PDA

Bekijk Volledige Versie : Eindelijk islamitische secundaire school in België



Marsipulami
16-07-15, 10:10
Eerste islamitische secundaire school opent in september in Schaarbeek


Vandaag om 08:04 door gjs | Bron: BELGA
. .

De vzw Enseignement Confessionnel Islamique de Belgique (ECIB) heeft van de regering van de Franse gemeenschap groen licht gekregen om in september in de gesubsidieerde islamitische school La Vertu in Schaarbeek te starten met een secundaire afdeling. Dat schrijft La Libre Belgique donderdag. Volgens de Franstalige krant gaat het om een primeur in België.

In eerste instantie komen er 120 plaatsen voor scholieren van het eerste en tweede middelbaar. Op termijn is het de bedoeling dat er ook plaats komt voor scholieren van de tweede en derde graad. Er zouden dan 660 plaatsen komen. Op dit moment zijn al 90 leerlingen ingeschreven.

Eric de Blois
16-07-15, 14:24
Een goede ontwikkeling. Soort bij soort. Ik heb het altijd toegejuicht dat moslims naar een eigen school kunnen gaan. Voor atheïsten ook graag een speciale school.

super ick
19-07-15, 08:50
Een goede ontwikkeling. Soort bij soort. Ik heb het altijd toegejuicht dat moslims naar een eigen school kunnen gaan. Voor atheïsten ook graag een speciale school.

Presteren onder de maat, staan afkerig ten opzichte van de maatschappij die hen subsidieert en in vele gevallen is het bestuur corrupt.

Abudhar
19-07-15, 10:22
Presteren onder de maat, staan afkerig ten opzichte van de maatschappij die hen subsidieert en in vele gevallen is het bestuur corrupt.

Je hebt gelijk. Als er sprake is van wangedrag en corruptie.
Maar als de kwaliteit van een degelijk niveau is, en er toezicht is van een externe controle organisme waarom zou je er dan tegen zijn? Of zijn het weer de onderbuikgevoelens die spreken?
Integreren niet assimileren, copain.

Bofko
20-07-15, 03:34
Wat is het verschil tussen integreren en assimileren ?

super ick
20-07-15, 08:33
Je hebt gelijk. Als er sprake is van wangedrag en corruptie.
Maar als de kwaliteit van een degelijk niveau is, en er toezicht is van een externe controle organisme waarom zou je er dan tegen zijn? Of zijn het weer de onderbuikgevoelens die spreken?
Integreren niet assimileren, copain.

Ik ben tegen religieus onderwijs. Ook katholieke en christelijke scholen. Ik vind dat kinderen moeten leren met elkaar om te gaan op jonge leeftijd en niet gescheiden horen te worden op basis van het geloof van hun ouders.
De ouders hebben alle vrijheid hun kind religieus op te voeden maar school hoort daar van weg te blijven.

Alle kindertjes bij elkaar op de openbare school. Weg met het religieuze onderwijs.

Abudhar
20-07-15, 09:55
Les Nederlands nodig, Bof? Er loopt hier ergens een juf rond. Misschien dat zij je kan helpen. Zelf heb ik er geen geduld voor.

H.P.Pas
20-07-15, 10:45
Les Nederlands nodig, Bof? Er loopt hier ergens een juf rond. Misschien dat zij je kan helpen. Zelf heb ik er geen geduld voor.

Dom antwoord op een goede vraag. Je kunt beter.

Abudhar
20-07-15, 12:08
Nee. Ja, maar wil het niet. Laat hem maar vragen stellen die er toe doen. Echte vragen. Als je het verschil niet weet tussen integreren en assimileren, weet hij wel natuurlijk, dan moet je les Nederlands gaan volgen. Ik ben geen leraar.

Eke
20-07-15, 16:51
Alle kindertjes bij elkaar op de openbare school. Weg met het religieuze onderwijs.

Superick, ook ik ben een voorstander van openbaar onderwijs. Als plek waar religies en andere levensbeschouwingen volop de ruimte krijgen om respektvol samen er te zijn .


In het schoolgebouw zijn ook ruimtes beschikbaar om godsdienstlessen te volgen ! De ouders geven hun kinderen daarvoor op.

De leerkrachten/docenten dienen kennis te bezitten van de levensvisies van hun leerlingen en....er positief mee om kunnen gaan.


