PDA

Bekijk Volledige Versie : Europese moraalridders, blijken vals en stemden op Sepp Blatter.



Al Sawt
01-06-15, 11:28
'Spaanse stem op Blatter is geen verrassing'
VANDAAG, 09:50VOETBAL

Sepp Blatter samen met Ángel María Villar, voorzitter van de Spaanse bond EPA
Liefst achttien Europese landen zouden vrijdag bij de FIFA-verkiezing niet op prins Ali bin Al-Hussein hebben gestemd, maar op Sepp Blatter. Dat melden Engelse media. Hoewel de stemming geheim is, is het wel duidelijk dat Frankrijk en Spanje daar bij horen.

KNVB-directeur Bert van Oostveen en bondsvoorzitter Michael van Praag zijn verbaasd daarover, maar die verbazing lijkt voornamelijk uit Nederland en Engeland te komen. Volgens Edwin Winkels, correspondent in Spanje, is de stemming daar nooit zo groot nieuws geweest als in Nederland.

"Geen verrassing"

"Dat Spanje op Blatter heeft gestemd is geen verrassing. Jorge Pérez, algemeen secretaris van de bond, heeft de stem uitgebracht. Maar het is geen geheim dat bondsvoorzitter Ángel María Villar dikke vriendjes is met Blatter. Dat zijn twee handen op één buik. Villar is nooit veroordeeld geweest, maar hij is wel vaak genoemd in corruptieschandalen", zegt Winkels.

Dat er in Nederland verbaasd is gereageerd, snapt Winkels dan ook niet zo goed. "Ik weet niet wat bijvoorbeeld Van Oostveen dacht of wist van Spanje, maar het was ver vooraf al bekend dat Spanje voor Blatter ging."

Hoewel de stemming in Nederland groot nieuws is, gaat in Spanje de aandacht vooral naar het echte voetbal. Winkels: "De bekerwinst van Barcelona is groot nieuws en er zijn ook al voorbeschouwingen op de Champions League-finale", zegt hij.

"Het zijn vooral de 'schone' landen die zich druk maken om de stemming. Het is een beetje de Angelsaksische wereld tegen de 'Latijnse' wereld. Dat er in Nederland zo veel aandacht voor is en voor is geweest heeft vooral te maken met Michael van Praag."

Frankrijk dankt Blatter om WK 2019

L'Equipe meldde zaterdag dat ook Frankrijk heeft gestemd op Blatter. De Franse bondsvoorzitter Noël Le Graët liet dat weten aan de krant. "We hebben de organisatie van het WK voor vrouwen in 2019 gekregen en we werken heel goed samen met de FIFA", had Le Graët gezegd.

Frankrijk-correspondent Ron Linker weet niet waarom Le Graët dat bekend heeft gemaakt, maar hij heeft wel een vermoeden. "Hij vond de kritiek op Blatter te ver gaan. Het is een soort van stemverklaring, om uit te leggen waarom hij voor Blatter is gegaan. Maar het feit dat het WK vrouwen in 2019 naar Frankrijk gaat wordt gezien als een geschenk van Blatter."

En dan die knuffel tussen van Michel Platini en Blatter, nadat duidelijk werd dat Blatter ook de komende vier jaar voorzitter van de FIFA is. "Opvallend. Platini liet op de persconferentie voorafgaand aan de verkiezingen al weten dat hij Blatter als mens waardeert. Hij heeft bewondering voor hem en hij ziet hem als een vriend. Maar toch wilde hij Blatter weghebben, zo zei hij", aldus Linker.

"Ik vind dit heel opvallend, maar in Frankrijk wordt dit niet groots opgepakt. Roland Garros, daar draait hem om deze weken. En alles over de stem van Frankrijk voor Blatter, wordt geciteerd uit L'Equipe."

Bron: NOS

Europa doet zich voor als voorvechter van normen en waarden. Zinsnede: 'In andere delen van de wereld stemmen zij op Blatter, omdat zij het niet nauw nemen met corruptie', werd vaak gebruikt.

Maar kennelijk hebben landen als Frankrijk en Spanje, nauwelijks moeite met Sepp Blatter en diens corrupte kliek.

Tomas
01-06-15, 11:41
Heb je die stemmers betrapt op die zinsnede, of doe je nu alsof Europa 1 monolithisch geheel is?

Ik heb namelijk zelden een noord Europeaan zich positief horen uitlaten over zuid Europese landen als het over corruptie gaat.

