PDA

Bekijk Volledige Versie : Moroccan economy



Abudhar
28-07-15, 10:34
Not for the prying eyed, poor minded wanderer.

Marsipulami
29-07-15, 13:34
Wat is het punt ?

Marsipulami
29-07-15, 15:17
Geen. Marokkaans forum toch? Marokkaans economisch nieuws voor de liefhebbers.
Wat is jouw punt, Mars?

Europa heeft alles te winnen met een bloeiende Marokkaanse economie.

mark61
30-07-15, 00:30
Belangwekkend artikel. Staan diverse treffende thema's in.
Zoals de actieve rol van de marokkaanse overheid - onmisbaar voor economische ontwikkeling.
En de focus op maak-industrie, heel verstandig.

China ziet de hele wereld als een basis voor maak-industrie :hihi:

Hoezo is dat verstandig? Maak-industrie is over het algemeen iets voor lage-lonenlanden. Dat is Marokko alvast niet, op wereldschaal bezien. Bovendien vraag ik me af waar die produkten heen moeten. Afrika, schat ik. Europa heeft, of trekt anders, tariefmuren (op).

Verder is het zo dat als de Marokkaanse overheid zich ergens mee bemoeit, dat meestal betekent dat de koning en zijn maats een dikke vinger in de strooppot hebben. Niet dat ze moeite doen het hele land te ontwikkelen, of de werkgelegenheid te bevorderen, of arbeidersrechten, of wat dan ook.

Magoed, langzaam verandert het wel ten goede. Wat mij betreft breidt de EU zich vanuit Marokko en Turkije uit zodat de Middellandse zee een gezellige binnenzee wordt.

Auw, niet slaan, Superick. Ik denk niet dat mijn toekomstvisie momenteel erg realistisch is :slaap:

mark61
30-07-15, 05:00
Marokko is een lage-loon land. Nog wel.

Dus meer investeren in opleidingen in voornamelijk het Engels.

Nou, dat was het even, in de 70-er jaren. Eerst had je 'gastarbeid', toen bedachten producenten dat het nog goedkoper was om de fabriek naar de arbeiders te brengen (ipv. de arbeiders naar de fabrieken hier), maar nog geen 10 jaar later verdween de textielindustrie uit Marokko en Tunesië naar India, Pakistan, vervolgens Bangladesh, om nu te zijn geland in het absolute afvoerputje van de wereld: Cambodja.

Ja, das hoog tijd. Kan je meteen die oude Franssprekende, -opgeleide, -geïndoctrineerde elite dumpen :lachu:

In (de rest van) Franssprekend Afrika is die trend ook al op gang aan het komen. Steeds meer Africains krijgen door hoe ze door Frankrijk genaaid worden :hihi: Ik kwam veel Franstalige Afrikanen tegen in Ghana en Nigeria, dat leken hen plekken waar je meer kon leren, beleven en doen dan waar ze vandaan kwamen. Engelssprekende landen zijn over het algemeen ook veel vrijer.

mark61
30-07-15, 20:04
Ik stel me op het standpunt dat maak-industrie voor alle economieën nodig is om gezond te zijn.

Met alle respect, maar dat is een hopeloos ouderwets standpunt. Dat schurkt aan tegen het idee van autarkie. Intussen is vrijwel iedereen ervan overtuigd dat autarkie romantisch en lollig is, maar volkomen inefficiënt en onhandig. Daar wordt geen land rijk van.

Case in point: India. 40 jaar stagnatie na de onafhankelijkheid. Geen concurrentie, monopolisten, dus men kon zich veroorloven waardeloze troep te produceren tegen hoge prijzen. Werd geen Indiër blij van, behalve de bazen / rijken.


De dienstensector is niet genoeg

Moderne economieën draaien vnl. op de dienstensector. In any case moet elk land doen waar het goed in is. Waar Marokko specifiek goed in is, ik heb geen idee. Ze zouden beter hun eigen vis vangen en verwerken, in plaats van die visrechten voor een habbekrats aan de EU te verkopen.

Typisch het beleid van een koning die aan niemand verantwoording schuldig is, maar graag zelf mag graaien. Hij heeft zijn procentjes binnen, verder heeft niemand er wat aan. Het volk moet maar zien.


Andere factor, via eigen maak-industrie kunnen economieën de 'toegevoegde waarde-ladder' opklimmen, zoals dat heet (weet niet waar Marokko daar nu staat).

Toegevoegde waarde komt vandaag de dag eerder uit de dienstensector dan uit de maak-industrie. Je zit echt met je hoofd in de 50-er jaren van de 20e eeuw. Alleen niche-activiteiten met toegevoegde waarde, zoals de Duitse auto-industrie, doen het echt goed. Verder werkt robotisering en efficiëntie, tot op zekere hoogte.


De producten kunnen naar Afrika. In het artikel komen Marokko's economische banden met Senegal voor (of las ik dat in een ander artikel? Weet het niet meer). Dat is goed voor die regio van Afrika.

Marokko kan nooit of te nimmer concurreren met China en de rest van Oost-Azië waar het gaat om (duurzame) consumptiegoederen. Afrika zit vol met Chinese spullen. I tell ya.


Om cynisch van te worden. Want voor de pseudo-hiv's wordt het dogma van vrijhandel rondgebazuind.

Jah das de lol, vrijhandel voor het westen in Afrika, protectie tegen Afrikaanse produkten.


Ik ben voor uitbreiding van economische banden van Europa met de maghreb, tegen Turkije in de EU, zoals het er nu toegaat.

In zekere zin gaat het nu in Turkije er zo aan toe omdat de EEG in 1961 Turkije weigerde toe te laten. Ik ben dus voor, want lidmaatschap van de EU stelt strenge eisen aan een land, zeker ook qua mensenrechten en democratie.

Mensen zien het verkeerd om. Je wacht niet met lidmaatschap tot een land geschikt is, je maakt een land lid om het te dwingen geschikt te worden.

Portugal, Spanje en Griekenland kwamen net uit een dictatuur toen ze lid werden, nauwelijks ervaring met democratie, maar opname in de EEG wees hen de weg. Turkije beleefde in 1961 een linkse, democratische staatsgreep van het leger (de enige van de 3,5 staatsgrepen sinds 1961). Het leger stond toen in Turkije voor progressie en democratie.

Even ter informatie :hihi: Heb ik toch ergens Turkologie voor gestudeerd.

Al laat de EU het met Hongarije lelijk liggen, dat is zo'n beetje een neofascistische dictatuur aan het worden. En Roemenië en Bulgarije mogen rustig door corrumperen.

super ick
31-07-15, 19:40
China ziet de hele wereld als een basis voor maak-industrie :hihi:

Hoezo is dat verstandig? Maak-industrie is over het algemeen iets voor lage-lonenlanden. Dat is Marokko alvast niet, op wereldschaal bezien. Bovendien vraag ik me af waar die produkten heen moeten. Afrika, schat ik. Europa heeft, of trekt anders, tariefmuren (op).

