”, aldus Filippini.

„In de optiek van Privacy First omvat het recht op anonimiteit in de openbare ruimte tevens het recht op anonieme betaling.”

Ibrah1234
08-05-15, 09:02
Ik stem al jaren niet meer door het ontbreken van dit soort standpunten inzake privacy welke in rap tempo steeds verder wordt aangetast.

Het lijkt allemaal nog slechts over te gaan over Verweggistan en hoofddoekjes maar ondertussen penetreert de overheid steeds dieper in het privé domein van de individuele burger.

Soldim
08-05-15, 11:13
Ik stem al jaren niet meer door het ontbreken van dit soort standpunten inzake privacy welke in rap tempo steeds verder wordt aangetast.


En, helpt dat een beetje?

Karin.N
08-05-15, 12:15
Ik stem al jaren niet meer door het ontbreken van dit soort standpunten inzake privacy welke in rap tempo steeds verder wordt aangetast.

Het lijkt allemaal nog slechts over te gaan over Verweggistan en hoofddoekjes maar ondertussen penetreert de overheid steeds dieper in het privé domein van de individuele burger.

Stem zelf ook niet meer, maar laat ,m'n 'stem' niet onzichtbaar in de la liggen. Lever met de redenen waarom ik de stempas niet zal gebruiken in op bijv gemeentehuis of met landelijke verkiezingen op het Binnenhof in de hele kleine hoop dat een aantal politici eindelijk eens wakker worden. Ga bijv ook de idscussie aan wanneer ze zieltjes aan het winnen zijn tijdens de campagne, zitten ze vaak niet te wachten op iemand die kritisch is :hihi:

mark61
09-05-15, 13:27
Worden die gegevens dan bewaard? En zijn die überhaupt toegankelijk voor 'de overheid'? Ik neem aan alleen voor de politie, onder voorwaarden.

mark61
09-05-15, 13:32
Wat doet de gemeente met mijn kenteken? Is mijn privacy gewaarborgd bij parkeren op kenteken? Is dit allemaal volgens de wet?

Ja, uw privacy is gewaarborgd. Rotterdam houdt zich vanzelfsprekend aan de wettelijke regels. De kentekengegevens worden alleen gebruikt voor de controle op betaald parkeren en (anoniem) voor statistische informatie, zoals het meten van de parkeerdruk. Uw privacy is gewaarborgd. De gegevens worden niet doorgegeven aan derden. De gegevens worden volgens richtlijnen van de Belastingdienst zeven jaar bewaard.

(...)

De gemeente en het bedrijf, dat namens de gemeente de database in beheer heeft, zijn vanuit de Algemene Wet inzake Rijksbelasting (AWR) verplicht de gegevens minimaal zeven jaar te bewaren voor controles door de Belastingdienst. Beide hebben geheimhoudingsplicht en verstrekken de gegevens niet aan derden, behalve als de instantie de wettelijke bevoegdheid heeft de gegevens op te vragen. Om ervoor te zorgen dat de gegevens niet leesbaar zijn voor iedereen, worden de gegevens versleuteld.

kentekenparkeren**-**Cityportal Rotterdam (http://www.rotterdam.nl/product:kentekenparkeren)

Dat PF lijkt me eerder een club van belastingontduikers :hihi:

super ick
09-05-15, 16:47
Dat gemekker over privacy.

Parkeren op kenteken is ingevoerd zodat je je kaartje, waar nog wat parkeertijd op staat, je betaald immers altijd teveel, niet aan een ander geeft. Dat kost geld. Parkeerinkomsten zijn tegenwoordig een belangrijk deel van de begroting en ze willen dat zoveel mogelijk uitmelken.