PDA

Bekijk Volledige Versie : Briljant politiek leider Tsipras: 251/300 Griekse parlementsleden en de EU (trojka) steunen voorstel



Marsipulami
11-07-15, 03:25
Griekenland - Parlement stemt in met besparingsplan

 za 11/07/2015 02:50


Het Griekse parlement heeft deze nacht ingestemd met het besparingsplan van premier Alexis Tsipras. 251 volksvertegenwoordigers hebben "ja" gestemd, 32 stemden "nee" en 8 leden onthielden zich.

In ruil voor allerlei bezuinigingen hoopt het land te kunnen onderhandelen over een nieuw noodsteunpakket van tientallen miljarden euro's.

Volgens de uitgelekte plannen verdwijnt onder meer het gunstige btw-tarief voor de Griekse eilanden, gaan allerlei belastingen omhoog, wordt het pensioenstelsel hervormd en gaat het budget voor Defensie met 300 miljoen euro omlaag. Griekse media meldden dat Tsipras met al die bezuinigingen en hervormingen zo'n 10 tot 12 miljard euro bij elkaar kan sprokkelen.

Nederlandertje
11-07-15, 09:06
Griekenland - Parlement stemt in met besparingsplan

 za 11/07/2015 02:50


Het Griekse parlement heeft deze nacht ingestemd met het besparingsplan van premier Alexis Tsipras. 251 volksvertegenwoordigers hebben "ja" gestemd, 32 stemden "nee" en 8 leden onthielden zich.

In ruil voor allerlei bezuinigingen hoopt het land te kunnen onderhandelen over een nieuw noodsteunpakket van tientallen miljarden euro's.

Volgens de uitgelekte plannen verdwijnt onder meer het gunstige btw-tarief voor de Griekse eilanden, gaan allerlei belastingen omhoog, wordt het pensioenstelsel hervormd en gaat het budget voor Defensie met 300 miljoen euro omlaag. Griekse media meldden dat Tsipras met al die bezuinigingen en hervormingen zo'n 10 tot 12 miljard euro bij elkaar kan sprokkelen.

Weet niet of je het briljant kan noemen. Steeds een grote bek hebben en op het laatste moment met de staart tussen je benen toch ingeven wat de geldschieters graag willen.

mark61
11-07-15, 09:55
Dus al dat gekrakeel was voor niets. Stoer doen op niks af, het land tot de rand van de afgrond brengen.

Als dit in 2011 was gebeurd was het nu niet allemaal zo dramatisch geworden en had het veel minder geld gekost.

Je houdt een referendum; het volk mag het laatste voorstel van de EU accepteren of afwijzen; het wijst het af, en vervolgens kom je zelf met een veel 'erger' plan.

En het volk is niet eens boos ook; 'de baas heeft het geprobeerd en het lukte niet'.

Blufpoker over de rug van je volk en een paar honderd miljoen Europeanen die het mogen betalen.

Bizar volk, Grieken.

Maar dat vond ik al toen ze destijds de Serviërs steunden in de Joegoslavische burgeroorlog. De varkens. Zijn ze nooit voor gestraft.

(Griekenland liet leveranties van diesel door bij de grens, samen met Roemenië, zodat het Servische leger dood en verderf kon zaaien)

Olive Yao
11-07-15, 10:12
-

gaat het budget voor Defensie met 300 miljoen euro omlaag.

Kijk, nu praten we. Is daar van EU-kant al eens op aangedrongen? Verhofstadt zegt dit niet (- dit is zijn agenda niet). Griekenland zat in de afgelopen 10 jaar bij de 5 grootste wapenimporteurs ter wereld. Duitsland leverde een groot deel van die wapens.

Ibrah1234
11-07-15, 10:46
-
Kijk, nu praten we. Is daar van EU-kant al eens op aangedrongen? Verhofstadt zegt dit niet (- dit is zijn agenda niet). Griekenland zat in de afgelopen 10 jaar bij de 5 grootste wapenimporteurs ter wereld. Duitsland leverde een groot deel van die wapens.