Verder is het zo dat als de Marokkaanse overheid zich ergens mee bemoeit, dat meestal betekent dat de koning en zijn maats een dikke vinger in de strooppot hebben. Niet dat ze moeite doen het hele land te ontwikkelen, of de werkgelegenheid te bevorderen, of arbeidersrechten, of wat dan ook.

Magoed, langzaam verandert het wel ten goede. Wat mij betreft breidt de EU zich vanuit Marokko en Turkije uit zodat de Middellandse zee een gezellige binnenzee wordt.

Auw, niet slaan, Superick. Ik denk niet dat mijn toekomstvisie momenteel erg realistisch is :slaap:

Er bestaat ook hoogwaardige maakindustrie.

Voorlopig is de kloof te groot. Dacht dat men wel met Griekenland geleerd had.

mark61
01-08-15, 12:53
Er bestaat ook hoogwaardige maakindustrie.

Voorlopig is de kloof te groot. Dacht dat men wel met Griekenland geleerd had.

Ja, dat bedoelde ik ook met de term niche-industrie. Duitse auto's bijv. hebben in de perceptie van de wereldmarkt een meerwaarde die maakt dat mensen er zoveel voor betalen dat je er nog Europese arbeiders mee kan betalen :)

Op veel kleinere schaal geldt dat natuurlijk ook voor andere produkten, vnl. luxe consumptiegoederen.

Griekenland ging fout door verkeerde beslissingen genomen in Brussel, op grond van ideologie in plaats van de feiten.

Louter objectief gezien voldoet Turkije momenteel beter aan de economische eisen dan pakweg Roemenië, Bulgarije, of, inderdaad, Griekenland.

Politiek is wellicht een andere zaak, maar dat heb ik al besproken. Erdoğan is in mijn ogen eerder een gevolg van afwijzing door de EU, dan de oorzaak ervan.

Zoals gezegd, Portugal, Spanje en Griekenland mochten lid worden toen ze nog niet eens bewezen hadden een democratie te kunnen onderhouden, aangezien ze er pas net mee begonnen waren, na een halve eeuw tot altijd al een dictatuur. Turkije heeft in dat licht bezien een langere, zij het wat gebrekkige, ervaring met democratie etc.

Even louter objectief bezien.

Het is waar dat ik momenteel het (zelf)reinigende vermogen van de EU somber inzie, gezien de toestand in Hongarije, Roemenië en Bulgarije, maar op papier dwingt lidmaatschap van de EU in ieder geval een minimum aan mensenrechten, rechtsstaat en democratie af.

Ik ben ervan overtuigd dat als Turkije in 1961 lid was geworden, het er nu heel anders uitzag, en het niet problematisch was geworden voor de EU, destijds EEG.

Turkije is altijd een verscheurd land geweest, met een modernistische 'vleugel', en een conservatieve, en all around autoritaire trekken. Alle politici gedragen zich als strenge vaders die geen tegenspraak dulden en boven alle kritiek verheven zijn. Maar de HDP is een heel bijzondere partij nu, die niet alleen voor de Koerden opkomt, zoals routinematig wordt beweerd. Het is de enige partij die ook nog over rechten voor pakweg LGBT durft te praten. Dat is vooral gedurfd gezien de, toegegeven, grotendeels (nog) Koerdische achterban.

In any case, als de EU op enig moment Turkije een zetje had gegeven door niet alleen met de zweep, maar ook de wortel te zwaaien, was het allemaal heel anders gelopen. Daar ben ik van overtuigd.

Turkije richt zich 'van nature' op het westen; en dat al zeker 3 eeuwen; de Arabische wereld blijft vreemd, het is meer dat ze daar nou eenmaal mee moeten dealen.

Een Turkije in de EU had de scherpe kantjes van het autoritaire modernisme van de generaals eraf kunnen en moeten slijpen. Zoals ook binnen de kortste keren de Portugese, Spaanse en Griekse legers zich uit de politiek terugtrokken.

In plaats daarvan zag de EU in het Turkse leger een grotere bedreiging voor de democratie etc. dan in de politieke islam. Dat hebben ze geweten.

Moet je zien waar Turkije nou zit. Dat was een heel verkeerde analyse.

Hetzelfde geldt overigens voor Iran. Onder de oppervlakte is dat eigenlijk zó modern. Maja, als je de moderne kant van een land niet steunt, maar schoffeert, dan krijg je wat we nu hebben.

De ayatollahs zijn de directe schuld van de VS. Heel simpel. Dat krijg je van de sjah blind steunen in zijn onderdrukking van het democratische, gematigde midden. Dan krijgen extremisten de vrije hand.

Bah.


Sorry, sloeg aan het mijmeren. Van het een kwam het ander :hihi:

Ibrah1234
01-08-15, 15:56
Toch lijkt mij de Turkse economie en industrie veelzijdiger dan de overige Arabische economieën en hebben ze alleraardigste groeicijfers laten zien het laatste decennium.

Weliswaar zitten ze nog lang niet op het Europees niveau (BNP per hoofd bevolking) maar het waren imponerende groeicijfers.

Ibrah1234
07-08-15, 00:01
Frans was het eerste vak wat ik heb laten vallen op de middelbare school. Dat is geen taal maar een spraakgebrek.:knipoog:

super ick
08-08-15, 09:07
Ja, dat bedoelde ik ook met de term niche-industrie. Duitse auto's bijv. hebben in de perceptie van de wereldmarkt een meerwaarde die maakt dat mensen er zoveel voor betalen dat je er nog Europese arbeiders mee kan betalen :)

Op veel kleinere schaal geldt dat natuurlijk ook voor andere produkten, vnl. luxe consumptiegoederen.

Griekenland ging fout door verkeerde beslissingen genomen in Brussel, op grond van ideologie in plaats van de feiten.

Louter objectief gezien voldoet Turkije momenteel beter aan de economische eisen dan pakweg Roemenië, Bulgarije, of, inderdaad, Griekenland.

Politiek is wellicht een andere zaak, maar dat heb ik al besproken. Erdoğan is in mijn ogen eerder een gevolg van afwijzing door de EU, dan de oorzaak ervan.

Zoals gezegd, Portugal, Spanje en Griekenland mochten lid worden toen ze nog niet eens bewezen hadden een democratie te kunnen onderhouden, aangezien ze er pas net mee begonnen waren, na een halve eeuw tot altijd al een dictatuur. Turkije heeft in dat licht bezien een langere, zij het wat gebrekkige, ervaring met democratie etc.

Even louter objectief bezien.

