PDA

Bekijk Volledige Versie : Donderpreek aan adres van Tspipras in EU-parlement met daverend applaus



Marsipulami
08-07-15, 11:44
https://youtu.be/P84tN0z4jqM


Verhofstadt: "Tsipras, toon dat je een echte leider bent en geen valse profeet"

wo 08/07/2015 - 11:47 Gianni Paelinck

Guy Verhofstadt heeft in het Europees Parlement gefulmineerd tegen de Griekse premier Alexis Tsipras. De leider van de Europese liberalen eist een concreet en geloofwaardig hervormingspakket en pas dan kan er gesproken worden over een schuldverlichting voor Griekenland. "De voorbije jaren slaapwandelden we naar een Grexit, nu zijn we er zelfs naartoe aan het lopen. Ik ben boos", luidde de waarschuwing.

Het was de eerste keer in de hele Griekse schuldendiscussie dat Tsipras naar het Europees Parlement kwam. Meteen nam Verhofstadt de Griekse premier daarover ironisch op de korrel. "Ik ben blij dat je nu hier bent. In het begin weigerde je om te komen. Zo'n grote democraat als meneer Tsipras die bang is van een discussie in het parlement, dat kon toch niet waar zijn." Een duidelijke verwijzing naar het Griekse referendum van afgelopen zondag waarmee Tsipras de kaart van de democratie wilde spelen.

Met één ding uit Tsipras' retoriek was de oud-premier van België het eens: de Grieken zelf hebben al enorme inspanningen gedaan. "Het probleem zit echter niet bij hen, maar bij de Griekse politieke klasse, die zelf niet genoeg inspanningen doet."

Niets minder dan een rechtstreekse aanval tegenover de Griekse regering onder leiding van Tsipras is dat. "Je praat over hervormingen, maar we zien nooit concrete voorstellen. Ik ben daar kwaad over, want het is niet u en wij die de rekening zullen betalen. Het zijn de gewone Grieken", riep Verhofstadt de Griekse premier met veel gesticulaties toe.

Verhofdstadt wil snel een vijfpuntenplan

Concreet wil de fractievoorzitter van de Europese liberalen binnen de komende 48 uur een concreet hervormingsplan op tafel zien met vijf grote punten.
•Een einde aan het cliëntelisme. "U meneer Tsipras moet daarover wetgeving op tafel leggen en uw eigen cliëntelisme afzweren. Enkele weken geleden werden nog 13 directeurs benoemd binnen het Griekse ministerie van Onderwijs en 12 van hen waren leden van Syriza (de partij van Tsipras, nvdr.) Dàt is de realiteit."
•De publieke sector moet afgeslankt worden. "Ik weet dat dat moeilijk ligt voor een linkse partij, maar 800.000 ambtenaren... dat kan niet werken."
•De publieke banken moeten geprivatiseerd worden.
•De markten en gesloten beroepen moeten geopend worden, zeker voor de jonge mensen.
•Een einde aan de voorrechten van rederijen, de orthodoxe kerk en de politieke partijen. "Ook Syriza krijgt elke dag geld van de Griekse staatsbanken."

"U heeft een keuze, meneer Tsipras"

Pas als Tsipras met zo'n plan naar de kredietverstrekkers stapt, zal Europa haar verantwoordelijkheid kunnen nemen voor wat betreft een schuldherschikking voor Griekenland, liet Verhofstadt verstaan.

En dus heeft de Griekse premier volgens Guy Verhofstadt de keuze: "Hoe wilt u herinnerd worden: als een electoreel accident die zijn volk armer heeft gemaakt of als een echte revolutionaire hervormer. Tachtig procent van uw volk wil in Europa blijven. Toon dat je een echte leider bent en geen valse profeet."

De flamboyante speech van Verhofdstadt tegenover de Griekse premier werd op luid applaus onthaald in het Europees Parlement, Tsipras zelf keek - niet verrassend - bedenkelijk toe.

Umarvlie
08-07-15, 13:31
•Een einde aan het cliëntelisme. "U meneer Tsipras moet daarover wetgeving op tafel leggen en uw eigen cliëntelisme afzweren. Enkele weken geleden werden nog 13 directeurs benoemd binnen het Griekse ministerie van Onderwijs en 12 van hen waren leden van Syriza (de partij van Tsipras, nvdr.) Dàt is de realiteit."
•De publieke sector moet afgeslankt worden. "Ik weet dat dat moeilijk ligt voor een linkse partij, maar 800.000 ambtenaren... dat kan niet werken."
•De publieke banken moeten geprivatiseerd worden.
•De markten en gesloten beroepen moeten geopend worden, zeker voor de jonge mensen.
•Een einde aan de voorrechten van rederijen, de orthodoxe kerk en de politieke partijen. "Ook Syriza krijgt elke dag geld van de Griekse staatsbanken."

Zouden de Grieken echt hiermee gaan komen?

Er is ook nog een 6e punt - belastingen gaan innen.

mark61
08-07-15, 18:44
Ik begrijp er geen ruk van. Ik denk dat Tsipras

a) probeert de EU de zwarte piet toe te spelen door zelf niks te doen, zodat ie later kan zeggen 'de EU heeft ons eruit geflikkerd'

en/of

b) de EU probeert te chanteren; hij schat denk ik in dat de Eurozone te bang is om Griekenland eruit te gooien.

Maar ik weet het niet.

Verder zie ik dit meer als de haves versus de have-nots. Als Griekenland de corruptie gaat aanpakken en de rijken eindelijk belasting moeten gaan betalen, smeren ze em met hun geld, voorzover dat nu al niet buiten Griekenland zit.

En de EU lijkt meer te zitten op 'ik wil mijn geld' dan op 'hoe helpen we Griekenland er weer bovenop'.

Dus wat kan je doen?

Ik heb ook niet de indruk dat Syriza schoon schip wil maken. Ik lees niks over een anti-corruptie task force, of berechting van belastingontduikers, of wat dan ook. Niente.

Het kan de media zijn waardoor je dat niet hoort; ik weet het niet. Onlangs alle gekrakeel staat er ontstellend weinig harde informatie in al die kranten en op al die websites.

En heeft Tsipras al eens erkend dat het uiteindelijk Griekenland's eigen schuld is? Of verwijst ie dan gewoon naar ND en PASOK?

Tomas
08-07-15, 19:14
Het is nu of nooit. Er op of eronder. 5 voor twaalf. Het uur U. etc.

Dat gaat nu al een jaar of 5 zo. Dus waarom niet eeuwig, gokt ie.