Defensie is slechts één van de bezuinigingen.

Hoe een land als Griekenland een grote speler kan zijn in militaire uitgaven is mij een raadsel. Ze hebben een BNP van amper 240 miljard (Nederland 850 miljard $) en geven daarvan iets van 2% uit aan defensie.

Staand leger > 100.000 (incl. dienstplichtigen). Hoe worden die dan betaald? In Zimbabwese dollars?

Budgettair gezien zal het wel allemaal derderangs materiaal zijn en verouderd materiaal wat is gedumpt door andere europese landen.

Nederlandertje
11-07-15, 23:30
-


Kijk, nu praten we. Is daar van EU-kant al eens op aangedrongen? Verhofstadt zegt dit niet (- dit is zijn agenda niet). Griekenland zat in de afgelopen 10 jaar bij de 5 grootste wapenimporteurs ter wereld. Duitsland leverde een groot deel van die wapens.

Moest omlaag met 400 miljoen. Griekenland wou maar 200 miljoen. Nu dus de middenweg gevonden.

Ibrah1234
12-07-15, 01:01
Moest omlaag met 400 miljoen. Griekenland wou maar 200 miljoen. Nu dus de middenweg gevonden.

Als het met 400 miljoen omlaag moest dan staat dat zo ongeveer gelijk aan het opdoeken van het Grieks leger :rolleyes:

Volgens mij is het een broodje aap (http://www.sipri.org/googlemaps/2014_of_at_top_20_imp_map.html) verhaal althans gebaseerd op het voorhanden cijfermateriaal. Ze komen in niet één top-10 lijstje voor als importeur van wapens.

Biggest arms importers


(http://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2015/03/10/saudi-arabia-has-become-the-worlds-biggest-arms-importer-infographic/)

mark61
12-07-15, 01:34
Als het met 400 miljoen omlaag moest dan staat dat zo ongeveer gelijk aan het opdoeken van het Grieks leger :rolleyes:

Je kletst weer eens.

Griekenland: GDP (purchasing power parity): $284.3 billion (2014 est.)

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/nl.html

Military expenditure (% of GDP) Greece 2.2

Military expenditure (% of GDP) | Data | Table (http://data.worldbank.org/indicator/MS.MIL.XPND.GD.ZS)

2,2% van 284 miljard = 6,25 miljard.

Dus nee. 400 miljoen zou dan een reductie zijn van slechts 6,4%.

Erg weinig dus. Griekenland kan rustig zijn defensiebudget halveren, dan zit het ongeveer op Nederlands niveau, relatief. Levert 3 miljard op. Complicerende factor is dat driekwart van dat budget naar salarissen gaat, dus dat betekent ontslag en meer werklozen.

Ibrah1234
12-07-15, 01:48
GDP (purchasing power parity): $284.3 billion (2014 est.)

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/nl.html

Military expenditure (% of GDP) Greece 2.2

Military expenditure (% of GDP) | Data | Table (http://data.worldbank.org/indicator/MS.MIL.XPND.GD.ZS)

2,2% van 284 miljard = 6,25 miljard.

Dus nee. Het zou dan gaan om een reductie van 6,4%.

Erg weinig dus. Griekenland kan rustig zijn defensiebudget halveren, dan zit het ongeveer op Nederlands niveau, relatief.

Klopt als een bus hetgeen je stelt. Maar gezien onderliggende cijfers kan het derhalve nooit een grote speler zijn op het gebied van militaire uitgaven. Inderdaad op niveau Nederland.

Ibrah1234
12-07-15, 01:56
Hoe een land als Griekenland een grote speler kan zijn in militaire uitgaven is mij een raadsel. Ze hebben een BNP van amper 240 miljard (Nederland 850 miljard $) en geven daarvan iets van 2% uit aan defensie.