Het is waar dat ik momenteel het (zelf)reinigende vermogen van de EU somber inzie, gezien de toestand in Hongarije, Roemenië en Bulgarije, maar op papier dwingt lidmaatschap van de EU in ieder geval een minimum aan mensenrechten, rechtsstaat en democratie af.

Ik ben ervan overtuigd dat als Turkije in 1961 lid was geworden, het er nu heel anders uitzag, en het niet problematisch was geworden voor de EU, destijds EEG.

Turkije is altijd een verscheurd land geweest, met een modernistische 'vleugel', en een conservatieve, en all around autoritaire trekken. Alle politici gedragen zich als strenge vaders die geen tegenspraak dulden en boven alle kritiek verheven zijn. Maar de HDP is een heel bijzondere partij nu, die niet alleen voor de Koerden opkomt, zoals routinematig wordt beweerd. Het is de enige partij die ook nog over rechten voor pakweg LGBT durft te praten. Dat is vooral gedurfd gezien de, toegegeven, grotendeels (nog) Koerdische achterban.

In any case, als de EU op enig moment Turkije een zetje had gegeven door niet alleen met de zweep, maar ook de wortel te zwaaien, was het allemaal heel anders gelopen. Daar ben ik van overtuigd.

Turkije richt zich 'van nature' op het westen; en dat al zeker 3 eeuwen; de Arabische wereld blijft vreemd, het is meer dat ze daar nou eenmaal mee moeten dealen.

Een Turkije in de EU had de scherpe kantjes van het autoritaire modernisme van de generaals eraf kunnen en moeten slijpen. Zoals ook binnen de kortste keren de Portugese, Spaanse en Griekse legers zich uit de politiek terugtrokken.

In plaats daarvan zag de EU in het Turkse leger een grotere bedreiging voor de democratie etc. dan in de politieke islam. Dat hebben ze geweten.

Moet je zien waar Turkije nou zit. Dat was een heel verkeerde analyse.

Hetzelfde geldt overigens voor Iran. Onder de oppervlakte is dat eigenlijk zó modern. Maja, als je de moderne kant van een land niet steunt, maar schoffeert, dan krijg je wat we nu hebben.

De ayatollahs zijn de directe schuld van de VS. Heel simpel. Dat krijg je van de sjah blind steunen in zijn onderdrukking van het democratische, gematigde midden. Dan krijgen extremisten de vrije hand.

Bah.


Sorry, sloeg aan het mijmeren. Van het een kwam het ander :hihi:

Men moet inventiever worden. Meer goede nieuwe ideeën eerder en serieuzer ondersteunen en gewoon doen. Altijd maar dat denken in problemen van grote partijen. Al een jaar of vijf geleden hoorde ik een techneut van de TU vertellen over een volledig uit versterkt koolstofvezel bestaande windmolen. in produktie goedkoper te maken dan een conventionele. Lichter dus makkelijker en goedkoper te plaatsen. Roest niet dus schilderen overvodig. Geen interesse vanuit de industrie, punt. Nee, die verdienen zo ook geld en gaan vaak alleen uit noodzaak om als 'de markt' het vraagt. Zomaar 1 voorbeeld.

De EU...... Het lijkt bijna een religie. Als je kritisch wordt dan kan je niet goed nadenken.

Zomaar wat tekortkomingen.
Geen politieke internationale slagkracht. Iedereen doet zijn eigen ding.
Laag democratisch gehalte. Allerlei, niet gekozen commissies schuiven met miljarden.
Landen die het niet bij kunnen benen toch toegelaten (zoals je al zei).
Geen politiek visie. (De burgers laten weten waar we bijv. Over 10 jaar met Europa willen staan)
Euro 'wurgt' zuidelijke landen. (Niet de handelsbetrekkingen dus maar de munt)

Ik denk dat we ons vergissen in een land als Turkije. Een land dat ook cultureel ver van ons af ligt. Jij hebt het over 'strenge mannen' in de poliek. Ik denk dat je in Turkse ogen ook moet overkomen als een baas. Doe je dat niet dan wordt je door velen als zwak gezien. Mag ik dat cultuur noemen?
Zoveel zaken waar niet aan te tornen valt. Ga het eens goed maken met de Koerden, geef Cyprus eens terug, laat die journalisten eens vrij, hef dat artikel van belediging van Turkije of de staat eens op, laat de pers eens met rust.
Wellicht ligt dat ook wel in de cultuur. Het ongeduld icm met het haantjesgedrag, trots, eer en is dat de reden dat ze de kont tegen de Europese krib hebben gegooid. Lijkt me lastig politiek dealen met dergelijke types in een EU.

Denk dat er dictaturen nog een andere belangrijke factor meespeelt. Dictators zijn panisch voor mensen in vereniging. De enige vorm waarin dat mag gebeuren is het geloof. Vaak proberen ze zichzelf ook krampachtig neer te zetten als vroom. Dat geloof kunnen ze niet wegpoetsen. Dat is te verspreid, te groot. Het dan ook logisch dat juist dat geloof de macht vaak grijpt als de dictator wankelt. Er is geen andere beweging. Ja, als los zand aan elkaar hangende studenten.

mark61
08-08-15, 12:16
Men moet inventiever worden. Meer goede nieuwe ideeën eerder en serieuzer ondersteunen en gewoon doen. Altijd maar dat denken in problemen van grote partijen. Al een jaar of vijf geleden hoorde ik een techneut van de TU vertellen over een volledig uit versterkt koolstofvezel bestaande windmolen. in produktie goedkoper te maken dan een conventionele. Lichter dus makkelijker en goedkoper te plaatsen. Roest niet dus schilderen overvodig. Geen interesse vanuit de industrie, punt. Nee, die verdienen zo ook geld en gaan vaak alleen uit noodzaak om als 'de markt' het vraagt. Zomaar 1 voorbeeld.

Ik denk dat dat op dit moment echt niet goedkoper is, anders deden ze dat echt wel. Hij bedoelt waarschijnlijk, als je er nu enorm veel geld tegenaan gooit voor de ontwikkeling, dan zal het op den duur misschien goedkoper kunnen worden dan staal. Staal is, met die overproduktie, nu zo goedkoop...


De EU...... Het lijkt bijna een religie. Als je kritisch wordt dan kan je niet goed nadenken.

Het is geen religie, het is een ideaal, maar tegelijkertijd ook noodzaak. En je kan rustig kritisch zijn, dat ben ik ook. Niks is perfect, dus hoe zou de EU dat wel kunnen zijn?


Zomaar wat tekortkomingen.
Geen politieke internationale slagkracht. Iedereen doet zijn eigen ding.

Dit is een pleidooi voor méér EU, niet minder. Dus je bent eigenlijk wel voorstander van meer integratie :slaap:


Laag democratisch gehalte. Allerlei, niet gekozen commissies schuiven met miljarden.

