PDA

Bekijk Volledige Versie : "Veroordeel degene die martelt, niet degene die gemarteld wordt"



Marsipulami
19-05-15, 14:38
"Veroordeel degene die martelt, niet degene die gemarteld wordt"


di 19/05/2015 - 12:13 Pieterjan Huyghebaert

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International haalt in een nieuw rapport zwaar uit naar Marokko. Hoewel martelpraktijken er wettelijk verboden zijn, is het volgens de organisatie nog schering en inslag. "Degenen die martelen moeten voor de rechtbank verschijnen, niet degenen die gemarteld worden", klinkt het.

Amnesty International heeft weet van minstens 173 gevallen van martelpraktijken tussen 2010 en 2014. "Hoewel er sinds 2011 allerlei hervormingen zijn aangekondigd en martelingen officieel wettelijk verboden zijn, blijft het gebeuren", meldt Salil Shetty, secretaris-generaal van de mensenrechtenorganisatie in een persbericht. De 173 gevallen zijn volgens Shetty wellicht slechts het topje van de ijsberg.

De organisatie laat in het rapport verschillende slachtoffers van martelingen door de ordediensten aan het woord, onder wie ook de 27-jarige Mohamed Ali Saidi. "Ze toonden me een glazen frisdrankfles waarmee ze dreigden me te verkrachten. Daarna sloegen ze mijn voetzolen kapot met touw en hingen ze me met mijn armen tussen mijn benen op aan enkels en polsen aan een metalen buis. Toen ze me eindelijk uit die benarde positie bevrijdden, stopten ze een doek in mijn mond en verstikten ze me door water in mijn neus te gieten. Daarna deden ze hetzelfde met urine. Uiteindelijk trokken ze mijn kleren uit en sloegen ze me met mijn eigen broeksriem."

"Wie martelingen aangeeft, wordt bestraft"

Wie aangifte probeert te doen van de martelingen, botst volgens Amnesty International op een muur en wordt zelfs bestraft. "De procureur vertelde me dat ik zelf met mijn hoofd tegen de muur was gebotst", getuigt een zekere Youssef (26) die aangifte kwam doen van politiegeweld. Hij werd volgens de mensenrechtenorganisatie niet onderzocht en er kwam geen onderzoek naar de martelingen. In plaats daarvan is hij samen met zijn broer - die gelijkaardige feiten kwam aangeven - 8 maanden in de gevangenis opgesloten wegens laster.

"Marokko staat voor een belangrijke keuze: Ofwel kiest het voor een rechtssysteem dat mensenrechtenschendingen aanpakt, ofwel kiest het voor het huidige systeem waarbij de mensenrechtenschenders beschermd worden", zegt Shetty. "De overheid heeft het wel over hervormingen, maar lijkt meer geïnteresseerd in het invoeren van antilasterwetten, dan in het aanpakken van martelpraktijken. Degenen die martelen moeten voor de rechtbank verschijnen, niet degenen die gemarteld worden."









Marokko ontkent


De Marokkaanse autoriteiten ontkennen de bevindingen van Amnesty International. Systematische martelpraktijken zijn volgens Rabat feiten uit het verleden. De mensenrechtenorganisatie beschrijft volgens hen hooguit enkele individuele gevallen. De Marokkaanse overheid trekt ook de geloofwaardigheid van de getuigenissen in twijfel.

super ick
19-05-15, 16:58
"Veroordeel degene die martelt, niet degene die gemarteld wordt"


di 19/05/2015 - 12:13 Pieterjan Huyghebaert

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International haalt in een nieuw rapport zwaar uit naar Marokko. Hoewel martelpraktijken er wettelijk verboden zijn, is het volgens de organisatie nog schering en inslag. "Degenen die martelen moeten voor de rechtbank verschijnen, niet degenen die gemarteld worden", klinkt het.

Amnesty International heeft weet van minstens 173 gevallen van martelpraktijken tussen 2010 en 2014. "Hoewel er sinds 2011 allerlei hervormingen zijn aangekondigd en martelingen officieel wettelijk verboden zijn, blijft het gebeuren", meldt Salil Shetty, secretaris-generaal van de mensenrechtenorganisatie in een persbericht. De 173 gevallen zijn volgens Shetty wellicht slechts het topje van de ijsberg.

De organisatie laat in het rapport verschillende slachtoffers van martelingen door de ordediensten aan het woord, onder wie ook de 27-jarige Mohamed Ali Saidi. "Ze toonden me een glazen frisdrankfles waarmee ze dreigden me te verkrachten. Daarna sloegen ze mijn voetzolen kapot met touw en hingen ze me met mijn armen tussen mijn benen op aan enkels en polsen aan een metalen buis. Toen ze me eindelijk uit die benarde positie bevrijdden, stopten ze een doek in mijn mond en verstikten ze me door water in mijn neus te gieten. Daarna deden ze hetzelfde met urine. Uiteindelijk trokken ze mijn kleren uit en sloegen ze me met mijn eigen broeksriem."