Eric de Blois
08-07-15, 19:31
Je kunt de Grieken veel verwijten. Erger zijn de regeringen van landen die vonden dat Griekenland zo nodig mee moest doen met de euro en daar vervolgens bakken met gemeenschapsgeld in een zwart gat hebben gekiept. Tegen beter weten in met geld smijten. De euro zakt in waarde, geld weg. Dit is nog maar het begin van een stevige crisis die ons zeker te wachten staat en die we te danken aan de onverantwoordelijke expansie van Europa. Dit had niet nodig geweest als er in het begin was geluisterd naar de "sceptici". Nu is het alleen afwachten waar de ellende toe zal leiden. Alle mogelijke opties kosten enorm veel geld, dat is zeker. Nu afkoppelen die Grieken. Die crisis komt er toch wel met en zonder Grieken. Dan beter een crisis zonder de Grieken. Ik hoop dat dit het begin is van het uiteenvallen van de Unie. Laten we wel wezen, Griekenland was en is een bananenrepubliek. Geld weggeven verandert daar niets aan. Die donderpreek lijkt heel stoer, maar het verandert niets aan de realiteit. Het is nu dus echt te laat. We zitten in een onomkeerbare situatie die we gekozen hebben door een onverantwoorde expansiedrift. We hadden als het aan een aantal pro-europa-goeroes lag, ook nog wel Turkije kunnen betrekken bij één Europa. Daar gaan nu al miljarden naar toe terwijl ze nog niet eens lid zijn van de EU. Gekken genoeg dus. Voor die gekken is het goed dat de zaak nu op instorten staat. Ah, oh ja, een zwakke euro zou goed zijn voor de export. Maar voor de import is dat slecht wanneer goederen en brandstof daardoor weer duurder worden. Wie dat als eerste gaan merken zijn niet de mensen die deze crisis hebben veroorzaakt, nee dat is jan modaal.

Soldim
08-07-15, 19:46
Ik heb ook niet de indruk dat Syriza schoon schip wil maken. Ik lees niks over een anti-corruptie task force, of berechting van belastingontduikers, of wat dan ook. Niente.


Ik wel (http://www.tagesanzeiger.ch/wirtschaft/Griechenland-erhofft-sich-Milliarden-aus-der-Schweiz/story/30753186), maar dat komt omdat de locale krant er over schrijft omdat het geld natuurlijk uit de kluizen onder de Paradeplatz hier komt.

mark61
08-07-15, 22:05
Ik wel (http://www.tagesanzeiger.ch/wirtschaft/Griechenland-erhofft-sich-Milliarden-aus-der-Schweiz/story/30753186), maar dat komt omdat de locale krant er over schrijft omdat het geld natuurlijk uit de kluizen onder de Paradeplatz hier komt.

:hihi: Bedankt!

21%, das ook weinig...

Ibrah1234
08-07-15, 22:17
Laten we wel wezen, Griekenland was en is een bananenrepubliek. Geld weggeven verandert daar niets aan. Die donderpreek lijkt heel stoer, maar het verandert niets aan de realiteit. Het is nu dus echt te laat. We zitten in een onomkeerbare situatie die we gekozen hebben door een onverantwoorde expansiedrift. We hadden als het aan een aantal pro-europa-goeroes lag, ook nog wel Turkije kunnen betrekken bij één Europa.

Arm of rijk maakt niet uit als de landen zich maar houden aan het stabiliteitspact en de begrotingstekorten binnen de afgesproken bandbreedte houden.

Je noemt Turkije als negatief voorbeeld maar als Turkije lid zou zijn van de EU dan zou het het braafste jongetje van de klas zijn met een staatsschuld van ongeveer 50% van het BNP. In dat licht bezien doet Turkije het veel beter dan Italië, Griekenland, Portugal of Spanje.

Ik denk dat ze Turkije om andere redenen buiten de EU willen houden.

Eric de Blois
09-07-15, 05:57
Arm of rijk maakt niet uit als de landen zich maar houden aan het stabiliteitspact en de begrotingstekorten binnen de afgesproken bandbreedte houden.

Je noemt Turkije als negatief voorbeeld maar als Turkije lid zou zijn van de EU dan zou het het braafste jongetje van de klas zijn met een staatsschuld van ongeveer 50% van het BNP. In dat licht bezien doet Turkije het veel beter dan Italië, Griekenland, Portugal of Spanje.

Ik denk dat ze Turkije om andere redenen buiten de EU willen houden.

Oh ja, Turkije doet het niet zo slecht. Maar waarom moet de EU daar dan zo veel naar toe sluizen? Dat begrijp ik dan weer niet. Waarom niet andersom? Ieder jaar krijgt Turkije 600 milj. van de Europese belastingbetaler. Een kadootje omdat de Turken het economisch zo goed doen. En dan zijn ze nog niet eens EU-lid, want dan zouden Turkije nog veel meer krijgen. Dus zo goed kan het niet gaan met Turkije, anders slaan die miljoenen nergens op.

Ja er zijn culturele redenen om Turkije buiten te houden. Daar ben ik het mee eens.

En dan is daar nog de kwestie Cyprus. In '74 de Turken het eiland binnen. De Turken hebben een sterk nationalistisch instelling die potentiëel gevaarlijk is voor de stabiliteit van de EU. Stel voor dat Turkije gekke dingen gaat doen, dan mogen we daar ook nog aan meedoen, wanneer ze volwaardig lid zouden zijn van de EU. Wat als er een oorlog komt tussen Israël en Iran of Egypte? Dan staat Turkije aan de kant van de Islamitische landen. Nee, daar moeten we helemaal niet aan beginnen.

De Islam is een andere factor om de Turken zoveel mogelijk buiten de deur te houden. De Islam is een factor die overal in de wereld voor conflicten zorgt. Die moet je daarom zoveel mogelijk buiten de deur houden. Er zijn al genoeg moslims in Europa, daar hoeft niet nog meer bij.

Ibrah1234
09-07-15, 07:02
De Islam is een andere factor om de Turken zoveel mogelijk buiten de deur te houden. De Islam is een factor die overal in de wereld voor conflicten zorgt. Die moet je daarom zoveel mogelijk buiten de deur houden. Er zijn al genoeg moslims in Europa, daar hoeft niet nog meer bij.

Turkije is lid van de NAVO en een bondgenoot. Er zullen best wel wal legitieme redenen zijn om Turkije vooralsnog buiten de EU te houden maar religie mag geen reden zijn. Althans zo denk ik erover.

Eric de Blois
09-07-15, 07:42
Turkije is lid van de NAVO en een bondgenoot. Er zullen best wel wal legitieme redenen zijn om Turkije vooralsnog buiten de EU te houden maar religie mag geen reden zijn. Althans zo denk ik erover.

Wat vind jij zelf eigenlijk, zou Turkije wat jou betreft lid mogen worden van de EU?

Ibrah1234
09-07-15, 07:57
Wat vind jij zelf eigenlijk, zou Turkije wat jou betreft lid mogen worden van de EU?

Ja. Waarom niet. Obama heeft meen ik ook eens zoiets geopperd.

Voor een massale instroom van Turken hoeft men niet te vrezen.

