PDA

Bekijk Volledige Versie : Reele Belastingdruk in Nederland voor Jan Modaal meer dan 50%



Wizdom
05-06-15, 23:44
De belastingdruk in Nederland.
Officieel is de belastingdruk in Nederland volgens de OESO 38%. Dit cijfer lijkt mij aan de lage kant en dus heb ik eens wat dingen op een rijtje gezet voor Jan Modaal:

Om te beginnen betaalt meneer Modaal inkomstenbelasting. In dit artikel Vind je een staatje van de tarieven. Volgens dit staatje van het CPB is het bruto modale inkomen in 2009 bijna € 32000. Volgens het staatje betaalt Jan dan circa € 10.400 inkomstenbelasting (ervan uitgaande dat hij een baan heeft en dus in aanmerking komt voor de arbeidskorting).

Over vrijwel alles wat hij koopt betaalt Jan BTW, op de huur na (voor het gemak gaan we er even van uit dat Jan huurt).. De huur is ongeveer 25% van zijn inkomen, over de overige 75% van de uitgaven betaalt hij dus BTW. Een klein deel hiervan zal volgens het lage tarief belast zijn, maar het overgrote deel zal onder het 19% tarief vallen Stel de verhouding op 15% laag en 85% hoog tarief.
Dan betaalt onze Jan dus van zijn netto salaris van € 21.600 per jaar circa € 3223 aan BTW.

Meneer Modaal rijdt natuurlijk een VW Golf. Hij is zuinig op zijn trotse bezit en koopt iedere 7 jaar een nieuwe,waarbij hij 20% van de nieuwprijs terugkrijgt voor de inruil. In 2008 heeft hij een 1.4 TSI gekocht, de BPM was € 4108. Hiervan moet je de rest BPM van de ingeruilde Golf uit 2001 aftrekken, netto betaalde de heer Modaal € 3500, wat over 7 jaar € 500 per jaar is.
Met zijn Golf rijdt Jan per jaar 15.000 kilometer, wederom ongeveer het gemiddelde. Het ding gebruikt 1 liter op 15 kilometer en hij tankt dus 1000 liter per jaar. Dat kost Jan dus € 706 aan accijns per jaar
Per jaar betaald Janneman voor zijn Golf overigens ook nog circa € 500 aan wegenbelasting

Jan heeft zijn Golf goed verzekerd, net als zijn andere spulletjes. Voor de auto betaald hij per jaar € 940 premie en daarvan is € 70 assurantiebelasting. In totaal betaald Jan hieraan € 130.

Ook onze Jan heeft zijn zwakheden en hij rookt 4 pakjes sigaretten per week (Lights, dat dan weer wel). Per pakje, waar tegenwoordig nog maar 19 in zitten, betaald Jan nu al € 4,50, ieder jaar weer neemt hij zich voor om te stoppen. Van deze € 4,50 is € 2,60 accijns (dit dus nog afgezien van de al eerder genoemde BTW). Per jaar betaalt hij dus € 540 aan tabaksaccijns. Jan drinkt echter geen druppel meer, sinds zijn broer Kees M. met een drinken kont zijn Jetta aan puin reed.

Met zijn gas en elektriciteitsverbruik zit onze held alweer, hoe kan het ook anders, op het Nederlandse gemiddelde. Per jaar gaat er 1650 kubieke meter gas doorheen en 3400 kilowattuur aan stroom. Per jaar is hij dus € 630 kwijt aan energiebelasting

Ook de gemeente legt onze Jan de onvermijdelijke belastingen op, al heten ze dan anders.
Per jaar betaalt Jan € 245 aan “afvalstoffenheffing”. Daarvoor wordt eens per 2 weken zijn kliko geleegd. Dat kost dus ca. € 10 per keer….
Naast dit betaalt Jan nog andere dingen aan de gemeente. Eens per week doet hij boodschappen en gooit € 4 in de parkeerautomaat, per jaar € 200
Eens per jaar valt de rioolrechtheffing op de deurmat, ook weer € 150 voor de overheid.
Voor een kompleet overzicht van gemeentelijke belastingen, zie deze pagina

Ondanks dat Jan voorzichtig rijdt en altijd de parkeermeter vult, krijgt hij per jaar toch nog voor ongeveer € 180 aan boetes en parkeernaheffingen binnen, zelfs de politie zelf vindt de tarieven te hoog maar brave Jan voldoet ze binnen de termijn.

Gebaseerd op deze inventarisatie is de belastingdruk voor Jan Modaal dus in het geheel geen 38% maar 52%. Van de € 32000 bruto houdt hij uiteindelijk netto € 15300 over.

