PDA

Bekijk Volledige Versie : Zware straffen in megaproces tegen 30-tal Syriëstrijders



Marsipulami
29-07-15, 18:23
Zware straffen in megaproces tegen 30-tal Syriëstrijders

Vandaag om 18:34 door phu, lej | Bron: eigen berichtgeving, Belga


De rechtbank in Brussel heeft zware straffen uitgesproken voor een dertigtal beklaagden in de zaak rond de ‘Syrische filière’. Twee vrouwen werden vrijgesproken, alle anderen kregen straffen tot twintig jaar.


32 beklaagden stonden terecht voor de rechtbank in Brussel. Ze moesten zich verantwoorden omdat ze jongeren uit Sint-Jans-Molenbeek en andere Brusselse gemeenten ronselden voor de oorlog in Syrië, omdat ze geholpen hebben bij hun vertrek, omdat ze zelf vertrokken zijn of omdat ze op punt stonden dat te doen.

Het voorlezen van het vonnis duurde heel de dag. Rechter Pierre Hendrickx en zijn twee assessoren lazen om de beurt delen van de 245 pagina’s van het vonnis voor. Ze spraken zeer zware straffen uit voor de kopstukken van de bende.

Terreurgroep Verviers

De zwaarste straf was voor Abdelhamid Abaaoud (28), het vermoedelijke brein achter de verijdelde terreuraanslag in Verviers. De man die het proces niet bijwoonde, kreeg 20 jaar cel. Niet alleen voor zijn deelname aan de terreurgroep in Verviers, maar ook omdat hij naar Syrië trok om te gaan vechten, voor diefstallen in Molenbeek en voor de ontvoering van zijn 13-jarig broertje Youness. Die nam hij mee toen uit in januari 2014 naar Syrië trok.

Kopstuk

Khalid Zerkani, een prediker uit Molenbeek met als bijnaam de Kerstman, moet twaalf jaar achter de tralies. Hij wordt beschouwd als het kopstuk van de ronselaarsbende. Ook twee andere beklaagden werden door de rechter beschouwd als kopstukken van de bende. Fatima Aberkan en haar zoon Soufiane Alilou kregen elk acht jaar cel.

De twee andere zonen van Fatima Aberkan, de twee halfbroers Yassine en Abdelhoumein Lachiri, werden veroordeeld tot 20 jaar cel. Een van hen woonde het proces bij, de andere niet. Hij zou gedood zijn in Syrië.

De overige beklaagden kregen straffen tussen 10 maanden en twintig jaar, de meesten van hen kregen vijf jaar cel. De twee zussen Soumaya en Sarah Kaddouri werden vrijgesproken.

Eric de Blois
29-07-15, 18:45
Zwaar vind ik tussen 10 maanden en 20 jaar allerminst voor mensen die een bloedige aanslag wilden plegen. Dat die aanslag mislukt is, is geen verdienste van de terroristen in spé. De straf voor een mislukte aanslag zou voor alle betrokkenen, ongeacht de leeftijd, levenslang moeten zijn. De doodstraf zou nog beter zijn.

Marsipulami
29-07-15, 19:11
Zwaar vind ik tussen 10 maanden en 20 jaar allerminst voor mensen die een bloedige aanslag wilden plegen. Dat die aanslag mislukt is, is geen verdienste van de terroristen in spé. De straf voor een mislukte aanslag zou voor alle betrokkenen, ongeacht de leeftijd, levenslang moeten zijn. De doodstraf zou nog beter zijn.

Hmm, kweenie, de straffen zijn volgens mij zwaar genoeg, maar het probleem is dat volgens mij het grootste deel van die veroordeelden nu in Syrië zitten en grapjes maken over de straffen die ze in België gekregen hebben.