RÜCKWANDERUNG (http://www.deutsch-tuerkische-nachrichten.de/2013/03/470905/weg-aus-deutschland-fast-200-000-tuerken-gehen-in-vier-jahren/)

Umarvlie
09-07-15, 09:02
'Griekse deal wordt goedgekeurd'
De Griekse overheid doet er alles aan om zo snel mogelijk een akkoord te sluiten en te zorgen dat er een einde komt aan de onzekerheid. Volgens een woordvoerder zal de regering Tsipras instemmen met een nieuw akkoord dat de komende dagen met de schuldeisers moet worden gesloten.

Dat meldt persbureau Reuters op basis van een interview in de Griekse media. "Ik ben ervan overtuigd dat het akkoord langs Syriza en de regeringscoalitie komt" zei regeringswoordvoerder Gabriel Sakellaridis tegen het Griekse Antenna TV.

De Griekse minister van Energie Lafazanis zei ook snel een overeenkomst te verwachten. Hij zei echter geen zware bezuinigingen te willen die de toekomstperspectieven in het land de nek omdraaien.

Tot maandag pinnen
De tijd begint te dringen, zondag vindt een top plaats van alle EU-landen. Pinautomaten zouden tot maandag nog genoeg geld hebben. Dat heeft voorzitter Louka Katseli van de branchevereniging van banken donderdag gezegd op de Griekse televisiezender Skai TV.

De Griekse banken houden al ruim anderhalve week hun deuren gesloten. Geldopnames bij pinautomaten zijn gelimiteerd tot €60 per persoon per dag. Woensdag besloot de overheid die maatregelen te verlengen tot voorbij het komende weekeinde, waarin een nieuwe eurotop gepland staat over de Griekse schuldenkwestie.

(Bron: Telegraaf)

Oh.. de Griekse regering stemt er mee in .. dan is het goed ...

Eric de Blois
09-07-15, 09:46
De Grieken hebben een schuld aan Nederland openstaan van ongeveer 6 maal de kosten van de noord-zuidlijn in Amsterdam of 36 maal de kosten voor de verbouwing van het Binnenhof.

Nederlandertje
09-07-15, 10:20
Ik begrijp er geen ruk van. Ik denk dat Tsipras

a) probeert de EU de zwarte piet toe te spelen door zelf niks te doen, zodat ie later kan zeggen 'de EU heeft ons eruit geflikkerd'

en/of

b) de EU probeert te chanteren; hij schat denk ik in dat de Eurozone te bang is om Griekenland eruit te gooien.

Maar ik weet het niet.

Verder zie ik dit meer als de haves versus de have-nots. Als Griekenland de corruptie gaat aanpakken en de rijken eindelijk belasting moeten gaan betalen, smeren ze em met hun geld, voorzover dat nu al niet buiten Griekenland zit.

En de EU lijkt meer te zitten op 'ik wil mijn geld' dan op 'hoe helpen we Griekenland er weer bovenop'.

Dus wat kan je doen?

Ik heb ook niet de indruk dat Syriza schoon schip wil maken. Ik lees niks over een anti-corruptie task force, of berechting van belastingontduikers, of wat dan ook. Niente.

Het kan de media zijn waardoor je dat niet hoort; ik weet het niet. Onlangs alle gekrakeel staat er ontstellend weinig harde informatie in al die kranten en op al die websites.

En heeft Tsipras al eens erkend dat het uiteindelijk Griekenland's eigen schuld is? Of verwijst ie dan gewoon naar ND en PASOK?

Hij probeert het net zo lang vol te houden omdat hij een belofte naar de burgers heeft gemaakt. Er kunnen 3 uitkomsten uit voort komen.

1 Hij geeft toe aan de Europese Unie en tegen de Grieken zegt hij ik heb het zo lang mogelijk geprobeerd te voorkomen.

2 Europese Unie geeft toe en de Grieken zijn de overwinnaars.

3 Europese Unie en Griekenland houden hun poot stijf en Griekenland wordt eruit gegooid. Hij zal de Europese Unie de schuld geven.

Olive Yao
09-07-15, 13:33
-
Doelen:
Griekenland komt van zn schulden af. De landen aan welke Griekenland geld schuldig is krijgen hun geld terug. Andere schuldeisers ook; maar dat moet wel afhankelijk zijn van de rol die ze in de afgelopen 10 jaar bij dit debacle gespeeld hebben en of ze ervan geprofiteerd hebben.

Daartoe: hoe komt Griekenland aan geld?

De vraag is hoe de punten op onderstaand lijstje daaraan bijdragen.


G. Verhofstadt
• Een einde aan het cliëntelisme. "U meneer Tsipras moet daarover wetgeving op tafel leggen en uw eigen cliëntelisme afzweren. Enkele weken geleden werden nog 13 directeurs benoemd binnen het Griekse ministerie van Onderwijs en 12 van hen waren leden van Syriza (de partij van Tsipras, nvdr.) Dàt is de realiteit".
• De publieke sector moet afgeslankt worden. "Ik weet dat dat moeilijk ligt voor een linkse partij, maar 800.000 ambtenaren... dat kan niet werken".
• De publieke banken moeten geprivatiseerd worden.
• De markten en gesloten beroepen moeten geopend worden, zeker voor de jonge mensen.
• Een einde aan de voorrechten van rederijen, de orthodoxe kerk en de politieke partijen. "Ook Syriza krijgt elke dag geld van de Griekse staatsbanken".



• Een einde aan het cliëntelisme. "U meneer Tsipras moet daarover wetgeving op tafel leggen en uw eigen cliëntelisme afzweren. Enkele weken geleden werden nog 13 directeurs benoemd binnen het Griekse ministerie van Onderwijs en 12 van hen waren leden van Syriza (de partij van Tsipras, nvdr.) Dàt is de realiteit".

Dat heeft er niets mee te maken. Verhofstadt moet zich daar niet mee bemoeien.


• De publieke sector moet afgeslankt worden. "Ik weet dat dat moeilijk ligt voor een linkse partij, maar 800.000 ambtenaren... dat kan niet werken".

Hier kan Verhofstadt een punt hebben. Maar wat is er de afgelopen jaren al gebeurd? Kan me niet voorstellen dat de publieke sector in de afgelopen jaren niet al sterk verkleind is. Wat doen die ambtenaren? Voor een deel niets?


• De publieke banken moeten geprivatiseerd worden.

Onteigening-door-privatisering. Dat is de agenda. De situatie wordt benut om die aan Griekenland op te leggen.

De griekse economie hoeft daar geen baat bij te hebben.

Als verkoop van publieke banken de griekse staat geld oplevert, zijn de banken dus wat waard; dan kan de gemeenschap ze ook behouden.

Wanneer in crises als deze publieke ondernemingen van de hand worden gedaan, gebeurt dat doorgaans ver onder hun waarde. Vaak zo ver, dat het roof is.


• De markten en gesloten beroepen moeten geopend worden, zeker voor de jonge mensen.

(Markten worden niet voor jonge of oude mensen geopend. Ik neem aan dat hij bedoelt dat dit goed is voor jonge mensen).

