PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland maakt zich op voor onderzoek naar mislukt Fyra-avontuur



Marsipulami
17-05-15, 10:09
Nederland maakt zich op voor onderzoek naar mislukt Fyra-avontuur

17-05-15, 10.33u - Bron: Belga

Hoewel de geplaagde hogesnelheidslijn Fyra al meer dan twee jaar niet meer door Nederland rijdt, is het nog altijd een voortslepend drama waar geen eind aan lijkt te komen. De parlementaire enquêtecommissie in Nederland die het debacle rond de hogesnelheidstrein Fyra onderzoekt, begint maandag met de openbare verhoren

De V250-trein van de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda was de "grote belofte" op het spoor. Treinreizigers zouden vanaf december 2012 binnen no time van Amsterdam naar Brussel kunnen reizen. Maar de Nederlandse en Belgische spoorwegen kwamen bedrogen uit: de treinen hadden meteen last van vertragingen en uitval vanwege grote technische mankementen. Zo waren er continu softwareproblemen en was de trein 's winters niet opgewassen tegen het ijs op de rails. Niet veel later besloot zowel België als Nederland de "onvoldoende betrouwbare" Fyra definitief van het spoor te halen.

Een langlopend getouwtrek over wie verantwoordelijk is voor het drama volgde. De zestien Fyra's stonden verspreid over Amsterdam stil en een nieuwe bestelling treinen werd geannuleerd. De NS stelde de Italiaanse fabrikant verantwoordelijk. Die wilde echter niks weten van de kritiek. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) moest ondertussen meerdere keren tekst en uitleg geven over het debacle.

Uiteindelijk gingen de treinen terug naar de fabriek in Italië en kreeg de NS 125 miljoen euro terug, zodat het verlies flink werd beperkt tot een waardeverlies van 88 miljoen euro. Dat bedrag is relatief: volgens CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg heeft het Fyra-project zeker 10,8 miljard euro gekost, inclusief de aanleg van het spoor. Dat is een fors bedrag voor een trein die uiteindelijk niet reed.

De Tweede Kamer, de Nederlandse Kamer van Volksafgevaardigden, besloot een enquêtecommissie in het leven te roepen om de zaak te onderzoeken. De enquête moet meer opheldering geven over het aanbestedingsproject, het afgeven van vergunningen, de besluitvorming en de rol van de overheid. De commissie heeft eerst feitenonderzoek gedaan en achter gesloten deuren gesproken met ruim tachtig mensen die betrokken zijn geweest bij de snelle trein.

Vanaf maandag volgen de openbare verhoren met de hoofdrolspelers, onder wie enkele oud-ministers. De enquêtecommissie bestaat uit de volgende leden: Madeleine van Toorenburg (voorzitter), Mei Li Vos (ondervoorzitter, PvdA,) Vera Bergkamp (D66), Ton Elias (VVD) en Henk van Gerven (SP).

Een parlementaire enquête is het zwaarste onderzoeksinstrument van het parlement om de waarheid over iets boven tafel te krijgen. Genodigden zijn verplicht te verschijnen en moeten een eed afleggen. De verhoren gaan vier weken duren. In het onderzoek komen tevens de rol van de Tweede Kamer en de samenwerking met de Belgische partijen aan de orde.

In België heeft het Rekenhof zijn Fyra-onderzoek in oktober vorig jaar gestaakt, negen maanden nadat het openbaar ministerie er al een streep onder trok. Toen verluidde het dat het onderzoek, door gebrekkige medewerking van NS en NMBS, net als de Fyra amper vooruit raakte.




Chronologie van de Fyra: van euforie tot noodrem

In 1988 publiceert de NS het ambitieuze toekomstplan Rail 21, waarin een voorstel is opgenomen Nederland aan te sluiten op het Europese hogesnelheidsnet. Na jaren van voorbereiding begint in 2000 de aanleg van het hsl-tracé van Schiphol, via Rotterdam, naar de Belgische grens.