Dat is helemaal niet waar. Het EP heeft budgetrecht; het kan begrotingen wegstemmen. Over alle belangrijke zaken wordt beslist door de Ministerraad, die bestaat uit mensen die in hun eigen land stuk voor stuk gekozen zijn. Ook de EC is gekozen; wordt al dan niet goedgekeurd door het EP.

Landen die het niet bij kunnen benen toch toegelaten (zoals je al zei).


Geen politiek visie. (De burgers laten weten waar we bijv. Over 10 jaar met Europa willen staan)

Die visie is er wel degelijk. Maar door de populistische anti-EU stemming durft haast niemand daar meer hardop over te praten. Ook dit is trouwens kritiek ten gunste van méér EU.

Eigenlijk ben jij dus voor de EU, maar ben je teleurgesteld in het gebrek aan slagkracht. Je kan niet tegelijkertijd voor meer integratie zijn, en voor minder integratie. Maar jij bent het wel :)


Euro 'wurgt' zuidelijke landen. (Niet de handelsbetrekkingen dus maar de munt)

Nou nee. Als die zuidelijke landen zich niet aan de regels houden komen ze in de problemen. Dat waren ze net zo goed gekomen zonder lidmaatschap van de EU / deelname aan de euro. De heilige graal van ff devalueren is onzin, want dat leidt evengoed tot ontwrichting en armoede.


Ik denk dat we ons vergissen in een land als Turkije. Een land dat ook cultureel ver van ons af ligt. Jij hebt het over 'strenge mannen' in de poliek. Ik denk dat je in Turkse ogen ook moet overkomen als een baas. Doe je dat niet dan wordt je door velen als zwak gezien. Mag ik dat cultuur noemen?

Dat mag je best. Culturen veranderen voortdurend; het Turkije van nu lijkt niet op het Osmaanse rijk van een eeuw geleden. Ik denk dat jij je vergist in Turkije. Ik denk ook zeker dat ik er meer vanaf weet, aangezien ik ervoor doorgeleerd heb.


Zoveel zaken waar niet aan te tornen valt. Ga het eens goed maken met de Koerden, geef Cyprus eens terug, laat die journalisten eens vrij, hef dat artikel van belediging van Turkije of de staat eens op, laat de pers eens met rust.

Turkije was op weg een deal met de Koerden te sluiten, alleen kwamen Syrië en Irak ertussendoor, die de zaak compliceerden. Plus een Erdoğan, die overal problemen maakt in plaats van ze op te lossen.

Teruggeven? Aan wie? Ik herinner je er nog maar eens aan dat de VN met een vredes- en herenigingsplan kwam; de Turkse Cyprioten stemden in meerderheid voor, de Griekse Cyprioten tegen. De EU was vervolgens zo dom om alsnog alleen het Griekse deel tot de EU toe te laten. Dat was dus een beloning voor hun afwijzing van een oplossing, hun anti-vrede-houding. Dat is toch belachelijk?

Zoals gezegd, met Erdoğan aan de macht heb je inderdaad een ernstig democratisch tekort. Daar klaag ik nou net over. En dat is voor mij een gevolg van een halve eeuw Turkije afwijzen.

Wat heeft dat nou met 'cultuur' te maken? Zou jij niet beledigd zijn als je een halve eeuw lang te horen krijgt dat je niet mee mag doen? Wegens wat precies? In feite is het gewoon de tegenhanger van waarom Griekenland er wel bij mocht: de westerse, christelijke grensstaat die de beschaving verdedigt tegen de oosterse, islamitische barbaren.

Het is een belachelijke voorstelling van zaken. Dat blijkt wel. Griekenland is een corrupte beerput, maar het is de onze blijkbaar. Turkije doet het dan echt beter.


Denk dat er dictaturen nog een andere belangrijke factor meespeelt. Dictators zijn panisch voor mensen in vereniging. De enige vorm waarin dat mag gebeuren is het geloof. Vaak proberen ze zichzelf ook krampachtig neer te zetten als vroom. Dat geloof kunnen ze niet wegpoetsen. Dat is te verspreid, te groot. Het dan ook logisch dat juist dat geloof de macht vaak grijpt als de dictator wankelt. Er is geen andere beweging. Ja, als los zand aan elkaar hangende studenten.

Turkije is nooit een echte dictatuur geweest, zelfs onder Atatürk was het een dictatuur light. Wat wel een probleem is, is dat de oppositie zo zwak is. Maar de HDP is op dit moment waarschijnlijk de 'beste' partij die Turkije ooit heeft voortgebracht, heeft zo'n grote aanhang dat hij niet kan worden genegeerd, en heeft een set ideeën waar Turkije mee vooruit kan.

Erdo heeft de verkiezingen verloren; het staat te bezien hoe dat nu verder gaat. Juist nu zou de EU moeten 'toeslaan'.

super ick
08-08-15, 16:38
Ik denk dat dat op dit moment echt niet goedkoper is, anders deden ze dat echt wel. Hij bedoelt waarschijnlijk, als je er nu enorm veel geld tegenaan gooit voor de ontwikkeling, dan zal het op den duur misschien goedkoper kunnen worden dan staal. Staal is, met die overproduktie, nu zo goedkoop...



Het is geen religie, het is een ideaal, maar tegelijkertijd ook noodzaak. En je kan rustig kritisch zijn, dat ben ik ook. Niks is perfect, dus hoe zou de EU dat wel kunnen zijn?



Dit is een pleidooi voor méér EU, niet minder. Dus je bent eigenlijk wel voorstander van meer integratie :slaap:



Dat is helemaal niet waar. Het EP heeft budgetrecht; het kan begrotingen wegstemmen. Over alle belangrijke zaken wordt beslist door de Ministerraad, die bestaat uit mensen die in hun eigen land stuk voor stuk gekozen zijn. Ook de EC is gekozen; wordt al dan niet goedgekeurd door het EP.

Landen die het niet bij kunnen benen toch toegelaten (zoals je al zei).



Die visie is er wel degelijk. Maar door de populistische anti-EU stemming durft haast niemand daar meer hardop over te praten. Ook dit is trouwens kritiek ten gunste van méér EU.

Eigenlijk ben jij dus voor de EU, maar ben je teleurgesteld in het gebrek aan slagkracht. Je kan niet tegelijkertijd voor meer integratie zijn, en voor minder integratie. Maar jij bent het wel :)



Nou nee. Als die zuidelijke landen zich niet aan de regels houden komen ze in de problemen. Dat waren ze net zo goed gekomen zonder lidmaatschap van de EU / deelname aan de euro. De heilige graal van ff devalueren is onzin, want dat leidt evengoed tot ontwrichting en armoede.



Dat mag je best. Culturen veranderen voortdurend; het Turkije van nu lijkt niet op het Osmaanse rijk van een eeuw geleden. Ik denk dat jij je vergist in Turkije. Ik denk ook zeker dat ik er meer vanaf weet, aangezien ik ervoor doorgeleerd heb.