“De markten moeten geopend worden” – agenda van laisser faire. Standaardkreet, holle kreet. Kapitaalmarkten ook zeker? Griekse economie hoeft er geen baat bij te hebben.


• Een einde aan de voorrechten van rederijen, de orthodoxe kerk en de politieke partijen. "Ook Syriza krijgt elke dag geld van de Griekse staatsbanken".

Te vaag voor commentaar.

Dit is neoliberaal kapitalistisch gepraat.
De praktijk daarvan wordt aan Griekenland opgelegd. De crisis wordt daarvoor gebruikt. Die werkwijze is niets nieuws maar is integendeel standaard.
(Met groot succes: het aantal financiële en economische crises in de wereld is de laatste decennia sterk afgenomen, in aantal en ernst).

Soldim
09-07-15, 14:15
-
Dat heeft er niets mee te maken. Verhofstadt moet zich daar niet mee bemoeien.


Elke regering/minister doet dat weer, zo komen ze op den duur aan de 800.000 ambtenaren.



Hier kan Verhofstadt een punt hebben. Maar wat is er de afgelopen jaren al gebeurd? Kan me niet voorstellen dat de publieke sector in de afgelopen jaren niet al sterk verkleind is. Wat doen die ambtenaren? Voor een deel niets?


De 3000 of zo ontslagen ambtenaren zijn door Tsipras en co direct weer aangenomen.... dat helpt niet zo bij bezuinigingen.



Onteigening-door-privatisering. Dat is de agenda. De situatie wordt benut om die aan Griekenland op te leggen.

De griekse economie hoeft daar geen baat bij te hebben.

Als verkoop van publieke banken de griekse staat geld oplevert, zijn de banken dus wat waard; dan kan de gemeenschap ze ook behouden.


Tsja, ik weet niet of the Griekse overheid de know-how bezit de banken commercieel te explopiteren. Maakt nu niet meer uit, de banken zijn defacto failliet.



Wanneer in crises als deze publieke ondernemingen van de hand worden gedaan, gebeurt dat doorgaans ver onder hun waarde. Vaak zo ver, dat het roof is.


Dan doet de verkopende partij iets fout.



“De markten moeten geopend worden” – agenda van laisser faire. Standaardkreet, holle kreet. Kapitaalmarkten ook zeker? Griekse economie hoeft er geen baat bij te hebben.


Niets moet... maar in een land dat ergens tussen een aantal Afrikaanse en Aziatische dictaturen op de corruptie ladder staat lijkt me het afbouwen van regelgeving erg zinvol.



Dit is neoliberaal kapitalistisch gepraat.
De praktijk daarvan wordt aan Griekenland opgelegd. De crisis wordt daarvoor gebruikt. Die werkwijze is niets nieuws maar is integendeel standaard.


Tsipras heeft genoeg tijd gehad om met niet kapitalistische ideen te komen. Het probleem si dat de overtuigende cijfers ontbreken.



(Met groot succes: het aantal financiële en economische crises in de wereld is de laatste decennia sterk afgenomen, in aantal en ernst).

Hmmmm.... dat klinkt niet des Yao's??

Marsipulami
09-07-15, 14:56
Ik ben het wel (voor één enkele keer dan toch) met Olive eens, dat een groot deel van de puntjes die Verhofstadt opsomt weinig bijdragen tot financiële gezondmaking, economische groei of een oplossing voor de Griekse schuldproblematiek.

Ik vermoed dat bv in Saudie Arabië ook wel veel cliëntilisme zal bestaan en hebben bepaalde groepen ook privileges, maar in SA hebben ze hun begroting wel op orde en hun schulden onder controle.

Er valt veel te zeggen voor de ideeën van Verhofstadt, maar (behalve inkrimping van het overheidsapparaat) is er geen noodzakelijk verband met de huidige problemen.

3 dingen zijn nodig voor Griekenland:

- Begroting in evenwicht (met abstractie van de intresten op schulden gemaakt in het verleden).
- Marschallplan met uitgebreide investeringen in de Griekse economie.
- Schuldherschikking / kwijtschelding.

Marsipulami
09-07-15, 15:37
"Het applaus voor Tsipras was meer dan dubbel zo lang als dat voor Verhofstadt"

09-07-15, 12.41u - Redactie

De tirade van liberaal fractieleider Guy Verhofstadt tegen de Griekse premier Tsipras was gisteren een van de meest opgemerkte onderdelen van het debat in het Europees parlement. Toch moet dat beeld bijgesteld worden, vindt politiek filosoof Bleri Lleshi in een opgemerkt opiniestuk op Knack.be en opiniesite Joop.nl.

Ook wij schreven het gisteren, dat Guy Verhofstadt een daverend applaus kreeg op de Europese banken nadat hij Tsipras de mantel had uitgeveegd over het cliëntelisme in Griekenland en het feit dat de premier vooral over hervormingen sprak, maar nooit met concrete voorstellen kwam. "Ik ben boos omdat we richting een Grexit aan het slaapwandelen zijn. De laatste maanden zelfs aan het rennen, want Griekenland komt niet met structurele nieuwe voorstellen", foeterde hij.

Maar dat beeld moet bijgesteld, vindt politiek filosoof Bleri Lleshi. "Er zijn minstens een aantal kanttekeningen die we kunnen plaatsen bij de beeldvorming van de media in dit verhaal. Het is op zijn minst een beetje hypocriet dat net Verhofstadt over cliëntelisme begint als je weet dat vorig jaar uit onderzoek van Transparency International bleek dat de meerderheid van de Europese parlementsleden aardig bijklussen door verschillende mandaten te combineren. Nochtans verdienen deze parlementsleden al rond de 12.000 euro per maand, vergoedingen inbegrepen. Een van de grootste bijklussers is... Guy Verhofstadt. Slechts drie Europese parlementsleden doen beter. Verhofstadt heeft minstens elf mandaten en verdient zo meer dan 200.000 euro extra jaarlijks."


"Van alle landen al meeste hervormingen doorgevoerd"

'Griekenland heeft van alle Europese landen de meeste hervormingen doorgevoerd. Blijkbaar zijn Verhofstadt en zijn applaudisserende collega's hiervan niet op de hoogte'


Bleri Lleshi

Lleshi haalt ook het antwoord van Tsipras aan Verhofstadt aan, dat bij de meeste media volgens hem verloren ging. "Tsipras liet het hier niet bij en noemde in minder dan twee minuten de verschillende hervormingen die Griekenland al heeft doorgevoerd en nog wil doorvoeren. (...) Eerlijk gezegd: dat kan geen moeilijke oefening geweest zijn voor hem, want Griekenland heeft van alle Europese landen de meeste hervormingen doorgevoerd. Blijkbaar zijn Verhofstadt en zijn applaudisserende collega's hiervan niet op de hoogte."