Het gaat vooral om kwalitatief goede scholen waar respekt voor elkaar normaal is.

mark61
20-07-15, 17:37
Les Nederlands nodig, Bof? Er loopt hier ergens een juf rond. Misschien dat zij je kan helpen. Zelf heb ik er geen geduld voor.

Vertel es? De woorden vallen om de haverklap; niemand die ooit de moeite neemt te vertellen wat ie bedoelt, of wat die woorden zouden betekenen.

mark61
20-07-15, 17:38
Wat is het verschil tussen integreren en assimileren ?

Ik weet alleen dat 'assimileren' 'grotendeels hetzelfde worden' betekent.

Wat 'integreren' betekent weet ik niet; waarschijnlijk omdat daar vele en vage meningen over bestaan.

Abudhar
20-07-15, 18:37
Nein. Ben het zat om het uit te leggen.

Marsipulami
20-07-15, 18:49
- Assimileren betekent aanpassen.
- Integreren betekent aanpassen met behoud van eigenheid.

Hawa
20-07-15, 19:01
Nederland deugt ook niet. Al die vrije scholen zijn er dus genoeg.
In mijn ogen mag dit ook.
Maar politiek moet er gescheiden van zijn.
Maar dit is gewoonweg niet eens het geval.
Stelletje hypocrieten.

super ick
20-07-15, 20:25
Superick, ook ik ben een voorstander van openbaar onderwijs. Als plek waar religies en andere levensbeschouwingen volop de ruimte krijgen om respektvol samen er te zijn .


In het schoolgebouw zijn ook ruimtes beschikbaar om godsdienstlessen te volgen ! De ouders geven hun kinderen daarvoor op.

De leerkrachten/docenten dienen kennis te bezitten van de levensvisies van hun leerlingen en....er positief mee om kunnen gaan.


Het gaat vooral om kwalitatief goede scholen waar respekt voor elkaar normaal is.

Godsdienst kan aan de orde komen in de lessen waar dat relevant is, bijvoorbeeld het vroegere maatschappijleer. Godsdienstlessen is een prive-aangelegenheid, een taak voor kerk, moskee, etc. Niet voor een school.

Marsipulami
20-07-15, 21:50
Godsdienst kan aan de orde komen in de lessen waar dat relevant is, bijvoorbeeld het vroegere maatschappijleer. Godsdienstlessen is een prive-aangelegenheid, een taak voor kerk, moskee, etc. Niet voor een school.


Nee, nee:

- Onderwijs gaat niet enkel over kennisoverdracht, maar ook over overdracht van waarden en normen. Waardenvrij, neutraal onderwijs is gewoon niet mogelijk. Onderwijs heeft ook een opvoedende functie voor kinderen en jongeren.

- Welke waarden en normen men kinderen precies moet bijbrengen of wat het opvoedingsproject precies moet inhouden, daarover is geen consensus. Dat hoeft ook niet.

- Pedagogen en psychologen benadrukken echter dat een goede opvoeding vooral een consequente opvoeding moet zijn, oftewel dat moeder en vader elkaar moeten ondersteunen alsook het thuismilieu en de school (evt andere levenssferen van het kind, sport, buurt, enz. )

- De notie: "Godsdienst is een privé-aangelegenheid." kan een kind in een schizofrene opvoedingssituatie plaatsen als de waarden en normen die een kind thuis meekrijgt op school worden misprezen evt belachelijk gemaakt.

- Een school kan een opvoedkundige brugfunctie vervullen tussen thuismilieu en samenleving. Als godsdienst een taboe wordt op school, dan zijn jongeren gewoon gedwongen om elders op zoek te gaan naar informatie zoals sociale media en allerlei obscure sektarische clubjes. Met alle gevolgen vandien (bv Europese kindsoldaten die in Syrië gaan vechten zonder toestemming van hun ouders.)

- Laat ons de religieuze achtergrond van de kinderen op onze scholen ernstig nemen en er op een positieve manier mee aan de slag gaan op school.

Eke
20-07-15, 22:05
Godsdienst kan aan de orde komen in de lessen waar dat relevant is, bijvoorbeeld het vroegere maatschappijleer. Godsdienstlessen is een prive-aangelegenheid, een taak voor kerk, moskee, etc. Niet voor een school.

Zo ben ik zelf inderdaad opgevoed, Superick. Naar een openbare school en daarnaast zondagschool in de kerk.
Ook waren er op school godsdienstlessen door de dominee van een andere kerkelijke richting, waar ik niet naar toeging. Geen probleem.
Kerstmis was nog in de sfeer van het christendom toendertijd.