Turkije was op weg een deal met de Koerden te sluiten, alleen kwamen Syrië en Irak ertussendoor, die de zaak compliceerden. Plus een Erdoğan, die overal problemen maakt in plaats van ze op te lossen.

Teruggeven? Aan wie? Ik herinner je er nog maar eens aan dat de VN met een vredes- en herenigingsplan kwam; de Turkse Cyprioten stemden in meerderheid voor, de Griekse Cyprioten tegen. De EU was vervolgens zo dom om alsnog alleen het Griekse deel tot de EU toe te laten. Dat was dus een beloning voor hun afwijzing van een oplossing, hun anti-vrede-houding. Dat is toch belachelijk?

Zoals gezegd, met Erdoğan aan de macht heb je inderdaad een ernstig democratisch tekort. Daar klaag ik nou net over. En dat is voor mij een gevolg van een halve eeuw Turkije afwijzen.

Wat heeft dat nou met 'cultuur' te maken? Zou jij niet beledigd zijn als je een halve eeuw lang te horen krijgt dat je niet mee mag doen? Wegens wat precies? In feite is het gewoon de tegenhanger van waarom Griekenland er wel bij mocht: de westerse, christelijke grensstaat die de beschaving verdedigt tegen de oosterse, islamitische barbaren.

Het is een belachelijke voorstelling van zaken. Dat blijkt wel. Griekenland is een corrupte beerput, maar het is de onze blijkbaar. Turkije doet het dan echt beter.



Turkije is nooit een echte dictatuur geweest, zelfs onder Atatürk was het een dictatuur light. Wat wel een probleem is, is dat de oppositie zo zwak is. Maar de HDP is op dit moment waarschijnlijk de 'beste' partij die Turkije ooit heeft voortgebracht, heeft zo'n grote aanhang dat hij niet kan worden genegeerd, en heeft een set ideeën waar Turkije mee vooruit kan.

Erdo heeft de verkiezingen verloren; het staat te bezien hoe dat nu verder gaat. Juist nu zou de EU moeten 'toeslaan'.

Dat juist jij nu het argument gebruikt dat staal zo goedkoop is. Niet kijkend naar de andere aspecten. Het zou wel een mechanisme zijn om eerst het gangbare uit te putten alvorens ergens anders aan te beginnen.

Ik heb het al eens eerder gezegd. Ik ben voor verregaande samenwerking maar ben er wel voorstander van dat wij de baas blijven over onze eigen portemonnee. Een gemeenschappelijke munt is voor mijn geen noodzaak. Dat zou aan het eind van de rit als een soort kers op de samenwerkingstaart moeten komen. Of eerst beginnen met gelijkwaardige landen. Scandinavie, Duitsland, Nederland, Oostenrijk om eens wat te noemen. Jarenlange miljardensubsidies hebben zuidelijke landen, construcrief, geen stap verder gebracht. Zie nu de Franse boeren als lichtend voorbeeld. Die hebben nooit hoeven cocurreren, hielden het subsidiehandje op en Nederland is zo gek gemaakt dat handje iedere keer vol te stoppen met geld. ONS geld.

Onlangs nog een artikel gelezen dat mensen die ergens voor gestudeerd hebben hun visie ook doorspekken met meningen en voorkeur. Het zegt dus niet alles. Ik verdien een dikke boterham door mensen die gestudeert hebben aan het handje mee te nemen door, in mijn ogen, simpele processen. Ik sta regelmatig verbaasd over hun onvermogen tot samenwerking en logisch nadenken.
Erdogan het gevolg van de weigering tot deelname aan de EU. Ik vind het nogal een slag in de ruimte.

ik had het meer over Iran dat je naar voren haalde als voorbeeld mbt mijn opmerking over dictaturen.

met vriendelijke groet,

Dick (slechts een HBO-opleiding)

Ibrah1234
13-08-15, 13:09
Marokko doet het slecht. BNP zelfs lager dan van een land als Angola.

33 miljoen Marokkanen genereren slechts iets van 110 miljard. 16 miljoen Nederlanders 850 miljard.

Ibrah1234
13-08-15, 14:06
Kan je weer googlen op cijfers en feitjes. Zie je, ik doe dat namelijk niet zo specifiek.
Ik laat mijn onderbuik vaak spreken. Die heeft kennis vergaard over de jaren, jo.
Succes Ibi.

Marokko staat op de 115e plek (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28PPP%29_per_capita) omgerekend per hoofd bevolking.

We kunnen er nog lang en breed over discussiëren maar er kan simpel en onmiskenbaar worden vastgesteld dat 33 miljoen Marokkanen slecht presteren.

super ick
13-08-15, 19:33
Marokko staat op de 115e plek (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28PPP%29_per_capita) omgerekend per hoofd bevolking.

We kunnen er nog lang en breed over discussiëren maar er kan simpel en onmiskenbaar worden vastgesteld dat 33 miljoen Marokkanen slecht presteren.

Er is vooruitgang al geloof ik niet dat een Marokkaan zo kan werken als een Duitser of Nederlander. Gestructureerd, doelgericht, gedisciplineerd. Het lukt de Fransen, Italianen en Spanjaarden ook niet.

Ibrah1234
18-08-15, 17:33
Een beetje denigrerend doen over de grote Mediterraanse volkeren. Wil ik eigenlijk nog niet eens op in gaan.

Volgens mij is het geen denigrerende mening van Super maar slechts een constatering.

Er is geen boer binnen Europa die zoveel uit een hectare haalt als een Nederlandse boer. Toch blijft de EU kwistig met landbouwsubsidies strooien. Laat de markt haar werk doen.

Landbouwsubsidies zijn concurrentievervalsing.

Ibrah1234
18-08-15, 21:48
Waar heb jij het over? NLers zijn nog alleen goed in het zich ergens doorheen lullen. Iemand vertellen hoe iets te maken. Zelfs die sector wordt langzaam aan overgenomen door Azië en ontwikkelingslanden. Daar zitten nl. ook ingenieurs.

Insourcing is de trend. Veel bedrijven halen de uitbestede productie weer terug uit het verre oosten.


Zelfs die sector wordt langzaam aan overgenomen door Azië en ontwikkelingslanden. Daar zitten nl. ook ingenieurs.

Je bent toch niet zo naïef te veronderstellen dat Mercedes Benz China en de Apple assemblagelijnen in China gerund worden door Chinezen? Men maakt gewoon gebruik van goedkope arbeidskrachten maar qualitycontrol en managers zijn vnl. westers.

super ick
18-08-15, 22:16
Waar heb jij het over? NLers zijn nog alleen goed in het zich ergens doorheen lullen.