Als ik ook even zo'n klein beetje mag generaliseren, ik snap de gedachtegang niet: He, wat een corrupt zooitje is dat zeg, laten we een Saoedische prins aanstellen om dat even snel op te lossen!

Al Sawt
01-06-15, 13:03
Heb je die stemmers betrapt op die zinsnede, of doe je nu alsof Europa 1 monolithisch geheel is?
Nergens heb ik gesteld dat Europa monolithisch is. Wel heb ik gesteld: Strijd tussen Blatter en diens Jordaans tegenstander, werd afgeschilderd als verantwoordelijke (http://www.elsevier.nl/Buitenland/blogs/2015/6/Sepp-Blatter-hoeft-naief-en-machteloos-Europa-niet-te-vrezen-1769519W/) Europa (http://www.elsevier.nl/Buitenland/blogs/2015/5/FIFA-is-een-Derde-Wereld-democratie-en-moet-radicaal-veranderen-1768206W/?intcmp=articleslider) tegen Derde Wereld. Er werd herhaardelijk vastgesteld dat heel West-Europa op de Jordaanse prins zouden stemmen en dat Blatter alleen op stem van Rusland en paar Oost-europese landen kon rekenen. Waarheid is helaas anders.


Ik heb namelijk zelden een noord Europeaan zich positief horen uitlaten over zuid Europese landen als het over corruptie gaat.Klopt. Maar wel als het gaat om onderscheid te maken van een Europeaan met een bewoner elders.


Als ik ook even zo'n klein beetje mag generaliseren, ik snap de gedachtegang niet: He, wat een corrupt zooitje is dat zeg, laten we een Saoedische prins aanstellen om dat even snel op te lossen!Jordaans, geen Saoedisch.

Mark
01-06-15, 13:21
natuurlijk stemmen corrupte landen op blatter, check even de corruptielijst van alle landen, buiten canada, noord europa singapore en australia/nz is het een groot drama

en hoe meer deze niet noordelijk europese landen macht krijgen hoe meer corruptie weer normaal zal worden in de wereld.

super ick
01-06-15, 14:23
Is een kwestie van if you can't beat them, join them want de benodigde stemmen heeft hij al gekocht.

Al Sawt
01-06-15, 14:38
natuurlijk stemmen corrupte landen op blatter, check even de corruptielijst van alle landen, buiten canada, noord europa singapore en australia/nz is het een groot drama

en hoe meer deze niet noordelijk europese landen macht krijgen hoe meer corruptie weer normaal zal worden in de wereld.
Mee eens. Qua corruptie is het buiten Noord Europa, Canada en Australie, heel slecht.

Eric de Blois
02-06-15, 00:00
Jordaans, geen Saoedisch.

Wat is het verschil?

Marocc_man
02-06-15, 01:06
kijk in spiegel dan ziet u verschil

Marocc_man
02-06-15, 01:36
al sawt-----------kabaal--------de stem-------------welkom

Marocc_man
02-06-15, 01:46
anta 3ayaz LLi ana 3ayzo weLLa iiiiih ???

Mark
02-06-15, 09:30
Mee eens. Qua corruptie is het buiten Noord Europa, Canada en Australie, heel slecht.

ik vraag me af of aziatische landen bij hogere welvaart de corruptie gaan terug dringen... of dat het gewoon een geheel andere soort stappenplan volgt

Al Sawt
02-06-15, 13:33
Wat is het verschil?Inderdaad. Wat is het verschil tussen Prins Constantijn van Oranje met prins Laurent van België?

Al Sawt
02-06-15, 15:13
ik vraag me af of aziatische landen bij hogere welvaart de corruptie gaan terug dringen... of dat het gewoon een geheel andere soort stappenplan volgtIk denk het niet. Eerder onmacht dan onwil. Ontwikkelingsmodel van meeste Aziatische landen, zoals Taiwan, Zuid Korea en China, met visionair autoritair leiderschap, was een succes.

Maar het had helaas ook een beperking. Want het is inherent aan corruptie. Aangezien politieke, juridische en economische machten, met elkaar verweven zijn. Top ondernemers hebben hun rijkdom te danken aan politici, waardoor ze schatplichtig zijn.

Ondanks democratisering van ZK en Taiwan, zijn ze niet bepaald schoon van corruptie.