Nu niet meer. Er is niets terug te vinden van enige spiritualiteit tijdens het kerstfeest. Althans niet op de openbare school in ons dorp.

Het gaat mij om de geestelijke verrijking die je ook al aan kinderen mee kunt geven.

Waarom wil ik plaats maken voor godsdienstlessen in die openbare school ? Omdat geloven een manier van leven is.
En omdat ik het belangrijk vind dat kinderen hun godsdienst beter leren kennen en leren dat het normaal is dat ze onderdeel zijn van een gemengde schoolsamenleving waar ruimte en respekt is voor elkaars diversiteit.

Abudhar
21-07-15, 06:38
Ik ben het gedeeltelijk eens met wat Eke en Mars hierboven betogen. Al zie ik mezelf seculier en a-religieus wat dat betreft. Je kan niet verwachten dat van alle geloofstrekkingen en culturen(dat woord weer. Vind even geen alternatief) die scheiding gaan/kunnen maken. Het klopt dat het educatief systeem onlosmakelijk verbonden is met geloofsbelijdenis van sommigen. Wat misschien ook een idee is, word al gedeeltelijk gedaan, is verschillende godsdienst pakketten aanbieden op scholen. Waar studenten vrij uit kunnen kiezen, buiten hun verplichte vakken. Of het nou een katholieke school of vrije school is zou niets mogen uit maken. De maatschappij is niet aan het diversifiëren. Hij is al gediversifieerd. Wat heersende partijen nu aan het doen zijn is achter harde feiten aanhollen en moeilijke beslissingen voor hun uitschijven. Terug naar het schoolsysteem; School moet een vrij omgeving blijven waar iedereen zich thuis voelt. Het zou niet zo moeten zijn dat je bvb. bepaalde kledingdracht gaat verbieden op basis van dat het een symbool is van vrouwenonderdrukking. Laat die mensen studeren en zelf uitzoeken welke richting ze op willen. Verbieden leidt, zoals die school nou demonstreert, toch tot een ageer politiek van de mensen zelf.

super ick
21-07-15, 07:27
Nee, nee:

- Onderwijs gaat niet enkel over kennisoverdracht, maar ook over overdracht van waarden en normen. Waardenvrij, neutraal onderwijs is gewoon niet mogelijk. Onderwijs heeft ook een opvoedende functie voor kinderen en jongeren.

- Welke waarden en normen men kinderen precies moet bijbrengen of wat het opvoedingsproject precies moet inhouden, daarover is geen consensus. Dat hoeft ook niet.

- Pedagogen en psychologen benadrukken echter dat een goede opvoeding vooral een consequente opvoeding moet zijn, oftewel dat moeder en vader elkaar moeten ondersteunen alsook het thuismilieu en de school (evt andere levenssferen van het kind, sport, buurt, enz. )

- De notie: "Godsdienst is een privé-aangelegenheid." kan een kind in een schizofrene opvoedingssituatie plaatsen als de waarden en normen die een kind thuis meekrijgt op school worden misprezen evt belachelijk gemaakt.

- Een school kan een opvoedkundige brugfunctie vervullen tussen thuismilieu en samenleving. Als godsdienst een taboe wordt op school, dan zijn jongeren gewoon gedwongen om elders op zoek te gaan naar informatie zoals sociale media en allerlei obscure sektarische clubjes. Met alle gevolgen vandien (bv Europese kindsoldaten die in Syrië gaan vechten zonder toestemming van hun ouders.)

- Laat ons de religieuze achtergrond van de kinderen op onze scholen ernstig nemen en er op een positieve manier mee aan de slag gaan op school.

Man man wat een gewauwel. Waarom denk je dat ik het steeds heb over de religie van de ouders en niet i.t.t. jouw de religieuze kinderen? Ze zijn vier. Die kinderen zijn niet religieus. Hun ouders.

Normen en waarden meegeven. Gaan we weer. God is daarin niet onontbeerlijk. Alsof er op een openbare school geen normen en waarden meegegeven worden. Ook een onzinargument dus.

Nergens zeg ik dat godsdienst een taboe wordt. Laat alle levensovertuigingen aan bod komen zoals ik dat al aangegeven heb.

super ick
21-07-15, 07:31
Zo ben ik zelf inderdaad opgevoed, Superick. Naar een openbare school en daarnaast zondagschool in de kerk.
Ook waren er op school godsdienstlessen door de dominee van een andere kerkelijke richting, waar ik niet naar toeging. Geen probleem.
Kerstmis was nog in de sfeer van het christendom toendertijd.