De NS en de NMBS bestellen in 2004 de eerste V250-hogesnelheidstreinen bij de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda, die in april 2007 in gebruik moeten worden genomen. In 2005 wordt echter duidelijk dat de fabrikant niet op tijd kan leveren, omdat de V250's voorzien moeten zijn van een nieuw beveiligingssysteem. Er wordt besloten speciale leasetreinen te huren.

De NS start pas in 2008 met proefrijden op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. Het spoorbedrijf zet gehuurde locomotieven in, voor bestaande intercityrijtuigen. Deze gaan in de zomer van 2009 alvast onder de naam Fyra in een vaste dienstregeling tussen Rotterdam en Amsterdam rijden. Doordat AnsaldoBreda met tegenslagen blijft kampen, arriveert het prototype van de V250 pas begin 2009 in Nederland om te worden getest. Wegens de vertragingen legt de NS in 2010 een claim bij de fabrikant neer van 60 miljoen euro. De commerciële ingebruikname van de snelle treinen laat tot 2012 op zich wachten.

In januari 2013 mag de trein niet meer rijden op Belgisch grondgebied vanwege softwareproblemen en beschadigd plaatwerk door ijsblokken. Als noodoplossing gaan er weer intercity's rijden tussen Nederland en België.

Eind mei 2013 verbreekt België het contract met AnsaldoBreda. Enkele dagen later, op 3 juni, stopt ook de NS met de Fyra. Daarna begint maandenlang getouwtrek over wie moet opdraaien voor de financiële gevolgen van dat besluit.

Marsipulami
17-05-15, 10:29
Dat bedrag is relatief: volgens CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg heeft het Fyra-project zeker 10,8 miljard euro gekost, inclusief de aanleg van het spoor. Dat is een fors bedrag voor een trein die uiteindelijk niet reed.


Wel vreemd dat er niet wordt gedacht aan een andere HST als opvolger voor de Fyra. Dan zijn die peperdure infrastructuurwerken toch niet helemaal voor niets geweest. Het lijkt erop dat NL helemaal geen HST meer nodig heeft. Blijkbaar heeft de NL overheid miljarden belastinggeld gepompt in een prestigeproject waar niemand behoefte aan had.

super ick
17-05-15, 10:45
Wel vreemd dat er niet wordt gedacht aan een andere HST als opvolger voor de Fyra. Dan zijn die peperdure infrastructuurwerken toch niet helemaal voor niets geweest. Het lijkt erop dat NL helemaal geen HST meer nodig heeft. Blijkbaar heeft de NL overheid miljarden belastinggeld gepompt in een prestigeproject waar niemand behoefte aan had.

Het doel was een snelle verbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Brussel. 220 km per uur was op dat traject voldoende. TGV was dus overpowered en duur. Toen kwam er ineens een aanbieder met een snelle trein binnen het bestaande budget.

Op het traject wordt volgens mij gewoon gereden.

De conclusie is al getrokken dat men voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten. Goedkoop is duurkoop luidt het spreekwoord dat in deze zaak 90% van de lading dekt.

Als ik jou was zou ik dus nog een artikeltje zoeken en lekker verwijzen naar de gierigheid van die Ollanders.

mark61
17-05-15, 11:49
TGV was dus overpowered en duur.

Is dat zo? De NS doet niet echt mee aan de TGV (Thalys), het heeft geen aandelen http://nl.wikipedia.org/wiki/Thalys. Waarom dat zo is weet ik niet. Jij wel? Ik denk dat de reizigersaantallen te klein zijn voor de kosten.


De conclusie is al getrokken dat men voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten. Goedkoop is duurkoop luidt het spreekwoord dat in deze zaak 90% van de lading dekt.

Als ik jou was zou ik dus nog een artikeltje zoeken en lekker verwijzen naar de gierigheid van die Ollanders.

Laten we het daar maar op houden :hihi:

En die van de Belgen.