"Wie martelingen aangeeft, wordt bestraft"

Wie aangifte probeert te doen van de martelingen, botst volgens Amnesty International op een muur en wordt zelfs bestraft. "De procureur vertelde me dat ik zelf met mijn hoofd tegen de muur was gebotst", getuigt een zekere Youssef (26) die aangifte kwam doen van politiegeweld. Hij werd volgens de mensenrechtenorganisatie niet onderzocht en er kwam geen onderzoek naar de martelingen. In plaats daarvan is hij samen met zijn broer - die gelijkaardige feiten kwam aangeven - 8 maanden in de gevangenis opgesloten wegens laster.

"Marokko staat voor een belangrijke keuze: Ofwel kiest het voor een rechtssysteem dat mensenrechtenschendingen aanpakt, ofwel kiest het voor het huidige systeem waarbij de mensenrechtenschenders beschermd worden", zegt Shetty. "De overheid heeft het wel over hervormingen, maar lijkt meer geïnteresseerd in het invoeren van antilasterwetten, dan in het aanpakken van martelpraktijken. Degenen die martelen moeten voor de rechtbank verschijnen, niet degenen die gemarteld worden."









Marokko ontkent


De Marokkaanse autoriteiten ontkennen de bevindingen van Amnesty International. Systematische martelpraktijken zijn volgens Rabat feiten uit het verleden. De mensenrechtenorganisatie beschrijft volgens hen hooguit enkele individuele gevallen. De Marokkaanse overheid trekt ook de geloofwaardigheid van de getuigenissen in twijfel.

IK vind de verschrikkelijke manier waarop Marokkanen in Nederland gediscrimineerd worden veel erger.

Eric de Blois
19-05-15, 19:08
IK vind de verschrikkelijke manier waarop Marokkanen in Nederland gediscrimineerd worden veel erger.

Precies. Het gaat helemaal nergens over, allemaal media aandacht om niets. Erg gezocht dus weer van Amnesty om 'de aandacht van het werkelijke probleem af te leiden'. Immers Amnesty is een kuffaar organisatie en de kuffaar zijn nu precies de mensen die marokkanen en moslims discrimineren.


De Marokkaanse autoriteiten ontkennen

Logisch. Het is alleen maar rook en geen vuur. Rook om het werkelijk probleem te verdoezelen.

Eric de Blois
19-05-15, 19:30
Dit is pas erg:

Bron : moroccoworldnews (http://www.moroccoworldnews.com/2015/05/158748/german-police-officer-forces-moroccan-immigrant-to-eat-pork/) - 19 mei 2015


German Police Officer Forces Moroccan Immigrant to Eat Pork

Tuesday 19 May 2015 - 07:23



http://www.moroccoworldnews.com/wp-content/themes/goodnews45/framework/scripts/timthumb.php?src=http://www.moroccoworldnews.com/wp-content/uploads/2015/05/Moroccan-mistreated-in-Germany.jpg&h=402&w=599&zc=1

Rabat – Prosecutors in Germany are investigating a police officer who is alleged to have mistreated two refugees in custody, including a Moroccan, for entertainment.

An investigation has been opened into the Hanover federal police for allegedly mistreating prisoners and then bragging about it through instant messaging app WhatsApp.

German public radio NDR has reported about the case, showing a photo of a shackled Moroccan teenager “in an unnatural position” with a clearly pained expression on his face.

In another incident, a police officer choked a refugee from Afghanistan and dragged him through the cells with his feet in chains.

In September, police arrested the 19-year-old Moroccan who was in the country legally after he failed to show a ticket on a regional train.

He was reportedly forced to eat rotten pork.
According to a message from WhatsApp reported by NDR, an officer reported his abuses to a friend: “(An officer) heard him squeal like a pig. Then the bastard gobbled up the rotten pork leftovers in the refrigerator. Off the floor.”

Another 19-year-old from Afghanistan was arrested at the Hanover train station in March 2014 after he was found without a valid passport.

“I knocked him away. An Afghan. With prohibited entry (to Germany),” another WhatsApp message reportedly read.

“I stuck my finger in his nose. And he choked. It was funny. And I dragged him by the foot shackles through the station. It was great. He squealed like a pig. It was a gift from Allah.”

According to NDR, investigators searched the officer’s house as well as the police station on Friday.


German Police Officer Forces Moroccan Immigrant to Eat PorkMorocco World News (http://www.moroccoworldnews.com/2015/05/158748/german-police-officer-forces-moroccan-immigrant-to-eat-pork/)

super ick
23-06-15, 01:13
Walgelijk en ziekelijk