"Het applaus van zo'n 20 seconden dat Verhofstadt ten deel viel, werd door de Vlaamse media een 'daverend applaus' genoemd. Tsipras kreeg een dubbel zo lang applaus bij zijn aankomst in het Europees Parlement en na zijn repliek op onder meer Verhofstadt, maar dit leek niet vermeldenswaardig voor onze mainstreammedia."

Verhofstadt zelf bleef vanmorgen op Radio 1 bij zijn kritiek van gisteren, maar noemde "de hoeveelheid applaus niet het belangrijkste". "We hebben geen applausmeters in het parlement. Waar het over gaat zijn de voorstellen."

Ibrah1234
09-07-15, 17:30
- Begroting in evenwicht (met abstractie van de intresten op schulden gemaakt in het verleden).

Dat komt nooit meer in evenwicht als het rendement op Griekse staatsleningen investeerders 20% rendement (risico-opslag) oplevert. Ter adstructie, het rendement op Nederlands en Duits schatkistpapier is minder dan 1%.



- Marschallplan met uitgebreide investeringen in de Griekse economie.
.

Ze hingen al aan het noodfondsinfuus van de EU en IMF. Hoeveel wil je er nog in pompen. Ik ben het met Soldim eens, de banken zijn technisch failliet. Bedrijven kunnen geen producten bestellen bij leveranciers en de productie ligt op zijn gat.



- Schuldherschikking / kwijtschelding.

Niet zinvol als Griekenland niet meewerkt aan de hervormingen. Het is trekken aan een dood paard.

Marsipulami
09-07-15, 17:44
Dat komt nooit meer in evenwicht als het rendement op Griekse staatsleningen investeerders 20% rendement (risico-opslag) oplevert. Ter adstructie, het rendement op Nederlands en Duits schatkistpapier is minder dan 1%.

Daarom zei ik dan ook: (met abstractie van de intresten op schulden gemaakt in het verleden). Griekenland zal zijn schulden nooit kunnen terug betalen. Wat wel mogelijk is dat de schuldenberg niet groter wordt. Dat laatste doel kan je halen door een begroting in evenwicht.


Ze hingen al aan het noodfondsinfuus van de EU en IMF. Hoeveel wil je er nog in pompen. Ik ben het met Soldim eens, de banken zijn technisch failliet. Bedrijven kunnen geen producten bestellen bij leveranciers en de productie ligt op zijn gat.

Dat geld (van EU en IMF) heeft voor 90% moeten dienen om de banken te redden die misgegokt hadden. Er is nog geen geld gegaan naar investeringen om de economie op gang te trekken.


Niet zinvol als Griekenland niet meewerkt aan de hervormingen. Het is trekken aan een dood paard

In welk scenario dan ook grexit of niet, hervormingen of niet. De geldschieters zullen hun geld niet terug zien. Gewoon omdat Griekenland die leningen niet 'kan' terug betalen.

Ibrah1234
11-07-15, 10:37
Er zijn al genoeg moslims in Europa, daar hoeft niet nog meer bij.

Ik omarm standpunten ter rechterzijde van het het politiek spectrum maar ik vind religieuze opvattingen van geen belang. Het kan en mag niet zo zijn dat personen of landen uitgesloten worden van deelname vanwege onwelgevallige religieuze opvattingen.

Mijn probleem met "ultrarechts" is dan ook dat ze uiteindelijk een ommezwaai naar links maken en het individu niet meer op de eerste plaatst stellen maar het collectief belang prevaleren.

De PVV kan ik niet zien als een "rechtse partij" daar ze op deelgebieden raakvlakken heeft met partijen zoals de SP.

super ick
11-07-15, 11:55
Griekenland is een uitwas van het in en in verrotte systeem dat hier expliciet aan het licht komt. Veel teveel geld lenen en blijven lenen. De schuld ligt bij twee partijen. De geldschieters waren geil op de hoge rente die de Grieken in rekening konden worden gebracht en hebben veel te lang 'doorgeleend'.

Even los van de corruptie, wanbeleid, leugens en het niet nakomen van afspraken aan Griekse zijde.

Nooit hadden zij toegelaten mogen worden tot de Eurozone. Maja grootte en politieke correctheid hebben de overhand gehad boven economisch gezond verstand.

Kan me goed voorstellen dat de Griek zich belazerd voelt. Eerst een referendum uitschrijven en de stemmers opjutten tegen te stemmen en er vervolgens je reet mee afvegen.

Dat kan daar nog 'leuk' gaan worden als de beloofde bezuinigingen uitgevoerd gaan worden.

Eric de Blois
11-07-15, 12:17
Ik omarm standpunten ter rechterzijde van het het politiek spectrum maar ik vind religieuze opvattingen van geen belang. Het kan en mag niet zo zijn dat personen of landen uitgesloten worden van deelname vanwege onwelgevallige religieuze opvattingen.

Mijn probleem met "ultrarechts" is dan ook dat ze uiteindelijk een ommezwaai naar links maken en het individu niet meer op de eerste plaatst stellen maar het collectief belang prevaleren.

De PVV kan ik niet zien als een "rechtse partij" daar ze op deelgebieden raakvlakken heeft met partijen zoals de SP.

De PVV en andere "ultrarechtse" partijen, zijn niet extreemrechts. Dat predikaat heeft de media bedacht. Echt ultrarechts is de libertarische partij. Rechtser kan niet. Maar zodra een groep mensen tegen immigratie is, of speciaal tegen de islam, is dat vaak al voldoede om zulke mensen gemakshalve ultrarechts te noemen.

Klopt, religie zou er niet toe moeten doen. Geloven in god is geen enkel bezwaar. Maar de islam is méér dan religie. Het is een politiek en cultureel systeem dat de totale controle van de maatschappij nastreeft. De islam is wet. In het midden-oosten is de islam en de politiek verweven en dat is het overal waar moslims domineren. Komen mensen uit zo'n cultuur naar Europa kun je verwachten dat die dominante cultuur wordt meegenomen. Nu al zie je in Europa een groeiende aanhang van het salafisme. De AIVD ziet het salafisme als een ongewenste stroming. Salafisten preken onverdraagzaamheid en zijn tegen integratie. Dat laatste is natuurlijk onvermijdelijk en geen bezwaar op zichzelf. Het niet meedoen aan de ramadan stuit al op grote bezwaren en dat is een vorm van fundamentalisme. Zie discussie op wsdb over Fatima. Er bestaat geen verlichte Islam. Maar goed, als de meerderheid kiest voor een tolerante politiek ten aanzien van deze intolerante religie, mijn zegen hebben ze. Vroeg of laat zal het ons opbreken, maar dan is het te laat.