Marsipulami
17-05-15, 12:16
Volgens mij is er niet echt een markt voor hoge snelheidstreinen in Belgie en Nederland. Toch niet als je het aan Jan Modaal vraagt. Zo'n trein is wel gemakkelijk voor Europarlementsleden die vanuit alle uithoeken van Europa naar Brussel willen komen.

https://youtu.be/wss_Ma92hU8

super ick
17-05-15, 14:27
Is dat zo? De NS doet niet echt mee aan de TGV (Thalys), het heeft geen aandelen Thalys - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Thalys). Waarom dat zo is weet ik niet. Jij wel? Ik denk dat de reizigersaantallen te klein zijn voor de kosten.



Laten we het daar maar op houden :hihi:

En die van de Belgen.

Ik las net een terugblik op de site van NRC dat de Thalys te duur was. De Fyra was niet van begin af de bedoeling maar die boden wel een hoge snelheidstrein aan binnen het budget.

Wat volgens mij ook meespeelt is de drang van de NS om ook hegesnelheidstreintje te kunnen spelen. Een egoprobleempje. Ik heb er geen bronnen voor. Ik heb zo maar een vermoeden.
Waarom niet de bestaande Thalys het traject Amsterdam, Rotterdam, Brussel laten rijden?

Enfin, ik geloof dat we een topic gaan overdoen. :hihi:

CONTRA
17-05-15, 14:29
Treinreizigers zouden vanaf december 2012 binnen no time van Amsterdam naar Brussel kunnen reizen.

opzich is er niks mis met de treinen die we nu hebben. althans niet in nederland teminste. de ellende begint aan de grens wanneer je in roosendaal over moet stappen op een spartaans boemeltreintje uit de jaren 60. alsof dat al niet genoeg je reiscomfort verziekt stopt dat ding ook nog eens in elk denkbaar gehucht op het belgische platteland. van roosendaal tot antwerpen is het afzien als je niet met de thalys reist.

super ick
17-05-15, 14:37
opzich is er niks mis met de treinen die we nu hebben. althans niet in nederland teminste. de ellende begint aan de grens wanneer je in roosendaal over moet stappen op een spartaans boemeltreintje uit de jaren 60. alsof dat al niet genoeg je reiscomfort verziekt stopt dat ding ook nog eens in elk denkbaar gehucht op het belgische platteland. van roosendaal tot antwerpen is het afzien als je niet met de thalys reist.

Amsterdam Brussel met de Thalys 1:51 €111,- retourtje.

Nederlandertje
18-05-15, 04:15
De bedoeling is nu dat de eurostar trein vanaf Amsterdam via Brussel naar London gaat rijden over het traject. Geen nieuwe treinen meer voor nodig. Alleen zullen ze waarschijnlijk in Amsterdam 1 perron in moeten richten waar paspoortcontroles uitgevoerd kunnen worden.

Eric de Blois
18-05-15, 06:15
Wel vreemd dat er niet wordt gedacht aan een andere HST als opvolger voor de Fyra. Dan zijn die peperdure infrastructuurwerken toch niet helemaal voor niets geweest. Het lijkt erop dat NL helemaal geen HST meer nodig heeft. Blijkbaar heeft de NL overheid miljarden belastinggeld gepompt in een prestigeproject waar niemand behoefte aan had.

Vooral de schuld van de Nederlandse overheid. Natuurlijk is er behoefte aan en een markt voor een HST. Een snelle verbinding vanuit Utrecht met het noorden en zuiden in NL zou zeker veel klanten blij maken. NS had ooit een plan voor een snelle verbinding naar Groningen. De politiek heeft de hoofdschuld van de ellende. Helaas kon NS als vervanging van die rommel uit Italië niet zomaar even twintig of meer HST's van de plank halen bij betrouwbare fabrieken in Duitsland en Frankrijk. Dat kost jaren tijd. Nu rijden er getrokken treinen met nieuwe elocs uit Duitsland die bijna van de plank kwamen. Maar dat was een tussenoplossing. Door de trage overheid heeft NS ooit ook voor Jan lul een aantal ICE 3'en aangeschaft voor de geplande HSL-oost die door de politiek uiteindelijk na jarenlang gezeur toch weer niet doorging. NS werd een worst voorgehouden met de ideeën voor een HSL-oost. Toen kocht NS alvast een aantal IC 3'en bij Siemens. Na jaren haalde de minister toch weer een streep door de plannen. De politiek is vaak het probleem, niet zozeer de NS.