Iemand vertellen hoe iets te maken. Zelfs die sector wordt langzaam aan overgenomen door Azië en ontwikkelingslanden. Daar zitten nl. ook ingenieurs.

Met Nederlanders bedoel je vast autochtone Nederlanders. Je op opmerking geeft eigenlijk twee dingen tegelijk aan. Allochtonen worden door jou niet als Nederlander gezien.
Je scheert een hele groep over 1 kam op basis van afkomst, gebaseerd op niets. Ja een onderbuik.

Daar zijn de lonen laag. Dat is de hoofdreden.

Ibrah1234
19-08-15, 00:00
Insourcing is een laatste stuiptrekking van een stervende cultuur.


Moeilijke praten met je, Ick. En weer haal je die afkomst cultuur reli kaart boven.

Die cultuurkaart trok je toch echt zelf het eerst.

super ick
19-08-15, 08:35
Een ieder die deelneemt aan die NLse economie. Moeilijke praten met je, Ick. En weer haal je die afkomst cultuur reli kaart boven.

Die trek jij Ibi door te beginnen met 'nederlanders' zus, Nederlanders zo.

super ick
20-08-15, 07:58
Marokko is de laatste tijd zo'n beetje het enige Noord Afeikaanse land dat stabiel is gebleven. Dat trekt ook investeerders. Relatief goedkope arbeid en best een gunstige ligging.

Hoe zit het met de ontwikkeling van de mensen en de aanpak van corruptie, Ibi?

Ibrah1234
20-08-15, 23:47
Insourcing is een laatste stuiptrekking van een stervende cultuur.

Nee, insourcing vanwege ver doorgevoerde automatisering en toepassen van robots. De nieuwste fabriek van Apple in de VS heeft een vrijwel volledig geautomatiseerde productielijn.

super ick
21-08-15, 07:44
Nee, insourcing vanwege ver doorgevoerde automatisering en toepassen van robots. De nieuwste fabriek van Apple in de VS heeft een vrijwel volledig geautomatiseerde productielijn.

Nu nog van het idee af dat iedereen zijn steentje bij draagt dmv een betaalde baan EN eerlijk de rijkdom verdelen.

Al Sawt
21-08-15, 19:20
China ziet de hele wereld als een basis voor maak-industrie :hihi:

Hoezo is dat verstandig? Maak-industrie is over het algemeen iets voor lage-lonenlanden. Dat is Marokko alvast niet, op wereldschaal bezien. Bovendien vraag ik me af waar die produkten heen moeten. Afrika, schat ik. Europa heeft, of trekt anders, tariefmuren (op).

Verder is het zo dat als de Marokkaanse overheid zich ergens mee bemoeit, dat meestal betekent dat de koning en zijn maats een dikke vinger in de strooppot hebben. Niet dat ze moeite doen het hele land te ontwikkelen, of de werkgelegenheid te bevorderen, of arbeidersrechten, of wat dan ook.

Magoed, langzaam verandert het wel ten goede. roerend mee eens. Marokko is te duur voor maak industrie en het heeft geen toegevoegde industrie of delfstoffen die de economische ontwikkelingen kunnen stimuleren.

Vis noch vlees.

Al Sawt
21-08-15, 19:23
Nou, dat was het even, in de 70-er jaren. Eerst had je 'gastarbeid', toen bedachten producenten dat het nog goedkoper was om de fabriek naar de arbeiders te brengen (ipv. de arbeiders naar de fabrieken hier), maar nog geen 10 jaar later verdween de textielindustrie uit Marokko en Tunesië naar India, Pakistan, vervolgens Bangladesh, om nu te zijn geland in het absolute afvoerputje van de wereld: Cambodja.

Ja, das hoog tijd. Kan je meteen die oude Franssprekende, -opgeleide, -geïndoctrineerde elite dumpen :lachu:

In (de rest van) Franssprekend Afrika is die trend ook al op gang aan het komen. Steeds meer Africains krijgen door hoe ze door Frankrijk genaaid worden :hihi: Ik kwam veel Franstalige Afrikanen tegen in Ghana en Nigeria, dat leken hen plekken waar je meer kon leren, beleven en doen dan waar ze vandaan kwamen. Engelssprekende landen zijn over het algemeen ook veel vrijer.
Bijna alle Franstalige landen presteren economisch minder dan de buurlanden. Bovendien zijn Senegal en Mali bepaald geen handelspartners met potentie. Francophoon Afrika is niks meer dan een bende arme landen.

Al Sawt
21-08-15, 19:34
Marokko doet het slecht. BNP zelfs lager dan van een land als Angola.
.Angola heeft olie. BNP zegt niks. Aangezien de verhoudingen tussen rijken en armen in Angola nog schever is dan een bananenrepubliek als Marokko.

Al Sawt
21-08-15, 19:36
Er is vooruitgang al geloof ik niet dat een Marokkaan zo kan werken als een Duitser of Nederlander. Gestructureerd, doelgericht, gedisciplineerd. Het lukt de Fransen, Italianen en Spanjaarden ook niet.
Dat zegt een idioot die krampachtig vast houdt aan 32 urige werkweek.

Al Sawt
21-08-15, 19:40
Marokko is de laatste tijd zo'n beetje het enige Noord Afeikaanse land dat stabiel is gebleven. Dat trekt ook investeerders. Relatief goedkope arbeid en best een gunstige ligging.

Hoe zit het met de ontwikkeling van de mensen en de aanpak van corruptie, Ibi?Ontwikkeling van de human capital: gaat goed. Ze aanbidden de koning dagelijks als halfgod. Aanpak van corruptie: klokkenluiders verdwenen voor jaren in de gevangenis. Al met al genoeg redenen om de economische ontwikkelingen van Marokko van de daken te schreeuwen.

Ibrah1234
22-08-15, 07:55
Angola heeft olie. BNP zegt niks. Aangezien de verhoudingen tussen rijken en armen in Angola nog schever is dan een bananenrepubliek als Marokko.

Marokko beschikt over fosfaat en heeft grofweg 70% van de totale wereldvoorraad. Haal je dat uit de export dan slinkt het Marokkaans BNP ook met 30 tot 40%.

super ick
23-08-15, 11:30
Ontwikkeling van de human capital: gaat goed. Ze aanbidden de koning dagelijks als halfgod. Aanpak van corruptie: klokkenluiders verdwenen voor jaren in de gevangenis. Al met al genoeg redenen om de economische ontwikkelingen van Marokko van de daken te schreeuwen.

Noem een Arabisch land waar dat niet gebeurt.
In vergelijking met de regio is dat geen verschil dus niet genoemd.

super ick
23-08-15, 11:32
Dat zegt een idioot die krampachtig vast houdt aan 32 urige werkweek.

Je blijft een onbeschofte frustie.

Ik maak enkele posts terug nog de opmerking: nu nog van het idee af dat iedereen een steentje bij moet dragen door betaalde arbeid.