Ibrah1234
11-07-15, 13:29
Maar de islam is méér dan religie. Het is een politiek en cultureel systeem dat de totale controle van de maatschappij nastreeft. De islam is wet. In het midden-oosten is de islam en de politiek verweven en dat is het overal waar moslims domineren. Komen mensen uit zo'n cultuur naar Europa kun je verwachten dat die dominante cultuur wordt meegenomen. Nu al zie je in Europa een groeiende aanhang van het salafisme. De AIVD ziet het salafisme als een ongewenste stroming. Salafisten preken onverdraagzaamheid en zijn tegen integratie. Dat laatste is natuurlijk onvermijdelijk en geen bezwaar op zichzelf. Het niet meedoen aan de ramadan stuit al op grote bezwaren en dat is een vorm van fundamentalisme. Zie discussie op wsdb over Fatima. Er bestaat geen verlichte Islam. Maar goed, als de meerderheid kiest voor een tolerante politiek ten aanzien van deze intolerante religie, mijn zegen hebben ze. Vroeg of laat zal het ons opbreken, maar dan is het te laat.

Ik pluk dit zo even uit het partijprogramma van de Liberalistische Partij Nederland. Overigens deel ik deze mening. Godsdienst zou geen issue mogen zijn. Enkele zaken zijn overigens onrealistisch in uitvoering maar dat terzijde.

Maar jij stelt wel dat immigratie prima is als het maar geen moslims zijn?

Liberalistische Partij Nederland:

13. Immigratie

Wij menen dat mensenrechten niet mogen worden ontzegd op basis van nationaliteit. Wij verwelkomen alle vluchtelingen naar ons land en veroordelen de pogingen van de overheid om hen te weerhouden. Wij wijzen ten zeerste alle maatregelen af die werkgevers straffen die buitenlanders zonder werkvergunning aannemen. Zulke maatregelen breidelen de ondernemingsgeest, beperken werknemers in hun vrijheid om te werken en ontmoedigen werkgevers stelselmatig om buitenlanders aan te nemen.

Vreemdelingen zonder identiteitsbewijs mogen niet de fundamentele vrijheden van beweging en arbeid worden ontzegd. Bovendien mag immigratie niet worden beperkt op grond van nationaliteit, ras, godsdienst, politieke overtuiging, leeftijd, seksuele geaardheid, of geslacht.

Daarom pleiten wij voor het intrekken van alle beperkingen van immigratie, afschaffing van de vreemdelingenpolitie en de douane, en amnestie voor allen die het land illegaal binnengekomen zijn. Zulks op voorwaarde dat zij geen bijstand, subsidies, of privileges van overheidswege genieten, direct of indirect. Wij wijzen deze ondersteuning van overheidswege af, net zoals wij deze voor alle andere mensen afwijzen.

super ick
12-07-15, 10:09
Ik pluk dit zo even uit het partijprogramma van de Liberalistische Partij Nederland. Overigens deel ik deze mening. Godsdienst zou geen issue mogen zijn. Enkele zaken zijn overigens onrealistisch in uitvoering maar dat terzijde.

Maar jij stelt wel dat immigratie prima is als het maar geen moslims zijn?

Liberalistische Partij Nederland:

13. Immigratie

Wij menen dat mensenrechten niet mogen worden ontzegd op basis van nationaliteit. Wij verwelkomen alle vluchtelingen naar ons land en veroordelen de pogingen van de overheid om hen te weerhouden. Wij wijzen ten zeerste alle maatregelen af die werkgevers straffen die buitenlanders zonder werkvergunning aannemen. Zulke maatregelen breidelen de ondernemingsgeest, beperken werknemers in hun vrijheid om te werken en ontmoedigen werkgevers stelselmatig om buitenlanders aan te nemen.

Vreemdelingen zonder identiteitsbewijs mogen niet de fundamentele vrijheden van beweging en arbeid worden ontzegd. Bovendien mag immigratie niet worden beperkt op grond van nationaliteit, ras, godsdienst, politieke overtuiging, leeftijd, seksuele geaardheid, of geslacht.

Daarom pleiten wij voor het intrekken van alle beperkingen van immigratie, afschaffing van de vreemdelingenpolitie en de douane, en amnestie voor allen die het land illegaal binnengekomen zijn. Zulks op voorwaarde dat zij geen bijstand, subsidies, of privileges van overheidswege genieten, direct of indirect. Wij wijzen deze ondersteuning van overheidswege af, net zoals wij deze voor alle andere mensen afwijzen.



Eric is toch niet de partijleider? Hij mag toch afwijken van het programma?

Ik denk dat er niet 1 zelfstandig denkende kiezer bestaat die 100% achter het programma van 1 partij kan gaan staan. Sterker, ik durf de stelling wel aan dat minder dan 5% het verkiezingsprogramma echt kent.

Ibrah1234
12-07-15, 12:01
Eric is toch niet de partijleider? Hij mag toch afwijken van het programma?

Ik denk dat er niet 1 zelfstandig denkende kiezer bestaat die 100% achter het programma van 1 partij kan gaan staan. Sterker, ik durf de stelling wel aan dat minder dan 5% het verkiezingsprogramma echt kent.

Natuurlijk mag Eric er zijn eigen mening op na houden maar zijn zienswijze komt meer overeen met de PVV dan met de Liberaristische Partij Nederland. Wilders zegt immers hetzelfde. Stop de immigratie uit moslimlanden.

mark61
12-07-15, 12:23
Kan me goed voorstellen dat de Griek zich belazerd voelt. Eerst een referendum uitschrijven en de stemmers opjutten tegen te stemmen en er vervolgens je reet mee afvegen.

Het gekke is dat de Grieken dat niet zo schijnen te voelen. Mensen zeggen dan, 'ach, hij heeft het geprobeerd'.

Ik denk dan: blijkbaar herkent iedereen de tactiek van de blufpoker, eerst een grote bek opzetten en stoer doen, en dan terugkrabbelen. Beetje leeg macho-gedoe.

Het gevolg is intussen dat niemand die Grieken meer serieus kan nemen.

Ik zag trouwens ook Grieken zeggen dat dat referendum inderdaad de grootste blunder in de Griekse politieke geschiedenis is.

En in Brussel denken ze nou: ze komen opeens met een strenger plan dan wij ooit voorstelden, na een half jaar nee roepen; hoe geloofwaardig zijn die lui nog? Wat is de garantie dat ze al die beloftes gaan uitvoeren?

Ik zie alleen een oplossing met ondertoezichtstelling. Je gedraagt je als een kind; dan moeten volwassenen je controleren. 10.000 EU-ambtenaren naar Athene om over de schouders van de ambtenaren mee te kijken.

Ibrah1234
12-07-15, 22:35
Ik zag trouwens ook Grieken zeggen dat dat referendum inderdaad de grootste blunder in de Griekse politieke geschiedenis is.

Kan dat hier ook dat de overheid een referendum gaat houden op korte termijn en daar ook een dringend stemadvies aan vast knoopt? Geen idee.

mark61
12-07-15, 23:19
Kan dat hier ook dat de overheid een referendum gaat houden op korte termijn en daar ook een dringend stemadvies aan vast knoopt? Geen idee.

Yep, maar niet op korte termijn. Zie het Europese Grondwet-referendum. Al was dat alleen raadplegend. Er was een aparte wet voor nodig om het überhaupt te organiseren.