Nu niet meer. Er is niets terug te vinden van enige spiritualiteit tijdens het kerstfeest. Althans niet op de openbare school in ons dorp.

Het gaat mij om de geestelijke verrijking die je ook al aan kinderen mee kunt geven.

Waarom wil ik plaats maken voor godsdienstlessen in die openbare school ? Omdat geloven een manier van leven is.
En omdat ik het belangrijk vind dat kinderen hun godsdienst beter leren kennen en leren dat het normaal is dat ze onderdeel zijn van een gemengde schoolsamenleving waar ruimte en respekt is voor elkaars diversiteit.

Dat kan prima zonder godsdienstlessen. Respect bijbrengen voor iedereen. Geloof is zelfs meer een splijtzwam dan verbindende factor. Kijk naar de meeste religieuze ouders van de kindertjes. Waren in hun eigen groepje rond en stoten alles af wat afwijkt want ooooooooo dat heeft een slechte invloed. Allemaal eigen groepjes.

Juffrouw_Saartje
21-07-15, 08:10
Les Nederlands nodig, Bof? Er loopt hier ergens een juf rond. Misschien dat zij je kan helpen. Zelf heb ik er geen geduld voor.

Het is niet helemaal redelijk, want je gebruikt zelf die woorden:


Of zijn het weer de onderbuikgevoelens die spreken?
Integreren niet assimileren, copain.

Abudhar
21-07-15, 08:16
Het is niet helemaal redelijk, want je gebruikt zelf die woorden:

Dat was mijn andere ik die dat schreef.

Marsipulami
21-07-15, 14:46
Die kinderen zijn niet religieus. Hun ouders.

Onzin, kinderen zijn wel degelijk religieus.


Alsof er op een openbare school geen normen en waarden meegegeven worden.

Ik kwam hierboven net vertellen dat waardenvrij onderwijs niet bestaat en ook niet mogelijk is. Een openbare school geeft dus zeker waarden en normen mee aan kinderen. De vraag is enkel welke waarden en normen ? Ideaal is als de school en het thuismilieu elkaar versterken in een consequente opvoeding.



Nergens zeg ik dat godsdienst een taboe wordt. Laat alle levensovertuigingen aan bod komen zoals ik dat al aangegeven heb.

Godsdienstles die gegeven wordt door iemand die zelf niet gelovig is, dat is waardeloos. Je gaat ook geen zangles volgen bij iemand die niet kan zingen en geen zwemles bij iemand die niet kan zwemmen of lessen Spaans bij een leraar die geen Spaans spreekt.

Kinderen hebben recht op degelijk onderwijs, ook als het over godsdienst gaat.

Abudhar
21-07-15, 16:38
Onzin, kinderen zijn wel degelijk religieus.

Huhh...?
Zijn is dat het hetzelfde als kunnen?

Marsipulami
21-07-15, 20:10
Huhh...?
Zijn is dat het hetzelfde als kunnen?

Niet relevant, dat geneuzel over termen en nuances.

Abudhar
21-07-15, 20:32
Niet relevant, dat geneuzel over termen en nuances.

Klopt. Maar jij ontwijkt evengoed, waar ik naar toe wil.
Het is nondedjukes, wel belangrijk als je stelt dat kinderen religieus zijn. Die input komt later van de omgeving en van ouders. Zelfs dat eeuwig 'Godsgevoel" komt later pas.

Marsipulami
21-07-15, 21:06
Klopt. Maar jij ontwijkt evengoed, waar ik naar toe wil.
Het is nondedjukes, wel belangrijk als je stelt dat kinderen religieus zijn. Die input komt later van de omgeving en van ouders. Zelfs dat eeuwig 'Godsgevoel" komt later pas.

Fundamentalistische moslims zeggen dat elk kind als moslim wordt geboren en dat het de omgeving van het kind (ouders, e.a.,..) is die het kind op andere gedachten brengt.

Fundamentalistische atheïsten (Zoals super ick hierboven) stellen dat elk kind als atheïst wordt geboren en dat het de ouders zijn die het kind religieuze gedachten aanpraten. Zie bv. deze quote van super ick:




Waarom denk je dat ik het steeds heb over de religie van de ouders en niet i.t.t. jouw de religieuze kinderen? Ze zijn vier. Die kinderen zijn niet religieus. Hun ouders.