Staand leger > 100.000 (incl. dienstplichtigen). Hoe worden die dan betaald? In Zimbabwese dollars?

Budgettair gezien zal het wel allemaal derderangs materiaal zijn en verouderd materiaal wat is gedumpt door andere europese landen.


Je kletst weer eens.

Griekenland: GDP (purchasing power parity): $284.3 billion (2014 est.)

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/nl.html

Military expenditure (% of GDP) Greece 2.2

Military expenditure (% of GDP) | Data | Table (http://data.worldbank.org/indicator/MS.MIL.XPND.GD.ZS)



Je herhaalt mijn cijfers wat je hebt "gegoogled". Ouwe knip en plak professor :rolleyes:

Onmogelijk op basis van dit cijfermateriaal een grote speler te zijn. Nederland heeft een hoger defensiebudget en we beschikken nog slechts over een Mickey Mouse leger.

Nederlandertje
12-07-15, 02:30
Je herhaalt mijn cijfers wat je hebt "gegoogled". Ouwe knip en plak professor :rolleyes:

Onmogelijk op basis van dit cijfermateriaal een grote speler te zijn. Nederland heeft een hoger defensiebudget en we beschikken nog slechts over een Mickey Mouse leger.

En jij wou beweren dat jij als die cijfers zo even uit je hoofd wist? Jij hebt ook gewoon gegoogled.

Ibrah1234
12-07-15, 02:36
En jij wou beweren dat jij als die cijfers zo even uit je hoofd wist? Jij hebt ook gewoon gegoogled.

Ik weet uit mijn hoofd idd dat NL ongeveer hetzelfde uitgeeft aan ontwikkelingshulp (om en nabij de 1%). Het BNP is niet zo moeilijk.

Die discussie gaat al jaren binnen de politiek en men vergelijkt de uitgaven defensie met die van ontwikkelingshulp. Ik ben erin geïnteresseerd als oud tankcommandant. De tanks zijn allemaal opgedoekt vanwege bezuinigingen op defensie.

Het actueel Grieks BNP moest ik inderdaad ff googlen :rolleyes:

Nederlandertje
12-07-15, 06:57
Ik weet uit mijn hoofd idd dat NL ongeveer hetzelfde uitgeeft aan ontwikkelingshulp (om en nabij de 1%). Het BNP is niet zo moeilijk.

Die discussie gaat al jaren binnen de politiek en men vergelijkt de uitgaven defensie met die van ontwikkelingshulp. Ik ben erin geïnteresseerd als oud tankcommandant. De tanks zijn allemaal opgedoekt vanwege bezuinigingen op defensie.

Het actueel Grieks BNP moest ik inderdaad ff googlen :rolleyes:

Dus ook knip en plakwerk :hihi:

super ick
12-07-15, 10:55
Je herhaalt mijn cijfers wat je hebt "gegoogled". Ouwe knip en plak professor :rolleyes:

Onmogelijk op basis van dit cijfermateriaal een grote speler te zijn. Nederland heeft een hoger defensiebudget en we beschikken nog slechts over een Mickey Mouse leger.

Wat Marc al opgezocht heeft........3/4 gaat naar salarissen. De Grieken kennende zijn dat militairen op papier. Waarschijnlijk extra banen beloofd bij de verkiezingen.

Hoorde van de week op de radio dat ze 1.000.000 ambtenaren hebben.

Verder kan ik niet zoveel vinden. Hoeveel moet de Griek betalen aan belasting over een modaal salaris, op welke leeftijd gaat hij met pensioen en hoeveel bedraagt dat pensioen, etc.

Hoor wel van vakantiegangers dat ze in de toeristengebieden het een probleem van Athene vinden. Daar stopt de horeca-ondernemer de inhoud van de kassa vaak nog doodleuk in zijn portemonnee aan het eind van de dag.

mark61
12-07-15, 11:22
Je herhaalt mijn cijfers wat je hebt "gegoogled". Ouwe knip en plak professor :rolleyes:

Ja, als je iets wil beweren, vooral concrete cijfers, dan geef je daar even bronnen voor. Wat bedoel je nou met knip- en plakwerk?