super ick
18-05-15, 07:36
Vooral de schuld van de Nederlandse overheid. Natuurlijk is er behoefte aan en een markt voor een HST. Een snelle verbinding vanuit Utrecht met het noorden en zuiden in NL zou zeker veel klanten blij maken. NS had ooit een plan voor een snelle verbinding naar Groningen. De politiek heeft de hoofdschuld van de ellende. Helaas kon NS als vervanging van die rommel uit Italië niet zomaar even twintig of meer HST's van de plank halen bij betrouwbare fabrieken in Duitsland en Frankrijk. Dat kost jaren tijd. Nu rijden er getrokken treinen met nieuwe elocs uit Duitsland die bijna van de plank kwamen. Maar dat was een tussenoplossing. Door de trage overheid heeft NS ooit ook voor Jan lul een aantal ICE 3'en aangeschaft voor de geplande HSL-oost die door de politiek uiteindelijk na jarenlang gezeur toch weer niet doorging. NS werd een worst voorgehouden met de ideeën voor een HSL-oost. Toen kocht NS alvast een aantal IC 3'en bij Siemens. Na jaren haalde de minister toch weer een streep door de plannen. De politiek is vaak het probleem, niet zozeer de NS.

Dat begrijp ik wel. De NS legt immers de infra niet aan. 'Leggen jullie de infra maar aan dan gaan wij er op rijden'. Ja, die kunnen niet wachten.
Met een HSL heb je ook een nieuw traject nodig met alle nodige rompslomp die dat met zich mee brengt op het gebeid van bouw. Bruggen, onteigeningen, tunnels, etc. Een miljardenpost. En dan met 300km/u naar Groningen? Dat die spoorlijn qua bouwkosten nooit rendabel zou worden zou de NS een worst wezen. De politiek is maar 1 verwijt te maken. Dat ze de mogelijkheid nog open hebben gehouden.

Marsipulami
18-05-15, 11:24
Vooral de schuld van de Nederlandse overheid. Natuurlijk is er behoefte aan en een markt voor een HST. Een snelle verbinding vanuit Utrecht met het noorden en zuiden in NL zou zeker veel klanten blij maken. NS had ooit een plan voor een snelle verbinding naar Groningen. De politiek heeft de hoofdschuld van de ellende. Helaas kon NS als vervanging van die rommel uit Italië niet zomaar even twintig of meer HST's van de plank halen bij betrouwbare fabrieken in Duitsland en Frankrijk. Dat kost jaren tijd. Nu rijden er getrokken treinen met nieuwe elocs uit Duitsland die bijna van de plank kwamen. Maar dat was een tussenoplossing. Door de trage overheid heeft NS ooit ook voor Jan lul een aantal ICE 3'en aangeschaft voor de geplande HSL-oost die door de politiek uiteindelijk na jarenlang gezeur toch weer niet doorging. NS werd een worst voorgehouden met de ideeën voor een HSL-oost. Toen kocht NS alvast een aantal IC 3'en bij Siemens. Na jaren haalde de minister toch weer een streep door de plannen. De politiek is vaak het probleem, niet zozeer de NS.

Volgens mij is zo'n HST trein (toch in kleine landjes als BE en NL) vooral een behoefte van de upper-class. Voor 99% van de mensen is de afstand wonen en werken minder dan 50 km daarvoor heb je geen HST nodig. Dat toeristen een paar uur later op hun vakantiebestemming zijn is ook al geen ramp. De overheid moet daar geen miljarden gemeenschapsgeld in pompen.

Ik pleit voor meer goederentreinen ipv HST-treinen. Dan zijn er minder vrachtwagens op de weg en zijn er minder ongevallen en files.

super ick
18-05-15, 15:36
Volgens mij is zo'n HST trein (toch in kleine landjes als BE en NL) vooral een behoefte van de upper-class. Voor 99% van de mensen is de afstand wonen en werken minder dan 50 km daarvoor heb je geen HST nodig. Dat toeristen een paar uur later op hun vakantiebestemming zijn is ook al geen ramp. De overheid moet daar geen miljarden gemeenschapsgeld in pompen.