Ik laat het gebrekkig taalgebruik van super ick in deze quote even terzijde. (Hij is wellicht nog niet lang genoeg in Nederland om zich op een behoorlijke manier in het Nederlands te kunnen uitdrukken.)

Kinderen hebben in de meeste gevallen wel degelijk een sterk religieus aanvoelen en zijn ontvankelijk voor de duiding daarvan door hun omgeving en het is pas op latere leeftijd dat sommigen onder hen onder invloed van de samenleving religie voor bekeken houden. Het is in ieder geval volkomen fout te denken dat religie enkel een zaak is waar volwassenen mee bezig zijn.

Yup
21-07-15, 22:01
Fundamentalistische moslims zeggen dat elk kind als moslim wordt geboren en dat het de omgeving van het kind (ouders, e.a.,..) is die het kind op andere gedachten brengt.

Fundamentalistische atheïsten (Zoals super ick hierboven) stellen dat elk kind als atheïst wordt geboren en dat het de ouders zijn die het kind religieuze gedachten aanpraten. Zie bv. deze quote van super ick:






Ik laat het gebrekkig taalgebruik van super ick in deze quote even terzijde. (Hij is wellicht nog niet lang genoeg in Nederland om zich op een behoorlijke manier in het Nederlands te kunnen uitdrukken.)

Kinderen hebben in de meeste gevallen wel degelijk een sterk religieus aanvoelen en zijn ontvankelijk voor de duiding daarvan door hun omgeving en het is pas op latere leeftijd dat sommigen onder hen onder invloed van de samenleving religie voor bekeken houden. Het is in ieder geval volkomen fout te denken dat religie enkel een zaak is waar volwassenen mee bezig zijn.


Kinderen geloven o.a. in: Kaboutertjes, monsters onder het bed, sinterklaas en piet, de paashaas etc.

Abudhar
21-07-15, 22:25
Fundamentalistische moslims zeggen dat elk kind als moslim wordt geboren en dat het de omgeving van het kind (ouders, e.a.,..) is die het kind op andere gedachten brengt.

Fundamentalistische atheïsten (Zoals super ick hierboven) stellen dat elk kind als atheïst wordt geboren en dat het de ouders zijn die het kind religieuze gedachten aanpraten. Zie bv. deze quote van super ick:

Dit is gewoon een mening die nergens op stoelt. Hoe zit het dan met gematigden van beide kampen? Hebben die daar een andere visie over?

Marsipulami
22-07-15, 07:06
Kinderen geloven o.a. in: Kaboutertjes, monsters onder het bed, sinterklaas en piet, de paashaas etc.

Juist ja, kinderen hebben van nature een aanleg om te geloven, op latere leeftijd leren ze dan ware van valse geloofsvoorstellingen te onderscheiden.

Marsipulami
22-07-15, 07:11
Dit is gewoon een mening die nergens op stoelt. Hoe zit het dan met gematigden van beide kampen? Hebben die daar een andere visie over?

Kinderen zijn niet atheïstisch. Atheïsme is eerder een kenmerk van verzuurde volwassenen.

super ick
22-07-15, 07:31
Onzin, kinderen zijn wel degelijk religieus.



Ik kwam hierboven net vertellen dat waardenvrij onderwijs niet bestaat en ook niet mogelijk is. Een openbare school geeft dus zeker waarden en normen mee aan kinderen. De vraag is enkel welke waarden en normen ? Ideaal is als de school en het thuismilieu elkaar versterken in een consequente opvoeding.




Godsdienstles die gegeven wordt door iemand die zelf niet gelovig is, dat is waardeloos. Je gaat ook geen zangles volgen bij iemand die niet kan zingen en geen zwemles bij iemand die niet kan zwemmen of lessen Spaans bij een leraar die geen Spaans spreekt.

Kinderen hebben recht op degelijk onderwijs, ook als het over godsdienst gaat.

Kinderen van vier zijn niet religieus. Die apen hun ouders na.

Normen en waarden hebben niets met geloof te maken. Respectvol met een ander omgaan, behandel die ander zoals jezelf behandelt wilt worden. Niet schelden en vloeken, netjes luisteren, etc, etc. Waarden voor ieder kind.

Je maakt belachelijke vergelijkingen. Als je de vergelijking dan enigzins zuiver wilt houden dan zou je volgens jou alleen Spaans kunnen leren van een Spanjaard.
Het gaat mij om het kennis laten maken en respect opbrengen voor elkaars levensovertuiging. Het moet nogal druk worden op die scholen, Boedistische priesters, Hindoe, sjiietische en Soenitische imam, katholieke (let op je kindjes), protestante, hervormde, Jehova, ga zo kaar door.
Kinderen zitten op school om goed te leren rekenen, schrijven, etc.