Niet de overheid brengt dan een advies uit, maar een aantal partijen. Dat is wat anders. In het onderhavige geval waren sommige partijen tegen een referendum, andere voor, en die hadden dan ook een mening, voor of tegen.

Ibrah1234
13-07-15, 06:23
En in Brussel denken ze nou: ze komen opeens met een strenger plan dan wij ooit voorstelden, na een half jaar nee roepen; hoe geloofwaardig zijn die lui nog? Wat is de garantie dat ze al die beloftes gaan uitvoeren?

Is Griekenland nog wel te redden? Ze hebben het nu wederom over noodkredieten maar ondertussen zijn de Griekse banken zijn helemaal leeg gepind de afgelopen weken.

Naast de kapitaalbehoefte Griekse overheid ook zullen de banken een gigantische kapitaalbehoefte hebben om de balansen te versterken om nog te voldoen aan de solvabiliteitseisen. Kan me niet anders voorstellen dan dat de situatie per dag verslechtert.

Uiteraard is technisch gezien alles te redden maar loopt de EU niet het risico dat naast de huidige noodkredieten wellicht een nog grotere kapitaalinjectie nodig is om de Griekse banken overeind te houden?

Er zullen neem ik aan miljoenen Grieken zijn die elke dag 60 euro pinnen. Althans als ik Griek was dan zou ik dat ook doen. Niet ondenkbaar dat de afgelopen weken elke 24 uur een paar honderd miljoen de banken verlaat.

Ik lees dat de Griekse overheid 50 miljard nodig is maar wat gaat het wel niet kosten om de Griekse banken overeind te houden?

Eric de Blois
13-07-15, 08:02
Ik pluk dit zo even uit het partijprogramma van de Liberalistische Partij Nederland. Overigens deel ik deze mening. Godsdienst zou geen issue mogen zijn. Enkele zaken zijn overigens onrealistisch in uitvoering maar dat terzijde.

Maar jij stelt wel dat immigratie prima is als het maar geen moslims zijn?

Liberalistische Partij Nederland:

13. Immigratie

Wij menen dat mensenrechten niet mogen worden ontzegd op basis van nationaliteit. Wij verwelkomen alle vluchtelingen naar ons land en veroordelen de pogingen van de overheid om hen te weerhouden. Wij wijzen ten zeerste alle maatregelen af die werkgevers straffen die buitenlanders zonder werkvergunning aannemen. Zulke maatregelen breidelen de ondernemingsgeest, beperken werknemers in hun vrijheid om te werken en ontmoedigen werkgevers stelselmatig om buitenlanders aan te nemen.

Vreemdelingen zonder identiteitsbewijs mogen niet de fundamentele vrijheden van beweging en arbeid worden ontzegd. Bovendien mag immigratie niet worden beperkt op grond van nationaliteit, ras, godsdienst, politieke overtuiging, leeftijd, seksuele geaardheid, of geslacht.

Daarom pleiten wij voor het intrekken van alle beperkingen van immigratie, afschaffing van de vreemdelingenpolitie en de douane, en amnestie voor allen die het land illegaal binnengekomen zijn. Zulks op voorwaarde dat zij geen bijstand, subsidies, of privileges van overheidswege genieten, direct of indirect. Wij wijzen deze ondersteuning van overheidswege af, net zoals wij deze voor alle andere mensen afwijzen.



Ik heb wel eens op een rechts forum geschreven dat ik vind dat op de hele wereld de grenzen zouden moeten verdwijnen. De wereld is fysiek één. Dat is wel mijn ideaal ja, een ideaal dat ik al had als kind. Helaas zijn er wel een aantal culturen op de wereld die helemaal niet klaar zijn voor één wereld. Culturen die neigen tot het domineren van de hele maatschappij. De islam is daar een voorbeeld van. Tegen de dominantie van de islam is het passieve antwoord van het libertarisme niet opgewassen. Je kunt wel je grenzen openzetten, denken dat het dan vanzelf goedkomt is wel naïef. Het zal niet werken. Volg even de diverse topics over "ramadamvreters" op wsdb en vraag je af of zulke goed geïntergreerde moslims klaar zijn voor diversiteit. Moslims houden niet van diversiteit. Ja, nu ze (nog) in de minderheid zijn, zijn ze pro-multicultuur, uit eigen belang. Wie aandachtig leest op wsdb - ik doe dat - ziet dat dit voor wat betreft de meesten voortkomt uit opportunisme. De islam heeft als doel de hele wereld domineren, waarna de vrede volgt. Aan zo'n soort wereld zonder grenzen heb ik natuurlijk geen enkele behoefte. Ik wil culturen die nog niet klaar zijn voor een wereld zonder grenzen preventief buiten de deur houden.

Verder juich ik wel toe dat de Libertaristische Partij streeft naar een kleine overheid en zo de belastingen sterk wil verminderen. In dat kader hoeft niemand ongvraagd op te draaien voor de wensen of behoeften van anderen. Dat sluit naadloos aan op de vraag die ik hier stelde waarom mensen verplicht worden vluchtelingen te helpen en op te nemen. Die discussie is door een aantal leden opzettelijk en vakkundig om zeep geholpen. Men had niet de minste behoefte aan een discussie. Hulp aan medemensen was een menselijke plicht. Klaar, einde discussie. Vroeg ik naar het waarom dan werd heel laatdunkend gewezen op wat de filosofen over ethiek te zeggen hebben. Ik werd bedolven onder te lezen literatuur. Toen ik vroeg om zelf wat te bedenken werd dit verzoek heel hautain afgewezen. In zo'n grenzeloos arrogant sfeertje is meedoen met de "discussie" totaal zinloos.

De Libertaristische Partij maakt ook een einde aan de geldverkwistende EU. De LP streeft naar een minimale overheid, daar past het graaien van Brussel niet bij. Dan is het afgelopen met roven en smijten met geld.

Als de politiek van lage lasten zou worden geïmplementeerd worden we weer concurerent. Dan hoeven de kosten van bijvoorbeeld de opvang van immigranten of miljardenhulp aan arme lidstaten in de EU niet meer te worden verdisconteerd in de kosten van onze producten en diensten.

super ick
13-07-15, 08:17
Het gekke is dat de Grieken dat niet zo schijnen te voelen. Mensen zeggen dan, 'ach, hij heeft het geprobeerd'.

Ik denk dan: blijkbaar herkent iedereen de tactiek van de blufpoker, eerst een grote bek opzetten en stoer doen, en dan terugkrabbelen. Beetje leeg macho-gedoe.

Het gevolg is intussen dat niemand die Grieken meer serieus kan nemen.

Ik zag trouwens ook Grieken zeggen dat dat referendum inderdaad de grootste blunder in de Griekse politieke geschiedenis is.

En in Brussel denken ze nou: ze komen opeens met een strenger plan dan wij ooit voorstelden, na een half jaar nee roepen; hoe geloofwaardig zijn die lui nog? Wat is de garantie dat ze al die beloftes gaan uitvoeren?

