PDA

Bekijk Volledige Versie : Oudste koranfragmenten gevonden in Birmingham University



Marsipulami
22-07-15, 13:40
"Oudste" koranfragmenten gevonden in Birmingham University

wo 22/07/2015 - 10:53 Ellen Maerevoet

De universiteit van Birmingham laat weten dat ze mogelijk de oudste fragmenten van een koran in haar bezit heeft. Het manuscript blijkt na onderzoek via koolstofdatering 1.370 jaar oud te zijn. Dat betekent dat de schrijver ervan in dezelfde tijd geleefd heeft als de profeet Mohammed.

De fragmenten lagen al een eeuw in de universiteitsbibliotheek zonder dat iemand wist dat ze zo oud waren. Muhammed Isa Waley, een expert van The British Library, noemt het een "opwindende ontdekking" die moslims "erg blij" zal maken.

"Zelfs in hun wildste dromen hadden onze onderzoekers niet durven hopen dat het manuscript zo oud zou zijn", vertelt Susan Worrall, directeur van de speciale collecties, aan BBC News.

De tests werden uitgevoerd door de Radiocarbon Accelerator Unit van de Oxford University. Uit de data blijkt dat het perkament, met een waarschijnlijkheid van meer dan 95%, uit de periode tussen 568 en 645 dateert. "De profeet Mohammed zou de openbaringen, die de grondslag van de Islam vormen, tussen 610 en 632, ontvangen hebben", zegt David Thomas, professor Islam aan de universiteit van Birmingham. De schrijver van het manuscript kan dus in dezelfde tijd als profeet Mohammed geleefd hebben. "Hij heeft hem misschien gezien, hij heeft hem misschien horen preken", zegt hij.

In andere collecties zitten mogelijk nog manuscripten die uit deze periode dateren, maar sowieso hoort dit manuscript nu bij de oudste. Het maakt deel uit van de Mingana Collection, een verzameling van meer dan 3.000 documenten uit het Midden-Oosten, die in de jaren 20 verzameld werden door Alphonse Mingana. Voor zijn reizen naar het Midden-Oosten werd hij gesponsord door de Britse zakenman Edward Cadbury.

Abudhar
22-07-15, 13:51
Nee, Mars. Rev is je voor.

http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/383409-oudste-koranfragmenten-ter-wereld-de-tijd-de-profeet-gevonden-birmingham.html

mark61
22-07-15, 17:42
Het feit dat het perkament zo oud is zegt niet noodzakelijkerwijs iets over de ouderdom van het handschrift.


"Hij heeft hem misschien gezien, hij heeft hem misschien horen preken"

Dat is niet zó bijzonder, want dat geldt ook voor de redacteur van de Koran zoals we die nu kennen, Zayd ibn Thabit.

Marsipulami
22-07-15, 17:45
Ik zou wel eens weten hoe lang die fragmenten zijn en of de tekst helemaal overeenkomt met de tekst die we nu kennen.

mark61
22-07-15, 17:53
Ik zou wel eens weten hoe lang die fragmenten zijn en of de tekst helemaal overeenkomt met de tekst die we nu kennen.

De lengte is niet zo boeiend.

Dat tweede is wel interessant. Al is bekend dat er aanvankelijk alternatieve teksten (met kleine verschillen) circuleerden, maar de meeste zijn vernietigd of verloren gegaan. Wereldschokkend zijn die varianten evenwel niet.

The_Grand_Wazoo
22-07-15, 21:25
Ik kan mij herinneren van betogen van Gual Juynbol, een jeugdvriend van min vader, dat de wetenschappelijke discussie veeleer over de hadith gaat.
Volgens hem betroffen dat voor het merendeel pre-islamitische verhalen. Maar aangezien er binnen de islam geen plaats is voor pre-islamitische wijsheid (een hebbelijkheid die je hier wel terug ziet komen in de curieuze neiging de oud testamentische profeten als eigenlijke moslims op te voeren), zouden de pre-islamitische wijzen gaandeweg zijn vervangen door de profeet zelf, met hier en daar een navolger.
Islamitische arabisten zouden niet in staat zijn dit te onderkennen doordat zij niet in staat zouden zijn een kritische distantie tor de teksten te bewaren. Bovendien zou dit niet worden geaccepteerd door de geestelijkheid en zou een wetenschapper onmiddellijk een dodelijke fatwa aan zijn broek hebben. Een stelling die met Rushdie en Charlie d'Hebdo in het achterhoofd, aannemelijk schijnt.

mark61
23-07-15, 17:50
Ik kan mij herinneren van betogen van Gual Juynboll, een jeugdvriend van min vader, dat de wetenschappelijke discussie veeleer over de hadith gaat.
Volgens hem betroffen dat voor het merendeel pre-islamitische verhalen.

Telg uit een indrukwekkende dynastie islamologen / arabisten :)

Oh, dat is nieuws voor mij. Evengoed kan je zo'n stelling waarschijnlijk nooit meer bewijzen, aangezien er bij mijn weten buitengewoon weinig van pre-islamitische literatuur over is, en dan nog grotendeels via via. Er werd nauwelijks geschreven.

Charlus
23-07-15, 19:37
Volgens hem zouden zouden zouden zou zou
aannemelijk schijnt.
Geleuter kortom.

CONTRA
23-07-15, 21:02
Volgens hem betroffen dat voor het merendeel pre-islamitische verhalen.

klinkt opzich plausibel. elke religie bortduurt voort op voorgaande religies. dat doet de islam openlyk mbt jodendom en kristendom, maar het zal ook vast allerlei gebruiken en opvattingen van lokale heidense geloven geabsorbeerd hebben.

juynboll was van mening dat de overleveringen voor het gros na de dood van mohammed verzonnen waren om opvattingen van machthebbers en geleerden meer autoriteit te geven. als het daarnaast ook pre-islamitische verhalen waren dan ondermynt dat toch zyn theorie dat die verhalen pas lang na de dood van mohammed verzonnen en vervalsd zyn?