Religie doen de ouders maar.

super ick
22-07-15, 07:36
Ik laat het gebrekkig taalgebruik van super ick in deze quote even terzijde. (Hij is wellicht nog niet lang genoeg in Nederland om zich op een behoorlijke manier in het Nederlands te kunnen uitdrukken.)

Kinderen hebben in de meeste gevallen wel degelijk een sterk religieus aanvoelen en zijn ontvankelijk voor de duiding daarvan door hun omgeving en het is pas op latere leeftijd dat sommigen onder hen onder invloed van de samenleving religie voor bekeken houden. Het is in ieder geval volkomen fout te denken dat religie enkel een zaak is waar volwassenen mee bezig zijn.

Tijdsdruk. Ik type het op zoals het opkomt en neem de tijd niet om netjes te formuleren of op de kommaatjes te letten. Je begrijpt mij uitstekend. Als de irritatie daardoor te groot wordt dan reageer je toch niet?

Nokken nu met je onzin over het geloof van kinderen. Tot hun 6 e geloven ze in Sint en Piet. Zo serieus is hun geloof dus. Als E er achter komen dat alles nep is halen ze hun schouders op en 'leven' gewoon door. Ik heb nog niet gehoord dat ze daardoor bij een psychiater belanden.

Yup
22-07-15, 09:24
Juist ja, kinderen hebben van nature een aanleg om te geloven, op latere leeftijd leren ze dan ware van valse geloofsvoorstellingen te onderscheiden.

Zolang kinderen en volwassenen vrij worden gelaten in hetgeen zij als 'waar' aannemen. Sommige geloofsclubjes hebben daar moeite mee.

Scholen hebben een belangrijke taak in het onderwijzen van kinderen. Godsdienst hoort daar wat mij betreft niet tussen. Religie is een privezaak! Voldoende aandacht schenken aan de diverse geloofsvormen gaat ten koste van het reken- en taalonderwijs! Door de taken die de afgelopen jaren op het bordje van de basisschool zijn terechtgekomen, is er naar mijn mening momenteel te weinig aandacht voor de normale lessen. Dat wreekt zich bijvoorbeeld op de achterstandsschool waar ik les geef.

Yup
22-07-15, 09:35
Kinderen zijn niet atheïstisch. Atheïsme is eerder een kenmerk van verzuurde volwassenen.

Domme opmerking gemaakt door een gelovige die weigert respect op te brengen voor de vrijheid van godsdienst.

Marsipulami
22-07-15, 09:42
Scholen hebben een belangrijke taak in het onderwijzen van kinderen. Godsdienst hoort daar wat mij betreft niet tussen.

Religie speelt een belangrijke rol in de samenleving. Als onderwijs de bedoeling heeft om kinderen voor te bereiden op een leven in die samenleving dan hoort daar ook degelijk godsdienstonderwijs bij.

Marsipulami
22-07-15, 09:45
Domme opmerking gemaakt door een gelovige die weigert respect op te brengen voor de vrijheid van godsdienst.

De pot verwijt de ketel.

Abudhar
22-07-15, 11:14
Kinderen zijn niet atheïstisch. Atheïsme is eerder een kenmerk van verzuurde volwassenen.

Oh ja? Nou, Radio Maria is rommel.

Yup
22-07-15, 11:40
De pot verwijt de ketel.


Nee..

Yup
22-07-15, 11:47
Religie speelt een belangrijke rol in de samenleving. Als onderwijs de bedoeling heeft om kinderen voor te bereiden op een leven in die samenleving dan hoort daar ook degelijk godsdienstonderwijs bij.

Dan moeten alle vormen van geloof belicht worden, ook het niet geloven. Het zal je niet verbazen dat vooral de religieuze ouders moeite hebben met dat aspect. Godsdienstonderwijs vinden zij geweldig, zolang het vooral de eigen religie is die onderwezen wordt! Aandacht voor enkele andere religies is oke, zolang maar duidelijk is dat hun eigen religie de beste keus is.

H.P.Pas
22-07-15, 12:21
Juist ja, kinderen hebben van nature een aanleg om te geloven,

Bien sûr (http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b6951625f).

Marsipulami
22-07-15, 14:12
Oh ja? Nou, Radio Maria is rommel.

:hihi: Vind ik eigenlijk ook.