Ik pleit voor meer goederentreinen ipv HST-treinen. Dan zijn er minder vrachtwagens op de weg en zijn er minder ongevallen en files.

Het is gedaan om Brussel aan te laten sluiten bij twee echte wereldsteden.

Marsipulami
18-05-15, 16:29
Het is gedaan om Brussel aan te laten sluiten bij twee echte wereldsteden.

Wij hoeven geen wildplassende, brallende, dronken Nederlanders in Brussel, koppel die wereldsteden maar weer af.

Eric de Blois
18-05-15, 17:07
Wij hoeven geen wildplassende, brallende, dronken Nederlanders in Brussel, koppel die wereldsteden maar weer af.

Gelukkig maken ze in België geen bier.

super ick
19-05-15, 07:59
Wij hoeven geen wildplassende, brallende, dronken Nederlanders in Brussel, koppel die wereldsteden maar weer af.

:hihi:

https://m.youtube.com/watch?v=UQxoUxh0ECY

Marsipulami
19-05-15, 09:27
Belgische NMBS-topman stuurt kat naar Fyra-onderzoekscommissie


Vandaag om 06:00 door (sco, dds)

Voormalig NMBS-topper Leo Pardon weigert voor de Nederlandse parlementaire onderzoekscommissie over de Fyra te verschijnen. En dat is opmerkelijk, meldt De Standaard vanmorgen in zijn ochtendkrant.

Leo Pardon had als directeur Reizigers bij de NMBS aan Belgische zijde de leiding over de aanbesteding van de geflopte hogesnelheidstrein en de gunning aan het Italiaanse AnsaldoBreda. Maar Pardon, die in 2007 met pensioen ging, vindt het ‘onzinnig om te gaan praten op basis van herinneringen’.

De komende weken verschijnen meer dan veertig topmannen van voornamelijk de Nederlandse Spoorwegen (NS) en oud-ministers voor de onderzoekscommissie. De opgeroepen Nederlanders zijn wettelijk verplicht hun medewerking te verlenen.

Wie niet de waarheid vertelt, riskeert strafrechtelijke vervolging. Buitenlanders ontsnappen daaraan.

super ick
19-05-15, 17:03
Dat dat een parlementaire commissie op poten gezet werd om de onderste steen boven te krijgen. Vanmiddag op de radio een goed begin.

De Belg die destijds directeur was van de spoorwegen komt niet. Hij vindt het onzinnig. Vraag aan de commissie waarom. Antwoord: Allen die nodig zijn komen. Nee, de lijst wie uitgenodigd zijn maken we niet openbaar.

Kortom, die man is uiteraard uitgenodigd want toch 1 van de topfiguren maar de commissie wil niet verkaren dat ze hem wel uitgenodigd hebben. Als ze hem niet uitgenodigd hebben dan is dat ook oliedom.

Een goed begin.....

Eric de Blois
19-05-15, 20:31
Waarom heeft U gekozen voor Ansaldo Breda? Pardon? Waarom heeft U gekozden voor Ansaldo Breda? Ah eh, ik ga niet praten op basis van herinneringen.

Olive Yao
19-05-15, 21:39
.



Gelukkig maken ze in België geen bier.

België produceert enkele honderden kwaliteitsvolle, lokale biersoorten. Belgen gaan voor kwaliteit en diversiteit. Nederlanders, daarentegen voor smaakloze eenheidsworst / eenheidsbier. Nederlanders beperken zich meestal tot slootwater verrijkt met alcohol (Heineken) om hun feestjes te vieren.

super ick
19-05-15, 21:40
Waarom heeft U gekozen voor Ansaldo Breda? Pardon? Waarom heeft U gekozden voor Ansaldo Breda? Ah eh, ik ga niet praten op basis van herinneringen.

Tja......ik sta echt versteld. De arrogantie van de klootzak. Niet aan te pakken. Die surft weer naar het volgende baantje

super ick
19-05-15, 21:42
.