Dan nog het volgende:

Tot voor kort betaalde Jan ook nog WW premie van 3,5% over zijn bruto salaris, per 1-1-2009 is dat afgeschaft, maar de ontwikkelingen doen het ergste vrezen.
Gelukkig is de ziektekostenverzekering nu geprivatiseerd. Naast de vaste premie van ongeveer € 95 per maand betaald J.M. nog 6,9% van zijn bruto salaris hiervoor, dus totaal
€ 3350 per jaar. De aanvullende verzekeringen heeft hij vorig jaar opgezegd, de premies werden zo enorm hoog dat het niet meer op te brengen was.

Als ook dit nog betaald is moet onze Jan Modaal dus met ruwweg € 1000 netto per maand rond zien te komen. De overheid is beter af, die vangt van Jan per maand een slordige € 400 meer.

Ongetwijfeld ben ik in deze opsomming nog dingen vergeten. Op de meest gekke dingen wordt belasting geheven. Mocht je iets te binnen schieten, s.v.p. in de comments (heb overwogen om er een open source van te maken maar ben bang dat het voor dit onderwerp niet werkt).

Wizdom
05-06-15, 23:46
Dus eigenlijk krijgt de staat meer dan de hardwerkende burger van zijn zuur verdiende centen...

Wizdom
06-06-15, 00:12
Vroeger noemden ze dat slavernij... Als je meer afdraagt aan de Meester dan wat jezelf overhoud en moest de zweep eraan te pas komen... Tegenwoordig heet het belasting en geeft men die met een zure glimlach af... Ik weet niet of dat nou de vooruitgang is die men bewust nastreeft?

Bart.NL
06-06-15, 10:23
Vroeger noemden ze dat slavernij... Als je meer afdraagt aan de Meester dan wat jezelf overhoud en moest de zweep eraan te pas komen... Tegenwoordig heet het belasting en geeft men die met een zure glimlach af... Ik weet niet of dat nou de vooruitgang is die men bewust nastreeft?

Als ik dit zo lees dan zou je VVD moeten stemmen.

mark61
06-06-15, 10:27
Wezenloos gewauwel.

Iznogoodh
06-06-15, 10:40
De oplossing luidt wellicht ... islam?

Ibrah1234
06-06-15, 13:49
Ja hoor, de boys van Groen Links komen weer om de hoek kijken. Hetgeen Wizdom stelt valt geen speld tussen te krijgen. De reële lastendruk ligt volgens andere berekeningen nog hoger.

H.P.Pas
06-06-15, 15:46
Ja hoor, de boys van Groen Links komen weer om de hoek kijken. Hetgeen Wizdom stelt valt geen speld tussen te krijgen.

Wel een 6-duimer.
Ik heb sinds 1983 geen belasting meer in Nederland betaald, de details van het huidige systeem ken ik dus niet.
Eén ding zal zich echter niet veranderd hebben. Inkomstenbelasting wordt betaald over brutto-inkomsten - aftrekposten (- zwart inkomen). Onze Jodocus gaat gemakshalve van uit dat geen enkele Jan modaal iets af te trekkken heeft. Een sizuatie waarin ik in mijn lange leven zij het hiert of in Nederland nog nooit heb verkeerd.

H.P.Pas
06-06-15, 15:47
Ja hoor, de boys van Groen Links komen weer om de hoek kijken. Hetgeen Wizdom stelt valt geen speld tussen te krijgen.

Wel een 6-duimer.
Ik heb sinds 1983 geen belasting meer in Nederland betaald, de details van het huidige systeem ken ik dus niet.
Eén ding zal zich echter niet veranderd hebben. Inkomstenbelasting wordt betaald over:
brutto-inkomsten - aftrekposten (- zwart inkomen).
Onze Jodocus gaat er gemakshalve van uit dat geen enkele Jan modaal iets af te trekkken heeft. Een situatie waarin ik in mijn lange leven zij het in het buitenland of in Nederland nog nooit heb verkeerd.
Dat hij tarieven en belastingen over één kam scheert is daarbij vergeleken een onschuldig detail, net zoals zijn aanname dat iedereen van de hand in de tand het gehele inkomen omgaand consumeert.
Ik heb in de berekeningen van de OESO meer iets vertrouwen dan in zijn natte vinger.

Ibrah1234
06-06-15, 16:02
Ik heb in de berekeningen van de OESO meer vertrouwen dan in de natte vinger van deze Jodocus.

Nou, onze minister van Financiën is de mening ook toegedaan (marginale lastendruk oplopend tot 60%) en de SGP komt zelfs uit op 85% .

Dat begint dan al met schamele inkomens vanaf 20.000 euro.