Islamitische arabisten zouden niet in staat zijn dit te onderkennen doordat zij niet in staat zouden zijn een kritische distantie tor de teksten te bewaren. Bovendien zou dit niet worden geaccepteerd door de geestelijkheid en zou een wetenschapper onmiddellijk een dodelijke fatwa aan zijn broek hebben. Een stelling die met Rushdie en Charlie d'Hebdo in het achterhoofd, aannemelijk schijnt.

juynboll was een wetenschapper. die is toch nooit bedreigd?

The_Grand_Wazoo
23-07-15, 23:37
Nooit bedreigd, maar toen hij er aan systematisch aan begon te werken speelde de Rushdie.

De fijnheden weet ik niet helemaal meer. Ik zag hem aan het kerstdiners en die waren luidruchtig, met twaalf goedgebekte mensen waaronder een paar zilverruggen, of contenders to ...

Charlus
24-07-15, 13:17
juynboll was van mening dat de overleveringen voor het gros na de dood van mohammed verzonnen waren
Natuurlijk is het gros zoniet alles verzonnen.
Niet-moslims nemen hier verrast kennis van? Hadden ze in de verste verte niet verwacht? Djiezus.

Hawa
24-07-15, 17:02
De meeste overleveringen zijn in het vertellen, wat je oerouders nog weten.

Maar in christelijke landen zoals in Duitsland is veel studie gedaan naar het Arabische schrift.
Ook in Leiden in Nederland weet men veel van Arabisch teksten omdat ze Arabisch hebben gestudeerd.

Zoals Hans Jansen wist ook veel en velen met hem.

Niemand heeft ooit Koran in kwaad daglicht gesteld.

Dat doen al die jihadies die denken dat je met al die kwaadwillende koran tekst de hele wereld kan gaan veroveren.

Jihad betekent in mijn ogen nog altijd beter mens te worden.
Als individu beter mens te worden van al die massa.

Bij heil en zegen
begin met jezelf.

fijne dag met zijn allen.

CONTRA
24-07-15, 19:23
De fijnheden weet ik niet helemaal meer. Ik zag hem aan het kerstdiners en die waren luidruchtig, met twaalf goedgebekte mensen waaronder een paar zilverruggen, of contenders to ...

:hihi:

The_Grand_Wazoo
25-07-15, 00:46
Natuurlijk is het gros zoniet alles verzonnen.
Niet-moslims nemen hier verrast kennis van? Hadden ze in de verste verte niet verwacht? Djiezus.

Dat is nogal terzijde het punt. Hij wilde tekstuologisch en thematisch de oorsprong achterhalen. Daarmee kwam hij als ik het mij goed herinner in Voor India uit ;en voor je me het gaat vragen, geen idee waar dat mag zijn, maar het klinkt sprookjesachtig, het zal dus wel herinnering wezen.

mark61
25-07-15, 07:46
Das een VOC-term: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_Voor-Indi%C3%AB

En dat is ook niet zo gek. Het concept bijvoorbeeld van de 'afscheiding' van vrouwen van mannen (purdah) komt uit het Iraans-Indische cultuurgebied. Niks Arabisch aan. De dualiteit van goed en kwaad, god en duivel trouwens ook.

super ick
26-07-15, 11:05
Stel je voor dat de fragmenten signafikant andere inhoud zouden hebben....

Denk dat geloven in beton gegoten zijn en een eventueel veranderingsproces alleen mettertijd kan gaan. Er zou ineens niet veel veranderen. Men zou over elkaar rollen om de interpretatie of de waarde ervan in twijfel trekken.

Ibrah1234
26-07-15, 13:18
Straks blijkt nog dat iedereen het bij het verkeerde eind had.

19891

Hawa
28-07-15, 18:23
Het inbinden van de voetjes van Chinese meisjes was wel voorouder hoe men omspringt met meisjes en vrouwen die niks mogen weten. Mannen en vooral vrouwen waren weer die schepsels die hun eigen dochters klaar maakten voor het huwelijk. Hoe mooier het ingebonden voetje(de lelie) des te meer haar man zich kon pronken met die vrouw als mak schaap.
Men bukte ook voor de macht. Men bukte om de zeven stappen in lange afstanden.

Het bukken zie je nu terug in islam.
Maar je bukt voor Allah niet voor machthebbers.

Vrouwen waren niks waard. Maar dat zie je overal in culturen.
Daar hoeven we niet islam voor te straffen.
Die achterlijkheid zie je nog steeds overal en nergens.

super ick
29-07-15, 07:33
Het inbinden van de voetjes van Chinese meisjes was wel voorouder hoe men omspringt met meisjes en vrouwen die niks mogen weten. Mannen en vooral vrouwen waren weer die schepsels die hun eigen dochters klaar maakten voor het huwelijk. Hoe mooier het ingebonden voetje(de lelie) des te meer haar man zich kon pronken met die vrouw als mak schaap.
Men bukte ook voor de macht. Men bukte om de zeven stappen in lange afstanden.

Het bukken zie je nu terug in islam.
Maar je bukt voor Allah niet voor machthebbers.

Vrouwen waren niks waard. Maar dat zie je overal in culturen.
Daar hoeven we niet islam voor te straffen.
Die achterlijkheid zie je nog steeds overal en nergens.

Juist een god zou daar een eind aan moeten maken. Die is oneindig wijs.