PDA

Bekijk Volledige Versie : België stuurt radicale imam terug (naar Nederland).



Marsipulami
14-07-15, 04:31
België stuurt voor het eerst radicale imam het land uit




14-07-15, 04.49u - Bron: Belga

Voor het eerst heeft de federale regering de verblijfsvergunning van een radicale imam afgenomen. Het gaat om een Marokkaans-Nederlandse man uit het Luikse Dison, zo staat in De Morgen, Het Laatste Nieuws en de kranten van SudPresse.

De Staatsveiligheid en het Coördinatieorgaan voor de Dreigingsanalyse (OCAD) hadden de prediker al een tijdje in het vizier. Hij zou zeer actief geweest zijn in de extremistische kringen rond Verviers, waar in januari nog twee vermoedelijke terroristen werden gedood bij een politieactie.

"Hij dweept actief met de jonge Algerijn Mohammed Merah die in 2012 in Toulouse drie kinderen en een volwassene doodde in een joodse school", benadrukt staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA).

De imam zal wellicht naar Nederland moeten terugkeren. Francken heeft zijn Nederlandse collega Klaas Dijkhoff al op de hoogte gebracht van de beslissing.

De man heeft wel nog het recht om beroep aan te tekenen bij de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen.

Marsipulami
14-07-15, 07:42
Allez, met dank aan onze staatsveiligheid om deze man zo goed in de gaten te houden. Ik voel me al een stuk veiliger nu ik weet dat deze man theoretisch België moet verlaten om zich enkele km verder in Nederland te hervestigen.

Eric de Blois
14-07-15, 13:57
Allez, met dank aan onze staatsveiligheid om deze man zo goed in de gaten te houden. Ik voel me al een stuk veiliger nu ik weet dat deze man theoretisch België moet verlaten om zich enkele km verder in Nederland te hervestigen.

Ik kan mij dat helemaal voorstellen met die open grenzen. Goede actie. Een aardige geste van onze buren. Laat ook zien hoezeer Europa één is. Hopelijk sluit deze goed geïntegreerde verlichte mohammedaan zich aan bij zijn broeders in Syrië. Nu de andere religieus-extremistische kringen in de buurt van Verviers nog aanpakken en verwijderen uit de samenleving. Dat gaat met het huidige politieke klimaat van tolerantie helemaal lukken.

Marsipulami
14-07-15, 15:13
Ik kan mij dat helemaal voorstellen met die open grenzen. Goede actie. Een aardige geste van onze buren. Laat ook zien hoezeer Europa één is. Hopelijk sluit deze goed geïntegreerde verlichte mohammedaan zich aan bij zijn broeders in Syrië. Nu de andere religieus-extremistische kringen in de buurt van Verviers nog aanpakken en verwijderen uit de samenleving. Dat gaat met het huidige politieke klimaat van tolerantie helemaal lukken.

Tja, het is allemaal niet gemakkelijk. Hoe zou jij het dan aanpakken? Ik denk dat wat veiligheid betreft de maatregel van intrekken Belgische verblijfsvergunning weinig zin heeft als Nederland niet hetzelfde doet. Maar ja, als die man de NL nationaliteit heeft kan Nederland zijn verblijfstitel niet intrekken. Dan moet er volgens mij op zijn minst een ernstige misdaad zijn. Nu vind zijn sympathie voor een moordenaar wel bedenkelijk, maar dat is op zichzelf nog geen misdaad. Wellicht heeft die man een blanco strafblad.

Eric de Blois
14-07-15, 16:50
Tja, het is allemaal niet gemakkelijk. Hoe zou jij het dan aanpakken? Ik denk dat wat veiligheid betreft de maatregel van intrekken Belgische verblijfsvergunning weinig zin heeft als Nederland niet hetzelfde doet. Maar ja, als die man de NL nationaliteit heeft kan Nederland zijn verblijfstitel niet intrekken. Dan moet er volgens mij op zijn minst een ernstige misdaad zijn. Nu vind zijn sympathie voor een moordenaar wel bedenkelijk, maar dat is op zichzelf nog geen misdaad. Wellicht heeft die man een blanco strafblad.

Helaas, niets aan te doen binnen het huidige politieke klimaat. Het is praktisch onoplosbaar tot hij echt in de fout gaat en dan is het te laat voor de slachtoffers. In het kader van de "mensenrechten" moeten we wachten tot hij in de fout gaat ten koste van mensen die dan slachtoffer zullen worden van de vrijheden die deze meneer geniet. Er zijn wel oplossingen, maar die zijn politiek gewoon niet haalbaar. Uitzetten naar Nederland met de open grenzen is geen echte oplossing, zoals ook jij vindt. Deportatie naar een willekeurig land in het midden-oosten zou natuurlijk de beste oplossing zijn of langdurig opsluiten indien deportatie niet mogelijk is.

Zijn verblijfstitel intrekken is slechts een symbolische actie. Zelfs illegalen zijn op legale wijze niet uit te zetten. Nee, ik zie binnen het huidige politieke klimaat op legaal vlak geen praktische oplossing voor dit soort problemen.