België produceert enkele honderden kwaliteitsvolle, lokale biersoorten. Belgen gaan voor kwaliteit en diversiteit. Nederlanders, daarentegen voor smaakloze eenheidsworst / eenheidsbier. Nederlanders beperken zich meestal tot slootwater verrijkt met alcohol (Heineken) om hun feestjes te vieren.

Alleen in Amsterdam zijn de laatste 10 jaar meer dan 20 lokale brouwerijen ontstaan. Het tij wat jij benoemd is dus al behoorlijk gekeerd.
In de grote uitgaansgelegenheden is het wellicht pils wat de klok slaat maar op de terrasjes en cafés wordt steeds meer speciaal bier gedronken.

Olive Yao
19-05-15, 21:45
.



Alleen in Amsterdam zijn de laatste 10 jaar meer dan 20 lokale brouwerijen ontstaan. Het tij wat jij benoemd is dus al behoorlijk gekeerd.
In de grote uitgaansgelegenheden is het wellicht pils wat de klok slaat maar op de terrasjes en cafés wordt steeds meer speciaal bier gedronken.

Vertel het Marsupilami! (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/374387-nederland-mexico.html#post5347105)

Eric de Blois
22-05-15, 20:05
Wij hoeven geen wildplassende, brallende, dronken Nederlanders in Brussel, koppel die wereldsteden maar weer af.


Gelukkig maken ze in België geen bier.


.
België produceert enkele honderden kwaliteitsvolle, lokale biersoorten. Belgen gaan voor kwaliteit en diversiteit. Nederlanders, daarentegen voor smaakloze eenheidsworst / eenheidsbier. Nederlanders beperken zich meestal tot slootwater verrijkt met alcohol (Heineken) om hun feestjes te vieren.

Het was een ironisch grapje van mij als reactie op Mars. Natuurlijk helemaal met jou eens: Belgen maken goed bier. Ik moet ook niets hebben van massa-meuk. Hier in Coyhaique is er een klein ambachtelijk brouwerijtje... Van Belgen, natuurlijk.

De Smet d'Olbecke (http://www.dolbek.cl/nuestra_cerveza.html)

Waar ging het ook alweer over? Oh ja, de Fyra. Tja, Belgen (La Brugeoise et Nivelles) en Nederlanders (Werkspoor/Allan) bouwen geen treinen meer. Moeten onder druk van de Europese regels alles aanbesteden. Na het wegvallen van Werkspoor in de jaren '70, kwam alles van NS (Behalve de Franse E-locs) uit Aken (Talbot). Talbot is enige jaren geleden weggemaaid door Bombardier in de serie vijandige overnames in met name Frankrijk en Duitsland. "Was niet meer rendabel". Nee. Oh ja, de kennis van Talbot die natuurlijk wel bruikbaar was is nu geheel in handen van het Canadese Bombardier. Onder de dictatuur van Brussel moet je tegenwoordig alles aanbesteden. En zo kom je terecht bij louche bedrijven in Italië en wellicht China. Die maken een mooie trein voor weinig. Dat ie ook rijdt is een ander verhaal.

H.P.Pas
22-05-15, 21:23
. Onder de dictatuur van Brussel moet je tegenwoordig alles aanbesteden. En zo kom je terecht bij louche bedrijven in Italië en wellicht China. Die maken een mooie trein voor weinig. Dat ie ook rijdt is een ander verhaal.

Dit is larie. :)

Eric de Blois
23-05-15, 06:45
Onder de dictatuur van Brussel moet je tegenwoordig alles aanbesteden. En zo kom je terecht bij louche bedrijven in Italië en wellicht China. Die maken een mooie trein voor weinig. Dat ie ook rijdt is een ander verhaal.


Dit is larie. :)

Welk deel van die stelling is larie?

mark61
30-05-15, 18:27
Doodskop

De loopbaan van bewindslieden in Nederland kent twee fases. Je bent een tijdje, steeds korter eigenlijk, minister of staatssecretaris. Een paar jaar daarna ben je getuige voor een parlementaire commissie die onderzoekt hoe het zo mis heeft kunnen gaan. Welke oud-minister of staatssecretaris hebben we niet teruggezien in de nationale beklaagdenbank? Ik weet niet wat Tineke Netelenbos verder nog in haar leven heeft gedaan, maar zeker is dat ze tot aan haar dood voor parlementaire commissies zal verschijnen om met ijzeren volharding uit te leggen dat het aan haar niet heeft gelegen.

