PDA

Bekijk Volledige Versie : Chaos en ruzie heerst bij het nu steenrijke Charlie Hebdo



Marsipulami
19-05-15, 10:39
Chaos en ruzie heerst bij het nu steenrijke Charlie Hebdo




18-05-15, 08.35u - TT - Bron: De Standaard, Le Monde, Mediapart


Vijf maanden na de bloedige aanslag op de redactie van het Franse satirische blad Charlie Hebdo rommelt het stevig. Intern geruzie en ontevredenheid over het financiële beleid leggen de verdeeldheid onder de medewerkers en de directie bloot.

12 doden, waaronder 9 redactieleden, vallen er bij de aanslag van de broers Kouachi op de Parijse redactielokalen van Charlie Hebdo op 7 januari 2015. Onmiddellijk na de aanslag kondigen de overgebleven cartoonisten en redacteurs aan dat het blad verder zal bestaan. Het levert Charlie Hebdo ongekende steunbetuigingen op, het ledenaantal schiet omhoog van 10.000 naar meer dan 200.000.

Maar ondanks - of misschien net door - dat 'succes' rommelt het vandaag op de redactie. Het begon al vorige maand met Luz, een van de cartoonisten die na de aanslagen het meest op de voorgrond trad, toen hij bekendmaakte dat hij het beu was om de profeet Mohammed te tekenen. "Ik teken het personage Mohammed niet meer, het interesseert me niet langer", klonk het. Luz kreeg voor zijn standpunt forse kritiek van Jeannette Bougrab, de partner van de vermoorde hoofdredacteur Charb. Ze beschuldigde hem het werk van de terroristen af te maken. Daarop zou de cartoonist nu zijn ontslag hebben bekendgemaakt. "Hij heeft gezegd dat hij het niet meer op kan brengen", zo kon de nieuwssite Mediapart optekenen bij een andere redacteur.

Wangedrag

'Ik word bedreigd, mijn man is zijn baan kwijt omdat terroristen zijn werkplek te weten zijn gekomen, ik slaap alleen nog maar bij vrienden en in hotels, en nu wil de directie me ontslaan. Bravo Charlie'

Zineb El Rhazoui

Spanning is er ook om het ontslag van journaliste Zineb El Rhazoui, die moest vertrekken wegens "ernstig wangedrag". El Rhazoui zou bijna niet meer schrijven voor het blad, wat haar kwalijk wordt genomen door de directie. De directie stuurde haar een brief, die uitlekte en voor veel ophef zorgde. "Ik ben geschokt en ontzet dat een organisatie die veel steun heeft ontvangen na de aanslagen in januari, zo weinig steun over heeft voor een van haar werknemers", zo zei ze tegenover Le Monde.

El Rhazoui was niet aanwezig op de redactie tijdens de aanslagen, maar ontving later nog wel bedreigingen en kreeg politiebescherming. Dat ze nu de bons zou krijgen, viel haar zwaar: "Ik word bedreigd, mijn man is zijn baan kwijt omdat terroristen zijn werkplek te weten zijn gekomen, ik slaap alleen nog maar bij vrienden en in hotels, en nu wil de directie me ontslaan. Bravo Charlie!"

Ook andere journalisten namen het voor El Rhazoui op: "Prijzen krijgen voor de vrijheid van meningsuiting en dan bedreigde journalisten op het matje roepen is nogal paradoxaal, verklaarde redacteur Patrick Pelloux.
Door de ophef die de brief veroorzaakte, trok de directie het ontslag later weer in.
 

'Wij accepteren niet dat een handvol mensen de macht krijgt zonder ook maar enigszins rekening te houden met alle anderen die het blad maken en steunen'


Open brief redactieleden Charlie Hebdo

Maar het feit dat El Rhazoui samen met een tiental andere redacteurs een open brief schreef met de vraag voor meer collegialiteit en een grotere financiële inspraak, zou de ware reden voor het ontslag zijn. Charlie Hebdo zit door de vele giften, het stijgend aantal abonnementen en de verkoop van 8 miljoen exemplaren van het eerste nummer na de aanslagen momenteel op een berg geld van 30 miljoen euro. Toch zijn de aandelen van het bedrijf verdeeld over twee directieleden en de nabestaanden van de vermoorde hoofdredacteur Charb.

"Wij accepteren niet dat een handvol mensen de macht krijgt zonder ook maar enigszins rekening te houden met alle anderen die het blad maken en steunen", zo viel er te lezen in de open brief. Een directielid beschuldigde de auteurs daarop dat de roem hen naar het hoofd was gestegen. De auteurs kregen per mail het verbod hun kritiek nog in het openbaar te uiten.

Iznogoodh
19-05-15, 17:09
Ik verveel me zoooooo in Amsterdam-Noord! Of was het Antwerpen-Noord?

Bart.NL
19-05-15, 17:58
Ik verveel me zoooooo in Amsterdam-Noord! Of was het Antwerpen-Noord?

T'iz ook nooit goedh.

super ick
20-05-15, 07:23
Lastig hoor. Ik maak uit het stuk op dat betreffende medewerker nauwelijks meer werk aflevert. Kan je dan niemand ontslaan?

Als er een aanslag is geweest op je bedrijf werk je nauwelijks want dan kunnen ze je niet ontslaan? Ik zie geen logica. Of juist wel in het feit dat ontslag volgt op niet leveren?