Kom jij met deze opmerking.

Zit je nu zo verlegen om mij iedere keer een trap in mijn rug te geven dat je niet meer leest wat er staat?

Al Sawt
27-08-15, 12:57
Marokko beschikt over fosfaat en heeft grofweg 70% van de totale wereldvoorraad. Haal je dat uit de export dan slinkt het Marokkaans BNP ook met 30 tot 40%.

Nope. Belang van fosfaat is voor de Marokkaanse economie allang afgezwakt. Lage prijzen en hervormingen onder druk van IMF hebben ervoor gezorgd dat Marokko een meer gedifferentieerde economie kent. Het land is afhankelijk van export van delfstoffen (inderdaad fosfaat, maar ook ijzer, koper etc), export van agrarische producten, export van textiel en maakproducten en kent daarnaast inkomsten uit toerisme en dienstverlening.

Uiteraard is het geen hoogwaardige economie gebaseerd op kennis en technologie. Het kan duizend x beter. Maar het land is niet afhankelijk van een exportproduct zoals Angola of andere landen.

Al Sawt
27-08-15, 12:59
Noem een Arabisch land waar dat niet gebeurt.
In vergelijking met de regio is dat geen verschil dus niet genoemd.

Wil je reactie graag onderbouwen? Want ik lees meer ik denk, ik type reactie.

Al Sawt
27-08-15, 13:01
Je blijft een onbeschofte frustie.

Ik maak enkele posts terug nog de opmerking: nu nog van het idee af dat iedereen een steentje bij moet dragen door betaalde arbeid.

Kom jij met deze opmerking.

Zit je nu zo verlegen om mij iedere keer een trap in mijn rug te geven dat je niet meer leest wat er staat?

Ik geef je geen trap na. Maar het is gewoon typerend voor mensen die zich rechts kwalificeren, Zuid Europese arbeidsmoraal de maat nemen. Terwijl ze behoren tot mogelijke stemmers van PVV. Een partij dat bekend staat om haar zeer linkse sociale agenda.

Dat geeft aan dat zelfkritiek niet goed ontwikkeld is.

super ick
27-08-15, 15:19
Ik geef je geen trap na. Maar het is gewoon typerend voor mensen die zich rechts kwalificeren, Zuid Europese arbeidsmoraal de maat nemen. Terwijl ze behoren tot mogelijke stemmers van PVV. Een partij dat bekend staat om haar zeer linkse sociale agenda.

Dat geeft aan dat zelfkritiek niet goed ontwikkeld is.

Nou.........iemand een idioot noemen vat ik toch niet positief op.

Volgens mij trek jij de verkeerde conclusie en zit je (nog) te vast in links-rechts denken. De tijd dat 'linksen en rechtsen' patent hadden op bepaalde onderwerpen is aan het vervagen. Je geeft zelf al het voorbeeld van de ultra linkse standpunten van de PVV (in mijn ogen niets waard; ze hoeven niets hard te maken dus ze kunnen blaten wat ze willen). Helaas blijken teveel stemmers te vallen voor die retoriek. Extremisten kom je over de hele wereld tegen, deze zijn nog mild te noemen.

Zuid Europa loopt achter op het Noorden. Enkele uitzonderingen daargelaten. Het is een conclusie.

super ick
31-08-15, 08:58
Developing youth entrepreneurship in Morocco

https://s1.yimg.com/bt/api/res/1.2/be.1o_XPCAUa8nQw0Pn2qQ--/YXBwaWQ9eW5ld3NfbGVnbztmaT1maXQ7aD0yNw--/http://l.yimg.com/os/publish-images/news/2013-12-03/36ce55c1-a2a4-44f0-97c7-01fb75bd3848_Jazeera-27px-high.jpg (http://english.aljazeera.net/)

By Sarah Alaoui | Al Jazeera – 10 hours ago




https://s.yimg.com/bt/api/res/1.2/XoPpp6CqfB0c9G2G0PbVuA--/YXBwaWQ9eW5ld3NfbGVnbztjaD0yNzA7Y3I9MTtjdz00ODA7ZH g9MDtkeT0wO2ZpPXVsY3JvcDtoPTI3MDtpbD1wbGFuZTtxPTc1 O3c9NDgw/http://media.zenfs.com/en-AE_XE/News/Aljazeera/2719a907215f42d7946f1cb446ad4fa6_18.jpg
View Photo (https://en-maktoob.news.yahoo.com/lightbox/developing-youth-entrepreneurship-morocco-photo-145127639--finance.html)Al Jazeera - Developing youth entrepreneurship in Morocco


A short stroll through Casablanca's Derb Ghallef "informal market", with its endless stalls of goods and services, offers a panorama of the entrepreneurial spirit and capacity of Morocco's youth: entrepreneurship, innovation and the Silicon Valley.
These are all seductive terms that have been touted by everyone from private sector leaders to politicians as panaceas to a wide range of problems plaguing the world.
However, in the context of the Middle East and North Africa (MENA) where there is a pronounced youth bulge , these words can still hold meaning and potential where four out of five unemployed individuals are inactive and, often, disaffected youth between the ages of 15 and 34.
While the government has been enthusiastic in developing youth entrepreneurship programmes to tackle this issue, the initiatives have had mixed results.

Unproductive youth
Before completely tossing aside their good intentions, however, the government should be encouraged to focus on supporting and partnering with existing initiatives - notably in civil society and the private sector - that have successfully taken the helm in building a youth culture of entrepreneurship.
If provided with the right ecosystem to thrive, the value of these efforts lies as much in their potential to funnel jobs into the economy as it does in their power to enfranchise youth and strengthen their sense of identity within their communities.
Like many other countries in the region, the high levels of youth unemployment in Morocco can be attributed to a combination of classic factors, including a preference of public sector employment over private sector jobs, a scarcity of "high quality" jobs that will provide positive returns on education and investment efforts, and a mismatch of skills between the kind of education graduates receive and what the job market needs.
At the same time, these youth spend roughly 80 percent of their time "hanging out" and participating in unorganised leisure activities, as opposed to partaking in "productive" activities, such as volunteer work or joining a civic organisation or club.
This combination of unemployment and lack of organised social participation, unsurprisingly, makes this population at risk for isolation, frustration and potentially further engaging in risky activities.