Ieder land zijn eigen ritueel. In Frankrijk draait onderzoek achteraf altijd om geld – corruptie en zelfverrijking. Zodra de immuniteit van een president of minister wordt opgeheven, wemelt het van de onderzoeken en aanklachten over smeergeld, illegale donaties, peperdure geschenken van dictators en een absurd lage huur voor een luxeappartement. De beoogde zondebok verschijnt een paar keer, omringd door camera’s, op de trappen van het gerechtsgebouw. Daarna hoor je er niks meer van.

In Nederland gaat het meestal ook over geld, maar dan over gemeenschapsgeld. Over wat het bestuurlijk onvermogen de burger wel niet heeft gekost. Je kunt al die parlementaire enquêtes zo samenvatten: de bestuurlijke klasse blijkt in de greep te hebben verkeerd van een idee – privatisering, marktwerking, automatisering – dat uiteindelijk maar half begrepen werd, maar werd doorgedrukt op de nietsontziende manier die bekeerde gelovigen eigen is.

Achteraf kan niemand zich meer voorstellen wat er zo goed aan was, maar dan zijn wel alweer heel wat verspilde miljoenen, verscheurde brieven en ruziënde bewindslieden verder. De commissie komt dan met een rapport waarin staat dat het nog veel erger was dan men had verwacht. Daarna hoor je er niks meer van.

De bedoeling is dat er lessen uit getrokken worden. Maar uit de verslagen van zo’n verhoor krijg je meer de indruk van een ongezellige reünie. Iedereen had toen al een bloedhekel aan elkaar en dat is eigenlijk alleen maar erger geworden. Tineke Netelenbos en Gerrit Zalm, die deze week getuigden voor de Fyra-commissie, zijn nog altijd “water en vuur”.

Het enige wat hen bindt, is hun gemeenschappelijke afkeer van Jan Timmer, toenmalig president-directeur van de NS, die een tijdje dacht dat Nederland van hem was. De Telegraaf: “Tijdens een gesprek waarin Netelenbos kenbaar maakte dat het kabinet niks zag in het [zijn] plan, trok Timmer zijn jasje uit waardoor zijn zwarte bretels met doodskoppen zichtbaar werden.” Timmer zelf over zijn blinde eigengereidheid, die aan de oorsprong van het Fyra-debacle ligt: “De vraag van het kabinet paste niet in ons denken.”
:haha:

Alle hoogmoed in één zinnetje. De man is een intimiderende gek, van het soort dat door corporate Nederland in die jaren op handen gedragen werd. Het soort alpha male dat aanbeden wordt door mensen die zelf geen idee hebben; ook De Telegraaf koesterde eertijds een dronken enthousiasme voor dit soort captains of industry. Steeds weer moest je horen hoe goed het zou zijn wanneer mensen van het type Timmer het hier voor het zeggen zouden krijgen. Inmiddels weten ze bij die krant wat er van komt.

Natuurlijk boog minister Netelenbos voor de intimidatie. Toen de NS van Timmer een absurd hoog bod op de exploitatie van de nieuwe hogesnelheidslijn uitbracht, dat alleen over de rug van de reiziger terugverdiend zou kunnen worden, ging ze braaf akkoord. De raad van commissarissen van de NS bestond immers uit “gelouterde Nederlandse captains of industry”. Netelenbos: “Ik ging ervan uit dat ze wisten wat ze deden.”

Heel het bestuurlijke onvermogen in één zin. Want dat is echt pijnlijk aan de Fyra-enquête: terwijl daar met ernstige gezichten wordt onderzocht waarom het zo mis heeft kunnen gaan, herhaalt de geschiedenis zich waar je bij staat.