Het ging mij om jouw bewering dat 400 miljoen bezuinigen 'het opdoeken van het Griekse leger' zou betekenen.

Ik liet even zien dat dat nergens op sloeg, aangezien dat bedrag net 6,4% van het defensiebudget is. Dat is alles.

mark61
12-07-15, 11:26
Wat Marc al opgezocht heeft........3/4 gaat naar salarissen. De Grieken kennende zijn dat militairen op papier. Waarschijnlijk extra banen beloofd bij de verkiezingen.

Hoorde van de week op de radio dat ze 1.000.000 ambtenaren hebben.

Verder kan ik niet zoveel vinden. Hoeveel moet de Griek betalen aan belasting over een modaal salaris, op welke leeftijd gaat hij met pensioen en hoeveel bedraagt dat pensioen, etc.

Hoor wel van vakantiegangers dat ze in de toeristengebieden het een probleem van Athene vinden. Daar stopt de horeca-ondernemer de inhoud van de kassa vaak nog doodleuk in zijn portemonnee aan het eind van de dag.

Ik heb wat zitten lezen her en der, en de belastingdruk in Griekenland is wel iets lager dan het gemiddelde in de EU, maar niet veel. Verder is de 'schaduweconomie' van Griekenland, het zwarte deel, naar schatting 27%. Dat is erg hoog, maar niet erg veel hoger dan in Italië :hihi:, en ws. lager dan in Bulgarije en Roemenië.

Het schijnt hem vooral te zitten in het niet-innen van BTW en sociale lasten over het witte deel van het BNP. Een incompetente dan wel corruptie belastingdienst, dus.

Over het leger heb ik gevonden dat dat uit 90.000 man bestaat, waarvan 30.000 dienstplichtigen (ik neem aan dat die niets of weinig krijgen) en een ongespecificeerd deel vrijwilligers.

H.P.Pas
12-07-15, 12:25
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_military_expenditure_per_capi ta

Griekenland: $ 1230 per hoofd.
Nederland: $ 759
Turkije: $ 244

Zit denk ik nog wel wat ruimte in.

Ibrah1234
12-07-15, 12:27
Het ging mij om jouw bewering dat 400 miljoen bezuinigen 'het opdoeken van het Griekse leger' zou betekenen.

Nee, het leger zullen ze inderdaad niet hoeven opdoeken.

Ibrah1234
12-07-15, 12:35
Wat Marc al opgezocht heeft........3/4 gaat naar salarissen. De Grieken kennende zijn dat militairen op papier. Waarschijnlijk extra banen beloofd bij de verkiezingen.

Als 3/4 naar salarissen gaat van het totaalbudget van 6 miljard. Snap jij dan nog hoe er nog iets overblijft om maar een waterpistool bij de Bart Smit te kopen? Infrastructuur, kazernes, onderhoud materiaal et cetera.

Wij kunnen hier met een hoger budget amper een fatsoenlijk uitgerust leger op de been houden.

Misschien is e.e.a. het gevolg van Grieks creatief boekhouden :D

Ibrah1234
12-07-15, 23:57
Hoor wel van vakantiegangers dat ze in de toeristengebieden het een probleem van Athene vinden. Daar stopt de horeca-ondernemer de inhoud van de kassa vaak nog doodleuk in zijn portemonnee aan het eind van de dag.

Best wel slim van desbetreffende ondernemer met een eventuele hypotheekschuld die straks mee devalueert met de drachme. Als de ondernemer in kwestie dan met de opgepotte spijkerharde euro's zijn hypotheekschuld (in drachmes) gaat aflossen?

Hier zullen wel weer heel wat slimme jongens een hoop geld aan verdienen.