Ibrah1234
06-06-15, 16:08
Onze Jodocus gaat er gemakshalve van uit dat geen enkele Jan modaal iets af te trekkken heeft.

Daar heeft Wizdom geen ongelijk in. Meestal is loonheffing ook eindheffing. In het geval van huizenbezitters is er meestal sprake van aftrek. Maar de gemiddelde belastingbetaler is armer dan de gemiddelde huizenbezitter.

Klopt wel hetgeen hij stelt.

mark61
06-06-15, 16:52
Ja hoor, de boys van Groen Links komen weer om de hoek kijken. Hetgeen Wizdom stelt valt geen speld tussen te krijgen. De reële lastendruk ligt volgens andere berekeningen nog hoger.

Wie is er hier van Groen Links?

De ziektekostenverzekering en een volksverzekering tegen werkloosheid, alsmede boetes voor wetsovertredingen, hebben werkelijk niets met belasting te maken. Als je dat toch denkt ben je niet wijs.

Verder wordt hier even de riantste hypotheekrenteaftrek van de hele wereld 'vergeten'. Daarom begint de schrijver ook opeens over 'huur'. Een huur van 450 euro is overigens absurd laag. Maar dat is nodig voor het verhaaltje. De gemiddelde huur in Nederland is 750 euro. Dus eenderde van Jantje's inkomen.

Er wordt gesteld dat jan modaal zijn hele inkomen opsoepeert en niet spaart of belegt. Ook dat is in strijd met de waarheid.

Het opgebouwde pensioen wordt ook maar even weggelaten.

Iemand die 940 euro per jaar voor zijn autoverzekering voor een Golf betaalt is een brokkenpiloot die desondanks een all-risksverzekering heeft. Gelul dus.

Verder lees ik een pleidooi voor het afschaffen van de vuilnisophaaldienst en riolen. Interessant.

Alle toeslagen worden maar even niet genoemd.

H.P.Pas
06-06-15, 17:06
Klopt wel hetgeen hij stelt.

Daar geloof ik geen bal van.
Belastingvrije voet, minderjarige kinderen, volksverzekeringen, overige verzekeringen, beroepskosten, woon-werk verkeer, voortgezette opleidingen, pensioenvoorzieningen, zelfstandige beroepsuitoefening, liefdadigheid, ziektekosten, invaliditeitskosten, behoeftige verwanten....
Daar kun je allemaal niets voor aftrekken in het huidige Nederland ?

Afgezien daarvan :
. In het geval van huizenbezitters


Dat betreft 4.5 Mio huishoudens in Nederland. Ruim meer dan de helft van de bevolking.

mark61
06-06-15, 17:08
Als ook dit nog betaald is moet onze Jan Modaal dus met ruwweg € 1000 netto per maand rond zien te komen.

Dat is vrij besteedbaar inkomen. Een waanzinnig hoog bedrag.

mark61
06-06-15, 17:09
Klopt wel hetgeen hij stelt.

Nee, het is gelul. Je weet dat het gelul is, maar toch moet je elke keer weer onzinnige posts plaatsen. Iets geestelijks.

Ibrah1234
06-06-15, 17:30
Nee, het is gelul. Je weet dat het gelul is, maar toch moet je elke keer weer onzinnige posts plaatsen. Iets geestelijks.

Je kunt jezelf ook in dit topic wederom gaan overschreeuwen en iedereen verrot schelden dit het niet met ome Mark61 eens is maar Nederland kent een marginale lastendruk vanaf inkomens van € 20.000, die schommelt tussen 50% en 55%.!!!!

Geen discussie over mogelijk daar het hier een vaststaand feit betreft.

mark61
06-06-15, 17:34
Verder is Nederland een lage middenmoter in de OECD, qua belasting op inkomen uit arbeid:

Taxing Wages: tax burden on labour income in 2014 and recent trends - OECD (http://www.oecd.org/ctp/tax-policy/taxing-wages-tax-burden-trends-latest-year.htm)

17e positie van 27 in de EU, grofweg, ze staan er niet allemaal bij. Kan nog lager zijn.

Ibrah1234
06-06-15, 17:42
Dat is vrij besteedbaar inkomen. Een waanzinnig hoog bedrag.

1000 euro waanzinnig hoog bedrag voor bijvoorbeeld een gezin met 3 kinderen? Wel eens luiers moeten kopen? Schoolgeld en kleding? Dat gaat in zijn geheel zo naar de Appie Heijn en dan doe je nog geen gekke dingen.

Ken zelfs 2 ouders wiens kinderen (jonger dan 18) niet een door hen gewenste opleiding kunnen volgen omdat de ouders de reiskosten niet kunnen betalen.