Failed efforts
This all but marginalised segment of Moroccan society presents a spectre for officials and policymakers who do not want a Mohamed Bouazizi on their hands, but a valuable window of opportunity for those who simply do not wish to see a generation waste away.
The government - fully cognisant of the fact that the public sector cannot possibly absorb all of the country's unemployed youth - has been eager to encourage entrepreneurship among youth.
Unfortunately, these efforts are often met with scepticism before they even get off the ground because of the failure of their predecessors.
Others are overambitious in scale and do not match the reality and Moroccan context on the ground.
For example, in 2006, the government launched the Moukawalati (my enterprise) programme with the goal of creating 30,000 small businesses and 60,000 to 90,000 jobs, with the idea that each enterprise would employ two to three people.
Many banks were wary of the initiative because it closely resembled the "Credit Jeunes Promoteurs", a job-creation programme that was launched in the late 1980s with the aim of granting young graduates with loans to cover up to 90 percent of the costs of their business projects at attractive interest rates.
This programme was largely considered a failure for a number of reasons, including a large number of borrowers defaulting on loans and the inability of many project applicants to develop proper business plans.

Success stories
Despite these challenges, the ship of entrepreneurship must be encouraged to stay afloat in Morocco.
Jamil Wyne, the head of research at the Wamda Research Lab, an entrepreneurship platform in the MENA region, describes entrepreneurship as "a mindset: creativity, critical thinking, leadership, communication skills, and interpersonal skills are at the core, accompanied by openness to risk, teamwork and flexibility".
He argues that not only are these skills needed to be an entrepreneur, but they are also an indispensable requisite for being an employee in any field.
I would argue one step further and say that these are valuable traits to cultivate in any enfranchised, value-adding citizen - especially amongs the youth demographic.

Programmes such as INJAZ Al-Maghrib have already taken positive steps to cultivate a culture of entrepreneurship among youth.
Last year, the initiative supported close to 11,000 students through hands-on classes that familiarise them with the business world and teach practical skills in entrepreneurship and financial literacy and encourage creativity and imagination.
Enactus, another initiative that supports social entrepreneurship, is headquartered in Missouri, USA, but has generated much gusto in Morocco with a presence on more than 60 campuses in the country.
Last year, the Mohammadia School of Engineering represented Morocco at the Enactus World Cup in Beijing, and managed to take second place - only behind China, the host country.
Finally, programmes such as Startup Your Life aim to link local start-up enthusiasts with mentors and each other and help bring early and seed start-ups across the finish line into thriving enterprises.
Start-ups include daily deal website Hmizate, and DabaDoc, a platform that facilitates finding local health practitioners.
The OCP Group - the largest global producer of phosphate rock and controlled by the Moroccan state - has also dedicated substantial resources into its Entrepreneurship Network to help "foster the entrepreneurial ecosystem" in the country.
This list is far from exhaustive, but is enough to reflect the growing momentum and positive energy that the culture of entrepreneurship has created among youth in Morocco.
While the fairies of innovation and entrepreneurship will not magically dissipate the hurdles faced by unemployed youth in the country, if cultivated properly, they are a long-term channel for Morocco's youth to contribute to the country's growth and development as valuable members of society.

Sarah Alaoui is an independent writer currently based in Washington DC. Her work focuses primarily on North Africa. She is also a team member of the American Moroccan Legal Empowerment Network.
The views expressed in this article are the author's own and do not necessarily reflect Al Jazeera's editorial policy.






Als ik het zo lees dan kan ik over een jaar of 10 naar Marokko. Uitkering aanvragen en lekker, op de zak van de Marokkaan, in het Zonnetje gaan zitten. Vrouwtje topless ernaast.

Lekker hoor.

super ick
31-08-15, 16:01
Weet het niet hoor, Ick. Met al die moslims hier zou jij je vast niet veilig voelen.

Je zou je nog wel eens kunnen vergissen in het aantal moslimlanden waar ik geweest ben.

super ick
01-09-15, 08:30
Vakantie houden of er echt tussen leven zijn 2 verschillende zaken. Maak ik zo op uit het geluid van jouw prikken hier.

Vakantie?
Was het maar waar!

Slinger
26-02-16, 11:24
Weet het niet hoor, Ick. Met al die moslims hier zou jij je vast niet veilig voelen.

Deze zomer was ik in Marrakech, Fes en nog een paar steden. Veilig gevoel daar en superaardige mensen van wie een aantal Nederlands spraken.

Al Sawt
26-02-16, 15:08
Ik snap Marokkanen niet die dwepen met economische ontwikkelingen van het land. Die zijn op z`n zachtst gezegd zeer teleurstellend.

super ick
27-02-16, 11:40
Economische vrijheid: Marokko in top-10 Arabische wereld (http://www.bladna.nl/economische-vrijheid-marokko,13741.html)

De basis voor groei is er.

In 2016 stagneert het een beetje maar er is geen teken van recessie. Mooie bewegingen en goed nieuws. Een voorbeeld voor de regio.

super ick
27-02-16, 11:44
Ik snap Marokkanen niet die.......

O......

Normaal gesproken ga je altijd beledigende taal uitslaan als je iets niet snapt.

Stap voor stap zijn er veranderingen gaande. Marokko komt van ver. Dat Marokkanen daar blij van worden snap ik dan weer wel.

Al Sawt
01-03-16, 12:53
Dwepen? Ik post hier niet enkel economische achievements, maar allerlei nieuws over Maroc. En dat de investeringen teleurstellend zouden zijn, daar maak ik op dat je niet echt op de hoogte bent van economisch nieuws. Pan arabisch nationalist, hé? Bestaat niet. Arabische nationalisten kunnen zich internationaal niet organiseren.

Ik niet op de hoogte van economisch nieuws?!?! Misschien moet jij meer verdiepen in sociale ontwikkelingen in Marokko. Economisch ontwikkeling is niet alleen af te lezen aan hoeveelheid investeringen of een hoge snelheidstrein. Maar ook aan aanpak van bureaucratie, corruptie, analfabetisme, regionale samenwerking en ongelijkheid op arbeidsmarkt. Dit soort indicatoren staan in Marokko op rood.

Blijf jij maar lekker dromen dat Marokko over een decennia een economische tijger gaat worden. Dat bestaat niet.

super ick
02-03-16, 08:25
Ik ben best op de hoogte wat er in Maroc aan zaken verbeterd moet worden. En wat kritiek betreft, sta ik op de voorste rij om die te uiten. Maar goed, we kijken wel wat de toekomst allemaal brengt.

Keulen en Aken zijn ook niet in 1 dag gebouwd Abudhar.
Sommige veranderingen gaan snel en anderen theelepeltjesgewijs. De overheid is in ieder geval bezig om een soort basis te leggen. Dat is een goed begin.

super ick
15-06-16, 08:15
Marokko gaat 'tegen de stroom in' van de gebeurtenissen in andere Noord-Afrikaanse landen.

Stabiliteit is een factor van doorslaggevend belang voor investeerders. Alleen dan kan je langdurige projecten van de grond af opzetten. De rest van de verbeteringen komt dan vanzelf. Scholing, levensstandaard maar ook verbeteringen op het gebied van corruptie en gelijke rechten. Dat komt altijd achter de economische ontwikkeling aan.