Zelfonderzoek leidt nooit tot zelfinzicht. Het pgb-schandaal komt voort uit dezelfde bestuurscultuur. Iedereen in de ban van een half begrepen idee, decentralisatie, gecombineerd met een overhaaste, ondoordachte uitvoering.

En wanneer het mis gaat? Blind koers houden, in een sfeer van ontkenning en intimidatie. Toen de positie van staatssecretaris Van Rijn deze week in gevaar kwam, blies de PvdA het debat af. Zijn partij heeft veel liever dat hij over een paar jaar voor een speciale commissie verschijnt. Daarna hoor je er toch niks meer van.

Doodskop - nrc.nl (http://www.nrc.nl/heijne/2015/05/24/doodskop/)

Marsipulami
05-06-15, 09:29
Descheemaecker: ‘Nederlandse kritiek op mij is verstomd’


Vandaag om 09:37 door nadb

De gewezen baas van NMBS, Marc Descheemaecker, maakt zich niet al te veel zorgen over zijn getuigenis vandaag voor de Fyra-enquêtecommissie in Den Haag. ‘België is erin geslaagd om zonder één euro schade uit het dossier te stappen terwijl Nederland met de factuur blijft zitten’, zegt de ex-spoorbaas op Radio 1.

Al drie weken lang voert de enquêtecommissie in Nederland verhoren over het debacle met de Fyra. Waarom heeft de flitstrein van Amsterdam naar Brussel amper veertig dagen gereden? Welke rol hebben de verschillende partijen gespeeld in het verhaal? Na drie weken lijkt er voornamelijk kritiek te komen op de NS, de Nederlandse Spoorwegen. Maar ook de samenwerking met België kwam de afgelopen dagen vaak aan bod. Vrijdag getuigt ex-spoorbaas Marc Descheemaecker voor de parlementaire commissie. Wat zijn de verwachtingen?

‘Ik ben in Nederland al een keer voor de commissie verschenen in een gesloten zitting ter voorbereiding’, vertelt Marc Descheemaecker op Radio 1. ‘Ik heb er toen vier uur lang vragen beantwoord. De commissie is zeer goed voorbereid en kent het dossier goed. Maar in Nederland is dat dossier ook veel uitgebreider dan hier in België. Daar heeft men voor 7 miljard euro een hogesnelheidslijn aangelegd.’

‘Niet één euro schade’

Volgens Descheemaecker zit de commissie nog met heel veel technische aspecten waar nog onduidelijkheid over is. ‘Ik denk dat ik kan helpen om opheldering te brengen’, aldus Descheemaecker. ‘Een paar jaar geleden was ik altijd de slechterik in het Nederlandse parlement. Die kritiek is verstomd omdat België erin geslaagd is om zonder één euro schade uit het dossier te stappen. In Nederland zijn daarentegen honderden miljoenen euro’s verloren gegaan.’

Pijnpunten

Maar waar is het eigenlijk allemaal misgelopen? ‘In eerste instantie denk ik dat het een foute beslissing was van Nederland om die hogesnelheidslijn in concessie te brengen. Een spoorlijn is altijd een onderdeel van een volledig net. Als je dat begint te fragmenteren, vraag je om problemen. De Nederlandse staat heeft eigenlijk gewoon die spoorlijn neergelegd en ervoor betaald. Op een bepaald moment zat de NMBS met vier verschillende bedrijven van de NS-groep aan tafel. Als je tussen die bedrijven al problemen hebt, geraak je er nooit meer uit. Daarnaast heb ik nooit begrepen waarom er voor AnsaldoBreda werd gekozen, ook niet langs Belgische zijde.’

Toekomst NMBS

Over de toekomst van de NMBS is Descheemaecker positief. Al vindt hij de aanhoudende stakingen van de voorbije jaren bijzonder jammer. ‘Ik vind dat de vakbonden voor verandering zouden moeten gaan’, zegt de ex-spoorbaas op Radio 1. ‘Er is nu eindelijk een regering en een minister, Jacqueline Galant (MR), die wenst te veranderen. We hebben een historische mogelijkheid om die veranderingen nu ook bij de NMBS door te voeren. Ik hoop dat iedereen meegaat in die dynamiek.’