Ik zie alleen een oplossing met ondertoezichtstelling. Je gedraagt je als een kind; dan moeten volwassenen je controleren. 10.000 EU-ambtenaren naar Athene om over de schouders van de ambtenaren mee te kijken.

Het lijkt inderdaad wel een gewoonte.

Een referendum, wat ik overigens een goed politiek instrument vind, moet wel aan enkele voorwaarden voldoen. 1 daarvan lijkt mij dat er wat meer tijd overheen haat dan een paar dagen Odat mensen zich goed kunnen (laten) informeren over de gevolgen van hun stemgedrag. Indien jet een bindend referendum moet de politiek zich neerleggen bij de uitkomst. Nu is het volkomen ongeloofwaardig.
Ik zie wel enige gelijkenis ket het 'referendum' hier over de Europese grondwet. Die werd in een andere verpakking alsnog door de strot geramd. Magoed voordat den Hollander tegenwoordig eens in beweging komt........

Ik heb er geen vertrouwen in dat alle bezuinigingen ook daadwerkelijk doorgevoerd gaan worden.

:) haha, dan heb je heel wat schouders om over mee te kijken. Nog meer ambtenaren. Nee, ik vind dat echt niet kunnen. Landen die dat niet zelf kunnen horen uit de Eurozone te verdwijnen.

Ibrah1234
13-07-15, 11:59
Ik heb wel eens op een rechts forum geschreven dat ik vind dat op de hele wereld de grenzen zouden moeten verdwijnen. De wereld is fysiek één. Dat is wel mijn ideaal ja, een ideaal dat ik al had als kind. Helaas zijn er wel een aantal culturen op de wereld die helemaal niet klaar zijn voor één wereld. Culturen die neigen tot het domineren van de hele maatschappij. De islam is daar een voorbeeld van. Tegen de dominantie van de islam is het passieve antwoord van het libertarisme niet opgewassen. Je kunt wel je grenzen openzetten, denken dat het dan vanzelf goedkomt is wel naïef. Het zal niet werken. Volg even de diverse topics over "ramadamvreters" op wsdb en vraag je af of zulke goed geïntergreerde moslims klaar zijn voor diversiteit. Moslims houden niet van diversiteit. Ja, nu ze (nog) in de minderheid zijn, zijn ze pro-multicultuur, uit eigen belang. Wie aandachtig leest op wsdb - ik doe dat - ziet dat dit voor wat betreft de meesten voortkomt uit opportunisme. De islam heeft als doel de hele wereld domineren, waarna de vrede volgt. Aan zo'n soort wereld zonder grenzen heb ik natuurlijk geen enkele behoefte. Ik wil culturen die nog niet klaar zijn voor een wereld zonder grenzen preventief buiten de deur houden.

Ik zal je een voorbeeld geven. Ooit eens met een blond vriendinnetje naar Marokko geweest en niets anders dan ellende meegemaakt met die geile apies in de kashbah. Alsof vrouwen vogelvrij zijn. Dat meisje durfde niet meer buiten het hotel te komen.

Ik hoor wel meer verhalen van mensen die om die redenen nooit meer een moslimland zullen bezoeken.

Maar als ik als man alleen rondloop zijn het alleraardigste en vriendelijke mensen. De situatie slaat om als ze oestrogeen ruiken. Zelfs tandeloze ouwe gekken in van die pyjama's met puntmutsen komt het testosteron dan uit de neus lopen.

Moet je niet willen hier in Nederland die geïmporteerde hufterigheid. Als ik niet zou oppassen zou ik gezien enkele negatieve ervaringen alle moslims over één kam scheren.

Ik pleit voor opvang in de regio en de buitengrenzen van Europa dicht. Of het allemaal nog wel realistisch is weet ik niet. Ik snap je standpunt heel goed. Je kunt echter geen rem zetten op influx van vluchtelingen met een bepaalde geloofsopvatting. Althans, naar mijn bescheiden mening.

Nederlandertje
13-07-15, 15:15
Arm of rijk maakt niet uit als de landen zich maar houden aan het stabiliteitspact en de begrotingstekorten binnen de afgesproken bandbreedte houden.

Je noemt Turkije als negatief voorbeeld maar als Turkije lid zou zijn van de EU dan zou het het braafste jongetje van de klas zijn met een staatsschuld van ongeveer 50% van het BNP. In dat licht bezien doet Turkije het veel beter dan Italië, Griekenland, Portugal of Spanje.

Ik denk dat ze Turkije om andere redenen buiten de EU willen houden.

Dit zijn de knelpunten.

-*Kwestie Cyprus

-*Vrouwendiscriminatie

-*Persvrijheid

-*Positie van minderheden

-*Onafhankelijkheid rechterlijke macht

Vooral de eerste is een groot punt omdat je bij een organisatie wilt horen maar een onderdeel daarvan niet erkent.

Tomas
13-07-15, 18:51
Ik zal je een voorbeeld geven. Ooit eens met een blond vriendinnetje naar Marokko geweest en niets anders dan ellende meegemaakt met die geile apies in de kashbah. Alsof vrouwen vogelvrij zijn. Dat meisje durfde niet meer buiten het hotel te komen.

Jij bent dus nog nooit in Marokko geweest. Vermoedde al wel vaker dat je een fantast bent. Bij deze is dat wat mij betreft bewezen.

Ibrah1234
13-07-15, 18:55
Jij bent dus nog nooit in Marokko geweest. Vermoedde al wel vaker dat je een fantast bent. Bij deze is dat wat mij betreft bewezen.

Oerdomme opmerking. Waarschijnlijk nog nooit een voet buiten het resort gezet of in je hotelkamer gebleven?

Het Belgisch Ministerie van buitenlandse zaken waarschuwt er zelfs voor dat vrouwen aangevallen kunnen worden en gepaste (bad)kleding dienen te dragen.

Marokko gevaarlijk voor vrouwelijke toeristen (http://nieuws.marokko.nl/36025/britse-krant-marokko-gevaarlijk-voor-vrouwelijke-toeristen/)

super ick
14-07-15, 07:25
Oerdomme opmerking. Waarschijnlijk nog nooit een voet buiten het resort gezet of in je hotelkamer gebleven?

Het Belgisch Ministerie van buitenlandse zaken waarschuwt er zelfs voor dat vrouwen aangevallen kunnen worden en gepaste (bad)kleding dienen te dragen.

Marokko gevaarlijk voor vrouwelijke toeristen (http://nieuws.marokko.nl/36025/britse-krant-marokko-gevaarlijk-voor-vrouwelijke-toeristen/)

Komt dat omdat het moslims zijn?

Ibrah1234
14-07-15, 11:28
Komt dat omdat het moslims zijn?

In Turkije nooit geen last gehad maar dat zegt ook niet veel. Ik zou best nog wel eens op de fiets door Marokko willen trekken. Maar dan zonder vrouwelijk gezelschap.