PDA

Bekijk Volledige Versie : Smelten noordpoolijs maakt weg vrij handelsroute



Umarvlie
12-05-15, 11:42
DEN HAAG - Het smelten van het ijs op de Noordpool maakt gebruik van de noordelijke zeeroute tussen het noordoosten van Azië en Noordwest-Europa commercieel levensvatbaar. Het betekent een verkorting van de handelsroute van de scheepvaart met een derde. Dat heeft het Centraal Planbureau (CPB) dinsdag meegedeeld.

Momenteel gebruikt de scheepvaart een zuidelijke zeeroute die onder andere via het Suezkanaal loopt. Het planbureau onderzoekt onder meer met experts van de universiteit van Bern wat de gevolgen van de nieuwe route zijn.

Het CPB spreekt van een „economische schok” door het gebruik van de noordelijke route omdat wereldwijd verschuivingen zullen plaatsvinden van inkomen en welvaart van de betrokken landen.
De effecten omvatten een substantiële verschuiving van de bilaterale handelsstromen tussen Azië en Europa, aldus het CPB.

(Bron: Telegraaf)

Soldim
12-05-15, 11:55
Het planbureau onderzoekt onder meer met experts van de universiteit van Bern

Uit een echt zeevarende natie :hihi:

super ick
12-05-15, 16:00
Uit een echt zeevarende natie :hihi:

Kijk maar uit, straks wordt Pas link.

Mark
12-05-15, 18:59
goed nieuws voor Rotterdam

super ick
12-05-15, 20:16
Ik vraag mij af hoeveel maanden van het jaar doorvaart mogelijk is. Ik neem aan niet het hele jaar.

Mark
12-05-15, 20:31
Ik vraag mij af hoeveel maanden van het jaar doorvaart mogelijk is. Ik neem aan niet het hele jaar.

Op dit moment kun je sowieso er al 3 maanden doorheen, maar wel in convooi met russische nucleaire ijsbrekers.
Het is nu soms interessant als je de konvooi kosten vergelijkt met extra dagen varen via Suez maar er gingen in 2014 minder schepen via noordelijke route dan 2013.

mark61
12-05-15, 21:33
Dat smelten is veel 'interessanter' voor de olie- en gaswinning. Canada gaat nog moeten knokken voor zijn claims.

Ik zou niet weten wat voor verschuivingen er zouden gaan optreden.

Mark
12-05-15, 21:40
Ik zou niet weten wat voor verschuivingen er zouden gaan optreden.

je bedoelt qua scheepvaart? europe - china via noordelijke route 17 dagen via suez 30+ dagen.... scheelt je helft van de transport kosten voor groot gedeelte van aziatisch/europese handel

Mark
12-05-15, 21:41
en singapore en egypte (suez) krijgen het dan zuur

rotterdam is dan de eerste haven die je tegenkomt ook riuchting zuid europa

super ick
13-05-15, 07:27
en singapore en egypte (suez) krijgen het dan zuur

rotterdam is dan de eerste haven die je tegenkomt ook riuchting zuid europa

En dat smeltende ijs? Ik ruik een complot. Dat is vast het werk van Rotterdammers.

Ik kan verder niets vinden. Als het nu nog drie maanden per jaar i.s.m. Russische ijsbrekers is in welk tijdsbestek kunnen we er dan zelfstandig het hele jaar doorheen?