StevieK
02-06-15, 16:32
ik denk als de "burgers" mochten stemmen, dan had de stemming er lang anders uitgezien.
Maar zo zie je maar weer, corrupt, de god van het geld regeert.

mark61
02-06-15, 18:14
ik denk als de "burgers" mochten stemmen, dan had de stemming er lang anders uitgezien.
Maar zo zie je maar weer, corrupt, de god van het geld regeert.

Nou je wordt op je wenken bediend:

Sepp Blatter stapt op als voorzitter van wereldvoetbalbond FIFA.

...

De 79-jarige Blatter werd vrijdag, ondanks een groot corruptieschandaal waar een reeks FIFA-officials bij betrokken is, nog voor een vijfde termijn herkozen door een meerderheid van de 209 FIFA-lidstaten. Het mandaat wordt echter niet gesteund door een groot deel van de voetballiefhebbers, zei hij.

NRC

Bart.NL
03-06-15, 07:15
Ik denk het niet. Eerder onmacht dan onwil. Ontwikkelingsmodel van meeste Aziatische landen, zoals Taiwan, Zuid Korea en China, met visionair autoritair leiderschap, was een succes.

Maar het had helaas ook een beperking. Want het is inherent aan corruptie. Aangezien politieke, juridische en economische machten, met elkaar verweven zijn. Top ondernemers hebben hun rijkdom te danken aan politici, waardoor ze schatplichtig zijn.

Ondanks democratisering van ZK en Taiwan, zijn ze niet bepaald schoon van corruptie.

Het is best mogelijk dat de bevolking het op een gegeven moment niet meer pikt.

Al Sawt
03-06-15, 10:39
Het is best mogelijk dat de bevolking het op een gegeven moment niet meer pikt.

Klopt. De Chinese autoriteiten beseffen dat.

Bofko
04-06-15, 02:12
Europa doet zich voor als voorvechter van normen en waarden. Zinsnede: 'In andere delen van de wereld stemmen zij op Blatter, omdat zij het niet nauw nemen met corruptie', werd vaak gebruikt.

Maar kennelijk hebben landen als Frankrijk en Spanje, nauwelijks moeite met Sepp Blatter en diens corrupte kliek.

Europese moraalridders stemden op Blatter EN ontmaskerden Blatter ! Of was het de Amerikaanse FBI die Blatter ontmaskerde ?

Bofko
04-06-15, 02:59
In het westen kan Blatter ten val gebracht worden zonder een 'bloedige' revolutie.Dit heeft alles te maken met scheiding van machten. En dat heeft weer alles te maken met democratie en het verwerpen van absolutisme.

Al Sawt
04-06-15, 11:37
Europese moraalridders stemden op Blatter EN ontmaskerden Blatter ! Of was het de Amerikaanse FBI die Blatter ontmaskerde ?

Leer eerst begrijpend lezen. Het ging om Europese front om Blatters herverkiezing te dwarsbomen. Waar ik overigens sympathie voor heb. Volgens Platini en KNVB hebben alle grote Europese voetballanden een lijn getrokken mbt Blatter.

Helaas blijkt dat Frankrijk en Spanje, ondanks toezeggingen, gewoon op Blatter hebben gestemd. Dan ben je vals!

Al Sawt
04-06-15, 11:39
In het westen kan Blatter ten val gebracht worden zonder een 'bloedige' revolutie.Dit heeft alles te maken met scheiding van machten. En dat heeft weer alles te maken met democratie en het verwerpen van absolutisme.

Klopt. Maar dat ging hardleers. Mede door bloedige oorlogen.

mark61
04-06-15, 18:28
In het westen kan Blatter ten val gebracht worden zonder een 'bloedige' revolutie.Dit heeft alles te maken met scheiding van machten. En dat heeft weer alles te maken met democratie en het verwerpen van absolutisme.

Een voorzitter van een cluppie van cluppies is niet te vergelijken met een dictator van een land. Ik denk niet dat er bloed vloeit bij het vertrek van een bobo in een willekeurig niet-westers land.

mark61
04-06-15, 18:36
‘FIFA betaalde Ierse voetbalbond 5 miljoen na mislopen WK 2010’

door Casper van der Veen
Sport

De FIFA heeft de Ierse voetbalbond FAI geld betaald nadat het land in 2009 het WK voetbal van het daaropvolgende jaar misliep. De wereldvoetbalbond hoopte zo te voorkomen dat het zou worden aangeklaagd nadat de Ieren een omstreden kwalificatiewedstrijd van Frankrijk verloren.

nrc

:hihi: Ierland heeft zich ook laten omkopen. Ging over die handsbal van Henry.